Pratade med en mycket trovärdig uppgiftslämnare med hög integritet och som jag litar helt och fullt på. Uppgiftslämnaren hade själv personligen träffat och pratat med en person som sitter i en av de högsta kretsarna av politiskt-ekonomiska makthavare i Sverige. Låt oss kalla denna person för “källan”.
Beskedet angående de internationella skuldkriserna och den gryende finanskrisen var från källan mycket bistert.
“Läget är mycket, mycket värre än vi kan medge eller berätta offentligt.”
Trot om ni vill. Jag tror på det, men kan inte berätta mer än så här och omfattas som en blogg publicerad av ett bokförläggande förlag av fullt källskydd. Så fråga inte.
Beskedet är alltså att våra makthavare mycket väl vet hur nattsvart den ekonomiska och finansiella situationen är, men de kan alltså inte medge detta publikt. Det skulle starta fullständig panik. Uttalandet ligger i linje vad t ex eurogruppens ordförande tidigare erkänt, dvs att han ljuger om situationen publikt.
Man kan också titta på vad avgående Jean-Claude “I sez no troublez” Trichet nu säger (DI). Som avgående kan han nu helt plötsligt sluta förneka problemens existens.
Låt oss ta på oss den keynesianska hatten här nu. Låt oss acceptera att staten skall minska sina skulder i goda tider (vilket man inte lyckades med inom eurozonen, generellt). Låt oss acceptera att staten skall öka sina skulder i dåliga tider för att stimulera ekonomin genom investeringar i t ex infrastruktur, utbildning etc som kan skapa nya jobb och framtida ekonomisk tillväxt. Låt oss också acceptera att staten har ett visst utrymme i hur mycket skulderna kan öka utan att räntekostnaderna sänker statens ekonomi.
Om t ex Belgien har 4 miljarder euro i utrymme för konjunkturtacklande utgifter, så kan man exempelvis bygga 200 vindkraftverk för de pengarna. Eller så kan man bygga en kärnkraftsreaktor för 4 miljarder euro (Finlands nya reaktor sägs kosta 3 miljarder euro enligt Wikipedia, men spräcker den budgeten), vilket ger några tusen jobb och billigare och mer energi framöver. Ett typiskt exempel på klassisk ekonomisk stimulans.
Men vad gör Belgien (som ett exempel i mängden)? Istället köper man en konkursmässig bank för 4 miljarder euro. Man skapar ingenting. Man räddar en onödig institution, för vilket staten alltså förbrukar upp en del av sitt utrymme för skuldsättning och framtida räntebetalningar. Dessutom garanterar man tillsammans med Frankrike och Luxemburg att skjuta till ytterligare 90 miljarder euro till banken de närmsta tio åren. Motsvarande över 20 kärnkraftsreaktorer och 10 000-tals jobb.
Och allt på skattebetalarnas bekostnad?
Har man med denna metod på något vis löst något problem? Nej. Tvärt om har man alltså ätit upp delar av statens utrymme för stimulanser och dessutom berättat för bankerna att de kan missköta sig hur mycket som helst, staten tar ändå kostnaden. Moral hazard.
Skall man ta på sig ännu större skulder i det här läget så är det för att bygga något verkligt och stimulera den verkliga ekonomin. Men i slutändan försvinner inte problemen förrän skulderna tillåts minska. Och det sker inte. Istället har man hamnat i en accelererande skuldspiral där staterna skall absorbera mer och mer skulder. De pengar de skjuter till används i sin tur för att lösa skulder i andra ändan och leder ändå bara till fortsatt deflationstryck. Man trycker nya pengar i ena ändan och köper (grekiska) statsobligationer för, men de pengarna betalar av tidigare utlånares skulder och deflaterar bara ekonomin ändå.
Och det är dit vi ändå kommer förr eller senare. Deflation för att minska skuldbördan i den totala ekonomin så att vi får mer ekonomiskt utrymme till investeringar och mindre äts upp av räntebetalningar.
Bättre att ta den smällen nu, utan att skattebetalarna får stå för fiolerna.
Man kan fortfarande inte lösa problem orsakade av för låga räntor och för stora skulder genom ännu lägre räntor och ännu större skulder.
Tillägg: Grekland klarar inte de uppsatta åtstramningskraven. Antagligen får man sina pengar ändå.
121 kommentarer
Snart kan man bli miljonär.
Otäckt. Det skiljer sig ju inte särskilt mycket från vad man hört på andra håll, men för varje ytterligare järtecken blir man ju än mer uppskrämd.
Kommer du att göra något annorlunda nu pga dessa nya uppgifter, Cornu? Har du några ytterligare tips på hur man kan förbereda sig för krisen?
"Deflation för att minska skuldbördan" får du gärna förklara, förresten. Deflation ökar väl skuldernas värde?
The End
Börjesson, detta innebär ju ingen förändring, bara en bekräftelse på vad vi redan visste.
EU politikerna har varit handlingsförlamade alldeles för länge!
Funderar på hur du löser problemet med din tro om världsekonomins kollaps samt de negativa positioner du tar.
Jag äger exempelvis Mini Shorts utställda av RBS. Skulle ekonomin gå under så som du förutspår, så är ju risken gällande utställare väldigt hög. I likhet med Lehman -08 då många som handlade i olika instrument förlorade pengar trots att de intagit rätt position.
Enda lösningen är att sprida ut risken på flera utställare. Eller sluta handla i kapitalförsäkring och handla terminer på riktigt.
