Det sägs ju att vi skall utbilda oss för att få jobb. Högre utbildning är vägen framåt för Sverige, vilket vi t ex såg i veckan med nedläggningen av AstraZenecas forskning i Södertälje.
Så hur står det egentligen till med sysselsättningen hos alla de där högutbildade?
Fallande procentandel
sysselsatta högutbildade |
Hos SCB:s arbetsmarknadsstatistik kallas dessa för “eftergymnasialt utbildade”, någon bättre benämning i samband med arbetslöshets- och sysselsättningssiffror verkar inte finnas. Iaf så har inte procentandelen sysselsatta högutbildade återhämtat sig från 2008 utan är tvärt om fallande.
Nu kan man iofs lura sig av procenten, trots allt ökar sifferantalet högutbildade med jobb i takt med att man skall ha högre utbildning för allt mer tidigare banala jobb, men framför allt i takt med att allt fler blir högutbildade. Men procentsatsen är alltså fallande, trots den påstådda ekonomiska återhämtningen 2010 – 2011. Vi lägger helt enkelt för mycket skattepengar på att ge folk högre utbildning.
Detaljer, detaljer |
Frågan bör istället ställas hur många av de högutbildade som faktiskt jobbar med det som de utbildats till? En civilekonom som jobbar på McDonalds kommer i statistiken ovan att se ut att ha jobb. Tål alltså att grävas lite djupare i, men frågan är om SCB alls tillhandahåller sådan statistik.
Verkligheten är ju att alliansregimen gett upp tanken på att högre utbildning skall ge jobb. Det är torka rent varandras toaletter och laga mat åt varandra som är framtiden för Sverige via RUT och KROG. Och förstås genom ROT renovera sagda toaletter och kök.
Andelen sysselsatta eftergymnasialt utbildade är nu nere på de nivåer som gällde under Göran Perssons (s)ocialistregim 2005. Å andra sidan är uppdraget att få allt fler högutbildade i linje med det stora svaret på allt – att undvika inflation genom ett överutbud av arbetskraft inom alla kategorier av yrken och utbildningar. Och regimen Reinfeldt är ju ett arbetarparti och inte ett tjänstemannaparti, så högutbildade göre sig icke besvär. Andelen gymnasialt eller sämre utbildade med sysselsättning steg till skillnad mot högre utbildade 2011, vilket alltså bekräftar bilden att regimen övergivit kunskapssamhället.
Tillägg: Min käre vän av ordning noterar här hur manipulerad arbetslöshetsstatistiken är. Endast 4.5% av eftergymnasialt utbildade sägs vara arbetslösa, men samtidigt har bara 78.5% sysselsättning. Vart tog övriga 17% vägen? Är den riktiga arbetslösheten 21.5% bland eftergymnasialt utbildade oavsett om de jobbar inom det de är utbildade till? Generellt brukar det vara bättre att titta på sysselsatta än på arbetslösa, då den senare siffran manipuleras enormt världen över, eller åtminstone mer än siffran sysselsatta manipuleras.
Tillägg 2: 2009 sade sig 6254 av 12069 högutbildade jobba inom något som helt eller till största delen stämde överens med deras utbildning, 52%.
47 kommentarer
Till stor del vore det nog rimlig att byta namn från "högutbildade" till "långtidsutbildade", ty många av de som numera utexamineras från svenska universitet förfaller inte direkt ha drabbats av några djupare kunskaper eller färdigheter.
Regeringen Perssons massiva expansion av antalet universitetsplatser tror jag bäst förklaras som en smart arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Ungdomarna flyttades från kategorin arbetslösa till kategorin studerande. Förutom att det låter mycket bättre kunde man dessutom lura folk att skuldsätta sig via studielån istället för att försörja dem via bidrag. Vidare skapades en fantastisk arbetsmarknad för alla gammla 68 akademiker som nu kunde förverkliga sig genom att bli universitetslärare i genusvetenskap, kriminologi, sociologi och andra samhällsnyttiga akademiska dicipliner.
Att man då var tvungen att sänka intagningskraven ner till lekskolenivå var väl ett billigt pris att betala. Dessutom går det förmodligen mycket lättare att prångla ut de önskade PK budskapen till en lagom fördummad elevkår.
haha ! klockrent , "långtidsutbildade"
Tillbringade själv ett antal år vid universitetet (samhällsvetenskapliga fakulteten) och konstaterar bara vad en lärare en gång sa: om folk visste vad vi höll på med på universiteten skulle dom vägra betala skatt för att försörja oss.
