Med anledning av den klena andelen kvinnor i bloggens läsekrets så tänkte jag göra en efterlysning.
Om du är kvinna och känner att du har något välformulerat och ämnesrelevant du vill uttrycka, maila mig gärna din text så kan jag lägga ut den som gästblogginlägg, vilket ger större uppmärksamhet och fler läsare än kommentarsfältet. Skadar aldrig med ett kvinnligt perspektiv på ekonomin, finans eller resurskriser etc. Om det nu egentligen skiljer sig nämnvärt från ett manligt perspektiv?
Naturligtvis får gästbloggare vara anonyma i valfri omfattning för läsekretsen, men som ansvarig utgivare måste jag förstås veta vem du är för att kunna publicera ditt inlägg.
Innan gubbslemmet bland läsekretsen sätter efter mig med tjära och fjädrar för att ha efterlyst kvinnliga gästblogginlägg, så är förstås män också välkomna med välformulerade och intressanta ämnesrelevanta inlägg om ni känner att ni klarar av kommentarsfältets brutala reaktioner.
34 kommentarer
Kvinnor här ?? Tror inte det..när det finns bloggar om mode, smink, kändisskvaller,TV-trams-program
Vem är intresserad av " mode, smink, kändisskvaller,TV-trams-program"?!? Alla läsare är inte gubbslem! – frekvent KVINNLIG bloggbesökare
Bra Cornu.
Ett vettigt sätt att från gräsrötterna jobba med jämställdhet.
Till 09.17
Den kommentaren höll låg nivå. Själv är jag kvinna, 40 år, ser bra ut, sminkar mig och följer denna blogg dagligen!
Tramsig kommentar helt enkelt.
Bra initiativ! Ska bli intressant att se om någon vill träda fram för att representera oss… skulle dock anta att åsikter och analyser skiljer sig mer mellan individer än mellan könen?
Mycket viktigt att du markerat din position i denna fråga, smart sätt att behålla och locka fler kvinnliga läsare.
Anser för övrigt att läsare såsom kommentator kl 09:17 behöver vidga sina vyer…
/ kvinnlig läkare
Är det ett problem att vissa bloggar har fler läsare/skribenter av ett visst kön? Cornu, du behöver inte skämmas över att du är man och att det av någon anledning är fler män som läser här, precis som kvinnor som läser här inte behöver skämmas över att de är i minoritet. Varför göra könsfördelning inom vissa områden till en stor grej? Är vi inte kapabla att välja själva?
9.17
Jag antar att din kommentar är av ironisk karaktär.
Är en 22-årig tjej som studerar ekonomi och lär mig mycket av att läsa din blogg Cornu!
9:17
Försvarar dej, antingen du var ironisk eller inte.Kollade lite på utbudet av vecko-/månadstidningar i kassakön på Ica häromdagen och 80% handlade om mode,skvaller,bröllop,bantning,wellness osv
Hej! Jag är en kvinna som läser den här bloggen dagligen och tycker det är oerhört uppfriskande infallsvinklar på nyheter som annars vattnas ur i media. Cornu, tack för en jätte bra blogg!
Det som intresserar mig mest är debatter kring bostadsbubblan.
Min man och jag verkar vara ett sällsynt nybliven föräldrarsläkte som valt att hyra en liten, liten etta i andra hand i Stockholms innerstad istället för att överbelåna oss för att vårt barn skall ha den perfekta barnkammaren. Dock väntar vi med spänning på att köpa lägenhet när läget för detta blir rätt. Vi har bott utomlands i många år och nyligen flyttat tillbaka till Sverige. Vi är därav förstagångsköpare… När anser ni att det blir bra läge att köpa bostadrätt i Stor Stockholm?
Ett annat ämne av intresse är självklart det ekonomiska läget i världen just nu.
