Hade det dåliga omdömet att befinna mig i en bil norr om Göteborg (Stenungsund) i rusningstid i går eftermiddag och vägen hem passerade det avgrundshål som kallas för Hisingen, som är en enda stor trafikinfarkt från klockan 1600 och framåt.
Vis av erfarenhet från 2005 – 2006, när jag hade det tvivelaktiga nöjet att konsulta hos Volvo, så tog jag bron över till Bohus för att köra E45 ner istället. Stackars alla som bor i Ale, Lilla Edet, Trollhättan eller Vänersborgs kommuner och fått för sig att bilpendla till Göteborg. Sedan staten beslutade att GM skulle få en motorväg och dubbelspårig järnväg till Trollhättan för att inte göra sig av med Saab (ja, seriöst alltså), så har sträckan Göteborg-Trollhättan förvandlats till ett nästan sju mil långt vägarbete. Även sträckan Bohus – Göteborg, där man redan hade dubbelfiligt, skall tydligen också byggas om. Nu åkte jag i rätt riktning, men i andra riktningen var väl hastigheten 7-10 km/h.
Inte för att detta räddade mig. Råkade gör ett felaktigt filbeslut nere vid Tingstadsmotet, och ligger man i fel fil i Göteborg så hamnar man på Hisingen (min erfarenhet från Stockholm är att om man ligger i fel fil så hamnar man i innerstaden, men i Göteborg skickas man alltså till Hisingen vid minsta misstag). Så det blev tillbaka till avgrundshålet. Grattis.
Roligt (FUN) på Högsboleden.
Ja, naturligtvis är fotot taget ifrån en stillastående bil. Jösses… Dessa hundratalet meter tog 15 minuter att förflytta sig, och detta är alltså inte Hisingen. |
Därefter tog det drygt en timme att komma bort från denna gudsförgätna ö. All trafik stod stilla, och som empiriker så testade jag både Tingstadstunneln, Göta Älvbron och Älvsborgsbron. Väl över Älvsborgsbron tänkte jag gena över Högsbohöjd/Slottskogen/Sahlgrenska för att nå den ständigt köfria friheten som stavas riksväg 40 (folk i Göteborg vill inte bo inåt landet, utan vid havet, alltså inga köer), en genväg jag brukade nyttja när jag fortfarande var desperat nog att stå ut med Göteborgs trafikhelvete.
Men på den tiden flexade jag hårt med start 0630 och slutade 1530 för att slippa köhelvetet. Och trafiken har blivit värre sedan 2006. Trots rådande svenska recession. Så även här stod det stilla.
En fråga till alla som bilpendlar genom dessa köer (alltså inte ni som jobbar i centrala staden och bor längs R40, för “vi” slipper ju i princip allt vad köer heter, då R40 tar oss köfritt hela vägen fram till centrala Göteborg):
Hur desperata är ni när ni väljer att ta bilen till jobbet genom Göteborgs trafikhelvete?
Man kan misstänka att alla dessa bilpendlare är kraftigt skuldsatta, för inte sätter man sig frivilligt i Göteborgs trafikinfarkt i över en timme bara för att fly helvetet som kallas Hisingen? Eller finns det så få jobb att det enda alternativet är att jobba på Hisingen? Den som är skuldsatt är ju inte fri, och tvång måste vara förklaringen till att folk kör bil till jobb på Hisingen. Antagligen bor man i en villaförort och känner sig inte ha något alternativ, för inkomsten behövs för att betala räntorna och buss är ju otäckt kollektivt där man riskerar träffa kommunister. Så man lånar ännu mer och köper en bil man sitter i timmar i bilköer med.
En god anledning till att slutat som IT-konsult. Alla kunder finns på Hisingen, speciellt efter att alla tjänsteföretag flyttat till Lindholmen. Undantaget är väl nästan bara SCA och AstraZeneca. Och det finns en gyllene regel: alla IT-konsulter i Göteborg konsultar förr eller senare på Volvo. Jag klarade mig 1996 – 2004, men 2005 – 2006 knäckte den tidens låga trafik mig. Och då busspendlade jag halva tiden, men det gick förstås inga direktbussar till Volvos campusar på tjänstemannatider, så det tog lika lång tid att ta sig från Göteborgs centrum till Volvo som det tog att ta bussen från obygden in till Göteborg.
Nu kommer trängselavgifter till Göteborg. Men jag är tveksam till om det hjälper. Sätter man sig i bil i Göteborg i rusningstid (undantaget R40) så måste man vara desperat. Då kvittar väl några kronor i trängselavgift.
Men jag beundrar er som har den psykologiska styrka som krävs för att sitta i en timme för att komma bort från Hisingen. Varje dag. Och alla era bröder och systrar i våra andra trafikkvävda städer. Följande sång är till er (Chris Rea – Road to Hell).
87 kommentarer
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5102502 "Biltrafiken i Sverige måste minska med 20 procent till 2030 om regeringens miljömål ska kunna hållas. Men just nu väntas biltrafiken snarare öka kraftigt, konstateras i en utredning om ett mer effektivt svenskt transportsystem. Slutsatsen i den är att det snabbare krävs större restriktioner än nu för att minska utsläppen från trafiken".
