Jakriborg är en bilfri stadsdel i kommunen Staffanstorps tätort Hjärup, som är utformad som en befriande konsekvent pastisch på en medeltida hansastad. Det finns olika kritik mot området, som helt består av hyresrätter, men men kan väl konstatera att bilfri bara betyder att man parkerar sina bilar utanför, trots att stadsdelen ligger alldeles intill Hjärups pendeltågstation. Gatulivet lyser också med sin frånvaro, så stadsdelen upplevs som både bil- och fotgängarfri. Men trots kritik kring teknisk standard är arkitekturen i alla fall underbart befriande.
Efter lördagens boksignering hade vi några timmar att klubba ihjäl innan vi skulle hem till bokhandlare Zillén för lite dopp i polen tillsammans med vännerna och författarkollegorna Grimwalkers (bildbevis finnes), och vi passade på att besöka och gå en vända inne i Jakriborg.
Jakriborg har några år på nacken och det finns väl kritik mot det tekniska utförandet och underhållet, men ser man bortom det är det riktigt befriande arkitektur. Stadsdelen är utformad för att vara bilfri, men verkar på köpet blivit även människofri trots en lördag mitt i sommaren.
För en fungerande helhet behöver en stadsdel både ha bostäder, service och arbetsplatser.
Vissa arbetsplatser och viss service finns, som en matbutik, en pizzeria som iaf verkade servera vin och ha en uteservering, ett bageri och en frisör. Men frågan är om det finns dagbefolkning nog för att driva så mycket mer och om det finns t ex kontor för att ge stadsdelen liv dygnet runt, hela veckan?
Fastighetsägaren som jag förmodar är Jakri AB Bolaget har ett eget kapital på runt en halv miljard, vilket man får förmoda är investeringen i byggnationen och fastigheterna, och drar in ca 50 miljoner i förmodat hyror om året, med några miljoner i vinst.
Man hade väl planer på att successivt bygga ut samhället, men det ska tydligen få ta sin tid. Så länge finns det en enorm yta som antagligen kunde dubbla området, men som nu agerar besöksparkering.
För hit tar man bilen. Fast det är bilfritt.
Det är möjligt att en lördag eftermiddag på sommaren inte är perfekt för att uppleva gatulivet, men det var alltså nästan lika folktomt som biltomt.
Området är 100% hyresrätter, vilket borgar för en bra mix av boende istället för att det ska bli någon slags medelklassghetto med risk för gated commuity, men frågan kvarstår – var är människorna. Bilarna gick att hitta.
Å andra sidan skiljer det sig kanske inte så mycket från Södermalm. Ni som har följt bloggen några år vet att jag många gånger har dokumenterat hur helt folktomt Södermalm är mitt i Stockholm, även på lördagkvällar. Så vi lyckades väl bara hitta ett nytt söder.
Arkitekturen är det dock inte så mycket att säga om. Om alla svenska städers nyare bostadsområden där klimatet tillät såg ut så här, så skulle jag inte ha något att anmärka. Särskilt i kontrast mot den billiga nyfunkisstilen som blivit förhärskande.
Så var det det där med bilfriheten. En bil stod parkerad på torget och jag såg två andra bilar köra inne på gatorna. Antagligen med dispens.
Och tar man ett steg tillbaka är inte Jakriborg unikt. Väldigt många nyare radhusområden och även en del områden med flerbostadshus är idag bilfria. Man parkerar sin bil på parkeringen eller i carporten utanför själva bostadsområdet, och går den sista biten.
Vad som kanske skiljer Jakriborg är att man här inte snålat på bredden på de större gatorna, som är breda nog för dubbla lastbilar, även om det också finns många mysiga gränder och bakgator. Och vågar offra yta för ett ordentligt torg. Förvisso folktomt. En mer råkommersiell exploatör räknar varenda kvadratmeter mark som möjlig att bygga bostadsrätter på och sälja, istället för breda gator och hyresrätter.
Folktomheten gör lite att det känns som man går runt i en modellstad. Men det kanske var vid fel tidpunkt på dygn, vecka och år vi har här. Men väl värt ett besök och gå runt en timme eller så, ta ett glas vin på pizzerian och låta själen helas av underbar arkitektur.
Och tystnaden.