Skulle vara intressant att veta exakt hur illa ställt det är med svenska banker. Väl mycket pengar utlånade till bostadslån och sedan ett EMU som faller runtomkring en.
Fysiskt guld är en annan "hedge" som jag tror kommer fungera. Kanske bevarar det sitt värde, eller så blir det en stark ökning, men jag tror absolut inte på ngt ras i guldet.
/Mats L
Som ständig bärare av keynesiansk hatt, tycker jag att det var ett utmärkt inlägg av Cornu. Om man ska rädda banker, och det måste man göra om de är systemviktiga, ska man se till att man får dem snuskigt billigt. Vänta tills banken står på konkursens rand och aktiekursen är pressad till ungefär lika med noll. Kräv då att banken genomför en nyemission riktad mot marknaden, garanterad av staten (dvs staten tecknar sig för aktierna om inte marknaden vill ha dem i tillräckligt hög utsträckning). Alternativt, kör en debt-to-equity swap. Det vill säga, bankens skulders skrivs av i betydande grad, och fordringsägarna får massor av nytryckta aktier i stället.
Det finns fullt med bra lösningar. Europas politiker och centralbanksledare har alla det gemensamt att man valt väldigt dåliga lösningar.
Varför då? För att man gett sig f-n på att skydda aktieägare och ännu mer fordringsägare, på skattebetalarnas bekostnad. Av någon anledning känner man större lojalitet till och solidaritet med folk som köpt stats- och bankobligationer, än med de medborgare som de ska representera.
Mats L,
vill gärna hålla med dig, men faktum är att värdet på guld är en illusion precis som många andra tillgångar. Världens centralbanker har så kolossala mängder guld att om all denna mängd skulle nå marknaden samtidigt skulle guld bli ungefär lika mycket värt som .. exempelvis aluminium. Det enda som håller uppe guldpriset är guldhandelsrestriktionerna som finns länder emellan. Cornu, nämnde inte du för ett tag sedan att dessa avtal höll på att avvecklas eller motsv.? Vill gärna läsa mer om detta.
/Mäcklaren
Klart våra politiker är skiträdda. Det syns på finansministern när han presskonferensar om den "ansvarsfulla budgeten". Han vet att det håller på att gå åt pipan. Men det kan han inte säga högt. Då skulle som sagt paniken sprida sig och kön utanför bankkontoren växa. Det går inte.
Under tiden får vi roa oss med röran inom Partiet.
trots att orsakerna till dagens situation går mycket längre bak i tiden, så öppnades Pandoras ask bokstavligen då Glass-Seagall Act slopades i USA, efter det var fan lös bokstavligen.
——
Egentligen kan man nästan tycka synd om dagens politiker, de vet att ifall de tog till de åtgärder som verkligen behövs, så skulle de få ett väljaruppror på halsen eftersom det då vore slut på den klassiska bröd-och-cirkusspel karusellen ….
——–
Man kan vänta sig resoluta åtgårder tidigast 2012 eftre valen i Tyskland, Frankrike och USA, för då sitter det ledare valda under krisens nuvarande skede som inte längre kan påstå sig vara ignoranta om orsaker samt nödvändiga åtgärder, dessutom är de valda UNDER krisen, så de har välarnas mandat att skrida till verket.
——-
Erste Bank i Österrike är garanterat inte den enda bank som sitter på enorma mängder orapporterade CDSer som måste skrivas ned/av
——–
Dexia är trots allt varken mer eller mindre solvent än de flesta andra banker i Europa/UK/USA etc …..
Tja, det är väl bra om verkligheten kommer ikapp folk. Även beslutsfattarna. Som vanlig dödlig medborgare och bloggare har jag förstått ända sedan Lehmankraschen att nästa krasch, som inte var långt bort, skulle bli slutet på det system vi nu har. Oundvikligen.
Nu lär det ju drabba mig och annat vanligt folk hårdare än de som redan har skott sig och positionerat sig men det är över nu. På riktigt. Och helt ärligt tycker jag det fan är på tiden.
Återstår att se vad för slags "lösning" vi blir erbjudna…
Detta är nyheter för mig. Jag trodde vi stod inför en ny guldålder, en ny renässans, en heyday för konst, vetenskap, handel och näringar… Allt går ju så bra: utbyggt internet, stora satsningar på forskning och utbildning, vackert väder, kulturell stimuli via ökad globalisering och alliansen som styr vårt land med osedvanlig flair och elegans.
Och så säger detta inlägg att allt är åt h-e… "It rains on my parade," allt är förbi. Jag får nog ställa in den där resan till Rivieran och ta en kaffe med dopp nere på fiket istället. O öde.
Anders Borg sa ju också i TV förra veckan att: Vi har några veckor på oss att lösa krisen – sedan (underförstått) är det game over!
Vafan ska man göra då? Blir lite paralyserad av läget som det är nu…
Sitter både helt rätt och helt fel till känns det som.
Äger ingen bostad, mao inga lån.
Har en förmögenhet på ca 1 miljon, nu helt i cash, bla. SEK o SGD (sing$).
Känns ok under "lagom" kris, men med tokkrash av valutasystemet så blir man istället största förloraren…
Är iofs nöjd att ha valt att ligga likvid, men på sikt blir man ju orolig att sitta med pengar på bankkonton mer om det blir hyperinflation och bankruns…
Guld är en fundering, men har personligen lite svårt för guld.
