Ah, underbart. Klockan är snart fyra på eftermiddagen och det drar ihop sig till fredagsmys. Men idag blir det inte börsen för alla kära lojala läsare som hellre går in på den här bloggen än tittar på På spåret, Skavlan, Click, Postkodmiljonären eller Americas funniest home videos.
Nej, nu skall vi vara seriösa. Här skall pratas värdeord och värdegrunder, inspirerat av Proffice ostbricka. På tal om vilket så är ost ett LCHF(eller ännu trendigare LCHQ – då får man ha vin till)-alternativ till popcornen och chipsen.
Vi som redan var ute i arbetslivet på 90-talet upplevde när värdeorden gjorde entré på arbetsplatserna. Företagsledningar behövde något att göra och då blev det trendigt att hitta på värdeord som alla skulle arbeta efter, rent av leva efter hela sin vakna tid. De första försöken var stapplande. Hos den IT-konsult jag jobbade på under 90-talet så var de första värdeorden en radda om 10-15 ord, men mer modernt har sedan dess blivit att hålla dem till 3-5, och istället ha 3-5 A4:or som förklarar vad orden innebär.
Floskeltoppen helt enkelt.
Vad jag vet så var det aldrig någon som någonsin tog till sig de där värdeorden och baserat på vad man hittar hos Proffice, Sogeti, Capgemini mfl om man snabbt googlar runt, så är det samma innehållslösa floskler som gäller än idag. De skall gärna bilda något kul ord, som Försvarsmaktens ÖRA – Öppenhet, Resultat, Ansvar, som kostade svenska skattebetalare i storleksordningen 300 MSEK.
Som enskild firma och egenföretagare har jag bara tre värdeord, eller snarare devis: “HBS – Häftigt Betala Skatt”. Det lever jag också efter, trots allt är det jag som är företagsledningen och jag avskyr att hyckla.
Så för fredagsmysets skull:
- Vad är din arbetsgivares (OK, fd arbetsgivare om du inte vill avslöja var du jobbar) värdeord? “Vet inte” är också ett svar.
- Arbetar du efter dessa värdeord eller värdegrunder?
- Bryr du dig alls?
- Vad är det sämsta värdeord eller värdeordförkortning du snubblat över? Och den bästa? (!?)
- Har du någonsin haft en chef som chefat utifrån värdeorden, dvs brytt sig?
57 kommentarer
Rättning (om det nu inte var ett medvetet och pricksäkert hån) på Försvarsmaktens ledord ÖRA:
Öppenhet, Resultat, Ansvar
Det är för övrigt min arbetsgivare sedan 6år och jag har aldrig någonsin upplevt att dessa följs, ovanför plutonsnivå.
Jag jobbade i FM för ca 20 år sedan. Verkar som om det är samma ledord som gäller idag som då 🙂
På väg till jobbet (Flygflottilj lång norrut) en morgon för några år sedan höll jag på att köra i diket. I bästa Kina/Nordkorea/Syrien-stil hängde då på lyktstolparna STORA banderoller med orden "ÖPPENHET" – "RESULTAT" – "ANSVAR". Det var med stor oro över min flottiljlednings mentala hälsa som man stämplade in då. Det enda som saknades var banderollen "ORDER!" innan dessa tre (typ att följande order gäller: Ö-R-A)
Sen gick det några veckor och löneförhandlingarna (kallas RALS i FM) drog som vanligt ut på tiden (ett halvår – ett år är inget ovanligt). Tidigt en morgon när jag (vi) kom körande hängde en mindre hemtextad banderoll efter de tre STORA med texten "RALS". Sällan har jag skrattat såpass. Det var knappt att jag klarade att styra in genom grindhålet!
ÖDMJUKHET – haha. Fy F-n, den var bra! ROTFLMAO /Kn
1. "Anticipate needs", "Go beyond expectations", "Perform together", "Empower and inspire".
2. Nja…
3. Inte egentligen.
4. Kommer inte ihåg alla klyschor.
5. Knappast.
Förenkla det legala och förhindra det illegala. (Tullverket)
Skulle vara konstigt om jag inte arbetade efter den devisen…
Bryr mig tillräckligt.
Vet inte om cheferna kommer ihåg värdeorden (och inte så många andra heller).
Inte för att regna på din parad men tullens värdegrundsord är väl ändå
Helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.
