Gårdagens börs gav oss ett avgörande utbrott för OMXS30, då man gick ur trendkanalen.
Det är rimligt att börsen fortsätter uppåt även idag, när girigheten slår till är den svår att stoppa kortsiktigt. Tids nog kommer rädslan tillbaka och det blir trångt i utgången.
Kanske får vi nu äntligen den riktiga rekylen på augusti-kraschen och den tjurfälla (eng bulltrap) som i så fall bekräftar kraschen som därefter tar fart på allvar när de sista pengarna som kommer satsas på den havererande börsen lurats in igen.
Förhoppningsvis kan vi nå de nivåer jag talat om tidigare, dvs drygt 1000 i OMXS30, där det är dags för massiva nya negativa positioner inför den riktiga nedgångsfasen.
Upprekylen ger en god möjlighet för de som fortfarande sitter kvar i dåliga positioner (dvs positiva positioner mto börsen) att sälja av med lite mindre förlust, så en upprekyl är något positivt för många. Dock kommer som vanligt girigheten att ta överhanden och de flesta kommer följa med ner igen.
![]() |
Exempel på tjurfällor |
Inga problem har lösts de senaste dagarna, tvärt om talas det nu om att exempelvis Grekland först skall sanera sin statsbudget på allvar år 2013. Skulderna försvinner inte ur systemet bara för att Belgien nu garanterat hamnar i skuldträsket som BIGPIS-land genom att ta över Dexia. Och framför allt hänger konjunkturen som en ond ande över aktievärderingarna. Vi kommer få se fler dystra besked som Scania igår eller att Husqvarna sannolikt kommer tvingas till nyemission om inte efterfrågan dramatiskt vänder. De tunga kvartalsrapporterna börjar inte komma in förrän runt den 20:e oktober. En del av dem kommer förstås vara bra, andra mindre bra. Men framför allt är det intressant att se hur bolagen reviderar sina prognoser, aka vinstvarningar. Ekonomin och konjunkturen är rökt i många år framöver. Två decennier av accelererande skuldfest betalas inte genom att börsen rekylerar upp några dagar. Det kommer ta 10 – 20 år att i bästa fall återställa skuldbördorna för en livaktig och varaktig återhämtning. Kanske längre, om någonsin.
Värt att tänka på är att en nedgång visar upp flera tjurfällor, upprekyler i nedtrenden där de kvarvarande positiva luras in. Man kunde se minst tre stora sådana på börskraschen 2007 – 2009, medan vi egentligen bara sett en större på nuvarande sättning, nämligen vårens uppgång på börserna. Där jag själv tog tillfället i akt och gick ur i på rekylen i maj, då jag missade att gå ur korrekt i januari.
![]() |
Större tjurfällor i S&P-500
ufter IT-bubblan |
Nedgången efter IT-kraschen höll på i ungefär tre år, och vi fick åtminstone två riktigt stora tjurfällor under de tre åren, plus ett stort antal mindre rekyler. Sätter ut de större för S&P-500 i bifogad graf.
En del av mina läsare var inte ens med under IT-kraschen och tror kanske att alla nedgångar är av typen vi såg 2007 – 2008. Relativt korta. Det är de inte. Bubblan i ekonomin och det ekonomiska systemet får IT-bubblan att framstå som en liten förrätt. Och problemen försvinner inte bara för att ägarna av skulderna byter händer. Räntorna på skulderna skall fortfarande betalas med en ekonomi som allt mer har nått tillväxtens gränser, vilket förstås är en omöjlig ekvation. Så länge skulderna fortsätter stiga snabbare än BNP kommer alltså mer och mer av resultatet av vår ekonomi gå åt till att betala räntor. De enda som tjänar på detta är förstås bankerna och deras bonusdiande anställda.
Bankkonto är det som gäller fortfarande annat än för kortsiktiga traders som vet vad de sysslar med och kan lämna känslorna utanför, men man skall alltså vara redo att utöka de negativa positionerna runt 1000 i OMXS30, om vi nu ens når så högt. En variant är att successivt fylla på runt exempelvis 950, 975, 1000, så man inte hamnar helt utanför när det vänder ner igen på allvar. En riktig tjurfälla bör för övrigt sträcka sig över några veckor, inte enskilda dagar, så man får ha tålamod.
42 kommentarer
Bra skrivet Cornu!
Det enda man kan vara säker på beträffande börskurvor, är att det aldrig finns två likadana kurvor! Det kan bli ett litet rally ett tag nu, men sen bär det nedåt igen. Och du har helt rätt, att spekulera i nedgång är inte så enkelt som många tror.
