Vad man slås av, även om det inte är någon nyhet, är att i alla dessa bilköer så sitter det i princip bara en person i varje bil. Och här ligger också en lösning, även om min realistiska uppfattning om 60% minskad biltrafik till 2030 pga bränslebrist i spåren av peak oil uppfylls. Nämligen samåkning (som på engelska heter carpooling, ej att blanda ihop med det svenska uttrycket bilpool).
Det räcker ju att vi sätter oss två i varje bil, så kan fortfarande 80% av dagens bilpendlare ta bilen till jobbet (om detta nu är enda alternativet dessa ser), trots att biltrafiken bara ligger på 40% av dagens nivåer. Det krävs alltså inte ens speciellt mycket utbyggd kollektivtrafik för att kunna hantera 2030. Allt som krävs är en förändring i attityder och att man faktiskt kan tänka sig ha en passagerare i bilen. Och med 60% av biltrafiken borta pga bränslebrist, så kommer det inte existera några köer alls.
Nu finns det förstås samåkningstjänster på Internet, men här finns alltså mer att göra.
Detta handlar om den samhälls- och privatekonomiskt viktiga pendlingstrafiken. Nöjestrafiken kommer också minska, och där är kanske samåkning ingen lösning när familjer redan åker tillsammans. Men nöjestrafiken är inte samhällskritisk på samma sätt som pendling och varutransporter. Den senare är mer svårlöslig, då man redan idag gör sitt bästa med att optimera transporterna. En lösning där är att öka transporttiderna och vänta in så att man alltid kör fulla lastbilar.
Samhället har ett ansvar här, och det är att införa samåkningsmöjligheter i bussfilerna, rent av separata samåkningsfiler, plus en strikt övervakning av detta så att det inte missbrukas.
Så är ni beredda att samåka? Eller är det så viktigt att få sitta ensam i bilen och fritt bestämma över när, var och hur man åker till och från jobbet?
Om någon bloggläsare är intresserad av att börja samåka med någon annan som läser bloggen, så kan ni ju alltid lägga ut mellan vilka ungefärliga orter ni åker och vilka tider som kan vara aktuella, exempelvis Gubbängen-Kista 0730 retur 1630.
46 kommentarer
Jag vill inte samåka, bara krångel om man t.ex vill vara kvar lite längre på jobbet.
– "Eller förresten var det min tur att ta bilen denna vecka, jag har ju en årsmodell 1999, din är ju säkrare och nyare"
– "Sambon måste ha bilen, kan vi ta din denna veckan med"
– "Kan vi bara ta vägen förbi dagis"
Näe, cykel eller gångavstånd ska det vara helst. Skulle du själv stå ut att samåka?
När jag kör till mitt jobb, det är 1,5 mil
vill jag inte ha med mig nån mer i min bil
Nån som pratar och säger precis vad han vill
och som jag då blir tvungen att ta hänsyn till
Nån som sliter, på mitt säte utav skinn
Nån som andas, luften som är min!
När jag kör till mitt jobb…
– Galenskaparna och After Shave "Macken"
/Henrik
Min första tanke 🙂
Jag samåker, jag och en kollega bor ngn km ifrån varandra och turas helt enkelt om att köra. Det fungerar utmärkt, är bra för miljön, trevligt att ha ngn å snacka med när man åker samt att man sparar en slant. Kan rekommenderas.
Cornu´s trams om 60% minskad trafik till 2030 är rent ut sagt bara blaj,blaj /Anders Lööf
Men så bra då.
Då fick du sagt det också Anders.
Väl underbyggt motargument bra där…
köra ensam är bäst. jag kan åka hur fort i kurvorna jag vill utan kommentarer, dessutom innebär extra passagerare extra vikt, vilket slöar ner accellerationen, passagerare verkar vara mer nervösa än föraren för kameror, inte jag med mina 60tal briller
Självklart kan jag tänka mig att samåka (och gör det också) men inte till vilket pris som helst. Man får ju bo och jobba någorlunda nära och jobba ungefär samma tider.
Och visst behöver sambon/frun (nån annan) bilen en dag så skit i det den dagen då. Ta bussen! Hur svårt kan det vara liksom…
Innan vi fick barn samåkte jag alltid med min fru (vilket vi planerar att göra from i höst också).
Jag samåkte till förra jobbet. Då var vi tre stycken och det fungerade hur bra som helst. Tyvärr så krävs det ju lite planering om man vill jobba över men det var det värt för att spara rätt mycket pengar.
Vi körde ju bara var tredje vecka var och dessutom så kunde alla tre göra fullt reseavdrag *host* 🙂
Det beror på folket man samåker med, jobbade på kärkraftsverken innan det funkade inte, det var en och annan självisk snyltare, folk som krånglade, tröttnade till slut sen blev det att åka själv.