Kanske en föraning om hur ett fossilbilfritt stad kan låta framöver, om de inte hade varit för att elbilar nu måste ha konstgjorda läten när de kör långsamt. Fast det är ju lika tyst här på landet. För det finns inget folk.
Den som vill ha fler foton på modern arkitektur som vågar se tradiitonell ut har här en artikel om Hedvigsholmen i Marstrand.
55 kommentarer
Att kalla Jakriborg för bilfritt är ju som att kalla valfri köplada utanför staden för bilfri.
“Man får ju inte köra bil inne i köpladan – därför är köpladan bilfri!”
Typ.
Att kalla Jakriborg för bilfritt är ju som att kalla valfri köplada utanför staden för bilfri.
“Man får ju inte köra bil inne i köpladan – därför är köpladan bilfri!”
Säger bara “köttfria köttbullar”…
Inte en kulle jag vill dö på, men jag har aldrig upplevt Södermalm som folktomt kvällstid. Inte ens i kallaste januari. Kan det vara så att bloggaren har dålig koll och inte hittar i Sthlm?
https://cornucopia.se/2017/05/fortfarande-helt-tomt-uteliv-i-stockholm/
Å andra sidan, även Riche är ju helt tomt på folk https://cornucopia.se/2018/11/foton-sergels-torg-0048-och-ett/
Kan meddela att varenda restaurang på södermalm har gått i konkurs… Ingen äter ute längre alldeles alls…
Intressant om det redan börjar märkas på beteendet i Sthlm… Du ser en stor skillnad alltså?
Dreampilot vet inte vad hon talar om.
Jodå men om måttstocken på omsättning och folktäthet är en dag från 2017 och en dag från 2018 så är det lika rimligt.
Kan meddela att det är smockfullt redan kl 16 nu för tiden så det kanske mest handlar om fototillfället som valts.
Ja, jag minns de där reportagen. Reagerade på att solnedgången bör ha varit 21:15-ish – ändå är det dagsljus på bilderna som föreställer 22:15.
.
Men som sagt, jag kanske haft tur när jag varit ute i Sthlm ungefär varannan vecka de senaste 20 åren.
.
Och om poängen är att Sthlm ofta är väldigt överskattat så är jag benägen att hålla med så länge man inte jämför med Gbg/Malmö.
.
Personligen hade jag hellre haft en gård likt bloggaren. Hade varit mycket trevligare för barnen. Dock högst tveksamt om jag har de nödvändiga färdigheterna.
Påståendena om det folktomma Södermalm är ytterst
svårbegripliga även för mig. Det är utomordentligt fascinerande att samma plats kan upplevas så komplett olika av olika personer.
Att förvänta sig uteliv i lilla Stockholm i mitten av maj, som i den gamla blogginlägget, nja, kanske inte så stor chans.
Sthlm lever upp på riktigt först när värmen kommer, över 20 grader, typ. Vad alla mina grannar på söder gör under andra tider kan man fundera på, men det är väl som i resten av landet, man är uppkopplad på nätet via serier och spel.
.
Som tillägg: Jag är uppvuxen i en liten håla och drog till storstan vid 21, i tron att det skulle vara helt fantastiskt och väldigt stor skillnad och skönt att slippa alla idioter. Upptäckte väldigt snabbt att människorna var ungefär likadana och med samma fördomar, styrkor och tillkortakommande. Människan är sig ganska lik i grunden.
En stor skillnad är anonymiteten och att det då finns plats för fler “grupperingar” än vad en liten stad kan erbjuda. Kan fatta att den som är gay i en liten stad gärna drar t.ex. En annan skillnad att vara att på en liten ort kontra en stor, är att man vet vilka de flesta är och vilka man ska passa sig för, det är knepigare när det finns mycket fler människor.
Har numera både landet och Sthlm att välja emellan, skönt när man tröttnar på det ena eller andra.
