Dags att titta på verkligheten kring sambandet mellan arbetslöshet och KPI-inflation.
För detta kan man vända sig till Eurostat. Naturligtvis är KPI-siffror såväl som arbetslöshetssiffror manipulerade, men de är åtminstone harmoniserade, de skall vara ungefär lika manipulerade i alla länderna i Eurostats statistik.
Sorterat på arbetslöshet |
Skall man börja med källkritik redan här så finns det alltså en stor osäkerhet då alla länder är intresserade av att underdriva sin inflation såväl som arbetslöshet. Siffrorna är för juni 2011, då det var den senaste månaden där samtliga länders siffror fanns med. Förutom EU-länderna så hittar man även USA, Norge och Turkiet i statistiken.
Arbetslösheten inom länderna i statistiken varierar stort. Lägst arbetslöshet hittar man i Norge med 3.3% och Norge har också näst lägst KPI-inflation, bara 1.3%. Lägst KPI-inflation har Irland med 1.1% KPI-inflation, samtidigt som Irland har femte högsta arbetslösheten. Och ja, eurolandet (gee, thanks, Carl B Hamilton) Spaniens öppna officiella harmoniserade arbetslöshet är över 21%.
Redan där kan man ana ugglor i mossen huruvida Milton Friedmans jämviktsarbetslöshetsteori som adopterats av svenska politiker alls är relevant eftersom förhållandena uppenbarligen inte är konsekventa.
Sorterat på KPI-inflation |
Totalt sett finns det en mycket svag positiv korrelation mellan KPI-inflation och arbetslöshet, närmare bestämt 0.12. Positiv korrelation innebär att högre arbetslöshet ger högre inflation. Detta motsäger alltså rakt av NAURI-teorin. Skulle jämviktsarbetslöshetsteorin ha grund skulle det finnas en omvänd korrelation; lägre arbetslöshet=högre inflation, högre arbetslöshet=lägre inflation.
Sanningen kan alltså vara att svenska politruker, såväl (s)ocialistiska (s)ombies som social(m)oderata zo(m)bies har styrt svensk arbetsmarknadspolitik på en helt förkastlig teori som inte har något med verkligheten att göra. Dock undervisar man fortfarande denna teori hårt på våra handelshögskolor och ekonomiutbildningar och indoktrineringen i detta nyliberala feltänk är antagligen total.
Däremot har man i Sverige kört på jämviktsarbetslöshetslinjen, rätt eller fel. Så sitter vi där med låg inflation och en arbetslöshet som ligger nära mittfältet i EU, trots att vi skall vara ett ekonomiskt mirakel. Om svensk arbetslöshet är 6.8% med 341 000 arbetslösa i “goda tider/tigerekonomi/pippilångstrumpekonomi”, vad tror ni den blir framöver när konjunkturen dyker och den svenska skuldbublan spricker?
Man kan vara liberal utan att vara nyliberal, men inte i svensk politik. Att baserat på ekonomiskt flum cyniskt offra en minoritet arbetslösa är knappast att vara liberal. Det är förtryck.
52 kommentarer
KPI gar sakta ner, bara 2,9% i Okt: SCB
En teori är en teori. Du blandar in verkligheten. Det får man inte göra. Då blir ekonomerna förvirrade och säger att verkligheten är fel.
Tyvärr så är det väl svårt att få tag på siffror från något land som inte är manipulerade för att passa politikernas vilja, men det vore intressant att se samma grafer över tid.
Mvh Johan
Off topic: Avanza som gärna sitter på höga hästar gentemot storbankerna: http://tinypic.com/r/6jnhmo/5
@Johan
Bra förslag en sådan jämförelse skulle kunna sätta ytterligare ett par rejäla spikar i kistan för NAIRU teorin.
"Dock undervisar man fortfarande denna teori hårt" – gor man verkligen det i Sverige? Jag pluggade ekonomi i Belgien (jag har mycket svart att tro att utbildningen ar battre an den svenska, men det ar irrelevant) men har namndes bara teorin pa en sida i var bok. Den framholls mer som en teori an som nagot som anvands "i verkligheten" och jag kan inte ens minnas att den namndes under nagon tenta…
Elli
Som sagt, hade varit betydligt intressantare att följa tidsserier för individuella länder för att kunna avfärda teorin, än de fullständigt intetsägande graferna ovan. Länderna som jämförs har väldigt olika förutsättningar, så inget säger väl att jämvikten skulle hamna på samma ställe för olika länder?