Funderar på att diversifiera mot fler valutor men även det är ju hit-and-miss.
Hur löser ni detta?
En ny guldålder är rent tekniskt möjlig även om jag skulle vara nöjd om vi hanterar peak oil osv hyfsat väl. Renässansen kan dock bli uppskjuten pga prioritering av gamla makthavares önskan att ett litet tag till ha det bra på de gamla bekanta sätten.
Jag gillar dock gamlingarna som prioriterar att producera nytta och trivs med att ha samma villkor som alla andra, synd och farligt att allt kan komma i gungning genom motreaktionen mot "too big to fail" som förefaller vara någon form av oligarkifiering av samhällen.
Fasciststyre nästa!
Hade jag en miljon liggande skulle jag leta efter någon form av avkastande fast egendom för hälften av pengarna och den andra halvan skulle jag portionera ut till andelar i nystartade teknikbolag vars affärside jag förstår och finner lovande.
Japp 16:20, olika varianter av fascism är en av de värre rimliga lösningarna på krisen som det går att åka dit på. Det är min värsta mardröm eftersom det både ger tragedier och ett självförbrännande styre med stor risk för agressioner mot omgivningen.
Vårda de demokratiska institutioner som du kan påverka det minsta lilla, snart kan de vara viktigare än både sedlar och guld.
Lugn, du orolige. Kineserna och Qatarerna kommer att komma till undsättning.
Dessvärre inte förrän de får banksystemet till självkostnadspris.
Världen går inte under. Tat lugnt grabbar och tjejer. Har varit värre kriser än detta.
Snacka om masspsykos.
känner någon som känner någon, känns det trovärdigt?
problemet med ditt exempel är ju att staten inte använder keynes teorier, utan köper upp bankerna, satsa pengarna tex på jobb för de som blir av med jobben, bara för att de jobbat på bank betyder ju inte att de inte kan arbeta,med andra saker
Arvid,
Kan bara hålla med! Tyvärr är nästan alla beslutsfattare i frågan i någon form av jäv och skulle personligen förlora på ett sådant vägval
Anonym 16:26, kan du ge ett exempel på en värre kris som vi upplevt?
Klart att det är värre än vad pajasarna i regeringarna vill erkänna offentligt, men det har vi ju vetat om hela tiden..
Var precis så Bo lundgren beskrev hans situation under 90tals krisen… – De viste, men kunde inte säga.
Går allt åt helvete spelar väl inte guld nån roll? Då känns uran viktigare, ev i form av atomvapen…
I slutändan kommer ingen stor kärnvapenmakt gå med på nån större regression och bli ett uland.
Det blir sämre och stora förändringar. Det vet vi alla.
Men först kan det bli bättre. Tänk om EU nu instiftar sina obligationer och räntorna justeras ned något lite. Tyskland och Frankrike lägger till synes kraftfullt fram en rad åtgärder. Samtidigt kommer inga akuta nya negativa nyheter från något annat håll.
Då kommer marknaderna att få akut glädjefnatt och allt framstår som bättre. Och alla som är trötta på dåliga nyheter kommer ana ny morgonluft. Ett sista halmstrå att famla efter. Det finns alltså en chans för kortsiktig återhämtning och uppställ. Därefter finns inga fler kosmetiska krumbukter för politikerna utan det oundvikliga händer. Mer okontrollerat än kontrollerat.
/Morfar
Jag känner mig trygg när jag ser alla kommentarer.
Så illa är det inte-det är bara pengar!
Pengar är en världslig sak.
Varför betalar den Belgiska staten överhuvudtaget en enda euro för en konkurrsmässig bank? Kan man inte bara t över den så att aktieägarna blir totalt krossade? Någon som har ett bra svar?
Anonym 16:34, vi har redan ett färskt och fullskaligt empiriskt exempel. Sovjetunionen genomled en fullständig ekonomisk kollaps där medellivslängden sjönk dramatiskt pga umbäranden och supande och det imperiet sönderföll även i olika nationer där även kärnvapnen delades upp mellan flera av nationerna. Det vart inget kärnvapenkrig, det vart över huvud taget få krig.
Att ekonomisk kollaps automatiskt får kärnvapnen att flyga är någon form av obegriplig självklarhet som brukar dyka upp i amerikansk nätdebatt. Det kan iofs kan bli en självuppfyllande profetia om alla tror på den. För egen del tror jag att en kollaps leder till att människor och det som är kvar av olika institutioner får fullt upp med att överleva för dagen och att även militära förmågor kollapsar.
Vargen kommer, vargen kommer !!! Vad f-n är ni rädda för ??
Våra politiker företräder inte oss. De företräder sig själva och systemet. Kärnan i systemet är bankerna och deras intressesfärer. Vi är bara valboskap.
Instifta (eller låt Riksbanken sköta det) en statlig bank för grundläggande finansiella tjänster så att vi har kontanter, elektroniska pengar och ett finansiellt transfereringssystem tillgängligt för oss alla utan avgifter och vinstintressen.
Därefter kan bankerna få sköta bankaffärer som vanligt bäst de vill men de skall aldrig någonsin få en krona mer av skattemedel. Om de krisar så låt dem konkursa som vilket annat företag som helst.
Hur svårt kan det vara?
/Grönvita
Problemet med att ha investerat i guld när det kraschar är att man inte kan äta guld!
Menade inte att det skulle leda till kärnvapenkrig.
Menade bara att starka individer (eller stater) play by the rules när allt är ok.