Börjar det inte bli dags att komma på en bättre ekonomisk modell än den nuvarande vi har som bygger på evig tillväxt som vi alla vet inte finns? Vem skall komma på den där nya modellen? Kan det kanske krävas en mega ekonomisk kris för att politiker och ekonomer för en gång skull tvingas börja tänka lite mer kreativt? Alltså är en ekonomisk kris oundviklig och jag skulle nästan vilja säga nödvändig!
Kommer ni ihåg händelsen som uppmärksamades i media för ett tag sedan då ett barn köpte virtuella jordgubbar på nätet för ett värde av 50, 000 SEK? Ungefär så skulle jag vilja summera börsen för tillfället. Istället för barn är det gubbar med bakåtslickat hår som spekulerar i scoops för virtuella pengar som egentligen inte finns. Alltså gubbar inte jordgubbar…
09:17 Du verkar ha en låg bild av kvinnors intellekt och intressen. Varför begränsa sig?
Är tyvärr bara kvinna och är inte dessutom välformulerad. Men jag undrar om det finns ett kvinnligt perspektiv på de frågor du behandlar i din blogg? Vad skulle det vara? Om jag skulle uttala mig skulle jag göra det som ekonom inte som kvinna. Däremot är det intressant att kvinnliga läsare är underrepresenterade på din blogg. Men är det inte också färre kvinnor som handlar på börsen tex?
I övrigt vill jag tacka för en fantastisk blogg, trots att jag är kvinna så går jag in här dagligen och följer bloggen med stort intresse. Var så glad att till slut hitta någon annan som tyckte att det faktiskt var ett litet problem att både hushåll och länder skuldsatte sig upp över öronen att alla blev stenrika helt utan motsvarande tillväxt.
Ni kvinnor som faktiskt läser denna blogg kanske känner er förolämpade av kommentarer likt 09:17, vilket jag fullständigt förstår. Men man kan inte ignorera den breda trenden att det faktiskt tycks vara på det viset, att kvinnor i större utsträckning bryr sig om ytliga företeelser… en uppfattning jag själv lider av.
Visst ligger det något i att många kvinnor ägnar orimligt mycket intresse, tid och pengar åt mode och liknande. Men många män gör det samma på andra ytliga områden. Ett intresse för aktier är inte heller ett självklart "djupt" intresse i mina ögon bara för att det – förhoppningsvis – genererar pengar. I mina kretsar (universitetsvärlden) t.ex. kan intelligenta diskussioner kombineras med ytliga intressen utan några större problem.
När det kommer till övergripande ekonomiska sammanhang och miljöproblematiken är de flesta av mina vänner – kvinnliga så väl som manliga – intresserade och ganska uppdaterade.
Jag tycker att det är ett intressant initiativ att bjuda in kvinnliga och manliga gästbloggare. Det skulle trots allt vara trevligt om folk ville sluta generalisera så hårt. Kanske rör ni er i "fel" kretsar om ni inte hittar likasinnade kvinnor.
Jag följer bloggen nitiskt och med stort intresse och har respekt för det som skrivs. Jag har lärt mig massor. (Om sanningen ska fram så är det den första bloggen jag följer på det sättet någonsin.) Samtidigt tillåter jag mig att förhålla mig kritisk, inte minst eftersom det bara är en person (en privatpersons synsätt och insikter) som står för det huvudsakliga innehållet. Ibland kan det bli lite väl mycket halleluja här kan jag tycka, samtidigt som jag hålls kvar av den problematiserande och utmanande ambitionen.
/Kvinna 37
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en motsättning, jag är förvisso man men jag inbillar mig nog att en kvinna är en tillräckligt komplex varelse för att kunna hantera ett intresse för mode och samtidigt vara insatt i de ämnen som diskuteras här.
