Håkan Juholt satsar på ett sk hat-trick. Fast i självmål.
Samtidigt som (s)ocialdemokraterna ser ut att fortsätta genomgå sin värsta interna kris någonsin och i princip helt fallit bort som oppositionsparti så arbetsvägrar nu Håkan Juholt. Han vägrar nämligen även fortsättningsvis att ställa upp som opposition i partiledardebatt hos SVT, en kanal som han själv stöder genom att bibehålla tvångsfinansieringen av kanalerna.
Det finns antagligen en del vettiga sossar där ute. Om inte annat så har de familj, eller åtminstone föräldrar som en gång älskade dem, så lite synd får man tycka om dem.
Av ren sympati lägger jag till vad jag uppfattar som en vettig sosse till min bloggrannelista nedan, nämligen Johan Westerholm på Mitt i steget. Han är vettig, eftersom han redan har med mig i sin blogglista, dvs antagligen läser mig regelbundet. För balansens skull åker Tokmoderaten Fredrik Antonsson också in i listan. Vettig moderat, dvs har mig i sin blogglista.
Alliansregimen behöver en opposition. Det är en demokratifråga. Och det är också för regimens egen skull. Det behövs någon som flåsar dem i nacken och får dem att skärpa till sig. Juholt klarar uppenbarligen inte av det jobbet. Han är väl upptagen med att festa upp sin lön på 140 000 i månaden. Plus särbons hyra.
Han borde sparkas rakt av för arbetsvägran.
50 kommentarer
Nja, han har ju sagt att han vägrar ställa upp i debatter i SVT om SD ska stå samma sida som V, MP och S. Juholts åsikt är att eftersom SD i en majoritet av riksdagens frågor röstat med alliansregeringen så ska också SD stå bredvid Reinfeldt och gänget.
Ska man skratta eller gråta?
Han står där och kräver respekt…tydligen har han inte förstått hur det där med respekt fungerar.
Vad kommer härnäst?
Ska han lägga sig ned, sparka och slå på marken och börja grina?
Det är rejält pinsamt tycker jag att politiker beter sig på det här sättet.
Märkligt att en man i den positionen inte vet att respekt är något man förtjänar/erhåller, inget man "kräver" håller med Mikael ovan "skratta eller gråta…….
//P
Det är klassisk sosse-politik. Ljugholten misslyckades ju med sin "roadshow", som den idi-ten trodde skulle omvända folkets ilska. Nu är taktiken att ligga lågt, vilket är än värre. Och någon konkret politik, det har han inte klarat att åstadkomma stackarn.
De (s)tackarna begriper inte ens när de gör bort sig totalt offentligt 😉 Respekt…?
Men det är väl solklart att SD skall stå på Socialdemokraternas sida. Det finns en sida som består av regeringen och så finns det de övriga partierna som är den andra sidan.
Fast nu är väl inte Jurholt den ende politruken som tror att tidsresor bakåt i tiden är möjliga.
Även några av oss gamlingar skulle nog önska att det vore möjligt att se Hendrix och Joplin live again…men det funkar dessvärre inte riktigt så
. "Det var bättre för, ju förr desto bättre" är ingen bra strategi tror jag.
siolle
Dags att övriga (s) levererar lite jagbudskap till Juholt: Skärp dig och bit ihop nu för f-n! Dags att börja leverera. 140´i månaden skulle jag faktiskt gräva ståvärn i vintern för. I tjälad backe. Vilken gigantisk mespropp. Skönt att se att han inte lurar folket för de ansåg ju inte att han varken representerade Sverige utomlands väl eller hade förtroende.
Jag kräver…
hahahahaha
Juholt var en minsta gemensamma nämnare, det är helt klart…men VEM ska komma istället ? Jag förstod inte då och vet inte nu. Pagrotsky har den pragmatiska förmågan att rensa skitpratet-men undrar om han inte hellre är en "consiglieri" till en framtida statsminister ? Dessutom har han en kraftigt tilltagen börsportfölj som media skulle fälla honom för("så här mycket har Pagrotsky vunnit på börsuppgången")-INTE tillåtet. Bodström slår igenom men har gjort litet för mycket "avslöjanden" som ex-minister. Jag säger bara "GP". Mannen som ni älskar att hata, men vem var det som rensade upp efter kaoset egentligen ? Örjan
Juholt har helt rätt: respekt förtjänar man inte – man kräver den!
