Det drar ihop sig till vinter och med det kommer den svenska infrastrukturern återigen sättas på prov.
Vi har under över 100 år byggt upp nuvarande infrastruktur – el, tele, vägar och vatten/avlopp. Inte sällan används fortfarande samma vattenledningar som för över hundra år sedan på de orter som först fick rinnande vatten. Många av de första kraftverksdammarna finns kvar, även om deras elproduktion är minimal i förhållande till dagens elkonsumtion. Mindre vägar på landsbygden kan fortfarande gå samma sträckor som gamla kostigar av lera gjorde för hundra år sedan. Och en del elförbindelser sträcker sig över prices samma sträckor som när de byggdes för kanske 50 eller 100 år sedan.
Men som allt så slits infrastruktur och kräver underhåll.
Och långsiktighet.
Under anfallet av nyliberalismen så har speciellt långsiktigheten övergivits. Åtminstone järnvägarna, det gamla telesystemet av koppar och VA-näten har fått se underhållet allt mer överges och istället ägnar man sig åt att lappa och laga.
Det samma gällde fram till stormen Gudrun även för elnäten, men stormarna Gudrun och efterföljande Per fick faktiskt elbolagen att skärpa till sig och gjort rejäla långsiktiga investeringar. Dels har man åtminstone i stormområdena i södra Sverige nästan bytt ut alla mindre transformatorer och flyttat ner dessa till transformatorbodar på marken istället för att ha dem oskyddade uppe i stolpar. Man gräver även ner elkablar på många platser. Men när det rör sig om sambyggda stolpar med Telia/Skanova så tackar alltid Telia nej till att för en billig penning även få ner sina kablar i marken. Kvar blir teletrådarna och Telia ledningsröjer inte heller sina ledningar, vilket åtminstone elbolagen gör. Över åren har teletrådarna växt in i trädens grenverk på många platser där telekablarna inte är sambyggda med elbolagen.
Och Telia/Skanova har dragit in maximalt på underhållspersonalen och ägnar sig bara åt att lappa och laga. Som individuell kund kan man få vänta i veckor om det finns något annat mer prioriterat, vilket både jag och bloggrannen Brachyura fått uppleva i närtid. Vi som har jobbat i det gamla Televerkets telenät vet hur hög närvaro man hade förr. Det faktum att man i de gamla AT-växlarna manuellt behövde koppla in och ur teleabbonenter gjorde att det fanns personal vid varje telestation i princip dagligen. De större telestationerna i städerna hade rent av fikarum och omklädningsrum åt i princip permanent personal, som också var tillgänglig för att rycka ut och felsöka och åtgärda fel.
Fast på den tiden var även telenätet en del av det svenska totalförsvaret och det fanns krav på tillgänglighet. Från mitten av 90-talet skaffade Försvarsmakten istället ett eget separat telesystem.
Idag är det istället privata underleverantörer som står för att lappa och laga och dessa håller förstås minimal personalstyrka.
Det samma gäller järnvägarna, där problemet är just bristande underhåll. Lappa och laga, samtidigt som inga ökande anslag ges.
I grunden handlar det om kapitalförstöring. För idag har vi inte råd att bygga upp infrastrukturen på nytt. Det görs inte i en handvändning utan har tagit över 100 år att nå dit vi är idag. Men det går mycket fort att montera ner den igen, om inte annat via bristande underhålla.
Däremot har vi tydligen inga problem att ta på oss allt större underhållskostnader för vägar då vägnätet byggs ut allt mer. Budgeten för vägbyggen och underhåll av detta system som inom några decennier komma gapa nästan tomt i bränslebristens spår (även förutsatt en extremt positiv teknikutveckling) överstiger inte osannolikt all annan svensk infrastruktur tillsammans.
Bilar är viktiga. Övrig infrastruktur har passerat bäst-före-datum.
Vi borde de kommande 10 – 20 åren satsa massivt på att reparera och underhålla den infrastruktur vi har istället för att bygga fler vägar. Det är betydligt enklare och billigare att underhålla t ex el- och telenäten medan vi fortfarande har tillgång till olja för transporter och entreprenadmaskiner.