Ett incitament för detta är om man ändrade milavdraget. Avstånd till jobbet bör ju vara den enda faktorn som vägs in. Så man man även ta med var i landet man är (ont om kollektivtrafik i norrland). På så sätt kan man spara skattekronor med gott samvete (även om många gör så redan idag, har jag hört).
Det var ideer om att det skulle göras. Jag vet inte hur det har gått med det, men det skulle som sagt innebära endel praktiska fördelar – det enda som behövs är veta var man bor och jobbar och bevilja avdrag därefter.
Folk borde lifta istället mer. Men nuförtiden vågar ingen lifta och ingen vågar ta upp liftare.
//HPD
Framtiden är elmoppar och elcyklar:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/e-scooter-von-smart-a-832404.html
Daimlers elmoppe ska bara kosta 24000 € när den kommer 2014. Enligt specialister finns det bara ett fåtal 1000 elbilar men 120 miljoner elmoppar i Kina. Extrautrustning för Sverige blir då dubbdäck och scooter-overall.
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/elektrofahrrad-von-audi-feiert-praemiere-auf-gti-treffen-am-woerthersee-a-832583.html
Det sägs tyvärr inget om priset för Audis elcykel, men den ska jag ha oavsett pris!!!
För ett antal år sedan gjordes ett försök i Göteborg. Om det var minst tre personer i bilen, så fick man gratis parkering på Heden.
Försöket blev ett totalt misslyckande!
Jag tror att anledningen var att ingen ville riskera att skattemyndigheterna skulle kolla bilnumren med indragna reseavdrag i deklarationen som följd.
Om samåkning skall fungera, så krävs en absolut garanti att skattemyndigheterna inte får lägga sig i.
Gränsen för samåkning skulle sättas så högt, att det vore tillåtet för några hemmafruar att köra grannar till/från jobbet, lämplig buss/spårvagnshållplats, barn till/från skola och dagis, träningslokaler, stall etc.
Visserligen skulle vissa skatteinkomster försvinna med ett totalförbud för skattemyndigheterna att på något sätt forska i vem som betalar vad till vem.
Vinsterna, även för samhället, med samåkningen skulle dock vara mångdubbelt större än eventuellt förlorade skatteinkomster.
För övrigrigt aner jag det tveksamt med skatterabatt för resekostnader till/från jobbet
Det är ju inte lika tveksamt som skatterabatt för folk som skuldsätter sig.
Tanken med skatterabatt är ju att man får dra av det som anses vara nödvändigt för att generera beskattningsbar inkomst. Ta sig till jobbet anses nog vara nödvändigt för att få inkomst av tjänst – därför får man dra av dessa kostnader.
Det är ju skuldsättningen som står för "tillväxten", så det är väl klart att folk ska få avdrag för det på skatten! 😉
http://www.youtube.com/watch?v=nzrD4B5PH0g
(själv samåker jag)
Alltså, på tal om något helt annat… bostadspsykologen.se
Man skulle ju kunna ha det så att trängselskatten endast faller på dem som sitter själva i sin bil. Är man två eller fler så är det gratis.
Jag fattar inte varför man ska kunna göra avdrag för massa saker som har med jobbet att göra. Jag tycker vi kan avskaffa alla sådana avdrag, så blir det väldigt lätt med deklarationen. På samma sätt bör man ta bort ränteavdrag, jobbskatteavdrag, avdrag för pensionssparande. Bort! Så sänker vi skatten överlag istället, och sparkar hälften av pappersvändarna på Skatteverket.
Tvyvärr är det väl så, som jag sett ett antal exempel på här på universitetet exempelvis, att om man på allvar underlättade regelbördan, så skulle alla byråkrater sitta kvar. Uppsägningar existerar inte i de övre skikten inom statsbyråkratin.
Varför inte göra som i USA-reservera en fil för samåkare!
I Stockholm kunde det vara gratis trängselavgift, eller billigare parkering om två personers kontokort trycktes in i maskinen!
Eller varför inte infartsparkering där alla måste köra igenom och plocka upp lämplig passagerare!
Om två eller fler män åker i samma bil är dom antligen: A. Homosexuella eller B. kriminella
Visst kan man samåka, men halva poängen med bilen är just friheten att kunna jobba en stund till för att bli klar eller kunna uträtta ett ärende utan att det gör något. Dessutom, att passa ett par samåkare som står och stampar med foten (eller tvärtom) är lika illa som att behöva springa till bussen. Har man inte stämpelur på jobbet så är det värt mycket att att slippa springa hemifrån med andan i halsen på morgnarna.