Nivået på svensk forskning er rett lågt på många områden….
Jag tycker din kommentar var den roligaste på länge…..
"Nivået på svensk forskning er rett lågt på många områden…."
Ja, bland annat på svenska språket.. 🙂
Nivån på dina(01:24)kunskaper om vårt grannspråk norska är bedrövlig.
Undrar om inte perioden 1935 till 1969 var den bästa Sverige någonsin har haft!?
Har herr Lars W haft det uppe som tema?
Missat det i så fall
Isola Regina
Du borde jämföra med gruppen lågutbildade innan du kan dra några slutsatser. Håller med om att sysselsättningsgraden är bättre än arbetslösheten att titta på men att hävda att 100% – sysselsättningsgraden = arbetslösheten är ju helt fel, i gruppen som inte jobbar finns en stor grupp som inte kan pga olika anledningar. Däremot kan man kolla på skillnaden i sysselsättningsgraden, vilken är relativt liten ( <2 procentenheter) vilket skulle tyda på att utbildning lönar sig.
Sen kan man inte utesluta som du säger att utbildade får ta okvalificerade jobb men det går inte säga något om från dessa uppgifter.
Deltog så sent som i veckan i en undersökning beställd från Svensk Näringsliv där fokus var på ens högskoleutbildning och vart man jobbade idag. Frågor i stil med: jobbar du inom det du är utbildad till och är du överkvalificerad för ditt jobb? Så vi får väl se vart i statistiken de resultaten petas in.
Tänkte dock tipsa om lite annan statestik på ett helt annat område, då jag upptäckt att norrbaggarna har gjort en ovanligt trevlig grafisk översikt över nordens elmarknad. Priset har ju svängt ganska fint nu i köldknäppen, så kan ju vara intressant att faktiskt se vart elen kommer och går någonstans.
http://www.statnett.no/en/The-power-system/Production-and-consumption/State-of-the-Nordic-Power-System-Map/
Något man lätt glömmer att väga in är att i och med att man skaffar sig en riktig utbildning i naturvetenskap (9 år på universitetet, 4 för Mag +5 för PhD) så har man jämfört med en rörmeckare etc "tappat" 9 års prisökningar på bostäder. Kort sagt, man jagar boende med andra generationer än sin egen. Tror man inte på evig tillväxt (sic) så är det mer ett kortsiktligt problem, men faktum är att det har sett så ut i mer än 20 år.
I det perspektivet så innebär det då att du har "förlorat" 9 års uppgång på ditt boende. Och eftersom när du går ut i arbete vill bo som dina kompisar får du bära en mycket större skuld än andra i din generation.
Det jag försöker säga är att de riktigt högutbildade (PhDs etc) ofta har större lån på sitt boende än sin generation. Är du dessutom naturvetare tjänar du förhållandevist modest trotts all utbildinging, många ligger mellan 35-39k vilket inte är något märkvärdigt i stockholm numera.
Jag tror tyvärr att väldigt många forskarfamiljer från AZ södertälje sitter riktigt illa till för tillfället.
Relevant synpunkt. MEN. Doktorandtiden (iaf inom naturvetenskaperna) är du avlönad. Inte skithög lön, men tillräckligt för att betala räntor på en bostadsrätt. Givet att du inte berättar för banken att det är en tidsbegränsad anställning som omprövas varje år i max 5 år. Men säger man "anställd av universitetet" och banken inte frågar närmare än lönen så kan du få lån till en bostad ändå.
Men man tappar fortfarande fyra års "bostadskarriär". För medan man är grundutbildningsstudent har man knappast råd med BR.
Fast när bostadspriserna faller kommer det bli tvärt om – den som skaffar sig lång utbildning kommer kunna kliva förbi de som inte gjorde det.
Den turen hade vi tidiga 70-talister, som kom ut i arbetslivet efter högre utbildning ganska lagom till bostadpriserna låg i botten på 90-talet.
Kul att du använder ordet socialistregim, sossarna är inte ett socialistiskt parti lika lite som moderaterna är ett arbetarparti.
Sossarna måste ha bränt dig rejält någon gång så präglad som du blivit.