/Pastorn
1, Göteborgs kommun:
Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för.
Vi bryr oss.
Vi arbetar tillsammans.
Vi tänker nytt
2, Nej, föröker endast öveleva dagen.
3, Nej, Betraktar det som moderna floskler som måste finnas.
4, Finns inga bra eller dåliga. Värdeord är trams. Värdegrund handlar om att alla skall tycka som arbetsgivaren.
5, Nej, Mina chefer vet att det oxå är trams och spelar bara med.
Precis hur anställda ser på värdeorden…
Tyvärr har jag glömt alla dessa värdeord jag varit med om men det har alltid varit olika grupparbeten kring dem. Oftast är de bästa arbetarna samma personer som skiter i hela dravlet och bara gör sitt jobb.
Vad sägs om:
Avancemang, Sprit, Kakel!
Det resulterande ordet är alltså det engelska "ask".
Passande för en telefonförsäljare en gång i tiden…
Våra är Passionate, Accountable och Value Driven
Hej!
Jag igen…
Har ej TV eller radio
Men internet…
1 Ecrazes l'infame
2 Försöker
3 Ja,tyvärr
4 Arbeit macht frei
Da mi mille da mi altra cente
5 Har alltid varit " chef " själv
Hånad som grupp av Industria för att bara ha en anställd
Som om inte det skulle kunna ge problem
Av angenäm art
Trevlig helg!
Isola Regina
Oh jag har hört så många floskler på jobb att jag inte minns någon enskild spya. Aldrig operationaliserade utan förvanskade till "Gör som vi säger" annars får du sparken. Men ingen gjorde som de blev tillsagda. Det var personalens lilla hämnd men ledde till ineffektiva fördummande atmosfärer där medelmåttan segrade. En seger som de inte förstod var en förlust. I mitt nuvarande frilansjobb gäller Jobba – Pengar – Utveckling – Vila operationaliserat till Gör det som är kul så det blir säljbart och kan du lära dig något på kuppen är det en bonus så du kan ta rast och lyssna på Mozart när du vill.
1. Pålitliga, Påhittiga, Personliga.
2. Jag anser mig vara pålitlig och påhittig, och det är en personlig (i formen familjär) stämning på kontoret, så det kan man väl säga.
3. Jo, det får man väl säga, det bidrar ju till att jag trivs.
4. Pass
5. Möjligt, har jag inte direkt reflekterat över det om jag ska vara ärlig. Är chef själv nu och känner inte att ovanstående ledord är svåra att leva upp till, de passar som sagt mig ganska väl.
Lojalitet!
Den värdegrunden tycker jag man kan bejaka!
Jobbar man för en organisation så bör man inte hänga ut den i första skedet!
SAS Jannes satsningar på kunden i centrum är väl också bra.
Den som betalar är kungen!
Som kung får man vara ödmjuk också./Oppti
Slavar för tillfället under två despoter som är 5 resp. 6 år gamla.
BAJS är ett återkommande värdeord.
"Blä, äckligt!"
"Aldrig!"
"Jag vill inte!"
"Ska bara…"
Men, trots en usel värdegrund älskar jag dem över allt annat. Bästa arbetsgivare jag någonsin haft. Skönt att det är fredag och man kan få slava för dem en hel helg.
Där har du en uppgift för framtidens värdebyggnad!
Lojalitet och tillit! Nyfikenhet och kunskap! Framförallt lär dem vara nöjda med det lilla och bevara dem från konsumtionshysterin!/Oppti
Aftonbladet. Vi gillar olika !
Bor och jobbar så lika som det går.
Jag tycker att du förenklar situationen, vilket må vara roligt som parodi, men också är ganska förvirrande. Vi har alla sett de kulturburna företag som genom de grundläggande värden de förkroppsligar presterar långt över sina konkurrenter och stöper om marknader efter sin egen affärsmodell (t.ex. Apple 2000-2011: perfektionism inom design, IKEA under större delen av 1900-talet: möblering till en rimlig kostnad), liksom de kulturellt förvirrade företag som utan egentlig riktning stagnerar och inte kan agera annat än reaktivt (t.ex. Apple 1988-1997, eller varför inte SAAB, biltillverkaren, under de senaste åren). Det är inte en enkel uppgift att bygga den kontinuerligt utvecklande marknadsförståelse och den sorts företagskultur som leder till mervärde.
