Kanske med anledning av Nouriel Roubinis lösryckta citat om att oljan är ett större hot mot världsekonomin än den europeiska skuldkrisen, kanske med anledning av nästa veckas peak oil-förnekarrapport som Anders Borg/Finansdepartementet beställt, så uttalar sig iaf Anders Borg nu till Nyhetsbyrån Direkt (ständigt utmärkta bloggrannen Cruel Crude) att det inte existerar några problem med oljepriset.
En läsare (hör av dig om du vill ha en länk till din pseudonym) ger en annan ledtråd, ta det för vad det är, en kommentar till ett blogginlägg:
“Jag pratade för ett antal år sen med en av de ledande alliansministrarna om detta med peak oil. Han kände till problemet i rätt god detalj (men jag är inte säker på om han helt förstod magnituderna av det), men menade att det inte gick att göra något åt det i förväg, eftersom åtgärderna var impopulära och skulle kunna leda till förlust av regeringsmakten. Först när problemen inträffar och är tydliga för medborgarna, blir det politiskt möjligt att agera. Sade han i alla fall.”
Något många, inklusive jag hävdat, men det är ju bra att höra det från politikerna själva om nu citatet ovan är sant.
Anders Borg visar mer och mer sin inkompetens. Inte bara när det gäller bankerna och hur bolåneräntor sätts, sin egen överbelåning av sin bostad och den (m)oderatledda alliansregimens oförmåga att föra någon progressiv politik över huvud taget, utan nu även kring oljan.
Han påstår att oljan inte är viktig för svensk ekonomi.
Ta t ex skogsindustrin, en av våra största exportnäringar. Inte en enda krona skulle exporteras ur den näringen om det inte tas ner träd i skogen mha diesel till skördarna, diesel till skotarna och diesel till timmerbilarna. Tag bort den oljan och skogsnäringen producerar inte ett dugg.
Tvärt om är Sveriges ekonomi mer beroende av olja än någonsin förr, eftersom vi uppnår så högt förädlingsvärde på varje liter diesel eller olja. En liter diesel ger mer BNP idag än på 70-talet och därmed sänker en utebliven liter diesel BNP desto mer.
Vad tror herr Borg att företagare som idag är inlåsta i avtal gör nu när dieselpriset är på väg till 16:- litern, i många fall deras största rörliga kostnad, rent av ibland en större kostnad än löner för en del branscher (t ex primärproduktionen inom jordbruket eller skogsbruket)?
![]() |
Svensk konsumtion av drivmedel |
Minskningen av svensk oljekonsumtion handlar om olja till uppvärmning och industriella processer, där vi som bekant lagt ner vår industri och skickat den utomlands för att istället importera de färdiga produkterna. Konsumtionen av bränsle till fordon stiger i princip linjärt. Lite mer kunskap kan man kräva av en finansminister, men det kanske inte är någon större skillnad mellan Borg eller grundskoleutbildade företrädaren Ringholm?
Och käre Borg, Sverige är oavsett ingen ö. Vi är beroende av omvärlden. Det är extra lustigt att se hur Borg tar det höga oljepriset som ett tecken på en stark ekonomi samtidigt som allt fler länder, inklusive Sverige rapporterar negativ BNP-tillväxt för 4:e kvartalet 2011.
Höga oljepriser följs alltid av recessioner.
Men som Borg säger “han är ingen expert på olja”. Nej, han är inte expert på mycket annat än att ge skatterabatter till okvalificerade jobb som RUT och KROG, vilket är regeringens samlade politik för företagande och arbete.