/Ulf
(s) har säkert stöttat regeringen fler gånger för att hålla SD ute från inflytande än vad SD har röstat med regeringen.
Ställ Juholt bredvid Reinfeldt!
Hehe =), kul Fredrik. Vet inte om den stämmer men..
Seconded!
Sjuklövern på en sida och SD i hörnet med en dumstrut. Dumstruten skulle göra Juholt/Ohly nöjda och deras placering skulle spegla den politiska åtskiljningen partierna emellan.
Cornucopia:
Du har själv skrivit bara för någon dag sedan om Riksbankens jämviktsarbetslöshet. Penningpolitiken ligger inte ens på politikernas bord hävdar de, utan den frågan sköter Riksbanken. Sverige är också nedlusat med fonder som ägare till industriföretag. Alltså väntar de in krisen som troligen öppnar falluckan under industrin.
Då kanske, kan det få finnas opposition av något slag, kanske kring att styra penningpolitiken, eller också bara (troligare) gällande krav på offentliga satsningar. Bygga om slussen, riva miljonprogrammet, och bygga nytt, industristöd och liknande.
De VILL verkligen inte på något sått gå med på att det finns någon historik som lett till dagens situation, utan man ska fortfarande bara kunna handla helt utan konsekvensanalyser och utan att åtgärda sina tidigare misstag. Alla ägg SKA ligga i samma korg, och så vidare.
Frågan är hur regeringen bemöter detta. Egentligen borde de bygga segelfartyg för frakt i väntan på bättre, och börja återta åkermark, men det gör de nog inte.
Tobias Wallin
Nu tjänar han ju faktiskt 144 000 kr/månad.
Blir det inte ministerstyre om SVT nu backar och ställer han bredvid någon annan? Då åker väl generaldirektören ut istället.
/ Lowrisk
Bedrövligt av en så ifrågasatt partiledare att ställa ultimatum på SVT och deras arbete. "Vi väljer TV4 om vi inte får som vi vill"…..Ja, vad skall man säga, det är under all kritik och Juholt fortsätter att binda ris till sin egen rygg, och hela S-partiet…….
Det är mycket beklagligt att oppositionen bara består av MP + SD. Båda dessa partier skulle lätt kunna göra upp med regeringen om de fick chansen.
Reinfeldt behöver inte delta i någon valrörelse 2014. Bara titta och betrakta hur Holten gör bort sig.
Socialdemokraterna är väldigt tröga men gissningsvis åker Holten ut när de får 20-25% i nästa val.
Historiskt har regeringen ståt på ena sidan och oppositionen stått på den andra sidan i dessa debatter. Tror Juholt att Svenska folket är idioter och tror att S holler med SD bara för att de står brevid varandra. Ska Juholt börja mäta avståndet och var går gränsen isåddana fall. Han och Ohly beter sig som små barn "Nej nu vill inte jag vara med för han står 1,98 meter i från mig och inte 2 meter som vi var överens om" Nej 140.000Kr i måndaden + fickpengar för sandlådegräl det är vad vi får.
Jag läser en dagstidning varje dag + några till på nätet och följer några bloggar.
Trots det visste jag inte vem Juholt var när han plockades fram långt ned i hackordningen.
Om de nu skall kicka Juholt och plocka fram en ny gubben i lådan så kommer det bli något riktigt stolpskott direkt från de banjospelande orterna. Det finns ju inga sossar kvar att välja på.
Han borde sparkas direkt. Bara det att alternativen är ännu värre.
Och hur kan en sosse som enligt tradition skall värna arbetarna själv ta ut dubbla löner (statsministerlön som partiledare)?
Vi har haft tillräckligt med socialism i det här landet. Så jag håller inte med att vi behöver en stark sosse-opposition. Sossarnas mentala grepp om svenskarna är fortfarande så stor att de andra partierna inte vågar avvika alltför mycket.
Bra rutet Cornu….på köp-knappen i morrn för nu är det värsta över..Papa bort,Berlu bort.Tack,tack
Anonym 22:10:
Word!
@ Lowrisk:
"Blir det inte ministerstyre om SVT nu backar och ställer han bredvid någon annan?"
En oppositionsledare kan per definition inte utöva ministerstyre.
@ Cornu:
Juholts jobb som partiledare är att framföra det socialdemokratiska budskapet så effektivt som möjligt.
