Den tidigare omnämnda artikeln om peak oil i Nature var i comment, och inte en article. En kommentar är mer att se som ett välformulerat debattinlägg med vetenskapliga referenser. Det innebär fortfarande ett erkännande av ämnet från Natures sida.
Bland annat talar författarna till artikeln Oil’s tipping point has passed (Nature vol 481), James Murray och David King, om ett fasskifte i oljans prissättning och utbud, lite att jämföra med som när vatten t ex ändrar fasform från flytande till fast (is).
Fasskiftet i olja |
Som bekant ökade oljeproduktionen fortfarande globalt fram till 2005 (eller egentligen slutet 2004) och så länge produktionen kunde öka i takt med behovet så steg också oljepriset bara måttligt. Oljemarknaden var elastisk. Men när platsåfasen i samband med peak oil inleddes så inträffade ett fasskifte där utbudet inte längre kunde följa efterfrågan. Oljemarknaden blev istället inelastisk och fick regleras genom priset.
Murray och King tog fram en väldigt tydlig graf som visade på skiftet. Jag bifogar motsvarande graf i det här inlägget.
Framtida fasskifte? |
Värt att notera är att detta avser produktionen av konventionell olja, vilket också Brentoljan är en av flera prisindikatorer för. Till detta kommer global produktion av t ex tunga icke-konventionella oljor. Men även medräknat dessa så har oljeproduktionen befunnit sig i en platåfas sedan 2005.
Man bör också tänka på att det kommer komma ytterligare ett fasskifte för oljepriset. När produktionen börjar falla framöver bör nästa skifte i oljemarknaden innebära att priserna stiger ytterligare.
Alternativt framtida fasskifte? |
Samtidigt är en rimlig konsekvens av fallande oljeproduktion fallande ekonomi och med det kanske priserna inte bara stiger uppåt. Tvärt så kan deflationstrycket en fallande världsekonomi medför göra att oljepriset inte sticker iväg uppåt.
För övrigt vågade sig kristdemokraternas Mats Odell på att skriva en debattartikel om peak oil i Dagens Industri i fredags. Rubriken var Slutet nära för billig olja. Samtidigt visar Murray/King ovan att vi redan passerat slutet för den billiga oljan med fasskiftet i marknaden 2005.
Samtidigt är det förstås bra att åtminstone ett alliansparti vågar försöka lyfta frågan även om det är under bödelns yxa. (kd) riskerar att åka ur riksdagen, även om de allt mer försöker profilera sig aggressivt energipolitiskt.
Odells debattartikel innehåller dock en del underligheter och är inte helt klockren. T ex anser han att transportsektorn omöjligen kan klara sig utan fossil olja till år 2030. Problemet är ju bara den att hela exportmarknaden för olja riskerar att helt upphört till runt 2030 (t ex Danmark runt 2016-2018 och Sveriges största källa till olja, Ryssland, runt 2023 – 25). Så utan olja får vi klara oss vare sig vi vill eller inte och oavsett om det är realistiskt att ställa om eller ej. Och exportmarknaden upphör inte tvärt 2030, utan problemen kommer successivt bli värre med bristande tillgång och allt högre priser så länge inte världsekonomin befinner sig i recession. Vilket är illa nog.
För övrigt har Iran svarat upp mot de europeiska sanktionerna mot landet, där länder som Italien och Grekland skulle få ett halvår på sig att fasa ut oljeimporten från Iran. Iran slutar istället tvärt att exportera till EU och Italien och Grekland får snabbt se sig om efter annan olja. Se bloggrannen Flute.
50 kommentarer
Flygbolaget Norwegian investerar 127 miljarder norska kronor i 222 nya flygplan, med option på ytterligare 150 plan. Och det är inte första april, så tidningsartiklarna är nog korrekta.
Kan detta vara en smart investering map förväntad oljebrist? Eller räknar dom att Norge som oljeproducent ska tanka Norwegians plan med sista Nordsjöoljan?
Jag själv är otroligt kluven, har ingen aning vem som har rätt eller vad jag ska tro.
Generellt är nyare plan bränslesnålare än äldre plan. Samtidigt finns det en enorm överetablering i flygbranschen, jmf med att Spainair just kursade. Samtidigt ökar förstås chanserna för den med nyast och bränslesnålast plan att överleva längst.
Det finns nog en orsak till att vi drar Norgehistorier…
Det är inga order endast optioner.
Och jag har köpt ny bil som drar 0,4 liter milen. Fu#k you all losers!