Peak oil löser det problemet till 2030. Jag räknar med 60% mindre biltrafik till 2030 pga bränslebrist.
Ser det inte snyggare ut om politikerna hittar på "klimatmål" som är satta något lägre än peak oil-nivån? Då kan de om tio resp 20 år säga "Vårt ambitiösa klimatmål har varit en succé!" och sedan utan sjukdomsinsikt klappa varandra på axeln för att deras politiska beslut efterlevts.
Kön söderut från Haga Norra i Solna på morgonen är så kompakt och stilla att en fågelskådare skulle bli uttråkad. Samåkning någon?
Jag testade bil ett år i stockholm. Det är verkligen ingen idé, om man inte jobbar helg förstås för då dränker B L T sina sorger dvs ingen biltrafik…
Läs på lite om Hisingen! Det är ett varnande exempel på vad som händer vid fientliga övertaganden. Göteborg tog över Hisingstad ca 1903 och har sedan dess utnyttjat och baktalat området brutalt. Övertagandet skedde för att det var på Hisingen det ekonomiska drivet fanns.
Tidigare var Hisingen centrum i regionen (Flodmynningens, inte den konstlade Västra Götalands). Absoluta merparten av Göteborgs medeltidskyrkor ligger på Hisingen och det är ett av världens fornminnestätaste område. Naturen är (var) också enastående. Göteborgs Riviera borde till exempel ligga där nu vi har raffinaderier och hamnar.
Historiens lärdom: Akta er för fientliga övertaganden.
/Hisingsgrabb
Bor i Sthlm och flexar för att slippa trafiken. 06.15 – 15.00 brukar det bli… Trafiken har blivit betydligt värre senaste 5-7 åren, framförallt Bromma/Solna är katastrofal..
Men vägnätet är ju färdigbyggt! Nu är det bara bita ihop!:)
Det skulle dock vara bra med mera cykelbanor och mötesseparering innan bilarna börjar krympa till små äggskal.
Bor i södra GBG men jobbar i Stenungsund. Har åkt kollektivt men valt att övergå till bil då jag missar dyrbar tid med mina barn (40min vs 90min, enkelväg). E6:an hela vägen.
/Hyresrättboende och skuldfri.
Köpte mig en moped för några år sedan. En av den gamla sorten ( 30 km/h), som man får köra på cykelbanor med.
Det är något av det bästa jag gjort. Med ett leende på läpparna kör jag varje dag förbi de stillastående bilarna i Göteborg.
Faktiskt förjävligt om man får köra moped på cykelbanor. Cykelbanor är ju till för bla BARN.
/Bilist
Och Barn kör moped. Tänkt på det du.
För övrigt skaffa MC, MZ med stödskidor är störtkul på vintern.
/Morfar
Haha…måste säga att jag tycker kommentaren från "Bilist" är mkt rolig. Detta eftersom bilister överlag brukar tycka att cyklister ska hålla sig på cykelbanorna för att de är i vägen för bilisterna på vägen. Är det inte extrem motvind cyklar man rätt lätt i 30 km/h, precis som mopeden, men ändå tycker du att mopeden inte hör hemma på cykelbanan. Vad hör trafikslag som framförs mellan 25-50 km/h hemma? På vägen är min uppfattning eftersom cykelbanorna är tillhåll för lösgående barn, mammor mad barnvagn 3 i bredd, folk med hund etc, etc.
Nu vet jag ju inte vad din inställning till cyklister är så det är inget "påhopp" på dig. Trevlig helg 🙂
Men man får alltså åka moped på cykelbanor skyltade för cykel?
Ibland ser man skyltar med en moped & cykel och där förstår jag att feta gubbar och 15 åringar kan åka moppe.
Man får åka klass II mooped på vanliga cykelvägar. Är det dessutom skyltat med en moped för du åka klass I moped.
Tja den feta gubben blåser ju om de stillastående bilköerna på moppe…
Bor i Stureby ( Stockholm) och jobbar på St Görans sjukhus ca 10 km och köra dit tar 20 min med min moppe. Tar längre tid att åka bil dit och slipper trängsel och p-avgifter.
… men det är ju i storstan som som det är fart och fläkt, medan det står stilla på landet…
Var det inte det han skrev, i centrala göteborg står det stilla:)
Åker inte till Göteborg förens "ni" har fixat era trafikproblem.
När man kommer förbi Astra, och det tar en timme till centrum,och man tycker att det är okej. Då har man 2 problem, Attitydsproblem och prioriterar fel här i livet
Skrattade igenkännande åt detta blogginlägg! Jobbar själv som IT-konsult och har klarat mig från Volvo i många år men så vid årsskiftet så åkte jag på ett uppdrag där. Bor själv en bit ut längs E20 och det gäller verkligen att ha flyt om det ska ta mindre än 40 minuter från Torslanda till Olskroken. Min favoritväg som oftast är snabbast är att köra över älvsborgsbron och sedan götatunneln till tingstadsmotet och sedan röde orm över till E20. Utan trafik kör man nog på 20-25 minuter. Med trafik ca 45 minuter. Med mycket trafik > 1 timme. Dessa siffror är absolut ingenting att gnälla över har jag hört från kollegor i Stockholm. Där är det sju resor värre.
