SEB gick idag ut med en uppdatering av sin Nordic Outlook (pressmeddelande, Bonnier/DN/TT, Schibsted/SvD/TT).
Ingen munter läsning för den som tycker att börsen skall gå upp och bostadspriserna stiga.
BNP-prognoser 2011 – 2013 |
För 2012 halverar man BNP-ökningen för Sveriges del, från 1.4% till 0.7%, medan man sänker till 2% för 2013. Bankens analytiker förväntar sig också recession, -0.4% i BNP, för hela eurozonen.
Ett citat:
“Slutsatsen från förra Nordic Outlook förtjänar att upprepas: det finns ingen quick-fix på världens och eurons problem. Resan från obalans till balans och ökad normalitet blir flerårig och besvärlig och går via pressad levnadsstandard i väst.”
Banken förväntar sig att Riksbanken sänker räntan till 1.25% under 2012 och får även plats med några optimistiska rader om bostadsbubblan.
“Kredit- och husmarknaden kyls av steg för steg. Vi håller fast vid vår prognos med ett fall för huspriserna på 10-15 procent de kommande två åren. Högre arbetslöshet pressar huspriserna medan lägre ränta stöttar. Historiska erfarenheter tyder dock på att priserna brukar falla mer än så i nedgångsfaser, vilket bidrar till att vi ser risker för en ännu störrre husprisnedgång som i så fall kan få betydande konsekvenser för konsumtion och tillväxt.”
15% ner för huspriserna på två år ligger för övrigt i linje med min prognos om 30% ner för villor på 4 – 8 år. Ser man till KPI-inflationen så tror banken på fallande sådan, med 1.1% för 2012 och 1.4% för 2013, samtidigt som arbetslösheten stiger till 7.9%
På tal om arbetslöshet så skall Anders the Borg i eftermiddag försvara varför svenska sk app-utvecklare skall betala dubbel moms till skillnad mot resten av världen. Den konspiratoriskt lagde kan nog förvänta svaret på allt och orden “jämviktsarbetslöshet” och “överhettning och alldeles för låg arbetslöshet inom IT-branschen” som bra motiveringar. Trots allt står tusentals jobb idag och tiotusentals jobb i morgon på spel. Någon annan motivering till varför the Borg vill slå ut en hel bransch går nog inte att hitta. Se debattinlägg i Expressen eller Mats Pertofts (mp) interpellation.
56 kommentarer
Någon som sett Svante1 eller Oppti?
Jag såg dem med dokumentportföljer hand i hand uppe på taket på en av Hötorgsskaporna.
Det går alltid att spekulera i prisnedgång på fastigheter. Du anger 30 % på 4-8 år ska ställas mot t ex Nicole Foss som tror på priser som gällde 1980. Och då pratar vi om en betydligt större värdeminskning. Sen kan man snegla på nedgången i Danmark under de senaste 3 åren.
Så frågan är vem som kommer att sitta med Svarte Petter, som N Foss brukar säga?
LOL Nu ska vi vara snälla, barn…
Vad jag funderar på är om 860 på OMX30 verkligen räcker för den här vändan ner. Antalet länder som inte kan låna pengar till hållbara priser har växt ECB över huvudet, USA ligger lika illa till som alltid, BNP-prognoser revideras ner i hela världen.
Undra sa flundran om inte 750 är troligare.
14:57. Um. Om de trillar ner, blir inte det en sk "mancrush"?
Seriöst, Warrant Buffet, stämmer den normala tjurfälleutvecklingen så skall vi naturligtvis ner under 860. Kanske 600-700 någonstans. Eller lägre. Men sådant tar sin lilla tid.
Om man tittar på byggprojektet Kvillebäcken i Göteborg, så ser man på dom tre bostadsrättsföreningarna som är startade och håller på att byggas nu, att dom har sålt 25 lägenheter av 75 st (veidekke), 8 av 81 stycken (NCC) och 19 av 82 st (HSB).
Ska vi gissa på att något hus blir hyresrätter snart?
Lite konstig formulering "Halverar tillväxten". Säger väl inte så mycket eg. Om tillväxten går från 0.1% till 0.01% så har tillväxten sjunkit med 90% utan att det i praktiken inte hänt någonting.
Jag är också inne på större prisfall än 30 %. Ta t.ex. närområde Enskede i Stockholm där en villa kostar 5 – 8 miljoner idag. Då skulle de fortfarande ligga på 3,5 – 5,6. med en stagnerad ekonomi, arbetslöshet mm. Too much. De ska ner till 1980 års priser. Håller med Nicole Foss där.