Jag har en Murano med 3,5 l motor…tusenlapp för en full tank…men sista skjortan har inga fickor / Sigge
Enligt en artikel skall det vara mindre trevligt att vara fastighetsskötare vid edert drömboende på Hisingen
Troligen bara en myt
Litet tips i- som vanligt -all välmening…
optimisten
Ja,
herr författaren ser ju i.p numret
Den enda bil som jag ägt var en Mercury Montigo 1973. Den drog 3 l/mil. Fast då kostade bensinen 1.19 $/gallon, så det blev ganska billigt i.a.f.
Efter 1983 har jag åkt tunnelbana. Marginalförbrukning 0 l/mil.
Ja, svaret på energikriser är förstås att alla flyttar till Stockholm, varför tänkte jag inte på det?
Stockholms problem blir livsmedelsförsörjning. Landsbygdens problem blir transporter. Och Norrlands problem blir både och, eftersom klimatet är för kallt för odling i tillräcklig skala. Under de senaste hungervintrarna 1866-68 var det bara i Norrland som folk svalt ihjäl i större utsträckning.
Men det blir intressant att följa Grekland under den närmaste framtiden. Vad händer när närmare 100% av oljeimporten försvinner över en natt?
Du glömde att Norrland sitter på den billiga energin och en hel del av råvarorna.
Intressant att se hur Stockholm klarar sig med alla pärmbärare.
True that!
Man kan ju undra vad Tobias hade tänkt att äta? Ta tunnelbanan ut till en åker på Östgötaslätten? Eller äta upp sätena på denna?
Det är nog bara vårt demokratiska system som hidrar ett beslut om att privatbilar endast får dra under 0.5 liter/ milen.
Det är möjligt, Moderaterna i Malmö (?) kom med det förslaget för något år sedan och möttes av hårt motstånd.
Just Nature har ju sprungit rejält vilse tidigare med sitt oreserverade stöd för teorierna om antropogen klimatpåverkan via koldioxid. Deras trovärdighet i sådana här frågor är alltså obefintlig. Intressant!
Ska man försöka vara lite positiv så finns det ju väldigt mycket i dagens samhälle där vi slösar nåt fruktansvärt med energi och resurser. Transporter där vi sitter och kör onödigt stora bilar en och en när vi istället kunde samåka 4 och 4. Vi behöver knappast alla dessa exotiska frukter och grönsaker från världens alla hörn eller äpplen från Spanien när det finns svenska som visserligen inte alltid är lika tilltalande för ögat men väl fyller sin funktion. Varje svensk slänger enligt uppgift 1 kg mat i veckan, hur man blir det som i-länderna kastar bort i onödan varje år? Alla mer eller mindre onödiga hobbys och fritidsaktiviteter som båtar, motorsport, golf (med banor som upptar prima odlingsmark), flygresor, hästsport mm mm kostar ju väldigt mycket i form av resurser för själva utövandet samt mycket resor och transporter. Vi disponerar bostäder med kanske 75 kvm per person vilket får anses vara väl mycket utan att det för den skull behöver bli trångt eller ens särskilt obekvämt. Såhär fortsätter det, fundera själva under en dag och reflektera över överdriven julbelysning, fyrverkeripjäser, lyxrenoveringar av bostäder, dyra prestigebilar som drar minst 1 liter/mil, fullt fungerande TV-apparater och annat som man ser kastas varje gång man är på tippen osv osv. Visst kan man inte slippa undan Peak Oil, men vi har väldigt mycket svinn inbyggt i systemet nu som relativt enkelt kan rationaliseras bort utan att vi behöver offra särskilt mycket.
Det är sant, det är inte all olja som går till det nödvändigaste, men frågan är hur människor reagerar känslomässigt när utvecklingen går åt "fel" håll. Kommer det att bli krig om de värdefulla dropparna eller kommer människor att acceptera fakta. Jag är negativ till att det stora flertalet kommer att acceptera detta och anpassa sig i tid. Kristina
Det som oroar mig är att samhällssystemet kan driva så att de sinande resurserna blir allt mer ojämnt fördelade. Den sociala oron som uppstår i kölvattnet av ett sådant samhälle kommer sannolikt att drabba alla. Relativt materiellt välstånd kompenserar inte fullt ut för rädslan för att förlora det man har eller att bli utsatt för brott från desperata människor. Rädsla gör sällan folk särskilt trevliga eller konstruktiva.
Off topic, men tanken slog mig att borde inte alla vi i Västra sverige pallra oss iväg till Forex och växla åt oss några tusen Norska petro kronor?
Om vi får en total fuck up i det Svenska betalsystemet så kanske man kan fara till Norge och handla?
Finns det några risker, förutom den minimala att NOK skulle sjunka mot SEK?
Utbyte av sedlar i NOK så de man sitter på blir värdelösa?