Det stämmer, men som IT konsult har du ju 2 val. Flexa och jobba hemma.
Jag kör Munkebäck-Torslanda på 15 minuter kl 6:30 de flesta dagarna.
Ha man ser nästan vårat hus på den bilden! 6 stora höghus varav tre är hyresrätter och 3 är bostadsrätter. Det har varit spännande på sista tiden då de som säljer sina nyköpta bostadsrätter får sätta ett utgångspris under det de köpte för. Dessutom bygger föreningarnas kalkyler på riktiga glädejekalkyler med obefintlig amortering för föreningen. Nästa år kommer de antagligen höja avgiften vilket ger mer nedåttryck på priserna.
Men för att hålla mig till ämnet!
Där jag bor tar jag ibland bilen till innerstaden där jag jobbar. Jag åker alltså uppåt på den led du fotade ifrån. Eftersom jag inte ska till Hissingen slipper jag i princip alla köer. En normal dag tar det mig 13 minuter dörr till dörr. 45 minuter med spårvagn och 25 minuter med cykel. Regniga dagar blir det gärna bilen, bättre väder dagar blir det cykel och i nödfall kollektivtrafik.
Är också förvånad att RV40 nästan alltid är köfri, har inte slagit mig att det kanske är som du säger att alla vill bo vid det blåsiga havet…
/Ninja
Jag har åkt Rv40 från Borås till Göteborg i 10 år nu. På dessa tio år har trafiken ökat markant. Under de första 5 åren stötte jag aldrig på någon bilkö alldeles oavsett tid på dygnet. Nu för tiden är det allt som oftast köer från påfarten vid mölnlyckemotet. Då pratar vi om läget vid bra väder. Är det snö i luften, oavsett väglag, är det köer från Landvetter. För 3 år sedan tröttnade jag och började åka buss. Busstiden använder jag till att sova.
När jag började åka tog det 45 minuter att köra till jobbet, nu tar det lite drygt 50 minuter. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag jobbar på för min del rätt sida av Göteborg och inte ens behöver komma i närheten av E6:an eller E20.
Rv 40 har korkat igen bra de senaste åren. Härryda kommun har (snott från Kungsbacka) som affärsidé att folk med jobb i Göteborg skall bo och betala skatt i fina villakommunen. Befolkningen skall fördubblas till 70 000 vad det lider. Mölnlycke och Landvetter har byggts ut bra med villor, radhus och lägenheter och därmed har vägarna in till Gbg fyllts upp.
Är en av dessa självplågare som pendlar Thn-Hisingen med bil. Dock slipper man faktiskt de värsta köerna om man kommer från det hållet, även om byggare-bobs lekland längs E45 knappast går på det kortsiktiga nöjeskontot. Men men, är man på jobbet innan 7:00 och åker hemåt igen efter 19:00 så flyter det på rätt ok. De arbetstiderna dämpar även suget efter kollektivt alternativ.
/Skuldfri men tvivlande
Med anledning av vårruset körde jag bil i göteborg i helgen. Bilkörningen gjorde mig helt slut i kroppen dagar efteråt.
Bor 4 mil norr om vid havet, utan möjlighet till att åka kollektivt… jobbar ganska centralt GBG och kör tunneln varje dag… man vänjer sig, jag slipper dock hisingsinfarkten om du menar utåt Hisingen då jag håller mig på E6 och köerna är ungefär ett tidstapp på 10-15min för mig jämfört med bilfritt så jag tycker inte att det är så fasansfullt.
/
Bor i Sthlm och brukar åka tunnelbana till jobbet. 40 min dörr-dörr inklusive 15 min uppfriskande promenad, och då jag åker mot rusningen får jag sittplats.
Fast en gång lånade jag föräldrarnas bil. Åkte hem vid sjutiden, och utan kö på Essingeleden tog resan bara 20 min.
Men sedan tog det 20 min att hitta parkeringsplats.
Bor i Örgryte och jobbar i centrala stan och tar bilen några dagar i veckan eftersom jag måste hämta/lämna ungar och annat. Det funkar faktiskt riktigt fint, men egentligen bara för att jag har en egen parkering. Utan den hade det ju inte gått att ta bilen till stan, för parkeringskaoset i city är ju om möjligt ännu värre än trafikköerna till och från Hisingen. Västtrafik undviker jag så långt det bara går. Det handlar inte bara om att det finns kommunister på spårvagnarna utan bekymret är väl snarare att man aldrig kan lita på att komma fram. Vagnfel, växelfel och ledningsfel är ju snarare regel än undantag. Och om man någon gång har tur och vagnen faktiskt verkar vara på väg dit den ska så brukar det ju istället alltid bli någon form av razzia av otrevliga uniformerade låtsaspoliser som börjar bråka med folk. Så när trängselskatten kommer blir det nog till att skaffa en moppe av något slag, för oavsett vad alla hurtiga människor säger är det faktiskt inget kul att cykla genom Gbg tidigt en novembermorgon. Någon som har tips på en bra moppe att köra runt med i stan?
