En läsare gick i taket angående gårdagens blogginlägg, eftersom jag inte skrivit om vartenda specialfall som gällde. Rätt påpekat så räknades enligt MSB (som inte är tillståndsgivare eller inspekterande myndighet – det är kommunerna) inte bränslet i själva bilen eller bilens eventuella reservdunk. Men i slutändan blir det en fråga för kommunens miljöinspektör eller för byggnadsnämnden.
100 liter gäller generellt för privatpersoner, undantaget eldningsoljor för uppvärmning.
Då de flesta av mina läsare är privatpersoner så tycker jag att det var det väsentliga. Men det finns sk kalenderbitare bland läsarna så vi går vidare.
Men det finns ju specialfall. Och nämner man inte alla specialfall så går det ju inte att lita på mig som bloggare och man måste därmed omvärdera allt jag skriver. Japp, det var denna läsares åsikt.
Så över till vad som gäller för yrkesmässigt bruk. Vi tittar för enkelhetens skull på vad Lunds kommun har skrivit i frågan, där man sammanfattar styrande förordningar, SÄIFS 1997:3 och NFS 2003:24. Det senare Naturvårdsverket, dvs en miljöfråga och inget som MSB har att göra med. Så kalenderbitare inte missuppfattar – nedanstående är min egen sammanfattning och kan innehålla felaktigheter, särskilda regler kan också gälla i just din kommun och detta är bara en generell diskussion och inte rådgivande eller juridiskt bindande information (det här är en blogg och inte myndighetsinformation, ber om ursäkt till de som trott att denna blogg var myndighetsinformation).
Då gäller 250 liter sammanlagt av oljor klass 1 (bensin och spillolja), 2 (fotogen) och 3 (dieselbrännolja). Därefter måste man ha tillstånd av byggnadsnämnden. Dieselbrännolja avsedd för uppvärmning eller elproduktion får man ha upp till 10 000 liter av utan tillstånd från byggnadsnämnden. Om den förvaras inomhus. Förvaras oljorna utomhus får man ha 3000 liter sammanlagt eller 50 000 liter avsett för uppvärmning eller elproduktion. Min tidigare siffra om 3000 liter kommer av detta, då jag bara är intresserad av motorbränslen. 3000 liter är under optimala miljöomständigheter den högsta tillståndsfria siffran för byggnadsnämnden när man helt eller delvis har motorbränslen, inklusive diesel till traktorn. Lagrar man det hela i tank under mark är det dock 1000 liter som gäller. Fast 3000 liter är enligt byggnadsnämnden. För enligt miljönämnden måste man ha miljötillstånd vid över 1000 liter motorbränsle utomhus (se nedan). I praktiken blir det alltså 1000 liter utan tillstånd. I ett tidigare blogginlägg slängde jag mig med siffran 1000 liter, vilket alltså är korrekt då det finns två tillståndsnämnder här.
Men det är inte bara byggnadsnämnden som har något att säga till om i kommunerna, utan även miljönämnden.
Till miljönämnden måste man inte anmäla om man har 10 000 liter diesel inomhus. Men det måste man alltså göra till byggnadsnämnden om det inte enbart är olja avsett för uppvärmning. Utomhus måste man anmäla till miljönämnden om man har över 1000 liter. Detta gäller utanför vattenskyddsområde. Inom vattenskyddsområde är alla anmälningspliktiga gränser 250 liter.
Nu skrev inte den kommenterande läsaren detta i sin kommentar och detta visar alltså att man inte kan lita på vad kommentatorer på bloggar skriver, utan deras kommentarer bör omvärderas om de inte inkluderar alla specialfall. Man måste ställa sig frågan vems ärenden någon går som påstår att man får lagra 10 000 liter oljor hur som helst utan tillstånd. Vill h*n förorena våra vattentäkter? Lita iaf inte på kommentarer på bloggar.
Men jag ber uppriktigt om ursäkt för att inte ha nämnt de yrkesmässiga specialfallen. Förlåt!
Vanliga privatpersoner kan läsa en skrift hos MSB. Där säger MSB att sammanlagd lagring av brandfarliga vätskor är 100 liter, dock 10 000 liter för uppvärmning, dock ej i bostaden. Och enligt de yrkesmässiga reglerna så måste det i så fall vara en tank ovan mark. Eftersom MSB skiter i miljöfrågor, MSB hanterar brandskydd, så nämner inte MSB att specialregler gäller inom vattenskyddsområden.