Alliansen är inte direkt riktade mot vare sig tjänstemän eller arbetare utan högre utbildning, de gör mest nytta för de som har det riktigt gott ställt och inte bangar för lite bidrag i form av RUT/ROT/KROG, Som det ser ut nu står allianspolitiken och väger mellan värdelös och lika illa som det mesta andra, men om denna arbetslöshet håller i sig eller tom. ökar något så får vi stämpla politiken som värdelös. Det är mer folk som erbjuder näringslivet gratis arbetskraft inom FAS3 än vad som arbetar totalt på hela Volvo.
Japp, kul. Jag försöker vara lika hård retorisk. Använder konsekvent ordet regim om regeringen, för det är vad vi kallar motsvarande utanför västvärlden, så då duger ordet regim gott för alliansregimen. Socialistregim blir lika skruvat om Göran Persson, även om bägge regimerna egentligen mest är fascistregimer (staten+kapitalet i samma båt).
Vill minnas att bara knappt hälften (kan ha varit närmre en tredjedel) utav de civilingenjörsutbildade i Sverige jobbar med starkt ingenjörsrelaterade arbetsuppgifter inom ett par år efter examen. Tror det var CF som producerade rapporten, bör kunna hittas med en bra googling.
Möjlig slutsats är iaf att vi kan spara rejält med skattepengar genom att helt enkelt halvera antalet platser för högre utbildning, så bara de bästa kvalar in. Resten är som jag skrivit tidigare slöseri med pengar, tid och resurser: http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/utbildningsinflation-och-minskande.html
Skulle vara intressant att göra ett fullskaleexpriment där man sparkar alla som är överkvalificerade för sitt jobb och ersätter med en som har lagom hög utbildning för jobbet. Ex. om en högskoleekonom har ett jobb som en gymnasieekonom klara får höskoleekonomen sparken och ersätts av en gymnasieekonom. Om man gjorde detta över hela arbetsmarknaden skulle det antagligen bli brist på folk som bara har grundskoleutbildning och hög arbetslöshet bland dom högutbildade. Det skulle troligen också medföra snabtt stigande löner för dom med bara grundskola.
Det är ju rent vansinne att så många utbildas på högskolor och universitet varje år. I och med att standarden då kraftigt sjunker blir det hela kontraproduktivt även om man accepterar den i och för sig mycket tvivelaktiga premissen att det s.k. "kunskapssamhället" behöver en stor mängd personer med akademisk examen.
Samtidigt finns det bland många arbetsgivare en fullkomligt bisarr attityd när det gäller s.k. "överkvalificering", som innebär att man tydligen blir oförmögen att dela ut post eller städa toaletter om man har spenderat några år vid ett universitet. Sådana jobb bidrar dock rimligen mer till samhället än kanske uppemot 50% av det man faktiskt utbildar människor till.
De övriga 17% livnär sig tydligen på bloggar och morotsodling. En överutbildning på 17% således.
SCB har sedan 2001 SSYK-uppgifter (http://www.scb.se/Pages/List____259304.aspx) för alla som jobbar och det finns uppgifter om utbildning i länkade databaser. Rådatan finns alltså på väldigt detaljerad nivå, men jag har inte sett den bearbetad till något överskådligt.
Kanske tur att vi balanserar med att ta in 50.000 som varken kan läsa eller skriva då varje år till vårt land. Tanken är kanske att dessa skall generera den internationella konkurrenskraft vi behöver för att stå starka i framtiden i kunskapsamhället. Hmm, konstigt att inte Afghanistan och Somalia är mer framgångsrika med tanke på vilken elit som befolkar dessa länder??
Ja jösses vilken soppa vi lever i.
Rosengård,
Södertälje,
Angered,
Landskrona,
Fittja,
Huddinge,
Biskopsgården,
Tynnered,
…
…
Du säger:
"Verkligheten är ju att alliansregimen gett upp tanken på att högre utbildning skall ge jobb. Det är torka rent varandras toaletter och laga mat åt varandra som är framtiden för Sverige via RUT och KROG. Och förstås genom ROT renovera sagda toaletter och kök."
Nu är jag ingen benhård alliansanhängare, men det du säger låter mer provokativt än överensstämmande med verkligheten. Man har trots allt gjort satsningar på skolan – trots att de är lite halvhjärtade – den andra politiska sidan gjorde ingenting.