UffeTrader
Känns inte som att du haft speciellt mycket rätt i din TA de senaste veckan/veckorna. När börsen gick upp funderade du på att sälja dina negativa positioner. När börsen gick ned funderade du på att utöka negativa positioner och väntade in en ännu större krasch men efter det gick börsen istället upp. När börsen faller så släpper du ordet fritt i din blogg så att alla ska få skriva av sig. När börsen däremot går upp så är det aldrig tal om att släppa ordet fritt. Du hänvisar också tillbaks på tidpunkter där du haft rätt men precis som Peter Malmqvist så garderar du dig och har ofta också haft fel.
Trots denna kritik så tack för en mycket bra blogg och rådet att ligga likvid har ju funkat bra för många också. Din bloggranne Tobbe tycker jag redovidar TA på ett ärligare sätt och hänsvisar inte hela tiden till tillfällen då han har haft rätt.
Efter ovantående kommentar så förväntar jag mig ett taggarna utåt svar av dig. Mitt tips till dig är dock att inte alltid försöka försvara dig till varje pris utan istället fundera på hur du kan förbättra dig framöver. Men som du själv brukar säga, det är din rätt att skriva och tycka vad du vill i din blogg. Detta håller jag också med om.
MrQ
Ordet är alltid fritt. Dock är det färre som mår dåligt när börsen stiger.
okej bra blogg men skippa snacket om att börsen och bostadspriserna går ned för det gör folk bara nervösa
Härlig morgon…Oraklet med lärjungar stannar kvar på perrongen medan vi andra som har förmågan att tänka själva, redan hoppat på/hoppar på tåget
Reuters skriver att blanknings nivån aldrig har varit så hög som den är just nu sedan 2009.
Hmmm undrar varför det är så?
Alla som tror att börsen ska stiga mycket mer bör ställa sig den frågan.
Människor tenderar att alltid lyckas lura sig själv gång på gång. Att analysera framtiden är svårt men att titta på bakåt i tiden för att förstå vad som komma kanske komma skall är ABC nivå för att förstå dynamiken i detta fall börsen.
Men vad vet jag eller hur……
/Benjamin
Benjamin, det betyder å andra sidan att vi kan få en short squeeze och kraftig men kortvarig rekyl när blankare tvingas stänga sina (per definition) belånade positioner.
Men grunden är att det finns många och stora aktörer som tror på fallande börs. Att de kan klämmas ur vid en uppgång har inget med fundamenta att göra.
Påminner lite om när du hånade Scanias VD när denne sade att börsen skulle återhämta sig. Han fick rätt. Fast det kommenterade du aldrig.
Anonym 09.20
Har du (med flera) missat att börsen är ned 20 % i år?
Jag förstår och jag håller med dig.
Det är psykologin som styr börsen just nu inget annat enligt min mening.
Jag jobbar på Nordea som rådgivare, som jag har förstått att du inte hyser någon vidare respekt för Lars. Men det är inte relevant i detta sammanhang eftersom vi är överens gällande börsfrågan verkar det som. Vart jag vill komma är att jag varje dag ser människor som kommer in på banken och som lever i en bubbla som inte går att beskriva. Människor tror på allvar att lån aldrig behöver betalas tillbaka, att vi lever i en för evigt växande ekonomi mm.
Man skulle kunna dra slutsatsen att det är okunnighet som är ett problem och att detta fenomen berör de lågutbildade. Men så är det verkligen inte, det finns så många högutbildade människor som är lika vilsna och naiva.
Jag tror att denna okunnighet och brist på engagemang bidrar till att banker och politiker kan göra precis som de vill.
Detta blev ju lite längre än vad jag hade tänkt men men.
/Benjamin
Ni som då tror att börsen kommer gå som en raket uppåt framöver och att lägsta nivåerna är nådda. Vad grundar ni det på?
Vad finns det för substans i de åtgärder som Grekland och innan det USA har gjort?
Vill man blanka index så tvingas man till antingen bear ETF eller minishorts. Bear fungerar som bekant inte i en volatil marknad och minishorts riskerar att stoppas ut automatiskt hela tiden. Ex sitter jag med en minishort som kommer att stoppa ur vid 970
Så att "fylla på" är inte helt enkelt.
/Göran
Benjamin satte huvudet på spiken med sista meningen.
@Göran, har du aldrig funderat på att handla indexterminer ?
Det är det enda jag använder för index (förutom indexoptioner ibland). Inte så komplicerat som folk tror, och ingen bank som försöker suga ut så mycket som möjligt av dig.