Hittade en lite äldre jämförelse för Sverige här. Den visar precis motsatsen vad Cornu försöker visa.
Det kan man ju iofs också välja att tolka som att det alltid går att visa det man vill bara man väljer sin statistik rätt…
Många svenskar kommer flytta till Norge! / johan
kan man verkligen vara liberal utan att vara nyliberal i den kontext vi befinner oss i?
vad är liberalism nuförtiden egentligen?
Hela världen är en Centralbank-Planekonomi
man borde lägg ner begreppet liberalism, det har blivit mer perverterat än bilder på nakna barn.
liberalism = tryck pengar, ge till bankerna
socialism = tryck pengar, ge till bankerna
I Schweiz är arbetslösheten låg (2.8%) och fallande:
http://www.staffingindustry.com/eng/Research-Publications/Daily-News/Switzerland-Unemployment-down-21.8-y-o-y-in-August-2011
KPI är nära noll:
http://www.inflation.eu/inflation-rates/switzerland/historic-inflation/cpi-inflation-switzerland-2011.aspx
Att INTE ha fri invandring från tredje världen kanske är en metod som även andra länder borde överväga..ö..
Schweitz har väldigt många utlänningar inom landet-som gästarbetare.
Men i höst har de haft en aktiv penningpolitik för att värna om en vettig valutakurs. Intressant nog kopplad till Euron likt Danmark!
Cornucopia ekonomisk teori är just teori.
Vore kul om du kommenterade Newsmillinlägg om avkastningskravet som Norman gjort. Han vill se lägre krav och lägre risker men högre aktivitet och fler i jobb. Sambandet mellan höga avkastningskrav och antalet jobb får du räkna ut!/Oppti
Jag håller med föregående om att jämförelsen borde göras över tid. Men med lite fantasi och förmåga att se flera lösningar och inte en gungbräda så borde väl rimligtvis en lösning vara att arbetstiden förkortas? Har jag fel?
Kommer ni på fler lösningar på hur denna gungbräda kan omkonstrueras?
/Erik
Bert Karlsson hävdar i "radio aschberg" att vi har hundratusentals låglönearbetare via utländska bemanningsföretag i sverige idag. Lönen runt 50kr/timme. Städföretag etc etc. Från östeuropa. Ingen skatt betalas i sverige.
http://catchup.radio1.se/catchup_radio.php?id=3236&category=24&type=audio
Partierna tog hela Ny-demokratis partiprogram på 90talet och genomförde allt, ganska intressant.
@Cornu
citat "…0.12. Positiv korrelation innebär att högre arbetslöshet ger högre inflation. Detta motsäger alltså rakt av NAURI-teorin. "
Du har bara n=1 avseende tid här. Ett enda ögonblick. För att uttala sig om den teorin behövs antagligen ett sekel eller iaf flera decennier. Du har dessutom valt ett väldigt udda ögonblick som uppenbarligen inte är representativt för varken seklet eller decenniet.
Eller tänker jag fel?
/M
Det som lärs ut på universitetet är att det existerar ett samband mellan inflation och arbetslöshet på kort sikt men att beroendeförhållandet mellan dessa variabler på lång sikt i princip är obefintlig. Däremot anser jag att du har rätt i sak.
/G
Massinvandringen beror väl ändå främst på att regeringen vill motverka den negativa befolkningspyramiden?
Dessutom är det endast folk från U-länder som vill hit! Européer vinner inte på att emigrera till Sverige.
Sverige kommer att bokstavligen implodera om 10 -20 år p.g.a. att det då det finns en minimal arbetsför befolkning i förhållande till alla som ska försörjas.
Roligt med nissarna i tidigare inlägg som försvarade NAIRU. Det hänger en hel del teoridyrkare och a la God complex i kommentartorsfälten här på bloggen. Narrative fallacy. Fools.
"The most dangerous thing in the world is a Second Lieutenant with a map and a compass."
– Murphy
Ett södertälje per år är väl inte massinvandring? Däremot när vi utvisade 10st så var det massutvisning. Och så undrar folk varför det inte finns bostäder.
fanat1c: Vad jag kan se försvarar ingen här NAIRU, det är bara Cornus metod som, med rätta, kritiseras. Graferna ovan bevisar absolut ingenting.