56 kommentarer
På tal om Abders Borg så har jag till min fasa noterat att han inte kan addera tre tal korrekt. Är 35+9+15=60? "Läs Anders Borgs fusklapp" i DI: http://di.se/Default.aspx?pid=253__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fwww.google.se%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3D%26esrc%3Ds%26source%3Dweb%26cd%3D1%26ved%3D0CCcQFjAA%26url%3Dhttp%253A%252F%252Fdi.se%252FNyheter%252F%253Fpage%253D%252FAvdelningar%252FArtikel.aspx%25253FArticleID%25253D2009%252F04%252F15%252F333087%252526sectionid%25253DDinapengar%252526o%25253Dexpressen%26ei%3DbatoT6rSGarZ4QSUh92JCQ%26usg%3DAFQjCNGDyMRTqSHZldFx2Bf97J_tSvs12Q%26sig2%3D3fiivRliPuaM_QCKSx_Pzw
Verkar inte som om länken fungerar, men man får fram artikeln genom att googla fram den på "Läs Anders Borgs fusklapp + DI"
Fixade en länk här
Och på tal om Radetzki som jag såg nämndes i ett inlägg här, som jag inte hittar nu. Minns ni hans utspel från 2007 där han i DN medger att han är verksam vid "ett litet provinsiellt universitet i den civilicerade världens utkant"? och så hade han en del förslag. Det gällde inte honom själv givetvis, men alla andra medborgare bär på ett "distinkt handikapp": http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/06/28/ett-ansprakslost-forslag/
Jag är en som nämnt Marian Radetski. Det provinsiella universitet var inte ens ett universitet, tills för något år sedan. Å andra sidan fick de vara ute i kylan längre än t.ex Umeå som blev universitet på kort tid, ca 10 år mot drygt det dubbla för det "provinsiella".
Anders Borg gick på komvux för att läsa upp sina gymnasiebetyg och därmed kunna läsa nationalekonomi på universitetet. Vilket i slutändan hjälpte honom till posten han har idag. Inget fel i att läsa på komvux förstås. Däremot undrar man hur det är ställt när han sen själv är med och skär ner anslagen till just komvux?
Fast jag är dock lite förvånad hur lite det pratas/gnälls om det höga bensinpriset. Är vi inne i en löneökningsvåg som jag missat? 🙂
Gnället har flyttat till Facebook. Finns en FB-grupp som tror att om man inte köper bensin på Preem eller Statoil så sänks priset.
Facebook är det nya knyt handen i fickan. Nu med åsiktsregistrering för enkel uppföljning.
Cornu, vet inte om du skrivit nått om det innan men jag undrar om du har nån åsikt om framtida yrken? Dvs vad man ska satsa på att utbilda sig inom för att ha goda möjligheter till försörjning när oljan sinar. Äta och bo behöver man ju alltid men det är ju ändå väldigt oljeberoende branscher. Genusvetenskap kanske? 🙂
Genusvetenskap och liknande meningslösheter kommer vi inte ha råd med framöver.
Svårt annars. Läkare är en lågoddsare. Sotare. Energi- eller elkraftingenjör. Kärnkraftstekniker eller radiofysiker – finns ett potentiellt stort problem med gubb-berg inom kärnkraften. Cykelreparatör. Bilmekaniker. Allt som har med reparationer och underhåll att göra. Lokförare. Sjöofficer. Tror mycket på kustnära transporter tids nog.
Generellt inget som är högspecialiserat som telefonhygienist eller kräver extrem komplexitet. Inte raketforskare alltså.
Ok, tack för svaret, låter logiskt. Har en känsla av att det bästa som jag kan investera mina pengar i just nu är utbildning, allt annat känns så riskfyllt. Hur ser du på framtiden för ekonomer eller arbete inom IT-branschen?
Jaha, det är så här man gör. Jag skrev ett svar om hästdrivet skogsbruk men det hamnade på fel ställe! Se Anonym 10.35
/hippievagnen
Kronofogde?
Cornu nämnde läkare, glöm då inte tandläkare; tänderna är en källa till mycken plåga även i måttligt fattiga samhällen.
Har du inte sett Emil och hur Ida löste det? Så gör en del fortfarande i Polen.
En eloge för en mycket bra artikel rakt igenom. Tilläggas bör att drivmedelspriserna drabbar alla transportled såsom matleveranser etc. Facken kräver lönekomp då allting blir dyrare och tillverkningen flyr då än mer till låglöneländer. Man behöver inte vara expert för att räkna ut detta, som ABC.
Väst kan fortsätta trycka sedlar men inte i oändlighet.