Vill man slänga sig med enkla tumregler för motorbränslen – 100 liter som privatperson, 250 liter för yrkesmässigt bruk, och mindre än 1000 liter i farmartank för yrkesmässigt bruk utomhus om man inte bor inom vattenskyddsområde. Därefter bör man prata med kommunen, både byggnadsnämnden och miljönämnden. Det kan också finnas regler för närhet till vattendrag (50m) oavsett om det är vattenskyddsområde. Dessutom finns tekniska krav på lagringen, så att läckage fångas upp, t ex dubbla inneslutningar. Ett ämne för ett separat inlägg någon gång. Dessutom finns det krav på ackrediterad inspektion av cisterner och länsstyrelsen kan också vara inblandad i tillståndsgivningen. Det kan också behövas bygglov i vissa fall. Lagrar man även gas och inte bara flytande vätskor kan reglerna vara annorlunda.
25 kommentarer
Nej,jag var ej den som anmärkte på dig
Känner personen ej
Ej jäv
Ja, du vet…
Tycker om din blog
Men,grabben!
Var inte så stingslig
Det verkar på mig lite omoget
Du- och därmed vi, dina trogna läsare, skulle
må bättre om du kunde skämta till det hela
Du skulle vinna mycket på det
Jag hukar mig nu inför din vrede!
Får jag välja vapen vid duellen?
Hävel för mig
Glasögon av,Lars…
Isola Regina
Den andre sköt först…
Cornu, du är bättre än de flesta av dina kommentatorer, och förhoppningsvis mognare.
Vad gäller felaktiga påståenden så tycker jag det väsentliga är att bilens tank inte inräknas till de 100 literna man får ha. Det blir stor skillnad på 100 liter jämfört med 30 att ha hemma om man måste dra bort 70 liter bränsle i bilen.
//HPD
Man lär sig alltid något nytt.
Nu vet jag vad Hävel är.
Bra till alla nya ordspel.
Tack, Isola Regina
Annars är ju själva bloggen bra också.
/Grönvita
Never bring a hävel to a gunfight.
Jo,om steril…
Annars använde min kollega, Doc Holliday, en ( minst ) puffra vid OK Corral.
Men han var ju inte ensam där
Trängsel,nästan
Angående olja
I frankrike har vi fotogenkamin
Belgien gas-golvvärme
Ön POD kamin
I " sveriges närmaste barack " direkt elvärme
Slutligen i Finland centralväme ( fjärr )
Isola Regina
100 liter är ju inte mycket. Tur att man har skogen så kan man ju hävda att 250 liter är för firman.
Men kan jag ha 100 liter och frugan 100 liter? Ovetandes om varandras lagrande för hushållets räkning. Och om inte det är tillåtet, vem ska då dömas? Och vilket är straffet?
/J
Åtalsprövning enligt plan- och byggplagen respektive miljöbalken. I det senare fallet även automatiska och obligatoriska böter utan rättegång.
Tror siffrorna är per hushåll.
2000 l kan jag lagra i min farmartank, kommunens hälsoskyddsavdelning är medveteten om detta så jag skulle tro att 3000 l är gränsen för lagring för yrkesmässigt bruk utanför vattenskyddsområde
mvh Hemmansägaren
Ja drivmedel är rätt kört att lagra och sen håller det sig dåligt.
Blir det så illa så har jag satsat på 5 välservade cyklar med några lådor med reservdelar. De har man nytta av ändå. Nästa gång äldste sonen får punktering tänkte jag han skulle få lära sig laga den själv.
/ Lowrisk
Ett oljefat eller två med diesel kan väl alla som bor lantligt ha, hur ska gestapo få reda på det? Jag hade 3 fat på en lantegendom jag ägde förut, en bekant bonde brukade byta ut dem mellan varven 🙂 Att ha en bränsledepå under egen kontroll är guld värt och varken myndigheter eller andra ska ha med detta att göra.
Vid kris har man då en reträtt väg söderut till varmare klimat där man kan överleva 🙂
Varför bry sig? Nu när fascistiska lagar som t.ex. Acta anses vara ok, så är det vår plikt som demokratiska medborgare att skita i ALLA regler och lagar av denna sort och störta den korrumperade makten med ***** och ******. Ner med den byråkratiska ordningen och in med normalt vett igen.