/Daniel
Kanske är det som så att förväntansbilden denna gång är annorlunda? Att Grekland är konkursmässigt vet alla vid det här laget. Att många länder har stora skulder vet alla vid det här laget. Det finns ett negativt mindset ute bland placerarna och alla har garden uppe. Så var det inte i samband med Lehman kraschen som shockade marknaden hårt och vi fick rejäla nedgångar. Sen kom nästa shock att företagen tvärnitade på grund av finanskrisen som följde.
Det blir nog en uppstuds nu upp mot kanske 1000-nivån. Men sen vänder vi nedåt igen. För på längre sikt ska vi ner till nya ATL. Ganska logiskt med tanke på den kreditkontraktion som kommer att följa på årtionden av låne-excesser.
Mvh
Observer
Daniel, skulle du kunna berätta lite mer om hur indexterminerna fungerar och vart man kan handla med dem?
OK, har nu sålt alla aktier. Tror som du på att det bara kan bli värre den närmaste tiden. Kvarstår frågan vad man ska göra med pengarna. Bankkonton gör ju ingen glad.
Självklart är det ett bearmarket rally so what? Vi kommer ha många såna de närmsta åren, endel kommer bara vara några dagar andra veckor som cornu beskriver ovan. Det är bara långa och köra med tighta stoppar. När det har varit såhär stora utflöden från börsen och våldsam ökning av korta positioner då kommer det alltid kraftiga motreaktioner.
Kan någon förklara för mig varför man konstant får smaka på en halmgubbe för man ifrågasätter folks säkerhet i att börsen skall fortsätta ner?
"Ni som då tror att börsen kommer gå som en raket uppåt framöver och att lägsta nivåerna är nådda. Vad grundar ni det på?
Vad finns det för substans i de åtgärder som Grekland och innan det USA har gjort?"
Ytterst få påstår detta, och de som gör det skall, precis som de till 100% övertygade nedgångsivrarna, bemötas med rättfärdigad skepsis och i det närmaste avskrivas som seriösa inlägg.
De som ifrågasätter cornu et al är ingalunda övertygade om att botten är nådd eller att börsen ska stiga som en raket; de är bara övertygade om att de inte vet ifall börsen skall upp eller fortsätta ner.
Är det så oerhört svårt att ta in detta?
Titta på grafen ovan tex. Kan du allvarligt se något annat än trams när uppgångarna som inte var "tjurfällor" ser identiska ut med just tjurfällorna, med skillnaden att det efteråt INTE kom en dipp? Hur ofta tror du att "trendkanalen" INTE varit negativ precis innan uppgången börjat?
Hur intressant är det med en massa logiska falluckor a la post hoc ergo propter hoc egentligen?
Hur vore det med lite insikt i just vad konfidensintervall, probabilitet och odds egentligen handlar om? De kaffesumpsgubbar som sätter upp en sannolikhetsfördelning för olika scenarion där det finns en rimlig sannolikt att de är helt fel ute kan man åtminstone ta hyffsat seriöst; de gissar och är ingaluda säker på sin sak.
Att som vissa andra däremot MED SÄKERHET förutspå framtiden på ett sätt som indikerar 100% övertygelse innebär det en vilja att understödja sina ord med en oändliga odds på en bet. Så vad säger ni, ger ni mig 25ggr pengarna på att börsen är upp från nuvarande nivåer om ett halvår? Det indikerar inte ens nära en 100% övertygelse från er sida utan en ytterst tveksam 96%are, med andra ord en god säkerhetsmarginal för er övertygelse.
Under tiden börsen går dit den vill fortsätter jag att titta på årsredovisningar och kvartalsrapproter och letar kvalitetsbolag för en vettig peng medan saker och ting verkar konservativt värderade.
Just ja, jag betackar mig för svar som "ja men de där på varandra följande uppgångarna var bara en längre falsk uppgång och i själva verket en jättebjörnfälla/vi var aldrig ur någon recession/inget fundamenta har ändrats" etc. Med det "argumentationssättet" är det svårt att ens komma runt påståenden som att aktiemarknaden bara är ett stort ponzi-scheme och andra mindre seriösa inlägg i debatten. Ni vars åsikter stämmer överens med detta räknar jag iskallt med att ha bunkrat upp på vapen, olja och konserver i skogen vid det här laget, och jag önskar er lyckat till. Några av er är aningen mindre drastiska och har köpt silver för vartenda korvöre; det rör sig givetvis inte om papperssilver då detta är värdelöst, utan rena rejäla tackor att förvara i marken.