Finns numera seriösa elscootrar (45 km/h) med en räckvid på 4 – 8 mil för en billig penning (10-20kkr). En perfekt investeirng för framtiden.
Det låter ju riktigt bra! Kan man ta loss batteriet och typ ta in det och ladda på jobbet, eller är det mer komplicerat att "tanka" än så?
Fast då får man leva med skammen att se ut som en muppig miljöpartist också, och det vill ju ingen människa med självrespekt.
Det är sant. Men man kan ju ha en hjälm som döljer ansiktet.
Ett riktigt intressant alternativ, om man bara kunde lösa det där skammen att förknippas med MP, vet inte om en integralhjälm hjälper där.
Jag förstår verkligen inte det här med de som klagar på vagnfel och liknande, som att det vore något som hände ofta.
Själv använder jag kollektivtrafiken varje dag och jag har svårt att komma på någon gång som jag blivit försenad på grund av fel i trafiken.
Nej, anledningen till att hälften av spårvagnarna i Göteborg står på verkstaden any given day måste ju vara för att de funkar så bra, inte sant?
Ärligt talat är det ju ganska roande att följa alla turer runt kollektivtrafiken i Göteborg. De nya italienska vagnarna som man köpt in levereras inte och de som levereras fungerar inte. När ingen fattar hur det nya biljettsystemet funkar konstaterar bolaget att det fungerar jättebra – i Australien – och att göteborgarna bara är dumma i huvudet. Och när folk blir förbannade för att kontrollanterna trakasserar kvinnor på vagnarna så hävdar man att de bara agerar enligt sina riktlinjer, även om man måste låta utreda om de har stöd i lagen.
He-he. Just köerna på Hisingen och runt Tingstadsmotet är något som jag senast igår upplevde, funderade en hel kring och gjorde mig psykiskt utmattad. Har en firma i Västra Frölunda och måste ibland åka med sista-minuten-paket till DHL-terminalen ute på Hisingen, ungefär i höjd med Stigs Center. Har behövt göra detta 3 ggr denna vecka och det spelar ingen roll om när man rör sig i området efter 15.30 – det är lika sanslöst ändå.
Och på samma vis som Cornu, försöker jag i stundens ingivelse hitta en smartare väg, men det slutar allt som oftast att man gör en lång omsväng och ändå hamnar i en annan kö.
Det jag igår tänkte på, när jag satt i bilen i en av dessa köer var: "Folk har för mycket pengar! Låt Peak Oil komma nån j-a gång så man får köra ifred."
Varför heter alla trafikplatser 'motet' i västsverige?
/Tompan
Kommer av ordet "möte". En gammal benämning i västra Sverige från den tiden olika stigar och senare landsvägar möttes.
Frågan är väl snarare varför det heter "trafikplats" i andra delar av Sverige. Kunde trafikbyråkraterna inte hitta på ett roligare namn.
Korsning heter det i norra Sverige, motet kanske säger mer om vad det handlar om.. det SKA vara motigt att ta sig igenom.. 😀
/Tompan
I Skåne säger man "karusell", t ex avfart 21 på E22 "Dalbykarusellen" eller avfart 21 på E6 "Flädiekarusellen".
Den som vill få sig en rejäl dos trafikplatser till livs tar lämpligen en sväng på E18 mellan Stockholm och Norrtälje. Har man inte bil kan man sätta sig buss 676 från Tekniska högskolan till Norrtälje busstation. Gillar man dessutom grustag så rekommenderas särskilt Ledinge trafikplats.
Ja, det sätter ju perspektiv, själv blir jag irriterad då jag måste vänta 5min i kö vid rusningstrafik på tegsbron i Umeå =)
Ett problem tycker jag är att kollektivtrafiken är så usel i Göteborg. Jag bor i västra frölunda och jobbar i Mölndal, om jag åker kommunalt tar de 12 kilometrarna 59 minuter enligt västrafiks egen uträkning. Cyklar jag lugnt tempo tar det strax över 30 minuter och åker jag bil (då det inte är köer) tar det 15 minuter. Hur skall man kunna motivera folk att åka kommunalt när det fungerar så katastrofalt dåligt. Och trängselskatter det är ju löjligt, det kommer inte att minsta trafiken nämnvärt, möjligen något i början, men folk kommer ändå att ta bilen. Om man verkligen vill uppnå syftet med att minska biltrafiken då måste man ta mycket högre avgifter, säg 100 kronor per passage. Då kanske vi får se en verkan. Men det vill man inte… eller?
Nä jag vill slå ett slag för cykeln, det enda riktigt vettiga alternativet!
Cornu,
Roligt skrivet och nyttigt ämne som är ett stort lokalt problem för Göteborg.