Något som är roligt är annars de som lyckas få varje inlägg att handla om invandring…
16:29
Handlar det om arbetslöshet så är det relevant.
Av två skäl.
Vi har ett näringsliv och regering som vill ha fri invandring av arbetskraft oavsett arbetslöshet.
Vi har tyvärr en stor ökande andel arbetslösa invandrare.
Nu undrar jag om du kan ha gjort en väldigt stor tankemiss…
NAIRU är punkten då inflationen börjar ÖKA, sen kan den vara låg eller hög innan men det har inte med saken att göra.
Det finns ett bra klipp av en ekonom på youtube som förklarar det:
http://www.youtube.com/watch?v=-Fk_2iRfC18
//Gurkan
Moderaterna kommer alltid behöva folk tom torkar upp bajs i deras trappuppgångar på en söndag eftermiddag.
Det är arbetslinjen det !
16:29
Skygglapparna på ???
En handläggare på Migrationsverket uttalar sig angående arbetslösheten:
"Regeringen hävdar arbetslinjen, men är det rimligt att vi samtidigt tar hit arbetskraftsinvandrare inom okvaificerade yrken när vi har en hög arbetslöshet bland de som redan beviljats uppehållstilstånd och ungdomar som skulle kunna ta okvalificerade arbeten? Det är bara att titta på Migrationsverkets statistik på vår hemsida så ser man att det inte precis är kvalificerad arbetskraft som beviljas arbetstillstånd i Sverige. Nuvarande system är väldigt dyrt och vi hjälper väldigt få och dessutom ofta helt fel personer"
http://meritwager.wordpress.com/2011/11/10/en-migga-de-skrattar-at-oss-forstar-ni-inte-det/
Tänk om dagens teorier är helt felaktiga?
Ja alt pekar på det, ingen kan förutsäga ekonomin, ingen kan lösa kriserna, precis alt misslyckas man med och ekonomerna vågar aldrig prata om ekonomi för dom har ingen modell som förklarar hur ekonomin fungerar.
Har alla ekonomer missat att det måste vara en tillräckligt stor storleksskillnad mellan penningmängden och lönerna?
Ett rent matematiskt förhållande
Penningmängden / arbetstimmarna = medeltimlönen
p/a=m
Det är som jag ser det vansinne att bekämpa inflation som har orsakats av orimliga löneökningar med att föra en stram penningpolitik.
En för liten penningmängd orsakar arbetslöshet, då kan man inte använda penningpolitiken för att motverka inflationen.
Det är orimliga löneökningar som är orsaken till inflationen, man måste åtgärda orsaken och inte minska på penningmängden.
mvh ekvationsteorin
Var det verkligen Milton Friedman som lanserade jämviktsarbetslöshetsteorin? Är det belagt?
OT-Herregud. Nu har juholt fått storhetsvansinne på allvar.
Citerat SVT:
Håkan Juholt kräver respekt av SVT
S-ledaren Håkan Juholt kommer att
fortsätta att bojkotta partiledar-
debatter i SVT om partiet tvingas stå
på samma sida i studion som Sverige-
demokraterna. Det förklarade han i
SR:s Studio Ett.
-Om inte SVT ändrar sig så går parti-
ledardebatterna över till TV4. De
tror att man ska komma så fort de
knäpper med fingrarna, så är det inte
alls, sade Juholt.
-Behandlar de inte Socialdemokraterna
med respekt kan de köra programmen
utan oss, lovade Håkan Juholt.
Står en smula frågandes till hur kpi i länderna skulle se ut givet att de har samma "varor i korgen".
19:18
Respect yo biatches!! Jag körde Håkan Juholts namn i "the gangsta name generator" och det blev "Trip-n-Fall Red Snappa" – passande.
Politrukerna agerar enbart i eget syfte numera. Se de famösa förmånerna i EU som dessa politruker roffat åt sig och försvarar på folkets bekostnad. Eller titta för den delen i Riksdagen, där politruker anser sig ha en självklar rätt till hyresbidrag och pensionsförmåner som folket inte ens kan drömma om. Att politrukernas kunskapsnivå, och utbildning, är under alla andras i samhället gör ju inte heller saken bättre.