Nu är jag liksom uppväxt i Hjärup som tillhör Uppåkra församling i Staffanstorps kommun med ritnummer tillhörande Malmöområdet och postnummer som om man bodde i Lund. Vilken soppa. Utanför Hjärup stod förtesten ett av bataljerna i slaget vid Lund . Kommer ihåg när min ädre bror i mitten av 60 talet hittade skelettdelar utanför vår tomt i diket som man skulle breddas. Polisen kom och det tog en tid innan man kunde konstatera att benresterna hade några hundra år på nacken. Efter flytt till Hälsingborg ( gammal stavning ) uppfördes projekt Jackiborg som nog kan anses som annorlunda. Det är ingen stadsdel till Lund och jag vet knappt om det är ens tillhörande lilla Hjärup.. min bild är att det är ett antal hus uppförda som en liten medeltida stad mitt ute på slätten utan alla de de delar ( affärer mm ) som behövs för att det skall vara liv o rörelse..
Lunds kommun har dock lyckats med ett ännu större mirakel och det är spårvagnslinjen fr centrum till de nya stadsdelarna norr om LTH som byggdes mot allt sunt förnuft för ett antal år sedan. Borde skrivas en bok om detta skandalprojekt. Efter 30 år i GBG så inser man ju att spårvagnar är pitoreskt men inte mer. Lund borde istället införskaffat EL-bussar som kan köras på allmän väg. Vi på Volvo utvecklar dessa o de fungera väl med mycket lägre km kostnad.
Ja, spårvagnar är 1800-talsteknik. Elbussar är oändligt mycket bättre och flexiblare och ger en bättre stadsmiljö.
Exakt !
Spårbussar borde va en enkel kompromiss.
Poängen med spårväg/spårvagn är att de har en betydligt högre kapacitet än bussar någonsin kan ha och dessutom är strukturskapande i en stad (“man flyttar inte spår, som man kan flytta en busslinje”). Till skillnad från trådstartaren tycker jag spårvägen i Lund blev helt lysande, går inte alls att jämföra med de ni Göteborg som är väldigt rörig och farlig (fråga Arne bara). Och 1800-talsteknik? Det är väl mycket teknik som vi använder idag som föddes under 1800-talet. Järnvägen, cykeln och bilen t.ex.
Spårvagnar är en definitionsfråga. Det som är omodernt är att köra spårfordon ihop med bil och buss på samma gata (annat än korta sträckor). I Lund har spårvagnen egen banvall att hålla sig på största delen av vägan. Man skulle kunna kalla det lightrail om man vill.
JACKB: Du har aldeles rätt med kapaciteten. Varje morgon kl 7:45 var S:t Peters kyrkogata full med bussar i en enda lång kö för att angöra hållplatsen vid Clemenstorget. Massor med folk som skulle på bussen och medan de gick på kunde det hända att de som satt i tröttande gick av och försökte hitta en annan buss.
Det är inte drivmedlet som är poängen med spårvagn/lightrail. Det är kapaciteten och energieffektiviteten. Metallhjul har låg friktion och behöver därför inte särskilt mycket energi för att rulla. Tåg som kommit upp i fart efter Nässjö rullar sedan till Alvesta.
En spårvagn tar ca 200 personer, medan en buss kanske tar 70. Det betyder att man har tre fordon att underhålla på bussidan medan man har en spårvagn. Tre förare mot en och vägyta frigörs samtidigt. Spårvagnar kan dessutom kopplas ihop. Då kör en förare upp till 400 personer.
Elbussar har gummihjul och skiljer sig inte på den punkten mot diselbussar. De har inte fler resande heller. Faktiskt tar de oftast färre eftersom elbussutvecklingen har började med små bussar. Även i de nya större bussarna måste man placera batteriet någonstans. I bästa fall tar de lika många som en vanlig buss, men inte mer. Elbussarna löste helt enkelt inte problemet.
1800-talsteknik!? Det här är en fantastisk blogg om försvar och ekonomi som jag gärna följer, men kollektivtrafik är inte bloggens starka sida. Att spårvagn skulle vara 1800-talsteknik är ett osakligt känsloargument som brukar trummas ut från Stockholms Handelskammare och Moderaterna, men som det inte ligger något i.
Första ångdrivna spårvagnen tycka ha börjat tillverkas 1876. Första bilen med bensinmotor 1885. Första motordrivna bussen 1895 (Google och Wikipedia). Alla tre har utvecklats enormt sedan dess och jag tror inte Stockholms Handelskammare skulle komma på idén att kalla bil och buss för 1800-talsteknik. Även vägar och järnvägar har utvecklats enormt sedan dess. Det skulle inte gå att köra X2000 på en 1800-talsbana.