Skatteavdrag på specifika tjänster gillar jag egentligen inte – alla branscher ska ha samma skatt – MEN den satsningen har inget med skolan att göra. Att blanda ihop äpplen med morötter kanske funkar i något coolt franskt kök, men inte hemma hos mig 😉
Nu när man har lurat in maximalt med offer i studieskuldsfällan är det väl dags att slå igen densamma. Har ni inte hört? Era utbildningar härmed förklaras värdelösa!
"Kunskapssamhället" är ute, nu ska det vara "Tankesamhället"!
Tankesamhället och kommunerna
http://www.kairosfuture.com/publikationer/tankesamh%C3%A4llet-och-kommunerna?pub=Tankesamh%C3%A4llet-och-kommunerna
"Närheten till tankar och idéer har kanske aldrig varit viktigare än nu"
Dvs ingen utbildning behövs för att delta, bara närheten till någon som har?
Nu har jag inte läst deras rapport än, så kag ska väl inte spekulera i förväg.
Tja, Kairos ger jag inte mycket för. Mest imponerande att de på något sätt överlever. Rik ägare? Kommer ihåg att de sågade Internet runt 1994. 'nuff said. Även förnekat peak oil och motsvarande. /ignore.
Jag kan hålla med dig om Kairos, och du har nog gissat ungefär rätt tror jag att där frotteras samhällets "elit" med varandra i ett slutet umgänge, vem som äger vet jag dock inte.
Men det slog mig när jag såg rubriken att det är nog så att "Kunskapssamhället" är förbrukat, överspelat eller urmjölkat vid det här laget, alltså lagom dags för nästa floskel . . . men vilken?
Hej!
Jodå, det finns en tabell i SCB:s databas som du kan använda för att beräkna hur många högskoleutbildade som arbetar inom yrken som inte kräver högskoleutbildning. Tabellen heter "Anställda 16-64 år i riket efter yrke (SSYK4), utbildningsnivå SUN 2000, ålder och kön. År 2005-2009".
Yrkesnomenklaturens (SSYK) första siffra beskriver vilken utbildning som krävs för att utföra yrket. Med lite handpåläggning kan man få fram att 17 % av de med kort högskoleutbildning (<3 år) arbetar inom yrken som kräver högst gymnasieutbildning. Motsvarande värde för de med lång högskoleutbildning (minst 3 år) är 11 %. Så det finns ett antal högskoleutbildade som är överkvalificerade för sina yrken, men de är inte så väldigt många trots allt. Naturligtvis med brasklappen att det förutsätter att man accepterar SCB:s nomenklatur.
Sedan lägger man till de 21.5% som uppenbarligen inte jobbar (plus de som är "sysselsatta" utan att jobba), så når man väl den siffra om 48% som inte jobbar inom det de är utbildade till jag nämner i tillägget.
Notera att det är skillnad på att jobba med ngt som kräver gymnasieutbildning och något som du inte är utbildad till, t ex lärare som jobbar som IT-konsulter kommer ju ha ett kvalificerat jobb, men onödig utbildning.
Tack för artikeln…
Jag frågar mig: utbildning eller inbillning?
dom 17 procenten kanske har lite stålar till övers och behöver därför inte löneslava eller vara sysselsatta på något annat vuxendagis. dom fria medborgarna månne?
Även om 100% av svenskarna skulle vara högutbildade vore 17% utanför som det alltid varit. Med 0% arbetslöshet skulle inflationen vara skrämmande.
Kort, man måste offra en andel av sin population för att kunna vidhålla lågränte ekonomin baserad på kredittillväxt.
Utbildning är ett billigt sätt att för politiker säga att "vi gör något".
Att sen 17% är övertaliga spelar ingen roll, man "gör" något.
Vi måste bort från dagens system, låta maskinerna ta över, inte som nu, kvasi robotiserad verklighet. Många 100 000 kan ersättas av AI utan problem, men demografiskt blir det problem.
Snacket om att alla måste arbeta och bidraga är rent nonsens om vi ska ha ett high tech samhälle. Låt maskiner och robotar tjäna in pengarna, låt människor göra det de bäst är lämpade för, vara människor. En robot ger arbetsgivaren ett plus, den gnäller aldrig om lön och villkor.
Se hur finans ersätter människor med robotar, inte bara industrin längre. Vi måste ge upp den gamla tanken på att alla ska arbeta, det är omöjligt att kombinera med dagens high tech samhälle.