Åtminstone kan man göra det privat. Passa på att som skogsägare bygga de där skogsbilvägarna eller som jordbrukare göra de där markarbetena och dikningarna. Eller gräva om avloppet, borra ny vattenbrunn etc idag istället för att skjuta upp det till en framtid där det kommer bli allt mer omständigt att göra detta i spåren av peak oil.
Saker som skogsbilvägar är redan idag lönsamma att bygga, då de sparar tid och bränsle för skogsentreprenadmaskinerna och entreprenörerna. Denna lönsamhet kommer bli allt större i framtiden när bränslekostnaderna sticker iväg.
Även en vanlig villaägare kan passa på. Exempelvis dränera om runt huset innan man får gräva för hand tids nog.
Men kortsiktighet gäller även privat. Det ser vi i bostadsbubblan, där de flesta bostadsköpare inte räknar med underhållskostnaderna för bostaden när de räknar på ekonomin. Underhåll finns inte. Det är något man kan låna till om det skulle behövas.
Samtidigt finns det ljuspunkter. Mobiltelefoni och Internet byggs numera ut med privat finansiering, även om grunderna för Internet i Sverige byggdes med skattepengar till universitetsnäten på 80-talet. Men som man enkelt empiriskt kan mäta upp så kan inte mobilnäten mäta sig med kopparnäten vad gäller överföringskapacitet i verkligheten. Å andra sidan stavas fortfarande Sveriges snabbaste nät för överföring av stora mängder data X 2000. Det går snabbare att skicka stora mängder data mellan Stockholm och Göteborg genom att köpa biljetter till X 2000 och ta med sig datat på några hårddiskar än att skicka dem via våra snabbaste datanät.
USA har återigen drabbats av extremväder och “miljontals” människor är utan ström efter en snöstorm. Det låter mycket, men som andel av landets hela befolkning så motsvarar det kanske 50 000 – 100 000 strömlösa svenskar, vilket är tämligen vanligt förekommande även här. I USA har dock president Obama börjat göra ljud om hur extremt eftersatt den amerikanska infrastrukturen är – på sina håll pratar vi om U-landsnivåer som skulle få varje svensk att bli stolt över svensk infrastruktur. Men varifrån skall USA få pengarna till satsningar på en massiv upprustning?
49 kommentarer
Varför bygga skogsbilvägar? All energi som behövs för att avverka, transportera till såg/massafabrik, såga timmret/koka massan, vidare transport till kunder finns ju inte heller då. Kunder som inte hellar har energi för vidareförädling och transport till sina kunder.
Vid ett sådant senario kan man lika gärna lägga ner alltihop. Då blir det självhushåll med häst & gris & potatisland samt byteshandel.
Ännu ett bevis på ovanstående – det kommunala VA systemet på Tjörn är i katastrofalt skick och vaattnet är, åter, otjänligt.
Ändå ansluts nya fastigheter i ett högt tempo – trots kapacitetsproblem hos de tillgängliga vattentäkterna.
Länk:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.762000-kladesholmens-vatten-fororenat
Marie S
Tore, är du helt binär? Finns det inga mellanting i din värld? Skärp dig.
Bor man som foliehattsmupp på landet så kan man inte förvänta sig samma service som i stan. Ganska självklart. Odla du dina potatisar där, men gnäll inte.
Ruggigt trött på vulgärpropaganda som innehåller ordet foliehatt. Men sitt kvar på Café Opera du och blanda drinkar.
Det kan bli kallt i fortsättningen. De svenska kärnkraftsverken verkar vara i ett bedrövligt skick trots uppgraderingen. Det kan bli som i USA, där befolkningen uppmanas att sänka inomhustemperaturen i bostäder och lokaler från 18°C till 15°C för att spara energi, el olja och gas. 15 grader är ingen behaglig inomhustemperatur.
Sverige och Europa brukar ligga några år efter USA, så det kan hända snabbare än vi tror att vi är i samma situation.
Den svenska kärnkraften lever på lånad tid. Förr eller senare kommer till en början en eller flera reaktorer aldrig startas upp igen till vintern pga brister orsakade av reaktorernas ålder.