Det är väl antagligen miljövännernas tendens till tågfanatism som provocerat (inte helt obegripligt). Men man bör inte låta sig styras av provokationer. Stålhjul har sin plats i transportsystemet, man behöver bara lära sig var de passar och var de inte passar. Ideonlänken i Lund tror jag mycket på. Att dra spårvägen vidare till Södra Sandby är däremot ren dumhet och kommer heller aldrig bli av.
Lärde mig verkligen att avsky spårvagnskonceptet under mina studieår i Göteborg. Det funkar helt enkelt inte att blanda spårbunden trafik med andra trafikslag. Linjerna som gick genom innerstaden var hopplösa. Fullständigt oanvändbara när man hade tider att passa. Man blev ideligen väntande en halvtimma på hållplatsen, och sedan kom 3-4 vagnar i konvoj. 16-bussen tillkom under mina år i stan, den var verkligen en räddning.
Som till största delen göteborgsbo så anser jag att spårvagnarna bör grävas ner.
@Sallad:
Som Västlänken?
–
Eller mer seriöst; I ståltunnlar, som i London (som också ligger på lera)?
Nej nej, inga tunnlar. Bara gräva ner eländet. Bort med skiten. 🙂
Tvek på att nån del av slaget vid Lund utspelade sig där, huvudsammandrabbningen stod ju i det som idag är inne i Lund och slutstriden ännu längre norrut mot Vallkärra till? Ingen del av striden skedde mig veterligen ens i Lunds södra delar eller söder därom men du kanske har andra informationer?
Ja typ vid Vallkärra ja. Vet inte vad bosättningarna vid Kyrkan i Uppåkra har med slaget i Lund att göra (1676?). Ett besök på kulturen eller i Monumentsparken kan rekommenderas.
Det talar kanske emot den enidiga fokuseringen på arkitektur, betalningmodell eller bilfrihet som förklaring till bra/dåliga områden?
60-70 talens låghusområden är ofta bilfria, har jättebra lägenheter och det ut som xxxx. De områdena kan vara allt från gangster-slum till barnfamiljsparadis. Alla försök att förklara allt med en faktor är dömda att misslyckas (med tanke på hur höga hyrorna är i nybyggen är t.ex 100% HR en garanti för väldigt sned befolkning med korttidsboenden eller “soc-betalar”. Inte en bra mix).
Nej fram för en mångsidigare bostadsdebatt utan låsningar. Ingen skall inbilla sig att det finns enkla magiska lösningar på allt.
Instämmer! Det är förmycket fokus på enstaka frågor och för lite på helheten. I just jakriborg saknas helheten enligt mig (landskapsarkitekt och planarkitekt). Arkitekturen kan man tycka vad man vill om, jag tycker att kvaliteten i detaljerna brister. Stilen? Kvaliteten brister antagligen pga stilen, i övrigt har den sin plats på rätt ställen den med. Men det är sällan den arkitektoniska stilen som avgör om en stadsdel blir välmående eller inte.
Har viss (massiv) insyn i dessa frågor, har dock inte några planer på att outa varför (eftersom det även leder snabbt till “vem”).
Trivs man med att inte ha “koll” på sin bil i ett eget/låst garage, om man har en sådan ser det inte så illa ut.De som bor där verkar inte ha några ekonomiska bekymmer i alla fall. Men folktomheten ger litet knepiga vibbar.
Inte långt från där jag bor har det byggts nya bostäder. Om det är hyresrätter eller insatslägenheter vet jag inte, men dessa monoliter är utan varje tillstymmelse till variation i arkitekturen. Taken har inga uthäng utan slutar på samma sätt som i byns bilder men ser “ekonomioptimerat” ut. Hela byggnationen är i nyanser av grått och verkar hämtat sin inspiration från fängelser. Husen står dessutom “förtätade” så att de nedersta våningarna knappast kan få sol delar av året. Det är trist att när man vet hur mycket ljus betyder för att en människa skall trivas och att växtlighet i form av träd ger betydande besparingar i såväl energiåtgång som förbättringar i luftkvalitet, att man av arkitektoniska skäl förser bostäderna med små fönsterytor samt snålar med växtlighet.
Fint!