Anonym 10.09
– Satsa på hästbruk, antingen utveckling och nyproduktion av hästredskap för skogsbruk eller som kusk. Det är tydligen stor efterfrågan på skogskörare med häst i skogen, men det behövs ju också en tillverkning och utveckling av moderna redskap. Och med tanke på peak oil är det en bra idé att ställa om skogsbruket till mera hästkrafter. I dagsläget är det fördelaktigt att sköta gallringen med häst eftersom de tar sig fram betydligt lättare än många maskiner, och det blir mindre markskador, och enligt klippet nedan så kostar det inte mera totalt, det enda som skiljer är tidsåtgången. Jag vet inte om hästen helt klarar av att ersätta dieseln inom skogsbruket men de är konkurrenskraftiga idag(särskilt i svår terräng) när det gäller att få fram virket till farbar väg för att sedan hämtas med annan vägtransport. Min gissning är att den här branschen kommer växa i takt med ökande diselpriser. Häst och kusk måste dock fortfarande transportera sig till skogen med hjälp av bil och släp, och virket måste hämtas upp för vidare transport. Men om lokalsamhället får sitt uppsving så borde detta kunna lösas så att transporterna blir kortare. Förr i tiden fanns det arbetshästar och skogskälkar i varenda ladugård, och hästkörning hörde till allmänbildningen och om timret skulle långväga så flottade man det på älven. Men att hålla dagens höga takt i skogsbruket kanske blir svårt.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_jonkoping?title=stor_efterfragan_pa_hast_och_vagn&videoid=2157856
MVH
Hippievagnen
Intressant! Om det bara tar 3 ggr så lång tid som med maskin nu så kommer det ju definitivt finnas ekonomi i det när oljepriset stiger. Har en arbetskamrat som jobbar en hel del med hästar i skogen, får nog prata med honom. Tack för tipset.
Vill man ha lägre bränslepriser så går det att ordna. Bara att sänka skatten på bränsle, vad kostar en liter råbensin? 3 kr? 4 kr?
Det svenska folket vill ha höga bränslepriser eftersom dom röstar på partier som förespråkar det. Så det är ihåligt att folk gråter och gnäller på Aftonbladet om att bensinen är så dyr.
Ca 8 kronor.
Så om vi sänker skatten, vad vill du skära ner på? Vård, skola eller omsorg?
Kan man inte skära ner på politiker?
Anders R.
Corny, ooooh vad ska vi skära på….ojojojojojojojoj!
Nej det finns ingenting att skära på eller hur?
Jag tror aldrig jag läst något om det, ifrån den där Corny.
Svensk politik är perfekt. Allt i balans. Rucka inget, då får vi stora problem eller hur.
Hjärnsläppet är totalt. Stolt och snudd på helt ute och cyklar. Corny.
Sänker man skatten så behöver man ta pengarna någonstans ifrån. Kan du inte svara på varifrån så kanske du inte skall förespråka skattesänkningar. Fast du reagerar tydligen känslomässigt. Beklagar.
Vi kan lägga ner genusforskningen och det statliga dekretet att alla tilldelade pengar i verksamhetsbudgetarna måste brännas innan året är slut (på vad skit som helst men de måste ta slut).
Inte för att jag tycker bensinen bör bli billigare, folk nöjesåker alldeles för mycket.
Skatten på bensin bör vara så pass hög att den tänker alla kostnader som bensin för med sig. Frågan är då om den borde vara högre eller lägre, med all sannolikhet MYCKET högre. Synd att skattepengar inte öronmärks och sätts i relation till sina kostnader mycket bättre, då slipper vi dessa diskussioner.
> Så om vi sänker skatten, vad vill du skära ner på? Vård, skola eller omsorg?
Finns hur mycket som helst. Tycker att man ska skära ner på utlandsbiståndet, lägg ner Sida, bort med pressstödet, bort med partistödet, stödet till diverse kultur och sport-föreningar, stödet till intresseföreningar som Expo, CMR, etc. Tycker även SVT och SR borde säljas eller läggas ner, skattebetalarna ska inte behöva försörja en massa journalister och producenter. Diverse kommisioner, konferenser och annat trams staten håller på med (Estonia-kommisionen och förintelsekonferensen, tex).