Fördelen med samåkning gentemot kollektivtrafik är väl att man slipper tiggare, psykfall/knarkare som pratar med osynliga demoner, folk utan mobiltelefonvett, tornadonysande smittohärdar och folk som ska ha pengar för att ha förorenat ljudmiljön med "El Condor Pasa" mellan två stationer.
Sveriges tramsigaste kommentarsfält…
Då måste jag ju bidra med något.
Jag startade eget och började jobba hemifrån, då blir det ingen pendling alls. Och det är många jobb som kan klaras av i hemmet, med dator och en internetuppkoppling. Tror att vi kommer se mer av det där.
Och vänner – helt ärligt – det fanns trafikköer redan innan bilismen, både romare och viktorianska engelsmän klagade över igenkorkade gator. Men då är det ju häst och förstås, och bajs istället för avgaser. Undrar om romarna samåkte?
"Sveriges tramsigaste kommentarsfält"?
Kan du posta dina bookmarks, vad är det för bloggar du läser egentligen? Misstänker att du skulle få hjärnblödning om du tittade in på "Lasse Kongos Bostadstracker"…
Hemarbete för kontorsråttor är framtiden, helt klart. Eller "närodlat". Kan se en marknad för flexibla kontorsytor man kan hyra sig in på på projekt/dagsbasis. Varför måste ett helt företag sitta i samma hus långt bort ifrån folks bostadsort?
"Sveriges tramsigaste kommentarsfält"?
I sin kategori givetvis. Det här är ju en ekonomiblogg.
Och nej, jag läste inte "En ding ding värld" heller…
Förövrigt tror jag att systemet där någon tar "ansvar" över någon annan, och "anställer" honom/henne kommer att ifrågasättas alltmer. Jag skulle aldrig anställa någon, och behöva ta mer ansvar för någon annans försörjning än min egen. För en egenföretagare går det ju upp och ner, en anställd ska ju ha lika mycket lön varje månad, samt mer säkerhet och rättigheter än jag själv. En slags ekonomisk omyndigförklaring, som egentligen enbart fungerar i stora företag där ingen har eller vill ha något ansvar eller insyn.
Jag är den "anonym" som till föregående blogginlägg skrev en kommentar om bl a samåkning. Jag har nu hittat lite mer info betr det jag surrade om där, nämligen "smart samåkning" : Det finns något/några som callar sig CITIHAIQ, och tydligen tillhandahåller en svensk samåkningstjänst för smarta mobiler. (Jag äger tyvärr inte en sådan själv, och har inte heller Facebook (där det tydligen ska finnas mer info)).
Vidare så tror jag att själva företeelsen, "smart samåkning", redan har fått en beteckning (på utrikiska, förstås). Hade jag kommit ihåg den, vilket jag just nu inte gör, hade det ju varit väldigt praktiskt…
Min poäng är att samåkning inte längre behöver administreras mha lappar på anslagstavlan i Konsum, utan kan skötas med moderna verktyg oerhört mycket mer rationellt .
CITIHAIQ är tekniskt sett exakt det som krävs för att man ska kunna samåka utan nackdelarna med att behöva passa tider.
Problemet är bara att det krävs en kritisk massa användare för att det ska fungera.
//Håkan
Sammåkning är ännu ett stressmoment för den moderna människan då 2 stycken eller fler måste tidskordinera sina morgon- och kvällsaktiviteter.
Bättre att i framtiden satsa på små energieffektiva fordon för arbetspendling
Har ingen bil och sparar väl i runda slängar 60 000 om året. Men då får jag ju inte styra i o f s.
Vi är tre från samma lilla ort som har barnen på samma fritidshem och jobbar på samma jobb. Samåker vi? Endast undantagsfall. Åtminstone en tar bilen för att hon inte tycker att hon kan gå till Fritids med barnen på morgonen (ca 10 minuter), den andre bor på landet, så han tar ju ändå bilen till samhället innan han åker vidare till stan.
Själv åker jag buss, för att slippa samordna mig med de andra två (då måste man ju kompormissa!), för att få en promenad tillsammans med mina barn när jag hämtar eller lämnar och för att SLIPPA köra bil. Man kan göra så mycket annat på bussen, sova, ägna sig åt bloggar mm (läsa och skriva) samt ungås med bekanta – de som också åker buss!
Det som är mest problematiskt är den som driver kollektivtraffiken. Man känner sig ju inte direkt som en eftertraktad kund, mer som en ovälkommen belastning… Man försämrar ständigt turer och tider. Någon stans går ju smärtgränsen! Men förhoppningsvis åker jag tåg nästa år istället…
Hej!