Jag ber människor i dessa grupper att förbise min kommentar och fortsätta hamstra silver/jod/what not och ignorera mitt tomma snack om konfetti.
@13:10, de handlas via vanlig mäklare (avanza, nordnet eller vanlig bank), sök på OMXS301J för oktoberterminen(sista handelsdag 21/10). Du behöver dock signera ett par speciella avtal förutom de vanliga depåavtalen.
Om du tror på nedgång från dagens nivå så utfärdar/säljer du ett eller flera terminskontrakt, just nu handlas det för 945 (följer index med marginell variation). Anta att index står i 925 morgon, då köper du ett st kontrakt och har "nettat" positionen. Vinsten blir (945-925)*100 = 2000 kr. Enkelt att räkna, och inga "knockout-nivåer" eller annat trams.
/Daniel
13:24 & 13:32
Cornu har väll redan besvarat:
"Titta på grafen ovan tex. Kan du allvarligt se något annat än trams när uppgångarna som inte var "tjurfällor" ser identiska ut med just tjurfällorna, med skillnaden att det efteråt INTE kom en dipp? Hur ofta tror du att "trendkanalen" INTE varit negativ precis innan uppgången börjat?"
…Vid tidigare tillfällen flera gånger. Jag har för mig att jag sett flera bloggposter med poängen att man förlorar mindre pengar om man vid säljsignaler går ur positioner och sedan in igen om säljsignalen var falsk. Respektive in vid köpsignaler.
Skillnaden skulle vara att vid bulltraps hinner man inte få en köpsignal att gå in på, det hinner man dock få vid en uppgång som inte är en tjurfälla och därmed hinner man fortfarande vara med på större delen av uppgången, samtidigt som man missat större delen av nedgången.
Man offrar altså möjligheten till maximal avkastning mot en statistisk säkrare men lägre avkastning.
Rätta mig gärna om jag tolkat din taktik fel Cornu.
Har för mig bloggpostens huvudämne handlade om bankmantrat "ligg kvar, börsen går plus i det långa".
13:38
intressant. Vad händer efter 21/10? Och varför *100?
Mikael Sundh, helt rätt och riktigt av dig.
Man måste se på hela strategin över tiden och inte hänga upp sig på varje liten vändning.
Vad jag visat är att en MA50/200-likvider-strategi i själva verket ger högre avkastning och lägre risk än att sitta still i båten. Statistiskt säkrare, högre avkastning alltså.
Med lägre risk sover man alltså godare om natten, slipper helt stress i nuvarande börsläge och får över hela börscykeln högre avkastning.
Win-win-win.
Intressant att du besvarade det minst intressanta i hela mitt inlägg. Poängen var just att det hela är ad hoc-lösningar och inget annat, notera hartassarna runt alla begrepp.
Följt bloggen några månader nu och tycker att denna verkar vara mer en djurfarm med tjurar,björnar,älgar och fårskockar än en ekonomiblogg med genomtänkta inlägg.
Vill bara nämna att jag själv ligger fullinvesterad i väntan på det riktiga börsracet som kommer inom kort
http://cornucopia.cornubot.se/2010/10/ma50ma200-hedging-av-omxs30-sedan-1991.html
Alright, i syfte att i min motparts ögon bokstavligen GE bort pengar sänker jag nu beten till 20x pengarna. Och nej, jag är mycket väl medvetna att ni hittar bättre bets på börsen än så med eller utan hävstång, så jag erbjuder mig att escrowa min del av betet mot att ni inte behöver binda upp ett öre fram tills bettet avgörs. Detta kräver dock att det är någon jag litar på då jag tar en rejäl risk i det, så låt oss säga att jag utmanar Cornu då. Ingen alternativkostnad och med 100% övertygelse torde ge i princip oändlig avkastning. Lets go?
Du kanske litar på mig, men jag litar inte på någon anonym. Sorry.
Du har nog inte förstått vad "escrow" innebär då.
Man måste också lita på hållaren av "escrow".
Dessutom är det bara en fjantig debatteknik. Jag sätter mina pengar på börsen efter vad jag tror och skriver och det vet du mycket väl. Eftersom jag inte tar ditt vad så kan du sedan hävda att jag inte tror på det jag själv säger etc.
Sorry, men jag går inte med på att tvingas in i spel och dobbel för att få några retoriska poänger. Då får du, anonymt, fortsätta häckla istället. Det är jag van vid och det bjuder jag på.