Cornucopia
"Detta motsäger alltså rakt av NAURI-teorin. Skulle jämviktsarbetslöshetsteorin ha grund skulle det finnas en omvänd korrelation; lägre arbetslöshet=högre inflation, högre arbetslöshet=lägre inflation."
vad händer om vi tar in ekvationen p/a=m i ekonomin
(Penningmängden / arbetstimmarna = medeltimlönen), teoretisk test.
Vi höjer lönerna så inflation uppstår och bekämpar inflationen med en relativ minskning av penningmängden, då får vi inflation samtidigt som vi får hög arbetslöshet.
Om vi helt plötsligt får ett teknikgenombrott så det går åt mindre arbetare i produktionen då sjunker priserna och dom normala löneökningarna orsakar inte någon inflation och då är dom mer frikostiga med penningmängden, då får vi en liten arbetslöshet med en låg inflation.
Men vi behöver inte höja produktiviteten, vi behöver bara undvika dom orealistiska löneökningarna och se till att penningmängden inte är för liten, då får vi en låg arbetslöshet och liten inflation.
Vi måste som jag ser det ge riksbanken ansvaret för hur mycket lönerna generellt får öka, varken facket eller arbetsrivarna kan avgöra hur stor löneökning som är realistisk, lönerna kan öka proportionellt till produktivitetsökningen men inte mer.
Jag kan matematiskt beskriva hur stor penningmängden måste vara p/a=m
Finns det någon bättre modell i dom befintliga ekonomiteorierna så fram med den matematiska formeln.
Hur stor ska penningmängden vara?
Om jag har rätt så är risken stor att dagens politiker och ekonomer förstör Europas ekonomi fullständigt pga. okunskap.
Dom gör så gott dom kan men är ekonomiteorierna felaktiga så misslyckas dom, då hjälper det inte med mer höger eller vänster i ekonomin, en mindre satsbudget som även är i balans löser inget als.
mvh ekvationsteorin
ekvationsteorin: Du tror alltså på allvar att allt är så enkelt?
Herregud…
20:37
Ja så enkelt är det.
Albert Einstein sa "Allting ska göras så enkelt som möjligt – men inte enklare"
Han beskrev hela universum med en formel som var enkel E=mc2
Ekonomin kan beskrivas med en enkel ekvation P/a=m
Sen sa Albert "Det är mycket nedslående att leva i en tid när det är lättare att spränga en atom, än en fördom"
"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka"
Du får visa vad som är fel, "Herregud" är inte ett vetenskapligt bevis, inte ens ett argument.
Du kanske ska fundera på vad Einstein menade med det där första citatet egentligen (om han nu verkligen sa det – men det är fortfarande sant).
E=mc^2 beskriver verkligen inte hela universum. Det beskriver förhållandet mellan massa och energi, ingenting annat.
/Herregud
Vad är det viktigaste i ekonomin och mest grundläggande för hur ekonomin fungerar.
Betalningsmedel måste finnas, det kallar vi för pengar.
Någon utför ett arbete.
Den som utförde arbetet får lön
3 saker är grunden i ekonomin
penninmängden, arbetstimmarna, medeltimlönen.
Det finns ett matematiskt förhållande p/a=m
"Herregud" vad många har krånglat till det med spelteorier och annat som ändå inte kan beskriva det viktigaste i ekonomin.
Jag säger Herregud det finns inte någon beskrivning av hur ekonomin fungerar i dom nationalekonomiska teorierna.
Jag fick göra som Einstain sa "Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka"
Jag gjorde det så enlelt det bara går att beskriva ekonomin precis som einstain sa att man skulle göra "Allting ska göras så enkelt som möjligt – men inte enklare"
Den som inte tror på min ekvation kan då ta fram en modell som bättre beskriver hur ekonomin fungerar.
mvh ekvationsteorin
Herregud
"E=mc^2 beskriver verkligen inte hela universum. Det beskriver förhållandet mellan massa och energi, ingenting annat."
Einstein beskrev energin i universum, jag beskriver energin i ekonomin kan man säga, p/a=m.
Universum är mycket mer än E=mc2 men det beskriver en grundläggande sak i universum.
Ekonomi är mycket mer än min ekvation p/a=m men jag beskriver det mest grundläggande i ekonomin.
mvh ekvationsteorin
16:28. I inlägget tidigare så finns det ett antal NAURI försvarare. Jo men cornu säger sig inte ha motbevisat teorin men detta inlägg, han leker bara med siffror som han dessutom är starkt källkritisk till. Jag uppfattar det som att cornu med graferna ifrågasätter om det finns ett så uppenbart konsekvent förhållande mellan arbetslöshet och KPI att politik hänsynslöst drivs igenom som om fallet vore så. Behöver du decennier med data för det. Det finns en gräns på hur mycket gammal data kan lära oss. Framtiden är ju annorlunda.