Vilket trevligt minireportage Lars, och dessutom en trevlig minidiskussion om stadsplanering och arkitektur till mitt kvällskaffe :-). Särskilt roligt att byggherren både har byggt hyresrätter och ansträngt sig för att det ska kännas trevligt att bo där (även om det verkar finnas saker som kan bli ännu bättre).
–
Jag gillar också knorren på slutet, det är tyst på landet också, utom nu i skördetid!
Just nu sprider sig en doft av dynga (och piss) över nejden också, här ute på landet. Man får liksom planera när man vill hänga tvätt… 🙂
Verkar helt ok. Dessutom en ledig lägenhet och hyresvärden tillämpar inte kösystem utan snabbast får lägenheten.
Hansavägen 29 – Jakriborg/HjärupMöjlighet till snabbare tillträde!
Typ: 2 rum och pentryHyra: 8739 kr/månArea: 69 kvmTillträde: 2022-11-01
Mycket fin tvåa vid Tempo på populära Jakriborg. Närhet till bl a tågförbindelse, pizzeria och café/restaurang, Tempo, barnomsorg, gym etc. Lägenheten är utrustad med tvättmaskin och torktumlare. Öppen planlösning i kök och vardagsrum. Bredbandsuttag finns, avtal från ca 300:-/mån via Svenska Stadsnät. Hiss. Varmhyra.
Det finns möjlighet till tidigare tillträde enligt nuvarande hyresgäster om så önskas!
Anmäl ert intresse här. Vi kontaktar er enbart om ni går vidare till visning.
Typ
2 rum och pentry
Storlek
69 kvm
Hyra
8739 kr/mån
Våning
3 av 3
Tillträde
2022-11-01
Det finns alltid lediga lägenheter i Skilsmässoborg (lokal slang) en plats man mellanlandar på efter att ha brutit upp i någon av de omkringliggande och välmående villaorterna.
Det är kallhyra.. och uppvärmningen är direktverkande el. you do the math.
Har bott här, jag och sambon ville prova att bo utanför stan, det var mysigt, vår lägenhet var fin (4 meter takhöjd) men det borgade för dyra vintrar.
Isolering runt eluttag och fönster var “sporadisk” at best.
Det är en pastisch som Lars säger.
2/5 i boendefaktor.
Lustigt. Vi pratade med en boende, som just flyttat dit efter skilsmässa och blivit kvar och menade att “det har nog de flesta som bor här”.
Nämnde inte det i artikeln, men om det dubblas upp av dig, så …
Nu kallas det förvisso skillsmässobyn i folkmun. Vissa säger dock Ankeborg.
Hansagatan har vattenburen värme, annars är det överlag direktel. Har en del vänner där, och det blev visst rätt saftiga elräkningar i vintras.
Pizzerian serverar pizza för runt 100kr med fullständiga rättigheter. När bageriet är öppet kan man spela biljard gratis (de har också rättigheter / samma ägare). Gillar man HiFi är rehi att rekommendera.
Under julmarknaden eller Skånefestivalen är där mycket folk. Annars rätt folktomt.
Jakri ser alltid trevligt ut. Tyvärr ligger det utslängt på “fel” sida järnvägen, Hjärup växer ju så det knakar åtvandra hållet. Sen har det nog inte hänt något där på 15 år, man undrar om det är pengarna eller intresset som tagit slut.
Hade bekanta som bodde där för några år sen. Trevliga små gårdar som vimlade av barn. Men jobbar och gör saker på annan ort så det blir ju lite öde.
Brukade vara trevliga julmarknader odyl iaf.
ReHifi är en trevlig butik. Kul att den kom med på bild. 👍
Besök Lund på sommaren, snudd på folktomt.
Är det dessutom varmt sitter alla på bussen till Lomma eller Bjärred.
Men, blev inspirerad att besöka Jakriborg, susar förbi ofta.
Jakriborg har en trevlig julmarknad. Lagom stor, lagom nära, lagom langos.
Då är det inte folktomt…
Det nya Brunnshögnordost om lund runt en atomkross och sedan en superstark lampa däremot, helt fruktansvärt o-charmig. En spårväg till en leråker. Hjärup växer inte längre i Jakriborg, pengarna tog slut och det var något tjall med ägarna till industriområdet intill som annars hade gett stora möjligheter till en snabb utbyggnad utan att bråka med Länsstyrelsen om att bebygga top tio åkermarken i världen.