Jag pendlar dagligen mellan Kungälv och Mölndal (genom tingstadstunneln). Fruktansvärt men så är det när mitt jobb är i söder och jag har valt att bo i norr. Dock är jag inte överskuldsatt (lite lån har jag dock) utan tjänar helt enkelt såpass bra på mitt jobb (ca 200,000 kr i månaden) så det är värt helvetestimmen genom tingstadstunneln två gånger om dagen.
Har en skön Audi Q7 med alla tänkbara bekvämligheter för att någorlunda kunna stå ut men längtar efter den dagen då biltullar införs ihop om att det kan få bort en del från trafiken. För min del får det gärna kosta 100kr per genomresa så kanske det går lite snabbare.
Med 200 000:- SEK i lön i månaden får du gråta dig hela vägen till banken. Och en Q7 har du nog råd med på några månadslöner så…
Tjänar du bara 200:-/månaden? 😉
Äh. Bor på hisingen (Björlanda) – jobbar i centrum. Jag åker alltså åt andra hållet så jag slipper de flesta köer. Brukar ta 20 min till jobbet och 25 min hem. Kollektivt tar det ca 1 timme åt vardera hållet.
De tillfällen i livet jag har varit tvungen att åka på E6/Tingstad har jag sett till att inte göra detta mellan kl 16 och 18.
Bilköer tar verkligen fram det sämsta hos människor.
Finns inget mer irriterande än folk som har mindset:et "jag skall fram till varje pris" och kör slalom mellan filerna för att ev. komma fram några bilar tidigare.
Bor själv i centrala Stockholm och tar endast bilen på helgerna för att handla eller hälsa på vänner. Jag tror att trafikkaoset i Stockholm är en av anledningarna till att bostäder med bra kollektiva kommunikationer (mestadels centralt belägna) kommer vara fortsatt attraktiva. Jag betalar gärna en hel del extra för mitt boende för att slippa sitta i bilköer någon timma eller mer per dag.
"Bor själv i centrala Stockholm och tar endast bilen på helgerna för att handla eller hälsa på vänner."
Ge fan i att ta bilen. Det är alla ni lata nöjesåkare som sabbar trafiken.
Hur tänkte du där?
Nöjesåkarna åker ju mer oregelbundna tider och sabbar väl därför inte trafiken på samma sätt som pendlarna gör, eller?
Jag bodde, arbetade och körde bil till jobbet i rusningstid i Bangkok i 5 år. Där kan man snacka om bilköer. Ni ska inte komma här och snacka om bilköer. Det är löjligt att höra löss hosta.
Bilköer är inte något relativt, som ska jämföras med andra bilköer, det ska jämföras med att göra något vettigare med vår tid och våra resurser.
Det intressanta med pendling är det absoluta tal i minuter som det stjäl av din fritid, och hur det får dig att känna inombords att behöva pendla.
Löjligt att försöka få det till att det skulle vara något naturligt att sitta i bilkö! En spik i foten gör ont, även om det var värre för adelsmännen under franska revolutionen.
Trodde "mot" kom från att mota/hindra boskap. Möte och mota ju släkt så det kanske inte är något motsatsförhållande.
Bor i Bergsjön och pga politikernas ovilja att ge Bergsjöborna en värdig möjlighet att ta sig in till stan kollektivt kör jag bil. 20-30 minuter i rushen efter 16, mot 10-20 minuter på kvällen, inte så illa faktiskt.
Direktimporterade elcykel kit från goldenmotor.com för dryga fem år sedan. Den bästa investering jag gjort! 500W navmotor, 35 knyck i timmen. Man kör på cykelvägar då ingen ändå fattar att man fuskar då den är knäpptyst :-). Kör om racercyklister i uppförbackarna som blir knäckta av att en gubbe i fritidskläder och två packväskor kör om :-)!
Pendlar med den i Sthm och med ett schysst batteri klarar man 6 mil (3 mil t/r) utan att ladda om på kontoret. Miljövänligt o billigt!
Jo, glömde en an STOR fördel, man sparar tid jämfört med kollektivtrafik eller bilen!
Lösningen heter motorcykel så ofta det är snö och isfritt …. Det är inte ofta som jag sitter fast i bilkö fast jag bor i göteborg.
En annan del av lösningen att känna till alla genvägar, och det finns ganska många sådana på hisingen.
Volvo undviker jag också så mycket det bara går.
Det roligaste av allt är att många av dessa bilister ägnar en stor del av sin tid på jobbet för att kunna åka bil till jobbet, och jobbet går på ett eller annat sätt ut på att utveckla/tillverka bilar, forska om bilar, trafikplanering, vägbyggande, bilverkstäder, utveckla it-lösningar etc. för bilindustri/oljeindustri. Bilismen har växt till ett monster som föder & göder sig självt. "Allt" anpassas till bilismen på ett eller annat sätt, och detta är vad många av oss springer runt i ekorrhjul för att försörja oss på, antingen att bygga & utveckla "suburbia", transportrelaterat, eller på att jobba inom försäkrings/kreditmaskineriet som finansierar & administrerar det hela… Skall bli intressant att följa vad som händer nu när oljan börjar sina…
Tja. Vill inte bo i stan (prioriterar kanske andra kvaliteter än att ha många grannar, alt att betala ur näsan), men jobbar där (inkomst skall has någonstans ifrån).
