Förra veckan blev det nytt trafik- och besöksrekord på bloggen, som är Sveriges största och absolut mest lästa oberoende samhällsblogg inom finans, ekonomi och miljö.
Under vecka 10 var trafiksiffrorna enligt Google Analytics 25 538 helt unika besökare, 82 761 besök och 158 195 sidnedladdningar. Det är rekordsiffror både för antalet unika besökare, antalet besök och antalet sidvisningar, vilket det senaste halvåret annars inte sammanfallit på samma vecka.
Sedan i höstas visas uppförstorade bilder på bloggen på ett annat sätt än tidigare, vilket sänkt antalet sidvisningar i statistiken. Men nu är alltså även siffrorna för sidvisningar ikapp, medan antalet unika besökare varit kvar i en stigande trend.
Sidvisningar från bloggens lansering i september 2008 och framåt.
Unika besökare.
Besök.
Utöver de 25 538 unika besökarna finns det också 2 711 sk feed-prenumeranter, även om det antagligen finns ett visst överlapp. På en månad är antalet unika besökare drygt 60 000, t ex 60 947 st i februari.
Ett stort tack till alla bloggens läsare.
Det här är en kommersiell blogg, så det går att annonsera på bloggen. Annonspriserna är med god marginal baserade på 80 000 sidvisningar i veckan, men kommer höjas i april. Hör av er för offert.
7 kommentarer
Glöm bara inte vad det var som tog dig hit. Det kan vara lättare att bubbla upp än att behålla en ställning – särskilt på nätet.
Att inte vara för klåfingrig utan hålla sig till sina ursprungliga ämnesområden är det som bygger varumärken långsiktigt. Försiktig förnyelse är en sak, men det kan lätt bli klåfingrighet där man ändrar koncept hela tiden för att fortsätta vara framgångsrik och då tappar man det.
Förutom att det tar tid att bygga starka varumärken, så bör man naturligtvis alltid fråga sig vad på bloggen som ibland inte riktigt håller måttet. Kanske har du själv en aning om detta.
Keep up the good job, och fortsatt lycka till!
Vad var det som tog mig hit? Ser gärna din egen analys.
"Inte riktigt håller måttet" är allt som går emot läsarnas åsikter. Så fort jag skriver något som läsarna inte håller med om, t ex att RT är skit i förra inlägget, så är det "dålig kvalitet".
Vem bryr sig? 🙂
Faktiskt märkligt att du inte sålt fler böcker med tanke på den unika reklammöjlighet du har. Vad hade annonseringen uppe till höger plus alla inlägg angående boken kostat i reklam.
Har sålt 4500 böcker. Varav drygt 2% via bloggen.
Klart man inte genomför köpet via bloggen utan loggar in på sitt konto på adlibris eller liknande, men det var nog här de flesta upptäckte boken. Den marknadsföring du har tillgång till är förmodligen värd mer än hela din förtjänst på boken skulle jag tippa.
Det är bara att gratulera. Din uthållighet och ämneskunskap är anmärkningsvärd. En folkbildare av rang.