Vill minns att det var denna nybyggda stadsdel som fått problem med mögel mm pga illa valda konstruktionslösningar med dålig ventilation, högt till tak och diretverkande el som uppvärmning. Detta stimulerar att minska den ventilation som finns (som också kritiserats, om den ens fanns) för att minska uppvärmningskostnaderna men får som följd att fukthalten blir för hög med mögel som resultat.
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgaster-i-jakriborg-hotas-av-chockhojda-hyror/
https://www.hemhyra.se/nyheter/jakri-missade-kommunens-tidsfrist/
Här var en bredare bild av senare datum:
https://arkiv.kit.se/2016/05/02/29770/sagohusen-forfaller-vad-ar-det-som-hander-med-jakriborg/
Jag reagerar på fastighetsägarens svar om att det inte går att öka ventilationen för då bryter det mot krav på energiförbrukning. Har för mig att kravet på ventilation är 0.35 L/sekund per kvm. Inte att värmeförbrukningen styr flödet på ventilationen. I vår villa med bara frånluft är det en stadig omsättning på luft. Injusterat av en ventilationstekniker.
Hur var laddinfrastrukturen? Föredrar också att ha bilen i eget garage än att lämna den utan uppsikt.
Finns ej några laddare där. Närmst är Lund S/CircleK
Värdelöst. Att åka till en mack och snabbladda för 500:- när man kan nattladda för en bråkdel är inte kul.
Värdelöst. Att åka till en mack och snabbladda för 500:- när man kan nattladda för en bråkdel är inte kul.
Ber att få nyansera besöket i Hjärup lite. Trots att jag i princip aldrig besökt området utan antingen passerat med tåget eller cykelpendlat förbi.
Klart att ett bostadsområde som med allmän kommunikation ligger några min från Lund (20 min från Malmö) inte har mycket till infrastruktur. Där sover man, arbetar och lever gör folket i Lund eller Malmö.
Sovförort till Lund. Det bästa med Hjärup är att det är lätt att ta sig därifrån (både linjebuss och tåg). 15 min med cykel till Lund C. En villa ligger på runt 7M
Det verkar vara bilfritt i samma mening som villamattan från 70-talet där jag bor. Nu råkar jag bo i kanten så det är typ 4 m från tomtgränsen till närmaste parkeringsplats, men en del har väl 100-150 m till garage eller parkering.
.
Inte mycket liv och rörelse där heller – finns ju in princip inga arbetsplatser utom hemmakontoren – men en sommareftermiddag kan man åtminstone vänta sig se någon barnfamilj på lekplatserna.
Det är nog inte mer folktomt än andra bostadsområden, anledningen till att man uppfattar det som folktomt är att det liknar en stad som man därmed förknippar med liv och rörelse. Jakriborg behöver nog växa rejält för att det ska bli stadsliv i centrum. De perifera delarna kommer alltid vara “folktomma”.
Nu vet jag inte hur många som bor i Jakriborg, men jag bodde i en typisk liten “sovstad” (kranskommun till Göteborg) i ett antal år i början på seklet, och det var folk ute nästan alla tider på dygnet. Det här måste bero på något annat tänker jag.
Det var säkert betydligt fler invånare. Jakriborg är inte speciellt stort.
Jakri är väldigt fint, men ganska dyrt om jag förstått det rätt. Höginkomstområden brukar vara tomma utomhus. Det är områden där folk inte ha så mycket pengar och bor trångt där det brukar vara mer liv och rörelse. Man skickar ut ungarna på gatan helt enkelt. Finns väl knappt längre i Sverige. Arbetsplatser och butiker skulle kanske hjälpa upp, eller så får det vara så och man struntar i att bygga ett torg nästa gång. Eller bara ett väldigt litet.
Kul att se Jakriborg inifrån i övrigt. Tror man ser det på högersidan när man sitter på tåget på väg mot Malmö. Har noterat såväl arkitektur som att ett samhälle med synbart hög boendedensitet känns rätt malplacé mitt bland åkrarna. Anat att det var någon form av planerat projekt, men nu vet jag 🙂