Får mig osökt att tänka på Paul Johnsons klassiska slagdänga "Get, get down" från slutet av förra seklet med den träffande pseudorefrängen "down, down, down, down". Lite av en stämningshöjare så här i recessions/depressions/tidernas slut.
För övrigt är det bara inse att vi behöver en krasch för att kunna återskapa ett samhälle som ser bättre ut än det vi lyckats åstadkomma hittills. Synd bara att det alltid är så många som behöver komma i kläm för att man ska inse det.
/EDK
Länk till låten: http://youtu.be/DDwxhHwJ66M
Nominella priser? eller är det alltid underförstått när man pratar om bostadspriser på lång tid..
I praktiken så amorterar väl på en bostad om man bara betalar räntor…iaf realt under förutsättning att bostadsvärdet följer inflationen. Även om det nominellt inte är någon amortering.
Nej. Bara om du får reallöneökningar som du använder till just att amortera.
När man säger att inflationen skall betala lånen förutsätter det att du får ökade inkomster snabbare än inflationen, men idag med fria valutor stiger då räntorna. Vi har inte låst växelkurs som på 70-talet och det är alltså en villfarelse att inflationen kommer betala dina lån. Istället drar inflationen upp dina kostnader för lånen…
15:46,
Förstår hur du tänker, men bekymret är just nu att huspriserna inte kommer att öka i takt med inflationen utan snarare sjunker med kanske dubbla inflationstakten! Gör att man, om man upplever sig som överbelånad, behöver antingen göra sig av med huset med rimliga förluster nu, eller amortera så hårt man bara kan för att hålla gapet så litet som möjligt. Gapet mellan lån och det verkliga marknadspriset i framtiden.
Av någon märklig anledning så tror jag att vi "hyresmuppar" kommer sitta i våra hyresrätter och bara undra och hoppas på att priserna ska ner till C´s nivåer även år 2013. Jag har varit på en mängd visningar och säljarna backar ju givetvis inte om dom inte måste. Bra objekt i bra områden är det budgivning på. Stockholm såklart.
15:48. Nja. Du förutsätter att staten inte går in och stöttar, vilket är det jag tror kommer att hända. Exempelvis England där inflationen ligger runt 5%:
"Standard Variable Mortgage Rate
The C&G Standard Variable Mortgage Rate (SVMR) is currently 2.50%.
Only applies at the natural end of an existing deal and if you originally applied for that deal before 1 June 2010*
Guaranteed to be no more than 2% above the Bank of England base rate**"
Du förutsätter allt annat lika när krisen slår till vilket inte kommer att stämma!
Oppti här!
Var borta ett tag och lyssnade på marknadens ovilja till risk.
Boprisfall på gång? Osäkerheten är monumental även i bopriser. Men inget tvingar nån att sälja, räntan är låg. Med en snittbelåning på 160% av disp inkomst så går väl 5% till lånen. Finns väl dem med högre belåning?
Men min fråga till alla er som tror på ras-var skall alla bo?
Stockholm växer med 60 personer om dan- storStockholm med det dubbla. Det byggs väl max 10 lgh per dag?
Lyssnade som sagt på en dragning om Ryssland(P/e 4,2 i en ekonomi som växer med 5%)
I den miljön behövs inte tillväxten för att investera. Men så länge det går ner är det dumt att köpa tycks vara marknadens slutsats!/Oppti
Oppti är ett geni.
Vid en krasch kommer de flesta INTE-jobben att försvinna i storstäderna.
16:33
– not
16:33 Avslöjad! ;-))
Gjorde nyss demografi uppdateringen här och ser att jag är mer mogen än de flesta här. Annars sticker jag inte ut från mängden.
Som mogen så skulle jag vilja överföra en del av mina inarbetade pengar till nästa generation på ett beprövat sätt-Inflation!
Inflation behövs för frivilligt är det få som avstår från förmåner. Ett tips till er unga./Oppti
Helt klart behöver vi nu inflation. Fattar inte att cetralbanker fortfarande ser det som ett gift, när det är det enda som kan hjälpa till att fa ned skulderna. Det medför en viss avbränning av kapital fran dem som har kontanter, men det maste anses som mindre viktigt än att halla igang företag och statsekonomier.
England är dock inget bra exempel, eftersom det är pundets fall som har höjt priserna pa främst energi och importvaror i England, lönerna ökar tyvärr inte i samma takt.