Det här med ett "kvinnligt perspektiv" är jag däremot tveksam till här. Människor tenderar att identifiera sig på ett sätt som gör oss unika. En kvinnlig läkare i en grupp på tio kvinnor identifierar sig främst som läkare, samma person identifierar sig i en grupp bestående av henne och nio män främst som kvinna. Detsamma gäller givetvis omvänt för män, det är intressant och i en del avseenden relevant att ta hänsyn till, men det ändrar inte på grundläggande fakta, det uppstår inte mer olja för att man skapar en tjusig ekonomisk teori oavsett om teorin har genusperspektiv eller ej. Det är möjligt att jag har fel, oavsett kan det inte skada att få in vettiga synpunkter av andra på bloggen oavsett om de är kvinnor eller män.
/Jimmy
Jag menar att Cornus blogg kan ses som en "manlig" blogg (vilket han garvar åt), se bara på klientelet, men är det ett problem? Varför är biologisk kroppsräkning så viktigt? Att kvinnor i allmänhet är mer intresserade av andra bloggar ska inte kvinnorna som läser Cornucopia behöva skämmas eller ta ansvar för – precis som jag som man inte behöver ta ansvar eller skämmas för vad andra män gör.
Vi är människor och biologiskt kön är bara en variabel av många. Utmaningen är att bemöta människor utifrån det de gör istället för vilket kön de har. Idag går istället alla runt och är medvetna om vilket kön de tillhör och vilket kön de runtomkring en har. Speciellt illa är det med "manliga bastioner" som Cornus blogg. 😉 Men visst, skulle jag vara Cornu skulle jag också vilja utöka min läsekrets – men varför göra det till en könsfråga?
Ekonomi är väl i sig könsneutralt. Det är synen på ekonomi och den konkreta tillämpningen som kan skilja sig beroende på att man har olika erfarenheter och därmed kanske tänker något olika på grund av det.
Därför tycker även jag att det finns ett egenvärde kunna få ta del av personer med andra utgångspunkter. Kvinnor är därvid en av många och eftersom den är underrepresenterad här är uppmaningen från Cornu välmotiverad. Kom igen tjejer!
/Grönvita
@ 9:17. Jag håller med om att kvinnor, inte alla men alltför många enligt mig, endast intresserar sig för ytliga saker som mode, smink, kändisskvaller och tramsprogram på tv. Men är män generellt mycket bättre? Vilka är det, män eller kvinnor, som i större utsträckning intresserar sig för bilar/båtar/motorcyklar, sport på tv, pumpa muskler på gym, hemmabioanläggning etc? Jo män, och det är väl också ytliga saker? Fast andra typer.
Kvinnor har av hävd ingen kunskap om ekonomi ! Tycker det är populism att efterfråga åsikter från det svagare könet. Inte någon gång har jag hört något i ekonomisk väg av värde från en kvinna ! Nej, gud bevare oss från dessa nycker.. / C
Tack för inbjudan C. Ska se om det kommer något ur min penna som kan falla dig på läppen.
I min bekantskapskrets ser jag en väldigt tydlig skillnad mellan könen ang. ekonomi, vad det gäller de med mindre förstånd skall tilläggas.
Bland de förståndiga är skillnaden mellan könen försumbar.
De mindre förståndiga männen gör helt verklighetsfrämmande kalkyler, med 2% ränta, 10% löneökningar och nära noll i drift, underhåll och rep, och en V75 vinst eller försäljning av sin pilsner amerikanare till concours pris x2 som lösning om inget annat räcker för att få fusk kalkylen att gå ihop.
De mindre förståndiga kvinnorna struntar helt i matten utan frågar sig; Är inte jag värd en/ett ”dyr sak”? Linda har ju! Och svaret är alltid ja. Och har de inte pengar/krediter själva är det mannen i förhållandets SKYLDIGHET att förse henne med det hon förtjänar så väl…
Helt fantastiskt att det kan fortsätta att rulla på så år efter år.
18:47
Så du umgås med vad du kallar mindre förståndiga..
