Det kanske kan vara av intresse att vet var pengarna hamnar när man köper en bok och hur mycket eller lite författaren normalt får av det hela.
![]() |
En bok för 200:- köpt
hos Internetbokhandeln. |
Det enkla svaret är förstås att majoriteten av pengarna hamnar hos stat och kommun via skatter. Trots allt försvinner normalt minst 50% av alla pengar i slutändan som skatt. Skatt på eventuell vinst och löneskatter på arbetskostnaderna i alla led från redaktörer, korrekturläsare, sättare, omslagskreatörer, tryckare, distributörer, säljare och bokhandlare. Alla dessa aktörer har sin garanterade lön (även om det är en bransch med väldigt många frilansande egenföretagare, men dessa är inte beroende av bokens försäljningssiffror utan får betalt först oavsett försäljning), det är bara författaren som tar en personlig risk. Och generellt får sämst timpenning, men har chansen att tjäna stort vid en bestseller. Men då tjänar förlaget desto mer.
Men om vi bortser från det och tar ett fiktivt exempel som följer Författarförbundets avtal. En fysisk bok ger enligt avtalet 25.5% av det sk F-priset till författaren. F-priset är det pris som förlaget säljer boken för till bokhandeln. Till det får normalt bokhandeln även betala fraktkostnaden, även om stora distributörer har en väldigt låg kostnad för detta.
![]() |
Samma bok som ovan, men
såld i en traditionell bokhandel. |
Bokhandeln lägger sedan på sina procent. Eftersom jag självförlagt gamla utgåvan av Midvintermörker vet jag mycket väl hur mycket de lägger på, men låt oss för enkelhetens skull säga att en Internetbokhandel lägger på 50% ovanpå F-priset och en fysisk bokhandel 80%. Det stämmer inte alltid i verkligheten, då priserna kan variera stort vilket man snabbt kan se när man jämför priser på Internet. Naturligtvis har en fysisk bokhandel större omkostnader än Internetbokhandeln, så det är inget konstigt att böckerna är dyrare i butik.
Slutligen kommer 6% moms som går till staten.
Man ser förstås här vitsen med att självförlägga. Även om man säljer mindre, så tillfaller både förlagsdelen och författardelen författaren själv. Från förlagsdelen måste man förstås dra sina omkostnader också, vilka inte är försumbara.
Det förekommer också sk Piratavtal, där namnet kommer av att Piratförlaget blev pionjär inom detta i Sverige. Där är författarens och förlagets intäkt lika stora. Exakt hur kan nog variera. En del delar 50% brutto (Piratförlaget), men då går alltså författaren med förlust om boken säljer dåligt eftersom man även delar den ekonomiska risken. Andra delar nettot efter förlagets kostnader 50% (eller 60-40 eller något annat, man kan rent av självpublicera som Marklund och Guillou gör på sitt eget förlag Piratförlaget och ta hela profiten själv). I slutändan finns det förstås hur många avtalsvarianter som helst. Många författare har rent av ett författarförbundsavtal med högre eller lägre procent än det som Författarförbundet rekommenderar.
Följer man författarförbundsavtalet så finns det även ett garantihonoar till författaren. Det ligger på 50% av 25.5% den första upplagans F-pris. I exemplet ovan skulle det vara 15:30 SEK per bok i första upplagan. Trycker man 1000 böcker är författaren alltså garanterad 15 300:- SEK.
Förläggarbranschen är ett intressant exempel på den klassiska guldgrävarprincipen. Tjänar man mest pengar på att gräva guld eller på att sälja hackor och spadar till guldgrävarna? De som tjänar bäst är generellt de som säljer hackor och spadar. De har sin garanterade inkomst. Guldgrävarna drömmer om de stora pengarna, men hittar dem oftast inte.
Därmed har jag inte sagt ett ord om vad jag själv har för avtal med Massolit eller vad jag gjorde i netto på Förlag Ängsjödals utgåva av Midvintermörker. Och det kommer jag inte heller göra, så fråga inte. Den som är nyfiken får fråga Skatteverket i december år 2012 då taxeringen av egenföretagare för inkomstår 2011 blir offentlig. Vilket i sig inte kommer säga mycket, då det finns möjligheter till periodiseringar och det alltid finns någon gammal orealiserad förlust någonstans som kan realiseras för att kvitta ut t ex räntefördelning.
Däremot är det ingen hemlighet att jag sålt ca 1 350 böcker av Förlag Ängsjödals utgåva, vilket gör att boken är en av de bäst säljande självutgivna böckerna i Sverige.
Jag får många uppskattande mail och läsarkontakter angående Midvintermörker. Tack.