Daniel 15:25: Just Kvillebäcken är kanske ett specialfall. Det ligger ju på Hisingen, och på fel sida om den socioekonomiska gränslinjen. Kanske kan själva byggprojektet bidra till att förskjuta den gränsen, men tills nyligen var området i alla fall ett "Gangsta's Paradise", ökänt för en massa skjutincidenter och jävelskap. Det finns nog många som tvekar att flytta dit av den anledningen.
Ang Kvillebäcken har vi numera en specialgrupp som patrullerar det mest utsatta adresserna och garanterar säkerheten. Det finns ingen anledning att inte rekommendera Kvillebäcken som bostadsort, det är bara gamla fördomar.
Sonny Eriksson
Ronny Persson
Kassör/säkerhetsansvarig Bandidos Kvillebäcken
Suck. Det var bättre förr i tiden när Cornucopia inte tog sig själv på så stort allvar, bloggen var lite mer läsvärd då och kommentatörerna tenderade att hålla en viss… Äh.
Intressant med demografi redovisningen här.
Vi som läser detta är högutbildade och har hög lön-men majoriteten har lägre nettoförmögenhet än årslön. Wibble och jag tycker att en årslön är det minsta man bör ha på banken!
Ang tillväxt så slår Japan oss dvs EU och USA på en tioårssikt , delvis på grund av låg befolkningstillväxt. På tvärs mot alla som förespråkar tillväxt av befolkningen som enda tillväxtfrämjande faktor!/Oppti
Härligt, folk förespråkar att MINA förnuftigt placerade pengar ska devalveras genom stölden vi kallar inflation för att någon annan har skuldsatt sig….
Om ni är så jävla bekymrade över skuldsättningen kan ni väl googla fram italienska riksgäldens bankgironummer och sätta in en slant av ERA EGNA PENGAR.
Daniel 15:25
Ja, att Veidekke bara lyckats sälja 25 (av 75) lägenheter under ett år är verkligen uselt. Bottenplattan håller väl på gjutas just nu och huset borde vara färdigt för inflyttning nov/dec 2012. Hinner man sälja resterande 50 lägenheter ?
HSB och Ncc har knappt sålt 10% av sina lägenheter. Där är inflyttningen våren 2013. Jag tror att något hus kommer att bli hyreslägenheter istället -dyra sådana.
Ska bli spännande att följa för det säger ju en del om betalningsförmågan i en stor stad som Göteborg.
Håller med 17:59. Är så trött på att slöseri ska löna sig, och vi som sparar blir av med våra tillgångar genom inflation. Får snart lust att slå ihjäl min egen befolkning.
Skall bli intressant och se hur många av alla nybyggnationer av bostadsrättshus som kommer att gå plus. Skulle gissa att många projektplaner bygger på prisnivåer som inte kommer att existera om några år.
Nybyggnationerna längst med älvstranden på Hisingen fortskrider även om det finns en hel del lediga lägenheter i tidigare byggda hus där. Prisnivåerna är dock helt andra än de som gäller för de mindre attraktiva områdena kring Hjalmar Brantings platsen och Kvillebäcken. Då byggkostnaderna borde vara de samma så kanske läget räddar vissa projekt från att gå back.
Överlevare
-din inställning är typisk och förståelig.
Därför är inflation en bra omfördelare av förmögenheter/skulder.
Men inflation är mer än så. Den sätter fart på investeringar nu och gör att unga kan få jobb.
5-10% inflation vore välgörande tills kriserna lagt sig./Oppti
Ang Kvillebäcken.
Vad dum jag är. Hisingen är ju den enda ön i univsersum som inte har vatten runt om.
Hisingen är området norr om hamnbanan och öster om sjumilaskogen. Söder om hamnbanan så är det fastlandet (norra älvstranden) och väster om sjumilaskogen så är det fastlandet (torslanda). Åtminstånde om du är fastlandsgöteborgare och flyttar till Hisingen, för då bor man ju inte på "hisingen" utan bland dom fina människorna.
Intressant.
Överlevare, du kanske faktiskt skulle avstå ifrån att ge investeringsråd på din blogg i åtminstonde ett år så att du hinner förstå och studera saker lite närmare? Jag menar, studera vårt monetära system och historia och då inte bara guldbaggarnas något förvridna variant? Bara ett tips i all välmening. Det är ett råd fler borde anamma, exempelvis Scoris som kommer kosta många väldigt mycket pengar.