Går allt åt helsike i ett lite längre perspektiv (säg en 10 årig depression med ökning av arbetslöshet med 20-30%) så blir situationen annorlunda.
Handelsavtal stryks, motprestationer krävs för att få köpa vissa råvaror, osv. Det kommer man inte undan med om man är en skitstat utan militär.
Mäcklaren:
I det fall guld kommer användas som valuta så finns det ingen anledning att tro att det kommer dala. Vad jag förstått så finns det ca 2 oz fysiskt guld per person i världen. Knappast några "enorma mängder". Guld kommer inte att bli värdelöst. Jag säger inte detta som någon "Goldbug". Se istället vad andra folkslag ex. kineser, indier och ryssar har för inställning till guld. Det är dags för svensson att sluta se guld endast som "bling-bling".
16:14
Jag skulle ligga kvar med största delen i kontanter. Köp guld för ca 100-150000, samt torrvaror/konserver för ett halvår framåt. Ris, pasta, soppor, mjöl, gryn, socker, kex, kakor, choklad kaffe mm. Det är en billig investering som dessutom går att äta. Guld kan man ju också äta, trots vad diverse förnekare säger.
Tycker det ser rätt bra ut i Sverige än så länge. 90-tals krisen gick ju fint över utan några kravaller. Att länder är överbelånade gör att det blir lite turbulent på finansmarknaden. Men Sverige reste sig rätt snabbt efter 90-tals krisen (17% bolåneränta, bostadsrätter skänktes bort i centrala Malmö) och Island verkar hämta sig fint från 2008 krisen. De man ska komma ihåg är att det i Sverige skedde en ganska kraftig mental förändring hos folk och det bets ihop, till skillnad mot dagens hårt skuldsatta länder, där folk kräver att de ska få fortsätta spendera. Tycker det är på tok för tidigt att ropa på någon Varg, fast jag är glad så länge jag får mat och drägligt boende. Resten känns som I-lands problem och girighet.
/Doubios
1929 scenario, det har vi förstått sedan länge, men nu är det bekräftat./ Köper hellre guld
Lyssna på denna herre, han beskriver allt http://www.youtube.com/watch?v=tP2rqTadd4g&feature=mfu_in_order&list=UL
Lord Metroid, ser fram emot dina recept på hur man tillagar digitala pengar till en smaklig måltid. Och aktier. Aktiesufflé. Och papperspengar.
Floskeln "man kan inte äta guld" är bara en floskel. Guld är ett betalningsmedel, precis som pengar. Man kan varken äta guld eller pengar, men man kan för bägge köpa något som går att äta eller som producerar mat.
Lord Metroid… Standardsvaret på det är "Kan du äta dollar eller SEK då?".
Du borde nog läsa på lite om Weimarrepubliken. På den tiden kunde en skottkärra med miljardsedlar köpa en barkis, då hade guld varit lite fiffigare att handla med istället för att köpa bröd, dvs inte äta guld.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Weimarrepubliken
Cornu,
Vad är faran för warrants via kapitalförsäkrning menar du? Låt säga att RBS går omkull och jag sitter på Minishrt R. Har man tillbaka insatsen via vanlig aktiedepå men inte i kapitalförsäkring?
Samma problem både i och utanför kf. Men utanför kf kan du handla i terminer istället.
Man kan visst äta guld… efter att ha varit på toaletten kan man äta det en gång till. osv…
Fler borde lyssna på Krugman och Stieglitz… -OUT
mvh
6a 68
Det är stor spännvidd på kommentarerna idag.. haha.
En tanke om valutor, guld och risk management. McDonalds är som en global valuta (den har t.ex ett eget index "BigMac index") eftersom den finns i alla kontinenter och tjänar sina pengar i alla valutor. Den hedgar för inflation eftersom hamburgare blir dyrare när inflationen ökar.
Är McDonalds Good as gold? Sept 2008 klarade den sig fint, samma med resultatet under perioden. Folk åt t.o.m. mer hamburgare i krisen. Har provat den ett tag som värdebärare relativt guld och den är faktiskt mindre volatil (räknat i SEK).
Glömde bilagan till inlägget om BigMac:
http://bit.ly/qxo0tm
/Macrosvenne
Men McDonalds stängde på Island. Ingen hade råd att äta de där burgarna…
Alla tror att detta bara handlar om pengar….det finns värre problem, mycket värre.
6a 68 – du verkar dyrka Keynesgubbarna? Kolla gärna videon där Stieglitz (innan eurokrisen tog fart ordentligt) sitter och blåljuger om Greklands förmåga att betala sina skulder – avlönad som han var av Grekland som "rådgivare". Stieglitz blir i videon helt pulvriserad av Colin Hendrie, ett klassiskt ögonblick när Hendrie säger "hello, can I tell you about the real world?".
Och Krugman…vad ska man säga. Rätt bra politiska poänger ibland, men med huvudet i sanden gällande den ekonomiska verkligheten. Vi lever i the long run nu, att gräva en ännu djupare grop med ännu mer stimulanser eller bail-outs kommer inte att rädda oss.
Hörni, ta och andas lite långsamt, gärna med magen och inte långt upp i halsen.
Vid varje kris, dyker alla dessa domedagsprofeter fram, för att när allt går bra, då kan det inte gå ner utan bara upp.
Cornu, det är ingen kritik till att du skriver det du ser, men lite sans kanske kan vara bra.