Värdegrunder och värdeord är några av de försök till att åstadkomma denna typ av kulturbyggande som nuvarande managementutbildningar råder oss till, och även om det är naivt att tro att ett företag blir fantastiskt och konkurrenskraftigt bara man säger de rätta orden, som ett slags trollformel, så är det i mina ögon framförallt lustigt för att uppgiften — att skapa en värdeskapande kultur och marknadsförståelse — är så svår, och illa lämpar sig för den typen av standardlösningar. Det är också en skärva av en managementutbildning som så tydligt och så olämpligt försöker institutionalisera och industrialisera ledarskap, en skärva som blir som en skrattspegel över vårt komplexa och överspecialiserade samhälle.
Jag har både sett värdeord som legat i en skrivbordslåda helt oanvända, och personer som använt värdeorden för att helt upp i en företagskultur, och tydligt kunnat leverera bättre kundnytta och snabbare komma in i företagskulturen tack vare dem. Det är inte begreppet värdeord som är felet som är värt att skratta åt, det är att vi försöker förenkla en svår uppgift.
/Civilekonom, men inte övertygad
Gud vilket jävla svammel. Det ska vara en ekonom till att få ur sig nåt sånt här, herrejävlar vilket snömos
Vilket jävla ordbajsande.
Värdeord är enbart bortkastad tid.
Det är skönt att vara sin egen chef. Skulle jag ha ett värdeord skulle det vara FLIT.
"Snygg, smidig och skottsäker!" var min avdelnings slagord på 90-talet. Nuförtiden blir det mer "Hel, ren och funktionsduglig"!
/EXC
Jag tror det är EBITA, för det återkommer i alla internmeddelande från ägarrepresentanterna.
Jag vet inte vad det står för, men tror att det betyder andel nöjda kunder eftersom det mäts i procent.
Ledningen vill att vi ständigt ökar EBITA vilket ju är rimligt då vi just nu endast ligger mellan 15 och 20%.
Rätt gulligt faktiskt, att ägaren ser till såna mjuka värden, speciellt med tanke på att ägaren är ett större riskkapitalbolag.
"Rätt gulligt faktiskt, att ägaren ser till såna MJUKA värden, speciellt med tanke på att ägaren är ett större riskkapitalbolag."
EBITA = Earnings Before Interest, Taxes and Amortization.
HBS – Hatar Betala Skatt?!
1. Öppenhet, helhetssyn, handlingskraft. Öhh.
2. Nja. Tidigare hade det mindre bolaget anställda som jag jobbar i egna kärnvärden som faktiskt stämde rätt bra med kulturen och användes, men sedan skulle koncernen också haka på trenden. Så då blev det on size fits 10 500 anställda…
3. Inte direkt kanske. De är ju bra att hala fram i diskussioner med ledningen ibland…
4. Sämst är omöjligt att välja… Bland de br så gillar jag We try harder.
5. Ja, innan vi bytte kärnvärden…
Värdegrund är utmärkt om man verkligen vill/kan leva som man lär.
Varför ha öppenhet som värdeord om minsta ansats till öppen diskussion tystas ned och ses som illojalitet.
Eller chefer som går på personlighetskurser för 100.000 kr och är precis lika dysfunktionella som före kursen.(ränderna på tigern går inte ur).
Då får man byta jobb och gå till ett bolag som lever upp till det man påstår sig vara.
A-chefer rekryterar A-medarbetare och B-chefer C-medarbetare.
Vi har en tre ord eller något…..storslaget.
Med tanke på hur mycket s..t som kommer "uppifrån" är högre chefers arbetsbelastning inte så stor?!
För oss som står närmst verkligheten slås man av andras förmåga att skyffla s….n/arbetsuppgifter till lägsta nivå, gärna maskerad i form av en databas att arbeta i.
Då ingen är lik den andra i utförande/handhavande blir man som pinguin Richo, Blää- spyfärdig.
//Hulk hulk
1. ”Vi förändrar världen”
2. Ja faktiskt!
3. Ja mycket, jag har chansen att jobba på ett företag som faktiskt tar sitt ansvar för miljö genom att tillverka ett miljöalternativ till plastkort och det är jag stolt över!