Staten och kommunerna ska enbart syssla med kärnuppgifter som vård, skola, försvar. Inte gödsla med skattepengarna hej vilt som idag. Slöseriet är enormt. För att inte tala om all onödig administration inom dom olika verken och delarna.
Tar man bort skatten på bränsle så kommer folket att använda pengarna till nåt annat som genererar jobb/skatter(stor chans att svenskarna skulle spara undan pengarna…) Så med andra ord anser du/ni att staten använder pengarna effektivare än konsumenterna – nog bara staten och vänsterfolk som håller med om det…
LKAB i Kiruna har meddelat att brytningen av järnmalm skall fördubblas, för om 20 år kommer 2-3 miljarder av de fattiga ha nått upp till medelklassen och då behövs det hugaligen mycket stål. Så de så – och hör sen…
Om 45 år är järnmalmen slut ändå (vid 2% ökad utvinning per år).
Malm är ett ekonomisk begrepp.
Om priset på Järn skulle sjunka till 25% av dagens pris hade LKAB ingen malmbas längre. Skulle priset dubblas mot idag skulle "allt berg i Norrbotten" utgöra malmbas. Åtminstone tiofaldigas mot idag.
Järn finns i varierande halt i ca 5% av jordskorpan.
Ett ökat pris på Järn medför att större mängd kan klassas som malm.
Blir priset tillräckligt högt kan alltså 5% av jordskorpan vara malm.
Den kommande oljebristen kommer göra att det blir för dyrt. Man kommer snarare få omklassificera malm till sten.
Sen är det rent allmänt vilseledande när folk säger att det finns så och så mycket i jordskorpan när majoriteten av det är i koncentrationer som är lägre än den "mineralogiska barriären" och skulle vara extremt energikrävande att utvinna.
Men de flesta metaller och mineraler vi använder kommer ta slut långt för järnet så det är ett mindre problem. En del börjar det redan vara brister på och många kommer vara slut inom 15-20 år.
Tillgången till metallurgiskt kol (kol av en sådan hög kvalitet att det används vid stålproduktion) kan också bli problematiskt före tillgången till järn.
Kolmilor? För 125 år sedan tillverkades 54.000.000 hektoliter träkol i Sverige. Det mesta (tror jag – borde kollas) nyttjades för själva uppvärmningen, men en del för att frigöra syret från järnet. På 40-talet slutade man helt med kolningen.
Nanotec
Framtidens generationer kan räkna med en havsnivå som ligger uppemot 20 meter högre än i dag. Det hävdar forskare i USA i en ny studie.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/havsnivan-kan-hojas-20-meter
men om vi får ut mer energi från 1 liter diesel idag än vad vi fick på 70-talet
borde vi inte klara av högre priser idag?
Nu har jag förberett mig i flera år för Peak Oil. Nu börjar jag bli otålig och vill att kollapsen skall komma. Skall bara köpa lite mer pop corn.
Blir säkert bättre än en film.
Varför har du med E85 och inte biogas??
Corny, man tar sig för pannan när man läser dina enfaldiga utlägg om hur otroligt hemskt det blir för Sverige när dieseln är slut.
Säg när inträffar det då?
Skogsindustrin måste oroa sig väldans över detta dilemma.
Hur många miljoner liter förbrukas i motorsågarna? Per år?
Du tror inte att det är andra användare som får sluta använda diesel långt tidigare än motorsågsmännen i urskogen?
Väldigt lite i motorsågar idag. Det är skördare som gäller. Ingen diesel i motorsågar för övrigt. Skogsindustrin är totalt ovetande.
Jord- och skogsbruket förbrukar 316 miljoner liter diesel varje år i primärproduktionen, transporter inte inräknat. Tillkommer bensin för småskaligt bruk, men knappast lika mycket.
När inträffar det? Senast 2030. Har jag skrivit många gånger. Problemen börjar på allvar 2017 – 2025. Lönsamheten inom primärproduktion hos jord- och skogsbruk är så låg att de sannolikt lägger ner före folks nöjeskörning.