Gör man i det läget bedömningen att en mediaaktör försöker köra med guilt-by-association metoder för få (sd)s skit att stänka på (s) i stället för på regeringen, då är det inte helt orimligt att bojkotta denna mediaaktör. Hans jobb som (s)-ledare är inte bara att lyckas synas i TV, utan att lyckas synas i TV på rätt sätt.
Att det sänds och tolkas en j-a massa outtalade budskap genom var folk står i studion, vilken slips man har på sig, och gudvetallt annars är ett faktum. Att inte ens försöka kontrollera den delen av budskapet vore slarvigt, ja nästan arbetsvägran.
Vedervärdiga hycklande politiker kan verkligen sabba ens dag på nolltid. Inte nog med att dom suger ut skattepengar som flodhästar samtidigt som dom rapar lögner så fort dom öppnar munnen, dom tar dessutom upp plats i det offentliga rummet. Plats som skulle behöva tillsättas av en ordentlig politisk opposition vilket Cornu så sant påpekar. Om sossarna inte kan leverera det så får de gärna kliva åt sidan.
Svante är tillbaka! Härligt med permabulls, ni är så positiva. Imorgon kommer det säkert att gå din väg, ECB räddade ju Italien idag. Tur för dig. Men det tråkiga är att om du ska fortsätta att ha rätt och se din portfölj svälla måste de avsatta regeringscheferna ersättas med benkteknokrater.
I Grekland fick du ju som du ville, Goldman Sachs/JP Morgan/ECB tog över premiärministerposten. Kanske får vi en liknande banklakej i Italien? Demokrati lyfter ju inte börsen liksom…
Men troligast är ändå att obligationsmarknaden fortsätter att vilja ha bra betalt för att låna till södra Europa. Och ECB kan ju inte ha mycket torrt krut kvar.
Juholt blir mer och mer lik Stalin. Det är inte bara "muschen" längre.
@22:21
Jo, men det bli lite motsägelsefullt när människor som säger att de ska ta debatten med SD, inte ens kan stå brevid dem.
22:21
Det är ingen som motsäger argumentet "Juholts jobb som partiledare är att framföra det socialdemokratiska budskapet (?) så effektivt som möjligt". Juholt gör det väldigt bra och det är därför vi andra är himla så glada nu!
Vad har sossarna att beklaga sig över, vilket sällskap de hamnar i. Sossarna började med rasbiologi före mustaschen och höll på mycket längre, dessutom älskade dom S#alin och M#o som ju var proffs i m#rdandets konst. Om jag inte är helt felunderrättad så satt de i Socialistinternationalen tillsammans med en hel hop suspekta tyranner i mellanöstern.
"Kim-Jong Juholt"
http://cornucopia.cornubot.se/2011/03/kim-jong-juholt.html
Juholt lär tvingas avgå. Opinionssiffrorna kommer aldrig vända så länge han står och gafflar om respekt när han bajsat folket rakt i ansiktet.
Sen tror jag ändå på modellen om "tvångsfinansiering" av en public service kanal. Alternativet är att sätta den på skatten rakt av men vad händer då med SVT? En sittande regering kan ändra på spelreglerna tämligen snabbt och alliansregimen har redan sagt att de vill vara med och styra programinnehållet och hur ett sådant resultat kan bli ser vi ju i Italien om inte annat. Jag säger inte att tv-licens är bra men kanske det bästa om vi vill ha en oberoende public service kanal…
Och Juholt är en jubelidiot. Ja.
Apropå SD så tycker jag att det är bra att vi fått dem i riksdagen så vi får lite mer fokus på vårt havererade multikulturprojekt. Sen får folk slå så mycket de vill på dem, tror bara att de växer sig starkare då, precis som i Danmark. Ingen som lyssnar på vad danskarna sa precis efter vårt val 2010 om att välkomna SD och samarbeta med dem istället för att demonisera och försöka frysa ut. Finns nog både en och en annan gammal sosse där ute som tycker att Juholt irriterar lite när han på klassiskt "pampvis" försöker ignorera SD och annat aktuellt omkring honom.
/Palle
Jag förstår inte riktigt det här med positioneringen av Alliansen och oppositionen samt SD i SVT:s studio. Om man placerar rödgröna på ena sidan och Alliansen på andra sidan samt vågmästarpartiet SD på "flanken" d.v.s ensamt på sidan av de båda andra så borde väl ingen känna sig förorättad?