4. ”Vi förändrar världen”
5. Ja min chef bryr sig
PS: EBITDA står för Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization alltså företagets rörelseresultat före räntor, skatter, amorteringar och avskrivningar 🙂
Meehn, fatta att han driver med oss, EBITDA-gubben
inte före amorteringar (vore ju konstigt att lägga tillbaks något i resultatet som aldrig dragits från). Amortization = avskrivning immatirella rättigheter 🙂
Det tror jag tom Bruksarbetaren Fredrik har koll på 🙂
Amortization = amortering på skulder? Eller??
1. Medarbetarskap
2. Jag anses nog vara inte vara en exemplarisk Medarbetare
3. Ja jag är besviken på att man inte inser att det inte är brist på Medarbetarskap som är problemet
4. Sämsta: Medarbetarskap Bästa: Lead By Example http://www.schulersolutions.com/how_to_lead_by_example.html
5. Cheferna har absolut inget emot att arbeta med Medarbetarskap som ledord
Fd AG: genuscertifiering, internationalisering, mm. som man förträngde raskt.
anm: i stora organisationer kommer värdeorden ofta bortifrån, uppifrån etc. vilket gör att de ofta (tack och lov) kortsluts över en kaffe på lägre nivåer.
Aldrig övervägt att agera utifrån annat än vad jag själv resp. intellektuellt skarpare människor föreslagit.
Hur var det med Affes förslag att vi (hela nationen) skulle fokusera på närvärmen (till skillnad från fjärrvärmen? den internationella solidariteten? annat?) – stark kandidat i min mening.
Vite fait bien fait, som fransmännen säger, är väl något för svensk offebtlig såväl som privat verksamhet? Det blir annars mycket latte, möten och personalvård, och mindre verkstad…
"Protects what's good" – Tetra Pak. Det sammanfattar verksamheten ganska bra och är väl förankrat.
är egen företagare tillika pensionär.
Som fritidspolitisk kommunförvaltningsordförande tvingades jag spela med när kom ledning med hjälp av dyrt inhyrda konsulter skulle lära både tjänstemän o politiker att utveckla värdegrund för verksamheten.
Resultatet blev tidsödande svammel på vartenda sammanträde, sämre ärendeflöde, allmän otrivsel och missnöjda kommunborgare. Men konsulterna tjänade multum. off topic : dagens SvD ledareskribent har nog läst Midvintermörker…………..
papagai
Nu när det är möjligt att Juholt kommer att avgå. Är det möjligt att mer euro-vänlige Thomas Östros får partiledarrollen?
Tänkte det är ju också euro-vänlige Görans Perssons kandidat. Någon gömd konspiratoriker inom mig funderar på om hela mediadrevet är för att Östros ska kunna bli partiledare istället.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12656662.ab
Blir Östros partiledare så blir jag lite mörkrädd.
Cornu, du slår in öppna dörrar på ett inte helt otypiskt sätt för datavetare och ingenjörer när det kommer till dessa frågor. Det är klart att hycklande, plattityder och klichéer går att fnysa åt. Poängen med värdeord är väl inte att ha dem eller att de åstadkommer något i sig, utan att man drar igång en diskussion som förhoppningsvis håller viss höjd kring vad organisationen skall leva efter. Jfr t ex Ryanair mot Quatar Airways. Jag inbillar mig att det är helt olika diskussioner…
http://svt.se/2.156654/1.2436055/del_2_indien
Telefonsupportens värdeord kommer vid ca 3 minuter
Slutsatsen är att Teamspirit inte tar dig ut på internet…
Jag kommer inte ihåg alla fåniga ledord vi blivit påtvingade att ta ställning till. Under Ericsson-tiden var ett uttryck "Know Your Numbers". Brorsan, som jobbade på ett annat Ericsson-företag brukade ringa och förhöra mig på mina nummer så det var ju trevligt!
Det av våra ledord som är den största fnoskeln tycker jag är "Vi skall vara goda Världsmedborgare" … tjena!
Den senaste SlutgiltigaLösningenFörAttLösaVerksamhetensProblem verkar dock vara LEAN och Toyota har blivit förebilden i allt – fast den verksamhet jag jobbar i har ganska lite gemensamt med biltillverkarens. I denna folkrörelse har i.a.f inte vi på min arbetsplats några direkt påtvingade ledord. Istället springer folk omkring och stressar varandra med frågan "Är det här verkligen LEAN???", vilket är jävligt irriterande.