Fakta = bra, rykten = dåligt/farligt.
Recept på överlevnad
För den med inga pengar, finns det ingen anledning att hätsa upp sig, det kommer att gå som det går.
För den med ett visst sparkapital, spela inte upp dessa pengar på lotto eller börsen
För den med mycket pengar, is i magen och god track record på börsen, spela göra lite, följ trenden upp eller ner.
För alla
Gå en kurs, bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Ta en promenad i naturen insup den rena(?) luften
Hälsa på en vän
Lek lite med barnen
Stoppa in sparkapitalet på en bank med bankgaranti, använd fler banker om du har mer än 900 000kr (bankgarantin räknas väll i Euro inte kronor, ha marginal till 1milj)
Om du nu ändå vill in på börsen för att bli rikare, vänta tills det olyckskorparna gått hem. Det kommer alltid fler mer chanser till börsaffärer, sen, senare.
Dumbo och hans sambo kulbo kommer säkert med en lösning inom kort..
Finns faktiskt en mycket god samt ytterst logisk orsak till att Belgien tar över Dexia:
Dexia är största långivare till Belgien och ifall Dexia gick omkull, då måste Belgien hitta en ny stor långivare att ersätta Dexia med.
Nu, då Belgien håller Dexia vid liv, kan Dexia fortsätta bevilja lån åt Belgien. Detta är egentligen inte värre än att BoE trycker Sterling så att det ryker om pressarna eller Helikopter-Bens tilltag att pumpa ut nya greenbacks.
Anders Borg har egentligen inte skäl att oroa sig för Sverige. Sverige har ju Juholtarn och denne har hittills visat sig vara ytterst kreativ när det gäller, speciellt med pengar 😉
Såg rubriken på Wisemans och trodde det handlade om Försvarsmakten…tänk så fel man kan ha.
Ha! Dexia lånar ut pengar till Belgien skapade ur tomma intet. Belgien tar över Dexia med pengar skapade ur tomma intet. Kvalificerar inte det för Riksbankens ekonomipris?
Anonym 18:38
"Alla tror att detta bara handlar om pengar….det finns värre problem, mycket värre."
Var snäll och tala ur skägget istället för att bara antyda saker. (Gäller för övrigt många som kommentarer på denna blogg.)
Vilka problem är värre menar du?
/LC
Re: Anonym 1839
Ge mig ett exempel där "austerity measures" har fått det ekonomiska hjulet att snurra så pass att man tagit sig ur recession/depresion. Ett exempel! Enda anledningen att tidigare "bail-outs" inte fungerat är att man inte investerat tillräckligt! Ja, jag sällar mig till klassisk Keyneism då det är uppenbart att det är den enda skolan idag som inte fått tillräckligt gehör för vad som måste till!
Både Krugman och Stiegltiz är djupt självkritiska gällande egna insatser…de erkänner åtminstone sina egna tidigare tillkortakommanden, en självrannsakan som jag inte sett eller hört från andra etablerade ekonomer… (möjligtvis Lars Calmfors om man får nämna en svensk)
Men inte desto mindre anser jag att det är den enda beprövade och fungerande vägen ut…effektiviseringar och långsiktiga investeringar.
Hur hade du tänkt dig att en höjd arbetslöshet, socialt förfall, lägre utbildad befolkning, sämre infrastruktur, strypta budgetar inom offentlig och privat förvaltning, mindre inkomster till staten (skatt är statens primära inkomst) ska få fart på en ekonomi?
Om alternativet är att spara sig ur krisen innan man kan börja investera igen (återigen stimulanser); hur lång tid tar det tror du? Alternativt investera välriktat inför framtiden och låta pengarna omsättas igen (kvickare alternativ)? Jag förordar det senare alternativet! (Snälla dra inte valsen om hyperinflationen framför näsan på mig…är så trött på den…om du inte har ett riktigt tungt argument)
mvh
6a 68
Fysiskt guld och silver är såklart en självklarhet att äga i de här tiderna. Allt tjafs om att det inte går att äta är så urbota dumt att man blir irriterad. Det går självklart inte att äta digitala pengar heller – däremot går de att skapa genom enkla knapptryckningar – i oändlighet.
Men jag börjar fundera på att bygga upp ett litet extraförråd med mat och vatten. Känns lite konstigt att gå i de tankegångarna – men med tanke på vilka praktgalningar det är som styr vår värld så känns det helt plötsligt som en ganska god idé.
18:48: Bankgarantin är 100 000 euro. Hur mycket det är värt om Tyskland byter till D-mark kan man bara gissa.
Det fina med den här debatten är att man inte längre behöver kvällstidningar. 🙂
Stor risk att även svensk ekonomi går gul snart, men att börja bunkra konserver och vatten redan nu..easy now..det är ingen hollywood film
Den statliga insättningsgarantin är rena rånet. Kleptokrati i sin prydno. Socialisering av förlusterna. Expropriering.
Om staten packar ihop försvaret, pensionerna, sjukvården och underhållet av infrastrukturen för att "garantera" risktagarna och "rent seekers", då blir det revolt.
Den här krisens viktigaste politiska krav är: Mr Borg, ta bort dessa systemhotande insättningsgarantier!
Svar till Anonym 2011-10-11 19:35:
Helt rätt. Förbluffande att så få människor förstår detta. Insättningsgarantin är ett fantasifoster, en illusion och ett effektivt sätt att lura folk.
Tryck på den stora röda knappen. Alla skulder och alla tillgångar upphör att existera kl 0000 GMT.