Jag var förr en hjärntvättad moderat, arbeit macht frei! Men NEJ det är bara skitsnack! ALLA kommer aldrig ha en arbetsplats! Jag har tänkt om, det är dags att hästsvansen förstår det högre intelligenta i livet nu.
Ska vi ha high tech får vi stå tillbaka, kanske med rätta, låt den effektivaste arbetaren arbeta. Låt den kreativa skapa kreativitet.
Detta kastas i soporna som vänsterflum av alla IQ110 tyvärr.
Eh… har du varit ute i industrin nånting? Robotarna tar ju ta mig fan rast hela tiden, och så måste en icke-robot springa dit och serva den hoppar igång igen.
Min erfarenhet är att seriös akademisk utbildning vanligen höjer deltagarnas IQ och leder till mognad. Det spelar inte så stor roll vad man studerar bara utbildningen är kvalificerad. Effekten blir många gånger att man klarar sig bättre i yrkeslivet även om man kanske får städa toaletter under kortare perioder. Jag har exempelvis sett beteendestudenter förvandlas till excellenta barnsköterskor och geografistudenter som kunnat ta jobb inom breda sektorer där deras metodkunnande varit till nytta trots att jobbet inte specifikt varit förknippat med geografi. Sedan kan man förstås diskutera samhällsnyttan.
Jag håller med att livet inte bara handlar om att få ett väl betalt arbete. Utan även att utvecklas som människa. Jag tror tex att den som läst "onödig" sociologi eller konst kan bli bättre medmänniskor än de som bara direkt börjar arbete även om de får lön direkt. Jag tex är bibliotekarie vilket ingen normal människa tjänar ekonomiskt på att utbilda sig till då det är fyra års utbildning och låg lön. Men jag fick arbete, men även om jag inte fått det skulle jag inte ångra min utbildning. Någonting lär man ha nytta av i vilket fall som helst. Kristina
Kunskap gör oss alkltid till bätre människor. Frågan är dock huruvida det finns bättre sätt att införskaffa denna kunskap än dagens 1800-talssystem. Värt att tänka på är att vi alla nog egentligen vill göra varandra större och bättre som människor.
I denna strävan behöver i nog tänka oss för vad syftet med varje utbildning egentligen är.
Som jag sade i ett inlägg i min egen blogg härförleden; den springande punkten är att utbildning tyvärr inte är synonymt med kunskap. Liksom kunskap är inte synonymt med kompetens.
/Morgonsur
http://morgonsur.wordpress.com
För att stöka till det riktigt mycket kan man också tillägga att kompetens inte är synonymt med visdom.
/Morgonsur
http://morgonsur.wordpress.com
Ah. Det var intressant läsning. Geografer. Jag är en sådan. Student visserligen så länge, men precis på sluttampen. Vad är det du sett dem syssla med? Vore intressant att höra. Så man vet var de har lyckats få jobb.
Ta en kik på http://web.mit.edu/facts/faqs.html
MIT tar varje år emot 1700 nya studenter. Dom har nu 4384 studenter och 6510 doktorander. Sedan har dom 1018 professorer.
Det är liknande förhållanden på Berkley, Standford, etc.
Uppsala Universitet har 22695 studenter och 2154 doktorander. Sedan har dom ca 3800 lärare/professorer.
Pga det stora antalet studenter som måste hanteras är det förstås många fler av dom anställda vi svenska universitet som helt ägnar sig åt undervisning och inget åt forskning.
Kunskapssamhället är redan dött. Vi lever nu i komplexitetssamhället. Och hanteringen av komplexitet lär man sig tyvärr fortfarande bättre genom "självstudier" på internet än via utbildningssystemet.
Det betyder att det fortfarande bara är de självlärda talangerna och inte de "formella strävarna" som är framtidens vinnare. Än så länge.
Hur länge nu detta fortskrider; svårhanterlig komplexitet är nämligen alltid sista stadiet innan ett samhälles kollaps.
Vi lever hur som helst i intressanta tidevarv…
/Morgonsur
http://morgonsur.wordpress.com
Något som piffar upp den aktuella statistiken jämfört med Personregimens tid är långtidsarbetslösa högutbildade som har trillat ut ur systemet och därmed inte belastar SCB:s siffror. Det rör sig nog inte om några stora tal på det hela taget. Men här i Uppsala har ett antal av de forskare som åkte ut från SLU för några år sedan format en egen samhällsklass. Vi kan väl kalla dem "kastlösa läshuvuden". Det är en rätt tragisk syn och samtidigt lite svår att förhålla sig till. På min tid trummade skola och föräldrar i oss att så länge vi tog examen var vi räddade från nöd och elände. Men icke.