Daniel 18:32: Vad svamlar du om? Försöker du förneka att det finns ett område på Hisingen som är "mindre attraktivt" för folk att bo i? Eller har du fått för dig att någon hävdat att hela Hisingen är ett ghetto?
17:22: Ah, vad bra! Då kan jag sluta oroa mig. 🙂
Anonym 21:10
För det första så handlar det inte om investeringsråd överhuvudtaget och att du ser det som sådant visar på din oförståelse. Mitt inlägg handlade inte om investerande. En investering ska ge avkastning. Hur man får bäst avkastning var inte vad läsaren frågade om och det var inte det jag svarade på. Eller ser du några pengar kommandes ur en braskamin, jägarexamen och ett matförråd?
Han undrade vad jag ansåg man skulle göra med en specifik summa pengar för att öka sin ekonomiska och materiella resiliens och jag delade med mig av mina funderingar.
Vidare misstänkte jag att någon mupp som du skulle dyka upp innan kvällen var över så jag la ju faktiskt till en brasklapp:
"Jag måste börja med att påpeka att jag är survivalistbloggare, inte finansiell rådgivare. Mitt svar är mina funderingar och tankar, inget annat. Skulle du följa mina råd och allt skiter sig, kom inte hit och gnäll… Så, då var det sagt."
Men visst, jag skrev att han skulle köpa ädelmetaller för mellan 30 000 kronor och 50 000 kronor och i detta nu, ett år där guldet har slagit S&P500 med 23%, är det en uppmaning jag står för. Men du kanske har bättre alternativ?
Hej Cornu,
Jag har råkat ut för censur i kommentarerna till en tidningsartikel. Jag känner mig på nåt sätt kränkt – kan det ha varit ordet "analfabet"??
Det var inte din censur det var DI's.
Hur ställer sig en ombesjungen poet som du till problemet att nå ut.
Håkan Larsson alias "crax"
Överlevare
Vad orsakar inflation? Om vi i morgon fördubblar penningmängden så ökar inte företagens kostnad med ett öre.
Om vi i morgon fördubblar lönerna så ökar företagens kostnader dramatiskt, vilket orsakar inflation.
Det är dom orealistiska löneökningarna som skäl dina pengar, en för liten penningmängd skapar en kris i ekonomin som gör att du förlorar pengar (aktierras eller dålig ränta)
Om vi inte nu ökar en del på penningmängden så får det fruktansvärda konsekvenser för ekonomin.
Cornucopia? sa "15% ner för huspriserna på två år ligger för övrigt i linje med min prognos om 30% ner för villor på 4 – 8 år."
Han kan få rätt och ett sådant prisfall kan vara bra men mer då kan det få ödesdigra konsekvenser.
Cornucopias egna villa på landet, är den också övervärderad eller har den ett realistiskt pris?
Om man bygger ett nytt hus utan att betala för adressen och inte kan få ut byggpriset vid en försäljning då är marknaden inte överhettad på den adressen.
21:24, ja. Cash dvs. spar pengarna precis som dom är, eller om han nu tvunget måste köpa något så möjligtvis något som ger honom reellt värde, en bit mark han kan odla på exempelvis men braskamin, jägarexamen och matförråd är alla bra saker i den kategorin, det håller jag med om. Det var guld och kanske framförallt silver jag reagerade på, men jag vet, det har visst blivit en del av survivalismen att vara guldbagge också. Jag råkar vara just en sån mupp som tror att det gamla slitna uttrycket cash is king bär en hel del sanning och kommer att visa sig ännu mer sant framöver.
Många tror att om man ökar penningmängden så minskar pengarnas värde, men är det så enkelt?
Om vi ökar penningmängden så kan vi köpa mer varor och då ökar produktionen, då behåller pengarna sitt värde. Dagens teorier håller inte för en kritisk granskning.
mvh ekvationsteorin
"Kredit- och husmarknaden kyls av steg för steg…"
och Bostadsrättsmarknaden…
Julrean har redan börjat på Södermalm..
http://www.booli.se/lagenhet/sodermalm/115341/#/rum:2,3,4,5/sortering:prisandring-pct/ordning:stigande/
Ekavtionsteori: de senaste åren har vi inte sett några dramatiska löneökningar i världen men däremot en kraftigt expanderande penningmängd. Fråga ett åkeri om deras bränslekostnader har ökat. Fråga en elektronikfirma om kostnader för komponenter, särskilt de innehållande koppar och silver, har ökat. Jo, ökad penningmängd ökar företags kostnader. Fråga en bostadsköpare om han upplever att bostäder har blivit dyrare i takt med penningmängdens ökande.