Intressant
Behöver vi inte alla umgås med mindre förståndiga? Det kan vara bra att få perspektiv på tillvaron ibland. Inte för mycket dock, så att man blir deprimerad. Det är ju snart Jul.
Jag kanske skulle ha varit tydligare och skrivit ekonomiskt mindre förståndiga?
Men vad är egentligen förståndigt i detta totalt vansinniga rovdriftssystem som belönar de mest hänsynslösa? Den som säljer sin mor till korvfabriken och sin dotter till prostitution är den som anses ekonomiskt kunnig och som belönas med rikedom och status som alfa hanne!
Jag älskar mina vänner från ungdomen i förorten, de är spontana, ärliga och hjälpsamma, och de accepterar mig fast jag är avvikande på många sätt, men de tar tyvärr inte till sig mina ekonomiska råd så de har jag slutat att mässa.
18:47
C. 16.54 Fantastiskt underhållande kommentar! Jag viker mig av skratt och fascination över att det finns så inskränkta människor 2011.
Jag lider med dig! Du kan inte ha det lätt.
En modeintresserad kvinna, som även läser denna blogg. Kan man tänka sig att man kan ha TVÅ intressen.
DET ni, män.
21:15
Oj,då två intressen..MAN blir imponerad !!
Anonym 09.17
Jag som kvinna blir inte det minsta förnärmad av ditt inlägg. Det säger snarare en del om vilken sorts kvinnor du lyckas locka till dig.
21:15
Det där påståendet är jag hjärtligt trött på.
Jag har ingen erfarenhet alls av att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt än män, möjligtvis att de oftare gör flera saker samtidigt med resultat att inget av det de försöker göra blir bra, typ krocka med bilen medan de sminkar sig och pratar i telefon…
Anonym 16.54
…och här har vi en man som definitivt är singel. Och som så kommer att förbli.
Trevlig kväll!
Jag utgår ifrån att Anonym 16.54 var ironisk. I annat fall så byter jag kön:)
16.54 la jag in min kommentar..Står fullt och fast för den ! Kvinnor har mindre hjärnkapacitet än män, vad är konstigt med det ? Inom ekonomi måste man vara intelligent, tänka abstrakt och vara duktig på matematik, inget av detta är något som kvinnor är speciellt bra på, iaf jämfört med män. Kvinnor är däremot bättre på lättare arbetsuppgifer, därav den stora ansamligen av kvinnor inom arbeten såsom köksarbete och enklare vårdande uppgifter. Men ekonomi skall man absolut inte blanda in kvinnor i ! Det förstår de flesta kvinnor själva o låter männen ta hand om hushållskassan.. /C
Anonym 16.54
Jag tvivlar inte på om du står för din kommentar, jag vet att det finns män med inskränkta tankar. Och detsamma gäller dig – din åsikt säger mer om vilken sorts kvinnor du lockar till dig än om verkligheten. Det är bara att beklaga att du aldrig mött en kvinna som du är beredd att ge större ansvar än för disken. Visst finns det skillnader mellan män och kvinnors hjärnor men den generaliseringen gör inte dig personligen smartare på något sätt, tyvärr.
Vill bara säga att som kvinna är det oerhört viktigt att män säger ifrån när en man som "16.54" öppnar munen – som männen gör här. Det får hoppet att lysa för oss kvinnor om en allt ljusare framtid, även vid en sådan liten solförmörkelse som 16.54. Den som tiger håller med, som ni vet.
Hade ni inte gjort det hade jag nog lämnat den här bloggen – och Herr bitter 16.54 hade fått vatten på sin kvarn.
09:58. Håller inte med. I yttrande- och åsiktsfrihet ingår också rätten att inte yttra sig.
Att inte säga emot varenda tokigt uttalande innebär inte medhåll. Annars håller du själv alltså med 100 000-tals tokiga uttalanden du aldrig sagt emot.
Lite skoj får man väl ha 🙂 Skojade bara…men roligt att se reaktionerna …. / C