<- högutbildad och arbetar med det jag är utbildat inom. Men det tog några år innan jag "fick" ett jobb inom min sektor.
Medsökande till mitt första jobb var bland annat en gjuteriingenjör och en apotekare. Ett krav var nämligen att man med en akademisk examen skulle ha visat sig kunna lära sig nya saker.
Mina grundexamina ser inte ut att ligga särskilt nära min nuvarande bransch, men jag har ändå stor nytta av dem.
Till ungdomar som funderar på postgymnasial utbildning säger jag "När du är klar, kommer det att finnas så många yrken som ingen ens föreställer sig i dag, så läs någon som du kan engagera dig och få bra resultat i."
Menar du på allvar att du inte vet vart "övriga 17% tog vägen"? Det borde man veta bara man har 1 termin på eftergymnasial utbildning..
I många verksamheter där man förstå vad som händer i marknaden så mäter man den noga och analyserar trender.
Varför mäter man inte veckovis, tex nyanställningar och avslutade anställningar och delar upp det i grupper avseende branch, typ av jobb och utbildning? Lämplig uppgift för arbetsmarknadsdepartement.
Kan meddela att staten i många fall anställer akademiker p.g.a. att de måste sysselsättas, inte att det behövs för att utföra arbetet. Utmärkt språngbräda för den unge akademikern men en stor förlustaffär för skattebetalaren eftersom vi andra får utbilda ny akademiker varje år då ingen stannar på ett jobb som man är överkvalificerad för om man har möjlighet att sticka vidare.
Är du intresserad inom ditt område, och inte som de flesta på universiteten som går igenom utbildningen som en zombie utan att bry sig, så kommer du få massor med spännande jobb.
Sen skulle jag nog hellre ha välutbildade barn som är arbetslösa än outbildade barn som är arbetslösa. Finns ju lite mer möjligheter att jobba med i alla fall.
Men vi är nog rätt körda på blue collar jobb också då asien är så mycker mer sugna att jobba för lägre lön.
/ Lowrisk
Skråväsendet breder ut sig allt mer. Hur länge fungerar det att hindra duktiga med certifieringar och annat? Det är sällan de bästa som har de bästa positionerna har jag märkt.
Stackars ungdomar, murarna de ska ta sig över höjs ideligen och de står utanför. Jag undrar hur länge vi kan fucka 25% av en åldersgrupp ostraffat, det måste slå tillbaka snart. En svensk vår?!
Att någon har certifikat är inte en garanti att det är en kompetent människa!
Svår fråga. Själv tycker jag kunskap är det absolut viktigaste i samhället, sambanden mellan de som har utbildning och de som inte har det är odiskutabla. Tycker heller inte att bara vissa ur eliten ska få gå på högskola, alla har rätt till utbildning, sen är det upp till arbetsgivarna att utvärdera personen i fråga. Ett dynamiskt samhälle är beroende av olika kompetenser och personligheter.
Sen kan jag iofs hålla med om att man kan fråga sig varför dagens ungdomar ska behöva gå i skola tills de är närmre 30 år. Kanske borde man kräva mer ansvar för företagen att utbilda sin personal?
Till sist; man kanske också måste se detta i ett större och längre perspektiv. För vad är det som säger att alla måste jobba 40h i veckan 220 dagar om året? Vad är det som säger att dagens normer är morgondagens normer? Med tanke på att bloggen ifrågasätter evig tillväxt är det ju lite lustigt att man inte reflekterar över dessa frågor. En utbildning behöver inte bara göra nytta för att man får ett jobb och tjänar pengar.
Det är knappast bara Sverige som lider problemet med arbetslöshet bland högutbildade. Struktural arbetslöshet är ganska hög is USA.
Cornu, hittade den har nånstans och det är ungefar samma tanke jag ha om dig "you're loosing me….because where you could be really smart and analyse the info in the grand scheme of things and see how things are evolving, you are fitting the facts to a particular thesis you have".
ganska mycket har hänt de senaste 10 åren, inom IT, outsourcing, industrier, emerging markets etc. som påverker världens arbetsmarknad, utbildning och utbud. Klart det ta tid för akademia att hänga på den snabb utveckling som pågår just nu.