Bil = 1 timma enkel väg, kommer fram varje dag enligt plan.
Kollektivt = 2.5 timma enkel väg, och då är man inte garanterad att ens komma fram.
Jag tycker klart illa om gbgs trafikpolitik som de senaste 15 åren mest har handlat om att göra det svårt och krångligt för alla (Röde Orm kanske är det första tecknet på en ändring?), men att vara utsatt till att tvingas använda den kollektivtrafiken för att man måste – jag har den starkaste sympati för de människorna.
Bor i östra Gbg, jobbar söder om stan. Det tar 20 minuter enkel väg med bilen, ganska precis en timme både kollektivt och med cykel. Det händer att jag cyklar ibland för motionens skull, men att inte ta bilen de flesta dagar är helt enkelt inget alternativ med den tidsförlusten. Jag använder normalt min flex till att undvika värsta rusningstiden, men kör hur som helst mot strömmen, så det är sällan några värre köer.
Just nu funderar jag på hur jag ska köra framöver för att undvika biltullarna. Då jag både bor och jobbar utanför den förbjudna zonen vägrar jag att betala straffavgift bara för att största och bästa vägen dit jag ska råkar gå innanför en bit. Skulle det innebära längre restid (och mer utsläpp) så må det vara hänt, hellre än att foga mig i tyranneriet…
Hittills har inte en enda kommentator reflekterat över det jag själv anser vara det mest häpnadsväckande: Det sitter endast en enda person i varje bil ! Klart som f-n att det blir köer, när transportmedel används till endast 20% av sin kapacitet. Detta vansinne måste faktiskt få ett snart slut. Av en mängd orsaker, av vilka köerna endast är en.
Samhället måste hitta sätt att snabbt och radikalt synliggöra marginalkostnaden för brukandet av bilen, och kanalisera intäkterna från detta till satsningar på kollektivtrafik. Några tänkbara metoder: Vägavgifter, drivmedelsskatter, minskade reseavdrag, avskaffande av "tjänstebilar".
Vidare så tror jag mycket på samåkning. Efter vad jag hört så finns det redan i dag listiga tekniska lösningar för detta, baserade på smarta telefoner/gps/internet. Vore mycket intressant att höra mer om detta från dem som vet något !
Bodde tills för fem år sedan i Stockhom,med daglikt pendlande in till city.
Då tog jag det visa beslutet att byta jobb,och bosatte mig i en småstad i norrland.I dag bor jag granne med skogen och har 15 min gångväg till jobbet.
Vi har alla valfrihet var vi vill tillbringa vår fritid!
Jag kan upplysa om att många inte har så mycket annat val än att ta bilen. Tar vi när jag gjorde min volta på volvo så tog det en timme med buss eller en kvart med bil. Vilket väljer man?
Kollektivtrafiken är sjukligt underutbyggd i Göteborg, vill man på riktigt att folk ska börja välja den så måste man även erbjuda ett alternativ som konkurrerar med bilen.
Ja, i Stockholm rullar miljarderna till kollektivtrafiken, det blir fler och fler spårvagnslinjer med bra nyinköpta spårvagnar av beprövat märke, samt tunnelbana och pendeltåg som också fått ny rullande materiel. I Götet har vi som jag minns på de senaste 20 åren bara fått Chalmerstunneln, snutten till botaniska, samt ett totalt misslyckat inköp av nya vagnar. Jag åkte en igår och det är inte bara skrik i kurvorna p g a de felkonstruerade boggierna, det är även stor krängighet och ryckighet. Tack för den dumsnålheten, GBG-politiker!
Nu kommer så trängselskatt ( som någon form av kupp-beslut politikerna anser sig ha rätt att ta á la låna ut 100 miljarder till EU-bankerna) när alternativet kollektivtrafik inte fått någon nämnvärd förbättring de senaste decennierna.
Vad har trängselavgiften med trängeseln att göra i göteborg? Avgifter är enbart till för att finansiera den nya Västlänken…
Inte bara, det är också för att förbättra luftkvalitén så man slipper böter från EU samt minska bullernivåerna.
Skulle gärna åka kollektivt om vi hade haft en fungerande och smidigare kollektivtrafik.Jobbar på Hisingen och sparar trots trafikhelvetet ca 2 timmar per dag jämfört med att åka kollektivt(har två byten) .Detta då kollektivtrafiken går enligt tabell, men flera gånger i veckan råkar man dessutom ut för antingen en havererande Alingsåspendel,fel på ljussignaler, växelfel eller havererade bussar.
På vägen hem är dessutom bussen är försenad pga av köer på Hisingen missar man pendeltåget och får vänta ytterligare på centralen. Tio minuters försening som det hade blivit med bil förvandlas lätt till en halvimma när man åker buss/tåg.