316 miljoner liter var ur huvudet, storleksordningen är 4.5% av totala dieselkonsumtionen, också ur huvudet. Men med tanke på den låga lönsamheten så är det sannolikt att de lägger ner först.
Cornu (ber om ursäkt om du skrivit utförligt om detta spörsmål annorstädes), Visst kommer jordbrukskostnaderna skena när dieseln gör det, men i och med att detta sker parallellt med skenande importkostnader för livsmedel borde väl priserna på livsmedel, spannmål såväl som kött, öka de med, vilket ju är bra, då det blir kostsamt med högraffinerade 'livsmedel' som bygger på bilig energi mm.
Naturligtvis kan exporten av träprodukter påverkas den med, men köparna lär ju behöva produkterna i någon form ändå, och justeras exporten ned kraftigt så blir det ju ett inhemskt överskott som kan passa bra att få in på bränslemarknaden-ved/fjärrvärmeproduktion mm.
(Jag minns att du tidigare lagt ut den där slu-rapporten som visar att biobränsleplantering av landets åkrar inte räcker som ersättning i slutändan, men i alla fall…)
Jag har föreläst två ggr om detta för LRF, skall föreläsa igen nästa vecka, "Jordbruket och slutet på oljesamhället".
Jordbruket är en bransch som har 12-månaderscykler, med årstiderna. Det är inte alls säkert att man får en organisk utveckling, utan sannolikt lägger ett antal ner "ur fas", och det tar sedan många, många år att starta upp ett jordbruk igen. Vi kan oavsett drivmedelskostnad inte konkurrera prismässigt med importen och det lär bli rätt många utslagningar.
Dieselpriserna kommer knäcka många bönder som efter skörden kanske säger, nej nu skiter jag i det här och så blir det inget höstvete, ingen jordbearbetning etc.
Eftersom alternativet är svält så kommer jordbruken förstås väckas upp igen, men under en övergångsperiod lär vår import av mat öka från dagens 50% till kanske 60% eller 70%. Det är redan på gång ändå eftersom vi har så mkt hårdare regelverk i Sverige som gör att vi inte kan konkurrera prismässigt. Och i dåliga tider kommer fler och fler köpa utländskt.
Cornu anger matimporten till 50 procent och här kan man sätta ett frågetecken om vad som menas. Många olika metoder kan användas för att få fram en siffra. Oavsett måste naturligtvis exporten dras av så att det blir ett netto.
En metod är att utgå från hur mycket ytterligare areal av främst åkermark av genomsnittlig svensk typ som behövs för självförsörjning. Inom exempelvis fisk, kött från betande djur och exotiska frukter blir det då inte så enkelt. Enklare är att mäta det ekonomiska värdet. Det importeras lågvärdiga produkter som foder och högvärdiga som oljor och kött. För många varor finns en viss korrelation mellan värde och den åkerareal som åtgår. Sämre lösningar är nog att utgå från kaloriinnehåll eller vikt i ton. I varje fall för att få fram en enkel importsiffra idag.
Statistiska centralbyrån och Jordbruksverket presenterar årligen en så kallad årsbok med omfattande jordbruks-och livsmedelsstatistik. Enligt den sista årsboken för år 2010 exporterades och importerades jordbruksvaror och livsmedel för 86 respektive 47 miljarder (sidan 273). Drycker med och utan alkohol och tobak har då dragits av. Nettoimporten 2010 var alltså 39 miljarder kronor. Mellan 1996 och 2020 drygt tredubblades importen och exporten i absoluta tal, vilket är extremt mycket eftersom konsumentprisindex bara ökade 20 procent.
http://www.sjv.se/download/18.4b2051c513030542a92800014473/Jordbruksstatistisk+%C3%A5rsbok+2011+Hela.pdf
Årsboken anger i ett annat avsnitt (sid 297) hushållens totala konsumtion till 1 549 miljarder och därav livsmedel utan drycker 173 miljarder, vilket ger 11,2 procent. Nettoimporten 39 miljarder kan inte jämföras med konsumtionen 173 miljarder eftersom den senare inte är i livsmedelsindustin utan i detaljhandelns kassor och inkluderar moms 12 procent. Om man höftar och dubblar 39 miljarder så får man 78 miljarder i kassorna och nästan halva konsumtionen. Jordbruksverket går inte in på sådant och därför finns ingen statistik om hur stor andel av maten som importeras. Ett ytterligare avsnitt (sid 299) i årsboken behandlar ”livsmedelssäkerhet”. Men det handlar bara om bakterier och liknande i livsmedel.