Och sen?
Billigare att ge vanligt folk insättningsgarantier än att fortsätta pumpa in pengar i fallfärdiga banker. Alla andra privata bolag går ju under om de missköter sig…
Vi kan bara se om vårt eget hus.
Inrätta en statlig bank som tar över penningssystemets funktion när bankerna konkar. Låt dem som inte klarar sig förintas.
Förbered ett liv utanför EU.
"6a 68"
1 vad tror du om krugmans ide som går ut på att fejka ett anfall av utomjordingar för att få igång ekonomin?
eller varför inte ett 3e världskrig?
keynesianerna har många intressanta ideer tycker jag.
@ Magnus Redin, har man nånsin behövt kvällstidningar? Bara om toapapperet är slut kanske.
"Beskedet angående de internationella skuldkriserna och den gryende finanskrisen var från källan mycket bistert.
"Läget är mycket, mycket värre än vi kan medge eller berätta offentligt."
Trot om ni vill. Jag tror på det, men kan inte berätta mer än så här och omfattas som en blogg publicerad av ett bokförläggande förlag av fullt källskydd. Så fråga inte."
TILLÅT MIG ATT GAPSKRATTA, MUUAHHHAAAHHHAAAAAHHAHA. TRAMS ÄR VAD DET ÄR!!!
6a 68 – jag sa väl aldrig något om "austerity measures"? Jag menar att extrema skuldnivåer lämpligast löses med skuldnedskrivningar och att låta naturlig efterfrågan återvända när avskuldningen fått gå sin gilla (och för många, jobbiga) gång.
Och du, du kan väl istället ge mig exempel på varför man ska stimulera t.ex. bilkonsumtion med gemensamma medel när naturlig efterfrågan saknas. Eftersom du körde det klassiska trams-keynes-argumentet att stimulansåtgärderna alltid måste vara STÖRRE för att lyckas (hur ska man någonsin kunna vinna en sån argumentation? hur illa stimulanser än funkat så kan keynesianerna alltid säga "man skulle spenderat DUBBELT så mycket!") så låter jag någon annan formulera svaret åt mig. Det är värt att läsa hela, tro mig:
http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2010/06/paul-krugmans-magic-keynesian-mirror.html
"Mish" läses för övrigt inte bara av Cornucopia?, Flute, m.fl. utan jag känner till ett par journalister inom ekonomifältet också…
Kan man få gå ur samhället och starta ett eget land?
/ Lowrisk
En gåsleverkommunist(tar alla bidrag och avdrag och har svartjobbare till villan) på jobbet hoppas på kris.
För då blir räntan låg. "Förra krisen var mycket bra för mitt villalån"
Orkade inte säga något. Tänkte bara du skulle varit Grek.
Vad alla klankar ned på guld
sweet music to my ears
då vet jag att ja ligger rätt.
@Doubios
Det var full gas i omvärlden efter -91 så vi kunde exportera oss ur våran kris. Man kan lätt tro att vi betalt av vår statsskuld, men vi har växt ikapp den.
https://www.riksgalden.se/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/Utveckling/
(Gött mos att fördubbla statsskulden mellan 1990 och 1994 😀 )
Nästan hälften av vår BNP kommer från export och en icke försummbar del av vår inhemska konsumtion lär komma från inkomsterna från exporten. När omvärlden bromsar in blir det med största sannolikhet kännbart.
Islands BNP är negativ i nuläget.
//Snurresprätt
säger bara:
http://www.youtube.com/watch?v=vWz9VN40nCA
Occupy Wall Street
http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1331
Revolution ligger onekligen i luften. De välbeställda känner inte vibbarna än, men det lär de göra så småning om.
Ett samhälle byggt på att några få ska kunna sko sig på massan funkar inte i längden. Partipolitik hit och dit är sak samma.
Vänta bara. Det blir mycket värre innan det smäller!
Själv välkomnar jag det som komma skall. Det som kommer efter kan i alla fall inte bli sämre..
Mvh
21:54
Tackar min galna vän som skaffade oss vapen för några år sedan. Det är endast för nöd, jag tror chansen att få mat är större med en 45a mot att be som solidaritet..
Det går ju att korta aktier och därmed få pengarna direkt insatta på sitt konto om man är orolig för att minishorts eller liknande ska försvinna från börsen…
22:11 Problemet är väl när kontot eller banken försvinner.
Konstigt jag har hört precis tvärtom av en mycket trovärdig uppgiftslämnare med hög integritet och som jag litar helt och fullt på.
Tror du är desperat C. med dina negativa positioner och sittande i guldbubblan..
Ingen energikris som du förspått i åratal och ett hack i kurvan nu men världen går inte under och besserwissern och domedagsprofeten C. biter sig i tummen än gång
Många stollar här som inte kollar på Sveriges bragd mot Holland…
Visst har vi kollat fotbollen. Skönt att divan Zlatan inte var med….visst är han bra men när han är med så ska allt kretsa kring Z.
Sverige spelar bättre utan Z… och precis som kommentatorerna påpekade så säger statisitken det med.
Det är väl klart Sverige spelar bättre utan Zlatan, massmedias upphausade gullegris. Det är svårt att vara en man kort på planen.
Bra när några fler.. inte bara hamstrar mat och vatten (och guld?) och går ner i jordkällaren inför jordens undergång….Polen/Ukraina 2012!!