Vi har arbetslöshet inte långt ifrån nittiotalets toppar och återigen, inte särskilt höga löneökningar. Hur kommer det sig att vi inte har några problem med att hålla uppe inflationen utan tvärtom? 2,9% på årsbasis i oktober. Men den låga räntan med explosivt ökande penningmängd har skickat iväg inflationen trots att svenskar egentligen inte har råd att haussa priserna på något.
Hur gör vi när arbetslösheten kryper ner mot 2-3%? Höjer räntan till 500% igen?
Överlevare
"de senaste åren har vi inte sett några dramatiska löneökningar i världen men däremot en kraftigt expanderande penningmängd" var är då hyperinflationen? för enligt det du sa så skulle vi ha det, vi har legat på ett snitt på ca 2 % det vill säga det önskvärda.
Löneökningarna motsvarar inflationen ganska så bra.
"Fråga ett åkeri om deras bränslekostnader har ökat."
Det har inte med penningmängden att göra, bensinskatt och "giriga" oljeshejkar oljebolag orsakar prisökningen och en del kan skyllas på att oljan är svårare att utvinna och därför är en prisökning motiverad.
Elektronik har blivit billigare det råder deflation på dom prylarna.
Spekulation kan uppstå även om vi minskar på penningmängden.
Mvh ekvationsteorin
Arbetslöshet på 2-3%? Inte en chans ens på lång sikt. Delvis pga. vår invandring.
Håkan 21:33, starta en egen blogg eller ngt. Det är faktiskt publicistens rätt att själv bestämma vem och vad som skall få stå i kommentarerna. Fast i DI:s fall är det Censur AB i Varberg som gör det åt dem.
Ha! Det företaget hade jag missat. Måste tipsa Scoris om det så han slipper ta bort kommentarer som inte stämmer med hans världsbild (Eller investeringar kanske)
🙂
@Ekvationsteorin
Menar du att ökad penningmängd inte orsakar pris-inflation? I så fall är det väl bara att vrida upp farten på sedelpressen och så skall vi hand i hand vandra mot det förlovade landet?
Företaget heter Interaktiv Säkerhet AB. Finns i Varberg och är egentligen resterna av gamla Lunarstorm. Ägs av Varbergs rikaste man, Wilhelm Schottenius. Dom har hand om kommentatorsfälten, övervakning och liknande på ganska många svenska nyhetssajter, däribland hela Bonnierkoncernens.
@ Oppti 16:28
"Men min fråga till alla er som tror på ras-var skall alla bo?"
Jag kan i alla fall tala om för dig vart alla tog vägen 1992:
De flyttade från sina villor till de hyresrätter som lämnades av korkade hyresmuppar. Dessa hyresmuppar i sin tur var villiga att ta dyra och riskfyllda lån i fallande marknad för att köpa "bostadskarriäristernas" konkursbon till hus för en spottstyver – och ändå förlora på affären.
De flesta, då, ruskade på huvudet åt de dårar som köpte hus efter husmarknaden börjat braka ihop.
De husköpande hyresmupparna som var så dumma att de köpte hus i en fallande marknad tillhörde alla den typ av människa som alltid blir utdömda med orden "du är ju f-n dum i huvudet som ger dig in på marknaden nu! Fattar du ingenting!?".
Till viss del var det sant. En del av köparna fattade faktiskt ingenting. De hade bara tur. Andra fattade faktiskt hur världen funkar, och betedde sig så "korkat" ändå.
Vem av alla i berättelsen tror DU är den stora vinnaren på lång sikt?
/Fillosåfen
23:01
sambanden är inte så enkla
läs 21:37 och 21:51
Om du trycker pengar i en oändlig fart så får det en effekt på inflationen ja, men det pratar vi inte om nu.
Hur vet du om vi har rätt penningmängd nu?
Det finns lika stora skäl att varna för en för liten penningmängd.
Tänk om vi i morgon vaknade med endast en tiondel av vår penningmängd din tusing i plånboken är nu bara en hundring, då minskar köpkraften dramatiskt och arbetslösheten skenar.
En för liten penningmängd är rena döden för ekonomin.
Om vi kunde minska på lönerna så skulle en mindre penningmängd räcka men det är nog politiskt omöjligt och det skulle sen leda till prissänkningar(företagens lönekostnader sjunker) deflation.