Än mer komplext och illavarslande för självförsörjningen blir det om den importerade handelsgödseln och den ”importerade åkerarealen” i denna inkluderas, för att inte tala om den fossila oljan. Om hö och havre skulle odlas till hästar som dragdjur utan handelsgödsel så är livmedelsimporten nog 80-90 procent. Det går ändå inte att få fram så många hästar så fort som behövs, vilket kanske betyder att man får dra plogen själv, eller kanske bättre använda en spade. Om tillförseln bryts så blir det naturligtvis ett helt annat jordbruk. Kanske finns inte ens sättpotatis. Frågan är hur många som överlever. Jordbruksverket vet i varje fall inte.
Men hur skall det gå med min lchf-diet om köttpriset går upp?
Tja. Du får väl helt enkelt börja äta vanlig mat. Om ditt mål är att gå ner i vikt så får du äta mindre. Citronkoncentrat kan man blanda ut med vatten och dricka, surheten dämpar hungerkänslor.
Enkelt.
Borg visar bara politisk fingertoppskänsla(vart blåser opinionsvinden?) när han skällt på bankerna, precis som han visar på politisk taktik nu när han säger lugnande saker om den svenska ekonomin. I dagens politiska klimat är utrymmet för de nationella företrädarna tyvärr inte större än så.
Återstår att se hur rapporten i nästa vecka ser ut, men Flute har nog gjort en rätt bra uppskattning. Sedan återstår ju att se hur mycket av den som blir politisk inriktning.
Som din tipsare skrev, att problemet är känt men att inget konkret kan göras innan folkopinionen nått paniknivå, är säkert helt riktigt och egentligen bara tragiskt.. att inte ledande politiker från egentligen något parti ska kunna klara av att lyfta en fråga som i praktiken är näst intill samhällsexistensiell är tragiskt. Det är ju sånt nationellt ledarskap ska handla om, eller hur?
Men eftersom Melodifestivalen, grannens inkomst och vilken C-kändis som flashade skrevet utanför galapremiären är de intressanata nyheterna så lär vi få invänta folkpaniken.
Höj skatten på drivmedel med 1 öre.
Köp sen in och GE bort det till bönder som tex vill ha en biogas anläggning och liknande så att de kan fixa drivmedel själv.
1 öre är inte så mycket för din plånbok idag, men det blir välinvesterade pengar senare när matpriserna skenar.
Jag betalar gladeligen 1 öre mer/liter när jag tankar min bil.
Höj skatterna igen, bara det går till rimliga saker, inte trams som "demokratiprojekt" i något u-land som använder pengarna att köpa ryska vapen för att ha ihjäl grannbyn.
För att öka anslagen till omställningen skrota Sida (som någon ovan nämnde) och lägg pengarna här hemma istället.
Det finns tre branscher som jag gladeligen skulle investera i.
1. En självförsörjande gård
2. Sjötransporter som går med hjälp av Sol (ingen skugga ute på havet) och Vind (det har funkat tidigare, varför inte nu?). Ingen Dinosaurie i tanken tack.
3. Vindkraft, Snicksnack om att det är olönsamt idag. det kommer bli lönsamt senare när vi får stänga ner några reaktorer och det kommer inte byggas några nya i Sverige, vi som land har tappat förmågan att besluta saker
En interessant iaktagelse jag gjort i min dagliga gärning ( jag är reparatör ) är att när jag talar om för mina kunder att deras bil är på väg att haverera totalt om felet inte åtgärdas så blir de oftast glada att jag informerat dem och är villiga att låta mej reparera felet som inte helt sällan kostar mer än bilen är värd.
Att kunderna sedan återkommer för att få bilen reparerad i framtiden tyder ju på att de har ett gott förtroende för mej.