Anders
Juholt arbetsvägrar inte. Det är lite fult att förvränga hans syfte. Han vill inte helt vika sig för svt som numera är ett struntmedia av låg kvalitet och tätt lierade med makten. Han har all rätt att protestera mot något han finner orättfärdigt. Sedan är det en annan sak att han inte riktigt klarar av partiledarjobbet. Han är en retorisk stjärna men verkar inte klara andra uppgifter i jobbet. Har helt enkelt inte sådana resurser även om han skulle vilja. Är säkert ett övergångsnamn. Jag hoppas det kommer ett bättre alternativ på sikt för en opposition behövs verkligen. Tills vidare får man hoppas på att Jonas Sjöstedt kan hålla fanan högt.
det är lite lustigt att det finns så mycket sakfel i argumenten hos vissa kommentatorer här när det gäller sossebashingen.
Men det hör väl till moderaternas historierevisionism som dom har på agendan.
jag kan ta en av dom senare kommentatorerna:
Anonym 23:01
"Vad har sossarna att beklaga sig över, vilket sällskap de hamnar i. Sossarna började med rasbiologi före mustaschen och höll på mycket längre, dessutom älskade dom S#alin och M#o som ju var proffs i m#rdandets konst. Om jag inte är helt felunderrättad så satt de i Socialistinternationalen tillsammans med en hel hop suspekta tyranner i mellanöstern."
Rasbiologin var alla partier med på förutom V. Även moderaterna är lika skyldiga till detta.
Moderaterna älskade Pol Pot och stödde honom. är det så då att dom också älskar mördandets konst?
Till sist så sitter Berlusconi och Moderaterna i samma international som diverse andra mördare, detta betyder givetvis att dom stödjer varandra också?
Johan Westerholm verkar vara en klok man. Så han kommer aldrig att komma särskilt långt inom (s).
Vid senaste valet fick SD ca 300 röster i mitt valdistrikt. Samtidigt minskade S med ca 200 röster. Det är kanske därför som S är så arga på SD. De består i huvudsak av (S)vikare från S, som S inte vill ha att göra med.
Man vet ju själv vad man tycker om svikare…
Hur jag än vrider och vänder på detta kan jag inte se hur det ur något perspektiv gynnar Juholt. Är han en så svag ledare att han inte kan svälja stolheten och ändra sig när han har fel? Bådar ej gott för framtiden.
Daniel 09:39 Då kan vi ju vara överens att inget parti är bättre eller sämre än SD och alla har en del lik i garderoben.
Juholts 'förmåner' liknar desamma som moderaternas framtidsman Billström har. Men han jobbar på som en galning å andra sidan………
Juholt gör helt rätt som vägrar ställa upp i SVT sida vid sida med SvertigeDemokraterna. Inte vägrar som det felaktigt påstås i denna blog.
Juholt betalade tillbaka det felaktigt utbetalade bostadsbidraget på 160 000:- .
Kommer reinfeldt att betala tillbaka de miljarder av skattepengar som de privata apoteken nu kostar oss skattebetalare ?
Marcus, ibland vet man inte hur rätt man har… Alliansens privatiserande av Apoteken har en ideologisk grund. Man får anta utifrån ditt inlägg att Ljugholts bidragsmaximerande också har det då? Är det så att "så mycket bidrag jag bara kan komma över" är officiell S-politik nu då?
Bidragsmoderaten Tobias Billström kanske skulle kickas för att han jobbar 🙂
Bra skrivet Cornu; oavsett vilken färg sittande regering har, så är det viktigt med en bra opposition.
Det är så demokratin utvecklas.
14:54 ingen aning, fast vad spelar det för roll när 160 000 är mycket mindre än flera miljarder årligen ?
För de fåtaliga som är intresserade av vad som verkligen hände:
http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/
Kul va att Schibstedt(Aftonbladet) styr svensk politik. Berlusconi kan lämna WO i opinionsmanipulation.
//Håkan
Juholt är en fjant. Sosse eller inte.
00:29
Begåvat. Vad gav dig kraft att författa detta briljanta och sakliga inlägg?
//Håkan
Kul att Juholt ska flytta debatten till TV4 om inte SVT gör som han säger. Visste inte att det var han som bestämde var partiledardebatterna sänds!
Juholt arbetar för Moderaterna. Han har infiltrerat Sosse-partiet för att sänka dom till absolut lägsta nivå. Snyggt jobbat Juholt, ingen misstänker något.
Mvh//Hanibal Jan