Kan ingen påvisa något fel i min ekvation?
Är det så att det inte ens finns en modell som beskriver hur ekonomin fungerar i den befintliga nationalekonomin?
Det som är säkert är att dagens teorier ger oss kriser i ekonomin hela tiden, som ekonomerna inte vet hur dom ska lösa med dom befintliga teorierna, inte ens årets nobelpristagare i ekonomi visste hur krisen i Europa och USA skulle lösas.
Tänk om ekvationen är riktig då kan vi lösa våra kriser och få kontroll över ekonomin.
mvh ekvationsteorin
08:30: Nej det finns det inte. Det finns ett antal Cornu-kritiker.
Jag uppfattade det på precis samma sätt som du. Men graferna visar ingenting som varken stödjer eller motbevisar argumentationen. Det är det som är problemet, inte ifrågasättandet som sådant.
ekvationsteorin: Och hur skulle din "ekvation" lösa några som helst problem menar du?
15:28
Om penningmängden är tillräckligt stor så får ekonomin fart, starta sedelpressen och ge varje svensk 5000kr så ökar köpkraften, vilket ökar antalet jobb.
Det som orsakar inflationen måste bekämpas, orimliga löneökningar måste förbjudas, då orsakar penningmängden inte någon inflation.
Om penningmängden är för liten då kan vi inte köpa det som har producerats, tänk om penningmängden bara var 10 miljoner med dagens löner då inser du att en för liten penningmängd dödar ekonomin.
Om penningmängden blir för stor då kan vi köpa mer än vad som har producerats och det är inte bra, men där är vi inte nu.
Man får inte bekämpa inflationen med en stram penningpolitik för det dödar ekonomin, det är det som man gör nu i alla ekonomier för ingen ekonomi har motverkat orsaken till inflationen.
Ekvationen beskriver matematisk hur stor penningmängden måste vara. P/a=m
Antalet sysselsatta (arbetstimmarna) gånger medeltimlönen ger oss storleken på penningänden
Med en för liten penningmängd så kan varken moderater eller socialdemokrater skapa fler jobb, det spelar ingen som helst roll om det är socialism eller kapitalism om penningmängden är för liten.
Jag säger att penningmängden alltid har varit för liten pga dom orealistiska löneökningarna som alla ekonomier lider av.
mvh ekvationsteorin
Är börsspekulanter ointresserade av att kunna förutsäga hur ekonomin kommer att utveckla sig?
Med ekvationen så kan man förutse mycket, storleksskillnaden mellan penningmängden och medeltimlönen avgör hur många sysselsatta ekonomin kan ha.
Alla arbetsmarknadsåtgärder är i princip värdelösa vilket historien även berättar för oss.
Endast en tillräckligt stor penningmängd kan ge full sysselsättning.
wiki
"Ekonomi (från gr. oikos, "hus" och nomos, "lag") behandlar hushållande med resurser i ett tillstånd av knapphet. Med knapphet menas att tillgängliga resurser är begränsade i förhållande till totala önskemål och behov."
Resurserna begränsas av hur mycket vi vill arbeta där finns begränsningen, allt som har producerats kan konsumeras om betalningsmedlet är i balans till utbudet, utan tillräckligt med betalningsmedel så kan inte allt som har producerats konsumeras.
Varför alla ekonomier har misslyckas beror på att alla ekonomier har problem med att stoppa dom orealistiska löneökningarna. Man minskar penningmängden för att motverka inflationen vilket skapar arbetslöshet och det minskar lönekraven. Därför har vi en kronisk arbetslöshet, "NAURI-teorin" tillsammans med ekvationen förklarar alt.
mvh ekvationsteorin
Vi kommer att döda ekonomin med våra felaktiga nationalekonomiteorier.
Jag överdriver felet så blir det uppenbart.
Vi höjer lönerna med 15% då får vi garanterat inflation, vi försöker sen motverka inflationen med att hålla nere penningmängden, då får vi en för liten penningmängd som resulterar i en stor arbetslöshet.