Västtrafik är en total katastrof, men även banverkets bristande underhåll gör sitt till.
Bilproblemen i Göteborg beror på Miljöfascistpartiet som i kraft av utpressningssituation mot (s) hela tiden har motarbetat fler älvförbindelser. I hela stan gör man allt för att försvåra för bilar vilket bl.a. medför ännu mer koldioxidutsläpp.
"I hela stan gör man allt för att försvåra för bilar vilket bl.a. medför ännu mer koldioxidutsläpp."
Studier visar dock att när man gör det svårare för bilister så förändrar man också vissas beteende samt om man gör det lättare för bilisterna så leder det till ökad bilism. I övrigt så får du gärna hänvisa till en studie som hävdar att det skapar mer koldioxidustläpp när man gör det svårare för bilisterna.
Folk måste i övrigt ställa större krav på stadsplanerarna så man slipper pendla med bil, så man kan bo nära jobbet, så det blir en balans mellan jobb och bostäder, att man inte får "urban sprawl", etc.
…alltså svårare för bilisterna=fler väljer andra transportslag.
Alla inbromsningar och stopp och starter och köer som alltid bildas medför enorm ökning av utsläppen. Överallt i hela världen försöker man underlätta för alla typer av transporter men i miljösosse-Göteborg gör man bort sig hela tiden.
Är det vettigt att göra det svårare för bilisterna istället för att bedriva en vettig kollektivtrafik ? Bostadsbrist samt orealistiska prisnivåer på bostadsrätter och villor gör att många inte har någon annat val än att pendla. Om man spenderar mer än 4 timmar per dag med att pendla som är fallet för mig om jag skulle åka kollektivt har jag inget liv mer. Inklusive lunch är jag minst 9 timmar på jobbet ofta 10 eller mer då det blir en del övertid, detta innebär ca 13-14 timmar (jobb + resor) och ofta mer pga av förseningar.
Gör man det ännu svårare för bilister utan att förbättra kollektivtrafiken eller öka bostadsbyggandet måste jag/vi flytta från Göteborgsregionen. Men det är inte heller så lätt med jobb överallt.
Det är väl fint med våra viktigaste trafikknutar som ritades brilliant för vänstertrafik 1958 och som sedermera kletades och smetades av vår brilliante kommunikationsminister Palme, som var ansvarig för högertrafikens införande.
Men det var ju så länge sedan. Visst. Adeln har inte hittat varken tid, ork eller pengar för att lösa ett problem som skapades på en kaffepaus i Rosenbad tidigt 60 tal.
Ska trängselavgifter fixa detta nu?
O man får vara religiöst begåvad eller en idiot för att tro på de'.
1944 uppskattades den tillgängliga oljereserven på planeten till att vara 55 biljoner fat.
Idag uppskattas oljereserven att vara 1,4 triljoner fat.
De senaste 66 åren har 20 ggr mer än den ursprungliga uppskattningen 1944 konsumerats.
Priserna på i stort sett alla mineralresurser är idag lägre per enhet när priset justeras för inflation.
Allt detta visar bara en sak, att Corny inte fattar ett smack när han apar efter Peak Oil operan.
Det är så tjötigt att lyssna på.
Men annars finns det ju en hel del roligt att läsa. Corny har väl för mycket fritid, då han inte jobbar effektivt med det han är bra på.
Att bara titta på resursbasen har visat sig ge väldigt dåliga prognoser – tidigare i historien gjorde det att man underskattade framtida oljeproduktion, på senare år har det däremot gjort att man överskattat framtida oljeproduktion. Det som är intressant för samhället är den faktiska produktionsvolymen eftersom det är detta som styr tillgången vilket i kombination med efterfrågan styr priset.
Att mineralpriserna är låga är främst ett tecken på marknadens kortsiktighet – när energipriserna stiger och malmhalterna sjunker så kommer vi se helt andra priser.
Effekterna av den dyrare oljan har vi dock redan börjat se och inom 5-10 år så ser det inte bra ut för världsekonomin. Jag rekommenderar att du läser IMFs rapport som nyligen släpptes.