Anonym så gått det går i detta övervakade samhälle
Att du orkar…
Om man har dieselbil och inomhustank för villaolja kan man lagra diesel där.
Det blir förstås en del besvär med att tanka och ska man använda oljan på vintern bör man ha vinterdiesel eller villaolja för utomhustank.
Det kan också finnas risk för föroreningar från tanken om den är gammal.
Skogsägare
Vad man kan är en helt annan sak. Dieselolja avsedd för fordon får inte lagras på det viset. Nu kan iofs inte myndigheterna bevisa att det inte var för oljepannan.
Men man kan också lagra 5000 liter i oljefat i villagaraget. Skiter man i reglerna behöver man ju knappast läsa om vad man får eller inte får göra.
Jovisst, men man om man har fordonsdiesel, som även oljebrännaren går lika bra på, i villatanken, så har man ju en reserv att ta till vid en krissituation. Man använder oljan som vanligt till oljebrännaren som man lämpligen i sin tur bara använder som extratillskott eller reserv när billigare uppvärmning som ved, pellets eller värmepump strejkar.
Då har man en bra reserv både till uppvärmning och bil.
Kan knappast vara olagligt, fast dieseln blir väl för gammal om man inte använder den.
Skogsägare
Håller med, och det var också mina tankegångar när jag i förra inlägget påpekade att man kunde förvara 10000L diesel för el/värmeproduktion. I ett nödläge kan den användas till både att värma huset och driva en elgenerator, såväl som att driva en traktor, bil och andra fordon. Tyvärr valde Cornucopia att lägga fokus på personangrepp istället för att lyfta fram fördelarna med en villatanks många användningsområden. Lite konstigt med tanke på att han kallar sig neosurvivalist.
Om jag uppfattar Magnus rätt här (han anklagade mig för att inte gå att lita på) så vill han att jag skall uppmuntra läsarna till åtalbara lagbrott, som inte bara är åtalbara utan också riskerar brandmäns liv vid händelse av brand, förverkar hela ditt försäkringsskydd för villan i händelse av brand och i händelse av brand i flerbostadshus inte bara förverkar ditt försäkringsskydd, gör dig åtalad utan också ersättningsskyldig till hela det nedbrunna husets värde?
Nej, tack. Jag föredrar att skriva om sådant som håller sig inom lagen.
Vad jag säger är att man istället för villaolja fyller sin tank med vanlig diesel och använder den till att värma sitt hus. Vid strömavbrott kan man använda samma diesel till elproduktion. Och vid eventuell bränslekris kan man även tanka den i bilen/traktorn. Är det verkligen ett åtalbart lagbrott? Och på vilket sätt skulle det riskera brandmäns liv och förverka ditt försäkringsskydd?
Det verkar som att du anstränger dig så hårt för att misstolka folk att du missar hela poängen.
OK, om inköpet är avsett för uppvärmning av huset så kan det väl inte belastas dig på något sätt.
Frågan blir då om du kan få en tankbil som faktiskt fyller din villatank med riktig fordonsdiesel och inte brännolja?
Kontentan blir hur som helst att reglerna är uppbyggda för att skapa hjälplöshet.
Full tank och 100 liter Bensin i Jeepdunkar tar mig åttio mil med Blazern, långt nog för att ta mig i säkerhet från ett lokalt eller regionalt bekymmer, men inte nog för att leva som vanligt tills USA rensat Hormuz-sundet och tvingat Iran till underkastelse.
Lycka till barnrumpa.
Hur mycket bensin rymmer ett badkar?
Minns ett fall från oljekrisen på 70-talet, någon i ett hyreshus i norra Stockholm inte så långt från där jag bodde då hade fyllt badkaret.
Det måste ändå vara godkänt, säkert ett plåtbadkar på den tiden. Men han hade nog inte täckt över det med ett tätslutande lock eller plast som man ska, eftersom grannarna kända dofterna i trappuppgången och slog larm. Varför kan man aldrig få vara ifred för grannarna?
Runt 150 liter. Problemet med att förvara bensin i något annat än ett gastätt kärl är att hållbarheten inte blir så värst bra, högst ett halvår men i detta fall så kan det bli så lågt som tre månader. Efter de så har de lättflyktiga kolvätena avdunstat och din bensin blir svår att få eld på. Har hört om de som tillsatt några liter karburatorsprit och fått fart på gammal bensin men jag vet inte om det är ett säkert kort.