Hur har jag häcklat dig? Rätta mig om jag har fel, men jag vill nog påstå att jag hela tiden hållit god samtalston och fullkomligt avstår från trams i stil med ad hominem och andra plumpa attacker.
Ja jag är anonym, men jag använder en VPN gissningsvis inte många andra använder så du känner säkert igen när jag postar ändå och kan gå igenom vad som sannolikt är poster från just mig. När jag väljer att hålla god ton och undvika känsloargument, halmgubbar etc tar jag, trots min lägre livsstatus som vidrig anonym postare, lite lätt anstöt när jag påstås använda sådant osakligt skräp i mina genmälen.
Visst måste man lita på hållaren av escrow, nog är jag säker på att vi kan hitta en ecrow god nog för dig, men i brist på det låt mig föreslå följande då. Jag tar på mig att fullständigt naivt lita på dig och helt enkelt skicka över pengarna på förhand. Då får du inte bara noll alternativ kostnad, utav dessutom, hör och häpna, en FLOAT att använda under tiden betet fortlöper. Beten kommer vara av sådan storlek så till den grad att jag betvivlar att du skulle offra hela ditt rykte på att blåsa mig, men den risken är jag beredd att ta.
Nej, då erkänner jag hellre att jag har fel. Börsen kommer gå upp, upp, UPP!
Du har rätt, jag har fel.
Jag slår inte vad med någon privat, har aldrig gjort det kommer aldrig göra det. Det är det marknaden är till för.
Hur ser man, med hjälp av TA skillnad på en riktig uppgång och en "tjurfälla" som du kallar det?
Vet man det först efteråt eller när är det enligt dig(Cornucopia) dags att gå in?
Bulltrap.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/10/08/article-2046771-0E47C08E00000578-682_468x359.jpg
Mvh,
Mäcklaren
Cornucopia:
Kan du rekommendera något kvalitativt instrument att köpa då? Alltså nåt som inte äts upp av vollan.
Minifutures, eller utanför kapitalförsäkring, riktiga terminer.
Jag förstår inte att man lägger ner tid på att följa en blogg om man inte tycker det personen skriver är relevant till den syn man själv har. Alla är fria att skriva vad de vill i adressfältet. Hade jag följt t.ex DI.se så hade jag varit bankrutt. Men tack vare Cornus filosofi och generösa öppenhet så har jag gått plus i nedgången.
Ja nu är det väl inte riktigt så att det enda som skrivs om är teknisk analys av börsen, eller hur? Det finns många områden där jag nära nog helt och hållet är enig med cornu, bostadsbubblan är ett sådant fenomen. Det enda jag inte instämmer med om är gissningar om hur många % på hur många år marknaden ska ner, jag nöjer mig med konstatera att bostäder är övervärderade och utvecklingen inte är hållbar, att bostäder är konsumtionsvaror och inte investeringar och att det kanske mest talande är att varenda frissa och taxichaufför är indoktrinerade att tro att bostäder alltid går upp. När väl marknaden väljer att också den anse detsamma lämnar jag åt…marknaden.
"Dock kommer som vanligt girigheten att ta överhanden"
Varför skulle det vara girigare att spekulera i börsens uppgång än att spekulera i börsens nedgång?
@13:38 Om du har kvar terminen 21/10 så sker en kontantavräkning, i stort sett samma sak som om du hade nettat dig till den dagens viktade snittpris. Om du planerar att ha längre innehav så kan man redan innan välja november- eller decemberterminen istället (kan handlas nu också, men är inte lika likvida som oktoberterminen)
En nackdel med terminer, som Cornu var inne på, är att de inte går att handla inom en kapitalförsäkring. Men det är ju häftigt att betala skatt.
Finns för övrigt mycket info på nätet, exempelvis http://www.finansportalen.se/utbildningterminer.htm
/Daniel
Om inte terminer går att handla inom en kapitalförsäkring så faller dessa bort direkt för mig. Jag har betalat massor av skatt i mina dar. Till och med kvarskatt har jag råkat ut för. Blev uppsagd och fick en årslön i avgångsvederlag, det drogs skatt i vanlig ordning på de pengarna. Hittade snabbt ett nytt jobb och fick lön där i vanlig ordning som det drogs skatt på. Sedan när dessa inkomster summerades ihop så ville skatteverket ha ytterligare drygt 40 000 kr av mig i skatt.
Jag kunde gott legat på sofflocket ett par månader och petat mig i näsan istället för att så snabbt hitta ett nytt jobb alltså. Sjukt!
Detta var under den förra (s)-regeringen kan jag tillägga.
Mvh
Observer