Sen måste vi komma ihåg att det måste vara en tillräckligt stor storlekssinnad mellan penningmängden och lönerna, det innebär att om lönerna höjs så måste penningmängden öka lika mycket som lönerna annars så blir storleksskillnaden mellan penningmängden och lönerna för liten.
10 miljoner i penningmängd räcker inte med dagens löner.
En för liten penningmängd dödar ekonomin.
orealistiska löneökningar orsakar inflation.
Albert sa "Det är mycket nedslående att leva i en tid när det är lättare att spränga en atom, än en fördom"
Jag vill inte dö i onödan låt oss rädda vår ekonomi i stället.
Men ekonomernas prestige kanske är mer värd än deras egna liv?
mvh ekvationsteorin
Håller med föregående talare om att penningmängden är för liten, men håller inte med om att det beror på för stora löneökningar. Den största orsaken är den skuldsättning som ligger till grund för penningmängden. Det innebär en osund omfördelning av penningmängd från låntagare till kreditgivare som sedan håller pengarna borta från cirkulation.
Utan att förändra reglerna för kreditgivning kommer vi aldrig någonsin att kunna lösa några problem, bara skjuta dem framför oss.
Dom som påstår att penningmängden har ökat hur räknar dom?
Penningmängden måste ses i relation till lönerna,dividera penningmängden med medeltimlönen så får vi fram ett värde,
ökar lönerna så minskar värdet av penningmängden, en liten ökning av penningmängden återställer då bara värdet av penningmängden.
Min formel p/a=m
(Penningmängden / arbetstimmarna = medeltimlönen)
Vi sätter in siffror så ser vi det tydligare 10/5=2 värdet av penningmängden blir 10/2=5 värdet blir 5 om vi höjer lönen till 3 så ser vi vad värdet blir 10/3= 3,33 värdet har minskat från 5 till 3,33 om vi sen höjer penningmängden till 15 med den ökade lönen så testar vi värdet igen 15/3= 5 värdet på penningmängden är nu 5 samma som före löneökningen.
Löneökningar urholkar värdet av penningmängden en liten penningmängdsökning ökar därför inte det faktiska värdet av penningmängden.
Dom som endast tittar på storleken på penningmängden utan att jämföra med lönerna får fram en helt orelevant siffra på penningmängden.
Den helt orelevanta siffran på penningmängden används sen i debatten om hur stor penningmängden är.
Många påstår att penningmängden har ökat mycket men det kan vara så att penningmängden faktiskt har minskat pga. löneökningarna.
Penningmängdens värde säger hur många arbetstillfällen ekonomin kan ha. värdet är samma som arbetstimmarna i ekonomin.
mvh ekvationsteorin
Magnus
Hur man tillför ekonomin mer pengar är viktigt att veta, vi kan dela ut nya pengar till alla medborgare eller så kan staten betala med nya pengar.
Det som vi absolut inte får göra är att ge eller låna ut nya pengar till bankerna som sen lånar ut pengarna till ekonomin, då hamnar vi i en skuldekonomi.
Utlandslån är inte bra.
Ett lands penningmängd (landets betalningsmedel) får inte ägas av någon, det är statens egendom, vi medborgare äger betalningsmedlet.
mvh ekvationsteorin
Vill alla dö?
Löneökningar minskar storleken på betalningsmedlet, Utan betalningsmedel så dör våra moderna ekonomier.
Är det prestigen som gör att vi hellre dör än erkänner att våra ekonomiteorier delvis var felaktiga?
Ingen har kunnat påvisa något fel i min ekvation, kan det bero på att ekvationen är riktig?
Låt oss döda ekonomin vi fryser M0 (sedlar och mynt som är ca 100 miljarder) och höjer våra löner år efter år, efter många år så är M0 fortfarande 100 miljarder men nu är timlönen 1 miljon, tror någon nu att M0 räcker?
Många år senare så är timlönen 1 miljard medan M0 fortfarande är 100miljarder.
Det tar många år med dagens löneökningar men dom som varnar för en penningmängdsökning kommer garanterat att döda ekonomin.
100 000 000 000kr /150kr = 670 000 000 så stor är skillnaden mellan M0 och dagens löner.
100 000 000 000kr / 1 000 000 000kr = 100 så liten blir skillnaden om vi inte ökar penningmängden när vi ökar våra löner.
Slutsatsen vi måste dra är att om vi höjer våra löner så måste penningmängden även öka annars går ekonomin under.