18:39 – Det var Hugh Hendry som pulveriserade Joe Stiglitz:) Här http://paul.kedrosky.com/archives/2010/02/hugh_hendry_vs.html
/ Max
Re @ "Arvid 2011-10-11 15:46"
Dagens matnyttigaste o bästa inlägg! Klockren beskrivning av hur vi medborgare kan få en prisvård lösning på
krisande banker!
Riksgälden och 1990-tals-krisdoktorerna från Sverige borde få ett konsultuppdrag åt EU. Ge tillbaka våra 11 Mdr kr i nettoårsavgift så kan vi fixa byken åt "krisnybörjarna" som inte fattat…
Jag har bara en sådan konstig känsla av att det inte finns någon ekonomisk kris egentligen. Borde inte allt det här kunna lösas på några dagar om vi vore lite förståndigare. Det är en känsla jag har.
Hej, läste det här.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/terrorangrepp-mot-usa-avvarjt
Usa öppet anklagar Iran för t-ordet (vill inte sabba din reklam, vet inte hur känsligt det är)
Usas lösning på krisen kriga lite mer? Har väl kanske inte funkat så bra förr men de verkar ju gilla att prova flera gånger med samma grej. Eller hur går usas krig egentligen? Går de back eller tjänar de ihop stålarna igen på kringaffärer med olja, arbetstillfällen och sånt, någon som vet?
Jeppe
Anonym, depressionen i början av 20-talet i USA sparade man sig ur. Keynesiansk politik kan mildra nedgången, inget snack om saken, men den kan inte lösa problemen.
Alltså, ett sparande skulle sänka BNP på kort sikt, men ekonomin skulle återhämta sig snabbare.
I Sverige kan man väl börja stänga alla olönsamma pizzerior, restauranger, butiker och alla stormarknader mm som ändå inte bär sig utan konkurshot och som gapar tomma varenda dag utan några kunder. Varför skulle många av deras ägare få stjäla varulagren som säljs svart på annat sätt eller bygga stora palats på konkurserna..…hur det nu går till? I det här landet behövs det fler åklagare än köpta revisorer, jurister och för-svarsadvokater och en ”lagom” anpassad lönesättning därefter. Samtidigt behövs det många fler fängelser. Ingen ekonomisk brottslighet ger ju några straff längre. Straffen får istället pens-ionärer, arbetslösa, sjuka, ungdomar m.fl. betala med alltför höga skatter och sämre boende eftersom det bara byggs för de som – ja just det, begår ekonomisk brottslighet och bor i palatsliknande bostäder.
06:18 Ja, fängelser är ju en plus affär för staten. 2000-5000 kr per dag för en intern.
När man säger att man inte kan äta guld menas att det kan vara svårt att hitta någon villig att byta sitt guld med mot mat.
Det har aldrig inträffat i världshistorien, men visst "this time is different".
Guld fixar biffen. Ett stort hus för en liten tacka, ja tack!
/Guldkalle
Nu när Sverige har så låg ränta borde vi bygga nya reaktorer av senaste snitt och sälja dyrt till Tyskland som stänger ner sina 17..
Låt tyskar och danskar och danskar amortera våra nya kk-verk..Danmark kostade oss redan minst 16 miljarder för Barsebäck och nu med elzonerna..
Blankarna börjar bli smått desperata nu; blir det en short squeeze eller inte? Vi kan nog räkna med en flod av negativa rykten i media nu om den stundande ragnaröken då vi alla ska gå tillbaka till grottorna och äta barkbröd. Vi får se om detta ger avtryck i bolagsrapporterna eller om allt bara var hjärnspöken.
Mvh
Observer
Jaja observer, systemet är gjort för att pressa pengarna ur de som spelar på det så det är som det skall vara.
Cornu, exakt hur menar du att källskyddet fungerar i just det här fallet? Känns viktigt att du klargör det tillsammans med hur dina tidigare och framtida källor ska och kan skyddas från att bli röjda. Vad menar du att den som efterforskar din källa kan drabbas av? Svara gärna i en bloggpost.Det här är eller borde vara allmänbildning.
/YGL
Praktiskt är det svårt att skilja på om Cornu driver med oss, inte har formellt källskydd men är en gentleman eller har lagstadgat källskydd.
Sak samma, det var en kul liten debatt. Ekonomins struktur och resursproblemen lär fortsätta producera kriser så vargen kommer rop stämmer alltid men med viss variation i hur bra timingen är… 🙂
Nej, jag driver ett förlag som publicerat en bok, och det är det förlaget som är utgivare av den här bloggen. Alltså omfattas bloggen av formellt och lagstadgat källskydd och det är olagligt att försöka utröna bloggens källor.
Men jag driver inte med er, nej. Sedan kan man stoppa huvudet i sanden och tro vad man vill.
Stimulans av ekonomin kan göras på två sätt, staten kan låna pengar men det ska senare betalas tillbaka dyrt och ineffektivt,
Staten kan göra lite nya pengar gratis och effektivt.
Många tror att en ökning av penningmängden ger inflation, men det baseras på en hörsägen, en penningmängdsökning ökar inte företagens kostnad med en krona medan löneökningar definitivt orsakar företagen ökade kostnader.
Slutsats det är löneökningarna som orsakar inflation inte penningmängden.
Öka penningmängden en aning och stoppa alla löneökningar i några år så får vi fart i ekonomin.
mvh ekvationsteorin
När staten lånar pengar utomlands vad händer med penningmängden då?