Here is the result from the Gruelse jury:
1. Sätt kunddjäveln i fokus! (Internt inom företaget och inget vi basunerade ut officiellt)
2. Ja, eftersom vi tillverkade sikten.
3. Ja.
4. Sämsta: Ägarfokus. Bästa: Avancez.
5. Vet ej.
Visst måste väl någon mer här ha läst Djurfarmen (Animal Farm) av George Orwell? Den skrevs redan 1945….!
Jodå, en av de bästa böcker jag läst. Mitt i prick i det mesta, en underbar skildring av allt som är upp-å-ner i vår civilisation.
ÖRA. Men det blir bara ett skämt när ledarna som trycker på orden gör tvärt emot själva. Då blir värdeorden ett dåligt skämt istället.
Runt 2005/2006, fick sjukhusledningen på Gotland för sig att vi skulle jobba efter den sk SAUK-modellen, så massor av sjuksköterskor och undersköterskor tvingades gå undervisning i flera månader eller rentav något år…:
"SAUK-modellen för bekräftande omvårdnad
SAUK -(Sympati-Accepterande-Upplevelsemässig innebörd-Kompetens) modellen används för att förstå och utveckla en verksamhet med bekräftelse som central kvalitet i omvårdnaden. SAUK-modellen är baserad på förståelsen för människan som handlande subjekt som karaktäriseras av att ha målinriktade handlingar och en jagrelation, en uppfattning om sig själv(handlingsteori) och existentiell filosofi med människans existens, frihet och ansvar. Människan som handlande subjekt har mål, förmågor och inre och yttre omständigheter som grund för sina målinriktade handlingar och sin jagrelation. SAUK-modellen för bekräftande omvårdnad innehåller tre olika former av stöd: Personstöd, Jagstöd och Jagperspektiv
Med Personstöd avses Sympati-uttryckande omvårdnad (S-fas), Accepterande-skapande omvårdnad (A-fas), Upplevelsemässig innebörds-förvärvande handlingar och Kompetensmanifesterande handlingar. Kvalitetsindikatorer är: Trygghet, Frihet, Bedömningskunskaper, Handlingskunskaper.
Med Jagstöd avses Involverande och Insiktsstödjande omvårdnad (S-fas), Inflytande och Insiktstödjande omvårdnad (A-fas), Individualisering och Insiktsstödjande omvårdnad(U-fas), Individtilltro och Insiktsstödjande omvårdnad (K-fas). Kvalitetsindikatorer är: Motivation, Kompanjonskap, Unikhet och Utveckling.
Med Jagperspektiv avses att stödja personen att själv vara subjekt, aktör och ansvarig genom Jaginvolvering och Självomsorg aktörskap (S-fas), Jaginflytande och Självaccepterande aktörskap (A-fas), Jagindividualisering och Självförståelse aktörskap (U-fas), Jagtilltro och Självkompetens aktörskap (K-fas). Kvalitetsindikatorer är: Identitet, Kontroll, Sanning, Livsmening."
-Någon som förstår…!? Well, det hela kan man som vanlig vårdpersonal normalt redan innan kursen förklara med att man ska ha respekt och förståelse för andra människor och såväl deras lycka som lidande, och behandla dem med människokärlek och medmänsklighet.
Och de försökte använda ett halvår eller mer på att försöka hjärntvätta oss med en obegriplig filosofisk och överteoretisk sk 'omvårdnadsmodell' med flera tusen egenkonstruerade ord som man bara klarade att ta till sig ett fåtal av, vilket ju inte behövdes eftersom man redan hade sin egen inbyggda humanism och medkänsla. Praktisk vår, ronder och journalsystem skulle ändras och anpassas efter denna den nya doktrinen, och DET skulle i sin tur till och med tvinga LÄKARNA in i systemet. *suck!*
Nåja, jag sade upp mig och flyttade därifrån innan de fick det infört ordentligt, men jag tror fortfarande jag har något diplom liggande någonstans för avklarad kurs (det fick man bara man var närvarande tillräckligt många föreläsningstillfällen, man behövde aldrig avlägga något prov), och färeläsare var naturligtvis gurun själv, som hittat på konceptet – Barbro Gustafsson – som fick sälja på Gotlands kommun konceptet som konsult för fina pengar.