Brukar ju å andra sidan gå bra att handla med SEK i gränstrakterna, man kanske inte vid en bank holliday eller storkris då det diskuteras EURO anslutning av Sverige?
Köp €uro i stället !!
Corru
Peak penningmängd är lika dödligt för vår civilisation som peak oil.
Med en för liten penningmängd kan ingen ekonomi fungera.
Vi minskar värdet på penningmängden när vi ökar lönerna mer än penningmängden, det är skrivet i sten för det är ren matematik.
Om vi ökar lönerna med 3% och penningmängden med 1% per år så blir lönen lika stor som penningmängden efter många år det är skrivet i sten för det är ren matematik.
Om inte dagens ekonomiteoreir delvis är felaktiga så måste det vara fel i matteboken.
corru varför vill du dö i en ekonomis kris som vi kan förhindra?
Ditt värde i skogen sjunker nu, din fru får till slut sparken för ingen kan betala hennes lön, vill du dö så blunda för felet i dagens ekonomiteorier.
När penningmängden är för liten då dör ekonomin, Peak penningmängd har redan slagit till.
Penninmängdens storlek måste mätas med kvoten av penningmängden och medeltimlönen, kvoten är förenklat ekonomins storlek och hur många jobb som kan finnas.
Vill ni som läser detta dö så strunta i det jag skriver, minskar kvoten så ökar arbetslösheten och hela ekonomin krymper med följden att samhället bryts samman av upplopp, politisk fanatism, misär, krig.
Är nationalekonomernas prestige mer värd än deras egna liv?
mvh ekvationsteorin
Inget säger att du kommer få rätt.
Så varför då sitta här och klaga på bloggare och nationelekonomer?
matteboken bevisar att jag har rätt
"Om vi ökar lönerna med 3% och penningmängden med 1% per år så blir lönen lika stor som penningmängden efter många år det är skrivet i sten för det är ren matematik."
Ekonomin dör garanterat om vi minskar kvoten, det blir bara en tidsfråga.
Eller anser du att det är fel i matteboken?
mvh ekvationsteorin
För övrigt har ju Odell kastat ur sig en brasklapp om våldtäkter på svenska kvinnor enl. löpandebandprincipen.
Kanske ett sätt att stärka sin ställning.
Kvoten av penningmängden och medeltimlönen har alla missat, därför har såväl socialismen som kapitalismen misslyckats med att skapa full sysselsättning.
ekonomi är en ekvation p/a=m (kan matematiskt skrivas p/m= a a är kvoten jag talar om)
penningmängden / arbetstimmarna = medeltimlönen
mvh ekvationsteorin
Peak-oil är ett överskattad fenomen.
I huvudsak så heter lösningen på det framtida transportproblemet efter oljan, elektifiering.
Trådlastbilar och trådbussar efter våra riksvägar. Små elbilar för persontransport inom närområdet, bränslecellsbilar för bilar med storlek och räckvidd som dagens Volvo-bilar.
Bränslecellens alla tekniska och ekonomiska problem är nu lösta och tekniken är nu klar för kommersialisering enligt biltillverkarna. Kostnaden per/kW (hk) är bara ca: två ggr dagens bensin och dieselmotorer.Bränsleceller passar också bra till arbetsmaskiner och fartyg då stora effekter kan fås.
Energiåtgången för en liten elbil är ca: 1 kWh/mil, för en stor bränslecellsbil får man kanske räkna med fyra kWh/mil (produktion av väte genom elektrolys samt bränslecellsbilen verkningsgrad ca: 50%).
Jan, Du skriver mycket – men det är bättre att skriva lite, som är genomtänkt. En massa ogrundad hobbyforskning är bara irriterande. Läs på om termodynamik och om det förändrade behovet av transporter när oljeexporten är i decline.
Den som tror att fordonsindustrin har för avsikt att sälja mindre antal fordon p.g.a. minskad oljtillförsel har förmodligen grovt misstagit sig.
Jan är väldigt flitig i sina kommentarer!
Hoppas han får vila nästa månad ;-))
Beträffande elbilar. Hur tillverkas den elen? Kol eller Gas kraftverk?
Bränsleceller?
Med samma verkningsgrad som dessa bränslen har i en bil?
Energiinnehållet i en liter bensin är-hör och häpna- 1 KWh./Feb
Enligt Elforsk så är t.ex. vindkraftens utbyggnadspotential 200 TWh till land och 50 TWh till havs för Sverige. 30 TWh vattenkraft är outbyggt i Sverige (300 Twh totalt i Europa). Biokraftvärmen kan säkert bidra med 30 TWh. Dessutom så har vi solenergin som redan nu i sydligare länder är lönsam utan bidrag.