Den ökar faktiskt, att låna utomlands är en sedelpress, att låna i det egna landet påverkar inte penningmängden.
Om jag lånar 10 miljarder dollar till en ränta på 0,00000003% i 1000000år så är det samma sak som att tillföra den svenska ekonomin nytryckta pengar ca 50 miljarder (se valuta kurs)
Dom som är så rädda för sedelpressen, varför är dom inte rädda för statens utlandslån och företagens samt privatpersonernas utlandslån?
Snacka om sedelpress som används når det går bra i ekonomin och när det går dåligt i ekonomin så dras lånen in.
mvh ekvationsteorin
När jag läser att du har källskydd, så omfattar det inte vanliga medborgare utan myndigheter och offentliga verksamheter. De får inte efterforska källan. Står ingenting om att privatpersoner inbegriper i lagen.
I vilken lagtext stödjer du dig på att vi vanliga folket inte får efterforska din källa?
Finns otaliga sidor på nätet om detta…
Ett bra skriven sida…
http://www.charlotteessen.se/empty_72.html
Har jag sagt att det specifikt gällde privatpersoner? Ser inte ordet privatperson och källskydd skrivet av mig någonstans.
Nej, det har du har rätt i… inte skrivit specifikt just ordet privatperson och källskydd i samma mening.
Fast jag får intrycket av du menade allmänt hållen som verkade gälla alla. Kanske inte alla som vet riktigt vad källskyddet och meddelandeskyddet innebär.
För övrigt… gillar ditt bloggande och läser det varje dag. Så ta inte alltför illa upp av mitt påpekande, bara gillar rätt folk lite ibland… 🙂
Håller fullständigt med. Jag tycker också att staten ska satsa på infrastruktur under lågkonjunktur och samla i ladorna under högkonjunktur. Men vad vet jag, jag är ju bara en ingenjör.
Cornu
Kan vi reda ut hur utlandslån påverkar penningmängden?
Vi tar M0 sen så säger vi att den är 20 miljarder nu i Sverige, sen lånar vi i utlandet ex 20 miljarder, hur stor är då M0?
Om vi lånar i fysiska dollarsedlar och fördelar sedlarna pengarna på alla så har M0 fördubblats.
Varför pratar ingen om den sedelpressen?
Island är ett land som tryckte sådana "pengar" innan finanskrisen kom tog dom stora utlandslån, när finanskrisen kom så ville långivarna ha tillbaka pengarna, mitt i en finanskris så minskar man på penningmängden, det är inte konstigt att vi har ekonomiska kriser vi skapar kriserna själva.
mvh ekvationsteorin
Studio Ett hade TRE * 45 minuter ekonomikrisdebatt!! idag. Programmet innan var plånboken med en "analys" av Peter Malmqvist. Ungefär så här, "vi köper mer bilar idag därför har vi inte råd att köpa kläder". Ingen kris bara att vi väljer dyrare bilar istället för att köpa kläder därför går handeln lite knackigt. Intressanta kontraster "Plånboken" och "Studio Ett".
Cornucopia. Lyssnade du på Studio Ett igår? Nu kan man inte säga att gammelmedia sover längre. Det snackades guldmyntfot, amorteringar, bostadsbubblor m.m. En kavalkad av de ämnen som tas upp i denna blogg.
Kan någon ekonom nationalekonom svara på min fråga 2011-10-12 21:13 se ovan
Hur påverkar utlandslån penningmängden?
Ekonom nationalekonom efterlyses kan någon svara på min fråga? se ovan
Hur påverkar utlandslån penningmängden?
mvh ekvationsteorin
Vill ingen svara på frågan för att utlandslånen faktiskt är en ren sedelpress?
mvh ekvationsteorin
"Hur påverkar utlandslån penningmängden? "
Om någon i Sverige tar ny kredit i en annan valuta så ökar M1 i den valutan.
M1 för SEK påverkas inte.
Zeke
Zeke
"M1 för SEK påverkas inte"
Riktigt men om jag nu tog lånet så har jag nu även en del dollar i plånboken som måste räknas in i M1
Jag kan ju använda dollarna som betalningsmedel i stället för mina svenska pengar som jag äger, utländska varor är direkt tillgängliga med dollar.
M1 sek + M1 dollar totala M1 ökar.
Slutsats utlandslån ökar penningmängden.
"kredit" är samma sak som betalningsmedel som jag lånar ett tag, betalningsmedel är pengar.
mvh ekvationsteorin
Utlandslån är en sedelpress.
Hypotetiskt vi lånar 5000 miljarder dollar till 0,00000000000000002% ränta i 1000år utan amortering och delar ut pengarna till alla medborgare.
kredit Lån, är pengar betalningsmedel som vi har lånat ett tag, utlandslån ökar mängden pengar betalningsmedel i landet, penningmängden ökar.
mvh ekvationsteorin
Visst det är lite sent med en kommentar. Men det finska kärnkraftverket, Olkiluoto 4,var om jag minns rätt budgeterad till 3o miljarder kronor men har fördyrats i omgångar. Just nu minst 40 miljarder, men reaktorn är inte klar ännu och franska staten har gått in som garant för färdigställande.
Jag blir så glad av att läsa att det finns människor som fortfarande blir upprörda över detta. Jag trodde att ett ovillkoligt och obegränsat statligt stöd till misskötta finansiella institutioner var det nyliberala pris som alla svenskar var beredda att betala för att slippa bli kallade kommunister.