Framtiden kommer – förhoppningsvis – att tvinga fram små stadsbilar typ hälften så stora som en SMART. De kommer kanske inte att bli så 'säkra' som många trygghetsnarkomaner kräver av sina fordon, men man är inte så trygg på en cykel eller en 125cc motorcykel heller, men motorcykeln har tillräckligt kraftig motor och ett motsvarande täckt fordon skulle ta mig till dagis eller ICA på 0.2 l milen. Alla dagens bilar är anpassade för att kunna köras ifrån Autobahn till 30 väg vid dagis, och det måste ovillkorligen finnas en marknad för en 'city car' som inte är så dyr, som kanske bara tar två pers och ett par kassar och som är hälften så dyr. Själv har jag cykelpendlat 16 kilometer dagligen i Stockholm i 9 år. Älskar det livet.
Blir du inte svettig? Hade säkert tappat en eller två liter vätska om jag cyklat så långt.
Sigbjørn Johnsen frykter boligkrakk og banktap –
styrker preventivt krav til bankenes egenkapital
http://stocklink.no/Article.aspx?id=92584
samåkning är fint. speciellt när man har körersättning också!
är man 5st kör man endast 1 dag i veckan men kvitterar ut full ersättning.
länge leve samåkning!
byggare bob
Det startades en tråd på Flashback om mopedåkning förra veckan. Jag tycker den är ganska intressant i det avseendet att vi i Sverige anser oss för fina för att åka moped (om man är över 15 år). Visst är det bättre att cykla om man bor i en innerstad men både infrastrukturen/miljön/ekonomin skulle gynnas om folk i förorter började köra EU-moppar istället för att ensam sitta i en stor bil och trängas på vägarna. Skulle vara intressant att göra Lars filsofera om detta. Det borde vara en mjukstart i steget mot ett oljefritt samhälle.
Här är tråden förresten. https://www.flashback.org/t1863829
Varför inte marschera i takt sjungades hymner till kollektivismens ära? En sann miljöpartist offrar sig för miljön, och vi skall ju alla indoktrineras till denna lära. Skrattandes och sjungandes skall vi hand i hand marschera till kolchoserna där vi skall tjäna våra allvisa ledare och med glädje skänka dom frukterna av vårt arbete. Med Miljöpartiet mot en negativ tillväxt och en förändrad vardag! Upp till kamp mot välståndet!
Jag skulle gärna samåka, men jag har under 35 års yrkesliv inte hittat någon som bor på samma ställe som jag (Tumba), jobbar på samma ställe som jag och har samma arbetstider (ibland 10-12 timmar per dag, har 500 övertidstimmar per år). Min åsikt är att idén om samåkning är ganska naiv, och egentligen bara passar folk med reglerad arbetstid, typ på landsting eller kommun, men även där hittar man ju folk som gärna sitter en halvtimmer till för att göra klart innan de går hem.
Heder åt dem som har sin ambition i att göra arbetet klart, hellre än att bara sitta av sina 8 timmar och dra hem.
Blir soppan mot förmodan för dyr för att jag ska kunna köra ensam så tar jag hellre bussen än att jag samåker. Vill jag jobba längre tar jag en senare buss, etc. Det tar kanske lite längre tid, men full frihet och förhoppningsvis kan man göra något vettigt på bussen.
Jag ska be att få anmäla avvikande åsikt, nöjesåkning och varutransporter är samhälllsviktigt, pendling är det inte. Man kan flytta arbetsplatserna så att man kan ta sig till jobbet på en kvart med cykel och vi borde använda dagens gratis olja till att bygga om samhället så att man klarar vardagen utan överutnyttjande av bil och därmed kan behålla utrymmet för nöjesnyttjande av bil och motorcykel.
Trams! Det är en mänsklig rättighet att köa själv ensam.
samåkningsfiler finns i Göteborg redan där man delar filen med bussen om man är minst två personer.
Anekdotiskt, men ändå: Under de perioder i mitt yrkesliv då jag inte haft tjänstebil (distrikt från Sverige ned till NOPRS län), har jag haft bekvämt gångavstånd till arbetsplatsen (som värst Kungsholmen – Stureplan). Nu som pensionär undrar jag om det finns någon mer som bilpendlar mellan Göteborg och Wales 2-3 gånger om året just när jag vill åka.
Jag tror du har fel om den minskande trafiken. Riktiga elbilar finns redan idag för under 100k på allibaba.com (i kina). Du har själv skrivit att solpaneler och att producera egen ström är lönsamt redan idag.
Vi kommer dock aldrig att få se riktiga elbilar från företag som Volvo och Nissan m.fl. En elbil är en enkel konstruktion med betydligt färre rörliga delar.Som fd Volvoanställd så vet jag att reservdelarna under många år stått för hela bilföretagens vinst. Bilföretagen vill inte ha enkla elbilar.
Därför kostar Nissan Leaf 300,000kr och går endast att få med röstkominucerande dator och el i ratten. Och folk är så normalbegåvad att de tror att det är batterierna som kostar.