Någon brist på elenergi i Svergie eller Europa finns det ingen anledning att förvänta sig utan möjligtvis temporärt.
En liter olja har energiinnehållet 10 kWh.
Problemet med peak-oil är enbart ett omställningsproblem för energisektorn och transportsektorn, inte ett resursproblem.
Mats Odell ledde Kd:s arbete med att försöka sänka bensinskatten inför förra valet och uttalar sig ständigt för bilismens fortsatta ökande. DI-artikeln bör nog bara ses som ett sista försök att vinna röster från Hägglundfalangen- men det hjälpte tydligen inte
Många på DI börssnack avskyr dig läste jag där nyss. Det betyder att du har rätt, där samlas alla med skygglappar som tror att det inte finns nedgång. Hur kan så många nötter samlas på en och samma plats?
I vilket ämne?
Finns ju många som avskyr mig. Läs kommentarerna hos Lasse Kongo exempelvis, nu har man även börjat påstå sig vara mig och skriva trams med mitt namn i kommentarerna.
Jo här !! / Sigge
Jag känner ingen avsky för personen Cornucopia-tvärt om.(eller nån annan för den delen)
Men det är många tankar som lockar till debatt eftersom du både skriver väl och har ett tydligt ställningstagande./Oppti
Saxat ur di:
"…2011 var det färre bostäder som såldes på exekutiv auktion än året innan. Framförallt är det Kronofogdens försäljning av bostadsrätter som minskar. I Stockholms och Gotlands län ligger minskningen på hela 44 procent. Men fortfarande finns en hel del till salu…"
Jag väntar med spänning på din förklaring Cornu…
På något sätt måste väl detta också kunna konfirmera den pågående bubblepysningen…
/Aviatören
Eller inte.
Vet faktiskt inte vad man skall dra för slutsatser. Något har hänt. Men vad?
Kan du förklara hur du tänker när publiceringen i Natur medför "Det innebär fortfarande ett erkännande av ämnet från Natures sida."?
Ett logaritmiskt diagram hade gett motsatt grafisk bild. Under första perioden är högsta pris 5 gånger högre än lägsta pris (ca 10 och 50). under andra perioden bara 3 gånger högre (ca 40 och 130).
En förklaring till att utbudet inte ökat med prisökningen, kan ju vara att den anses vara tillfällig och att det (ännu) inte är lönt att göra de investeringar som behövs för att öka oljeproduktionen. Dessutom, se själva, det är ju uppenbart i ett ögonkast, så är ju korrelationen positiv även under andra perioden. Den "prognosticerade" (gula) trendlinjen pekar i motsatt riktning mot all data. 90 grader fel, faktiskt, eller på ren svenska: Käpprätt åt helvete!
Nej, ett logaritmiskt diagram hade inte gett en motsatt grafisk bild. Den hade sett ganska lik ut.
Cornu – vad tycker du om Naturgas ???
Corru
Låt oss säga att du har rätt eller åtminstone delvis rätt om peak oil, vad ska vi då göra åt det?
Ska vi spekulera på en undergång och bli stormrika medan jorden går under i svält och krig?
Nej, varför då? Spekulerar man använder man lämpligen eventuella vinster till att bygga en bättre värld. Tjäna pengar på olja och använd de pengarna till investeringar i förnyelsebar energi, energiteknik och besparingar etc. Bygg lösningar med vinsterna. Det är där du skapar framtidens förmögenheter om du vill se på det som spekulant.
Hur ska vi lösa peak oil om du nu har rätt?
Har någon presenterat en realistisk lösning?
Dina läsare kan vara intresserade av att få läsa om möjliga sätt att lösa energikrisen.
Jag är det i alla fall.
Den går inte att lösa utan förändringar. Är man ute efter att allt skall vara som idag, så är det kört. Accepterar man att samhället förändras så är det mesta lösbart, bara … annorlunda.
Vilka förändringar behövs, vilka alternativa energikällor kan vi använda oss av.
Varför inte skriva om det vi kan göra.
Låt energiingenjörer presentera olika energialternativ på din blogg som gästinlägg.
Det är inte fråga om att lösa utan att acceptera situationen och se det positiva. Kulturen kommer att behöva förändras till att produktion av varor och energi decentraliseras och där gemenskapen i byn återigen blir viktig samt att vi inte kan förlita oss på råvaror som inte är förnyelsebara.
Intressant rapport från Jämtlands och Västernorrlands energikontor ”Har tillväxten nått vägs ände?” samt artikel i Fria tidningen
http://energikontoret.z.se/energyzer
http://www.fria.nu/artikel/91601