Om man översätter detta resonemang på våra folkvalda som uppenbarligen inte kan presentera en dålig nyhet utan risk för att inte bli omvalda så måste det ju rimligen bero på att vi inte hyser ett särskiljt gott förtroende för dem, och då infinner ju sig frågan om varför vi röstar fram folk som vi inte har förtroende för att leda oss och bestämma över vår framtid?
Jag själv skulle rösta på de politiker som vågar tala om de tunga och svåra frågor som vi har runtomkring oss även om det på sikt kommer att drabba även min välfärd.
Skogsägare får väl köra gengas. Bara att kliva ut och lägga i mer ved när maskinen stannar.
Fast det är väl mest en teoretisk möjlighet. Gengas passar inte för dieselmotorer, så det blir maskinbyte.
Gengasen kan produceras i fabrik och användas för att syntetisera diesel, spillvärmen kan bli en slatt el och en hel del fjärrvärme. Sedan kan man utöka produktionen genom att förbruka el för att elektrolysera vatten och använda syrgasen i förgasningen och få en renare process och vätet kan tillföras bränslesyntesen.
Idag kostar solceller hos de största tillverkarna (usa och kina) under 1usd per kw.
**Redin tips till er politikernissar, ta bort skatten helt på solceller, moms tull andra energiskatter alltså rubbet.. Och skicka ner nån av de slöa 349 bidragstagande pösmunkarna i riksdagen till kina för att köp hem stora partier solceller utan vinstsyfte så svenne kan köpa billigt och börja leverera el i stället för att betala för el. Många bäckar små. Innerbär dock en massa arbetslösa direktörer och en reträttplats minde för pösmunkar så jag antar att en enkel lösning på energiproblemen inte är aktuellt.
Bensinupprorets chef:
"En kuriosadetalj i sammanhanget är att hela den fantastiska oljehistorien har kantats av pessimister och olika typer som viftat med domedagsskyltarna – ”slutet är nära”. Ända sedan början av 1900-talet har ”experter” tvärsäkert slagit fast att ”inom 30 år är alla oljetillgångar slut – så det är lika bra att vi börjar fasa ut nu”. I över 100 år av de 150 åren så har ”oljan snart tagit slut”.
Fortfarande lyssnar alldeles för många, inte minst populistiska politiker, till domedagsprofetiorna, samtidigt som nya oljetillgångar ständigt upptäcks"
http://winsborg.com/index.php?s=olja&submit=S%C3%B6k
Ja, det har funnits pessimister. Det har också funnits optimister som pratat om att människan snart ska bo på Mars, eller åka till jobbet i flygande bilar etc. Dessa har inte heller fått rätt. Så jag tycker vi glömmer vad andra påstått tidigare och istället kollar på fakta och statistik. Då ser man att upptäckterna av nya stora oljetillgångar minskar stadigt, samtidigt som konsumtionen ökar. Man behöver inte vara vare sig pessimist eller optimist för att räkna ut vad det innebär.
//Pelle
Skitsnack, det finns mycket man kan göra som inte är impopulärt så som till exempel rusta upp och återbygga infrastrukturen för tågtrafiken. Återstarta och förlägga samhällsservice så som skolor, sjukstugor, kulturhus och annat lokalt. Bygga ut cykel-tillgängligheten. Ta bort ROT, RUT och KROG för att satsa hårt på solcellsbidrag och skapa ett regelverk för försäljning av småskalig elproduktion. Ta bort regler som ökar komplexitet och kostnader för endast marginella vinningar
Listan kan göras oerhörd lång förutom de fåtal exempel ovan på åtgärder som inte är politiskt omöjliga att genomföra.
38miljarder kostar invandringen varje år (lågt räknat, enligt riksdagen).
Sedan tillkommer naturligtvis white flight, trakasserier, mord, våldtäkter, etc etc.
Ett ensamkommande flyktingbarn kostar 5600kr per dag i sollentuna till exemplel. Där går era skattepengar. När jag gick i skolan fick vi inte ens böcker, vi fick kopiera det.
/Numera bosatt utomlands