Haha.. just det, sambanden är inte så enkla. Tror jag skrattar mig harmynt snart, man kan tro att inflation är värre än HIV. Sanningen är att vi kommer att ha deflation, en riktigt praktig deflation inom kort, och då kommer alla med inflationsskräcken lysande ur dom hornbågade att krevera..
/Tompan
PS, för övrigt "gissar" Tompans konjunkturinstitut, flåt, prognosticerar recession även för Sverige 2012, cirka -1,2 %
Ska dra fram den här kommentaren i december 2012, bara för att. DS
Tompan, ssh inte så högt, guldbaggarna blir så arga!
@23:53
Sjunker penningmängden så sjunker också priserna.
Det spelar ingen roll om alla människor går runt med 100 kr eller 1 miljon kr i plånboken; priserna kommer självklart vara de samma, relativt sett.
00:42
"Sjunker penningmängden så sjunker också priserna."
Priserna kan minska en aning om företagen minskar på marginalerna men större prissänkningar är fullständigt omöjligt om lönerna är oförändrade.
"Det spelar ingen roll om alla människor går runt med 100 kr eller 1 miljon kr i plånboken; priserna kommer självklart vara de samma, relativt sett."
Teoretiskt ja, mindre penningmängd lägre löner om det var så du menade.
Du missar att den egentliga storleken på penningmängden är storleksskillnaden mellan penningmängden och medeltimlönen, ju större storleksskillnad ju fler kan ha ett arbete i ekonomin.
M0 ca 100 miljoner och 130kr per timme gör att många kan vara med i ekonomin,
minska till 10 miljoner och 130kr per timme då finns det inte så många jobb.
1040kr och 130kr per timme då har du efter en arbetsdag hela penningmängden i din plånbok, då finns bara ditt jobb alla andra är arbetslösa.
Om vi ökar M0 så kan fler få ett arbete om vi bara inte höjer lönen.
USA har en större M0 och relativt likvärdig lön och dom har fler jobb än vad vi har.
Det är storleksskillnaden alt hänger på.
om det är guld eller papperspengar spelar ingen roll.
Sambandet är ju större storleksskillnad mellan penningmängden och medeltimlönen ju fler har ett jobb.
mvh ekvationsteorin
Dom som nu tror på att penningmängden är inflation varför vill dom då inte öka lite på penningmängden nu när mycket tyder på att vi inte får 2% i inflation?
Varför varnar dom för penningmängden, när vi inte har haft mer än ca 2% i inflation dom senaste åren, enligt läran så måste penningmängden varit precis lagom stor, vad är det då dom varnar för?
mvh ekvationsteorin
@börjesson. Att ett område är attraktivt eller inte är intressant att se på när det gäller priser. Sedan dom rev gazaremsan så minskade brottsligheten på hisingen rejäl (och den mesta skottlossningen sker nu i vasastan). Dock är det så att när människor har flyttat till N:a Älvstranden så har dom fått frågan om dom bor på Hisingen eller N:a Älvstranden. Som Hisingsbo så behandlas faktiskt man föraktfullt av fastlandsbor (särskilt från sydöstra göteborg). Det är lite obehagligt för jag har det bättre ställt än många av dom som sitter i sina fina villor i dom rätta områdena.
Och torslandabor skulle aldrig erkänna att dom bor på hisingen, dom bor i torslanda (punkt).
Sedan så finns det givetvis fördelar med detta och det är att priserna i centrala hisingen är mer rimligt prissatt. Det har varit dyrare att köpa en lägenhet vid kortedala torg än på hisingen.
Kan avsluta med några väl valda ord:
Bättre att vara en skuldlös kommunist, än en överbelånad kälkborgare.
Re 15:48,16:05
Men om vi bortser just nu från att vi har en bostadsbubbla överprisade bostäder med allt vad det innebär. Vi har alltså en normal marknad där prisutveckling på bostäder följer den "generella" prisutveckling en på varor, tjänster och löner.
Låt oss anta en inflation på 3% per år och att min lön på 100 kr följer inflationen (dvs ingen reallöneökning).
Om jag köper en bostad år 1 för 1000 kr och bara betalar mina räntor så kommer mitt lån år 50 fortfarande vara 1000 kr. Min lön kommer däremot vara 438 kr utan att jag för den sakens skull har haft reallöneökning. Betyder inte det i praktiken att jag amorterat på min bostad realt men inte nominellt?
/15:46