![]() |
Nya omslaget. |
Massolits nya upplaga som kommer ut om tre veckor och just nu är under tryckning är ännu bättre. Min redaktör Eva Stjerne Borgström har tillsammans med mig arbetat igenom texten som normalt för alla författare som ges ut på traditionellt förlag, även om det inte blivit några strykningar i handlingen som förblir helt intakt. Den professionellt satta inlagan har korrekturlästs av flera proffs.
Dessutom är den inte bara rejält billigare (Adlibris 153:-, Bokus 159:-, Ord & Bok 157:-, Bokia 162:-) än den gamla utgåvan, utan även hårdrygg, med skyddsomslag och allt. Hela skyddsomslaget inklusive baksida och författarruna finns att beskåda på min officiella Facebook-sida.
Boken kommer också finnas hos åtminstone en del bokhandlare initialt för den som vill känna på den. Finns den inte så skall ni naturligtvis fråga efter den.
Vill tacka alla som köpt boken och påminna om att om ni verkligen gillade den så är det inte bara för mig ni skall berätta det. Utan för alla ni känner och som är läskunniga… Och glöm inte julklapparna.
Tillägg: Piratförlaget själva korrigerar ovanstående enligt följande:
Hej!
Jag vill bara korrigera en sak gällande Piratförlagets avtal. Så här står det på vår hemsida: “Istället för det gängse royaltysystemet använder vi oss av hälften var-principen, dvs när kostnader för produktion, marknadsföring och distribution dragits av delar förlaget och författaren lika på alla intäkter (i de fall då sedvanlig royalty är mer gynnsamt för författaren tillämpas sådan).”
Detta innebär alltså att författaren alltså aldrig går med förlust hos oss. Skulle resultatet inte bli fördelaktigt för författaren med hälften-var-principen som inträder ett sedvanligt royaltyförfarande istället.
Hälsningar,
Mattias Boström
Piratförlaget
10 kommentarer
Ser att 200 SEK blir 11 SEK till upphovsmannen.
Möjlig rationalisering på 95%-genom att ge ut den på platta!
Vad får du per bibliotekslån?/Oppti
Utmärkt att boken nu kommer ut i ny reviderad och språkligt behandlad utgåva. Den behövde språklig puts, vilket borde göra att den nu når en ännu större publik.
Fördelningen av hur mycket de olika aktörerna får per såld bok blir bara intressant om man samtidigt väger in hur stora kostnader de har (fasta och rörliga). Förlaget har sin riks (att den tryckta upplagan säljer dåligt) och den traditionella bokhandel har betydligt större varulager än interntbokhandeln.
/Jonas
Cornu , är du intresserad av att det görs film av Midvintermörker och vem ser du i så fall i huvudrollerna ?
Ni ligger lång efter i bli blåst ligan
7% av limpans pris går till bonden som gjort 95% av ingredienserna
Slå det! Dessutom behöver han höra i media var och varannan dag att råvarorna blivit för dyra samtidigt som vi slänger allt mer
Henric Bonde
Kan det verkligen stämma att internetbokhandeln har en marginal runt 35%? Det är ju nästan butiksmarginal på fina gatan. Då är det inte konkuransutsatt utan skyddad verkstad.
Trodde adlibris och konkurenterna låg runt max 10-15%.
Själv har jag precis varit och lagt en summa i fickan på Leif G.W. Persson.
Tyckte han kunde behöva lite extra inkomster.
Hej!
Jag vill bara korrigera en sak gällande Piratförlagets avtal. Så här står det på vår hemsida: "Istället för det gängse royaltysystemet använder vi oss av hälften var-principen, dvs när kostnader för produktion, marknadsföring och distribution dragits av delar förlaget och författaren lika på alla intäkter (i de fall då sedvanlig royalty är mer gynnsamt för författaren tillämpas sådan)."
Detta innebär alltså att författaren alltså aldrig går med förlust hos oss. Skulle resultatet inte bli fördelaktigt för författaren med hälften-var-principen som inträder ett sedvanligt royaltyförfarande istället.
Hälsningar,
Mattias Boström
Piratförlaget
Kommer den som E-bok?
Cornu, dina siffror stämmer inte riktigt.
* Internetbokhandlarna får stor rabatt på F-priset. De kräver att få 20% rabatt på F-priset. Det gör att deras priser ligger mycket nära f-priset. Sjukt system, att internetbokhandlarna får rabatt gentemot bokhandeln, men så är det.
* Förlagen idag tjänar faktiskt inte särskilt mycket pengar, det finns ju som sagt kostnader också.
* I små förlag är det förläggaren som tar hela risken, författaren kan aldrig göra förlust, men det kan förlaget.