"Idag uppskattas oljereserven att vara 1.4 triljoner fat" – jag tror du blandat ihop engelska med svenska, 1.4 trillions (eng) motsvarar 1400 miljarder (sv) fat. En svensk "triljon" är en miljard miljarder, och så mycket olja finns inte, om så hela världshaven vore fyllda med olja. En engelsk trillion är 1000 miljarder, dvs en svensk biljon. Hursomhelst, ca hälften av den lätta oljan är nu uppbränd. Och du kan inte jämföra oljesand etc. med olja som sprutar upp av självtryck. Med korrekta prefix: oljereserv på 1400 miljarder fat som du säger. Idag bränner vi lite mer än 30 miljarder fat. Låt säga att din siffra är korrekt. Då har vi olja för 46 år i nuvarande utvinningstakt. Men så kan vi inte utvinna oljan, och det skulle dessutom implikera noll tillväxt. Mer realistiskt är att anpassa den återstående oljemängden till en mer realistisk utvinningsprofil. Tryck in den mängden unedr en hubbertkurva, så inträffar peak oil likförbannat ganska snart. Så hur skall du ha det nu? Är peak oil ett problem eller är det inte ett problem? /Mats L / ASPO Sverige
Tycker också att du borde sätta dig in i ämnet lite. Studera EORI (Energy Returned on Energy Invested). Historiskt har oljan haft ett mycket högt EROI (100:1) Man har alltså fått tillbaka 100 fat per fat investerad olja. Detta har gjort att oljan varit mycket billig. Detta är det nu slut på. Den lättillgängliga oljan är definitivt slut. Annars skulle man inte ens bry sig om att borra efter olja i på djuphavssockeln utanför Namibias kust. Eller att koka ut olja ur oljesand i Kanada. Vi har att vänta en tid med mycket dyrare olja eftersom tillgången minskar samtidigt som efterfrågan kommer att öka.
Främst är det då länder som Indien och Kina som hela tiden ökar sin konsumtion av olja. Men också för att de exporterande länderna som tex Ryssland och SaudiArabien själva bränner upp sin olja.
Föreställ dig att biltätheten 840 bilar per 1000 invånare (USA) appliceras i kina. (som idag har en bildensitet på ca 70 bilar / 1000 inv). Av alla idag rullande fordon, skulle dessa inte täcka Kinas behov…
Men Kinas bilpark växer med ca 4 miljoner bilar i månaden, så nånstans måste väl även skeptiker inse att det inte håller längre.
Jag blir nostalgisk. Sista tiden i Göteborg (Majorna) gick jag hemifrån vid 8, lämnade min dotter på förskolan i närheten, åkte sedan med spårvagn och buss till jobbet i norra Mölndal, framme vid 9, och var hemma igen efter 18.
Nu bor jag i en liten stad i Finland, tar fem minuter att åka bil till jobbet, eller femton minuter att cykla. Hemifrån 8 och tillbaka 16:30 inklusive dagistransporter.
Normal arbetstid är för övrigt 7,5 h/dag.
Japp, köerna i Göteborg har ökat, det är också min erfarenhet. Flyttade ner till Göteborg -07 nångång och upplevde att det gick att planera sig runt köerna vid tingstadstunneln om man flexade sin arbetstid lite. Nu är det tamefan kö nästan jämt i den där jävla tunneln oavsett tidpunkt på dagen.
Varför det fortfarande finns folk som frivilligt väljer att köra genom helvetesgapet dagligen är för mig en gåta. Men samtidigt så kan man resonera att det finns väldigt många industrier på Hisingen, transportföretag, och olika firmabilar på väg hit och dit. De flesta industriarbetare och yrkesgrupper är förslavade under exakt samma tider och slutar jobbet precis samtidigt, vilket naturligtvis innebär att de måste ta sig därifrån samtidigt med sin bil. Att åka kollektivt med sina verktyg och material är inte direkt ett alternativ för många yrkesgrupper såsom snickare, golvläggare, plåtslagare, elektriker, rörmokare, anläggningsarbetare och många andra yrkesgrupper… Om det är på Hisingen jobben finns för dessa yrkesgrupper så är det inte bättre än att de får bege sig dit.
MVH
hippievagnen
Åker du bil Cornu?
Trodde att du bara använde häst och vagn när du är ute på vägarna…
Åker där dagligen och det är aldrig problem, förutom denna dag när några 10000 löpare skulle hämta ut nummerlapp till Göteborgs varvet. #research@zero. Testa en annan dag och det är inga problem.
Det är roligt att läsa om bilisters ve i Göteborg. och att alla jämt är motarbetade, men faktum är att Göteborg har mest motorvägar i Sverige i förhållande till befolkning, och har mer motorvägar än många andra städer i världen… så problemet är nog inte att det är för få vägar eller socialdemokraterna…
Under hela min yrkesverksamma bana (28 år hittills) har jag alltid sett till att ha cykel- och kollektivtrafikavstånd mellan bostad och arbetsplats. Och nu har jag 200 m mellan bostad, arbetsplats, min viktigaste kund, de flesta affärerna jag handlar i, gymmet och skogen! På Hisingen 😉
Bil kör jag i princip bara för att ha roligt! På sommaren. En gammal Golf Cab. För att åka och bada. Eller till landet.
Om man nu ändå tar beslutet att stå i kö så finns en en väldigt bra metod som jag kört med i flera år. Det värsta är nämligen att man retar upp sig på kön och blir irriterad och stressad. Om man istället för att lyssna på radio eller musik tar och skaffar sig några ljudböcker, eller ett abbonemang från Storytel som faktiskt blir ganska billigt om man räknar på det, så försvinner i princip alla irritationsmoment på bilresan. Man är ofta så uppe i sin bok att man inte blir stressad över något, detta skapar ju dessutom bättre trafikflyt då man i en lugn sinnesstämning ofta kör bättre, utan att trängas.
//AK