Så…:
1. SAUK – (Sympati-Accepterande-Upplevelsemässig innebörd-Kompetens)
2. Ja, men det gjorde jag redan innan, och på ett bra mycket effektivare och välfungerande sätt än vad modellen försökte indoktrinera mig till.
3. Om mina patienter? -Ja, absolut! Om modellen? -Nej, inte alls.
4. Sämsta: "Management By Fear" och "Jantelag"; Bästa: "Det Mellanmänskliga"
5. Jag har haft flera chefer som chefat efter 'Management By Fear' – den är särskilt vanligt förekommande inom kommunal vård- och omsorg, men också inom övrig (landstingsdriven mfl vårdgivare) sjukvård, såsom hemtjänst och äldreboenden. Jag har haft någon enstaka (3st, av totalt 9-10) som drivits mer av gott ledarskap och en human (ej att förväxla med humanistisk, som är en floskel i sig) människosyn.
Enklast är oftast bäst.
Hjälp en kollega att hjälpa en kund. Avanza. Jobbar inte där nu men de tar bättre hand om kunderna än ngn annan bank.
Petroleum Geo-Services
1. "Safety first"
2. Jupp självklart, HSEQ är mycket viktigt i olje-branschen av goda anledningar. Även då BP/Transocean-incidenten kanske kan få en att tro annat så är HSEQ andan stark inom branchen och genomsyrar allt.
3. Jupp självklart. I grunden så är det mitt liv det handlar som så skulle vara dum om jag inte följde det.
4. Måste erkänna att jag aldrig tidigare reagerat över något värdeord tidigare.
5. Har chefer på så många olika nivåer. Känns som distansen i chefsnivå från mig ökar distansen till värdeorden.
RMI!
Dvs, Rätt Mental Inställning var vår devis sent 80-tal i konsultfirman.
Vet ej om någon genomgick en metamorfos efter ett kickoff-möte, då denna devis skulle inpräntas. (Men jag gillade den, eftersom den genererade en del teckningsjobb på overhead med hyfsat arvode till min fru.)
Några år senare höll en känd antistressdoktor lektion om kroppsspråk. Vi skulle absolut inte möta kunden med ett påklistrat leende! Efteråt fick vi en kom-ihåg-bricka i plast med 10 punkter, som vi skulle läsa på före ett kundmöte. Första punkten var "Var glad!" Jag såg ingen tydlig nyansskillnad.
Något som aldrig sattes upp på någon skylt med blinkande neon, men som ofta nämndes när någon frågade om de fick agera si eller så, var "frihet under ansvar". Det var nog den andemening som fick mest praktiskt genomslag.
Annars håller ju Kants ord tidlösa:
Handla alltid efter den maxim du skulle vilja se upphöjd till allmän lag!
TES. Trovärdig, engagerad, sympatisk ! Inget av dom stämmer särskilt bra..
We are Vattenfall and we are proud to be.
http://www.youtube.com/watch?v=mi4gL9HnokA
Offensiv, pålitlig och hjälpsam !
Skatteverket
"ett samhälle där alla vill göra rätt för sig"
Luleå Kommuns ledord:
1. Engagemang
2. Ansvarstagande
3. Kompetens
Vi har ägnat dagar åt diskussioner i förvaltningsgrupper för att få in dessa viktiga ord i styrkorten för verksamheten.. jag tror varken engagemanget ansvarstagandet eller kompetensen har ökat till följd av detta.
Annars tycker jag om ledorden som står på gamla mynt med Gustav den IV Adolf. "Plikten framför allt" 🙂 där har det ju iaf någon innebörd istället.
Nu är det ju så att man inte ens som liten firma undan kommer storföretagens ledord då man för att få leverera till dem måste skriva under kontrakt att man ska följa deras ledord också och som liten har man liten eller ingen möjlighet att förhandla bort dessa.
Fd arbetsgivare, Ida Infront, gör ärendehanteringssystem för myndigheter bla. Polisens Schengen-system (kul att parsa xml-dokument efter bazooka och andra efterlysta vapen…) hade som devis under it-bubblans dagar:
Enabling simplicity with trust
Det enda vi i personalen reflekterade om det var ifall man verkligen kunde säga så på engelska.
Feel the force, you must.
I climb your back, you run fast, yes.
Lagarde needs new purse, please sign the Europact.