Skall vi ha kärnkraft (vilket kan debatteras separat) så är det hög tid att bygga nya reaktorer för att ersätta de befintliga så de kan pensioneras.
Botniabanan är ett bra exempel på motsatsen. Det är inte bara brist på underhåll utan även på robusta system.
Världen har blivit mer komplex. På gott och på ont.
Vi pendlar långt och tror att det skall gå bra.
Den resa som företogs av ett fåtal är nu allas arbetsresa.Uppdelningen i ansvar är också olyckligt./Oppti
Inte likt dig Oppti att medge att det existerar problem eller brister.
Jag tror ju inte på en sådan utveckling själv.
Tyckte bara att Du ramlade dit själv när Du skrev:
Även en vanlig villaägare kan passa på. Exempelvis dränera om runt huset innan man får gräva för hand tids nog.
Det går inte många deciliter diesel till att hyra en minigrävare på Cramo för grävjobbet.
Nä, en troligare utveckling är nog teknikutveckling för omvandling/transport av solenergi som finns oändligt av.
Cornu glömde en sak, dvs livslängden för brokonstruktioner. En stor (största?) del utav de broar som finns börjar närma sig bäst före datum och måste snart antingen grundrenoveras eller ersättas med nya konstruktioner.
Vad ska vi med bilvägar till? I framtiden kommer ju alla ha flygande bilar! Eller?
En rapport from SG som är en av de bästa som hittills publicerats, berör dagens blogginlägg mycket träffande:
http://www.scribd.com/fullscreen/70834759
C – har precis läst Mikael Nybergs bok Det stora tågrånet. Den diskuterar precis det som du ofta diskuterar i dina inlägg. Fast ur en lite annan vinkel.
Lättläst, väl dokumenterad men ibland förstås lite dogmatisk. Jag tror att du både skulle gilla boken och bli provocerad av den emellanåt:
http://www.karnevalforlag.se/bocker/det-stora-tagranet
Cornu det är väl inte du som är på TV ikväll? http://tv.expressen.se/noje/1.2606871/oskar-forbereder-sig-for-en-katastrof
Nej.
Var i Florida i sommar. Håller med Cornucopia att svensk infrastruktur skulle få vilken amerikansk politiker som helst att bli grön av avund.
Ta elen t.ex. Alla trådar hänger löst och strömmen går till och från hela tiden trots fint väder. Husen verkar byggda för att hålla i max 10 år. Det som man i Sverige skulle kalla för byggfusk är kvalité i USA.
Det finns grader i helvetet helt klart.
Mvh
Palle
På den tiden när telenätet var en del av totalförsvaret – togs en del av underhållspengarna då ur försvarbudgeten? Det hade kanske kunnat förklara en del av minskningen i så fall. (Även om det för all del skulle passa min världsbild ganska bra att härleda problemet till det vansinniga i att låta grundläggande, samhällsbärande infrastruktur skötas av vinstdrivande företag.)
Börjesson, det är knappast troligt att Televerket fick pengar från försvaret, utan de militära aspekterna av civil verksamhet gick nog på respektiva civila budget. Vad jag själv undrar över är hur mycket av den militära telekapaciteten som bland annat flygvapnet byggde upp under vår "stormaktstid" som finns kvar och är användbar. Det fanns (finns ännu?) en jäkla massa telefonväxlar spridda över landet.
Apropå denna propaganda i gammelmedia om "extremväder" (antydningar om att det är abnormt); sommarens värmebölja i Texas/Oklahoma förekom även på 1930-talet, gårdagen snöstorm över nordöstra US förekom på 1850-talet. Det finns naturliga förklaringar till detta. Forskarna har sedan länge (flera decennier) påtalat att vi kommer att få en ny istid igen.
Vi är just nu i slutet av en interglacial period på ca 11000 år. Istider även om de kan tyckas extrema är något helt naturligt. Och människans betydelse är en "loppspott" i förhållande till solsystemet och jordens atmosfär.
@Börjesson
Statliga Televerket levererade varje år ett överskott på minst 5 miljarder till statskassan.
Du kunde snarare betrakta försvaret som en del av Televerket när t ex 24 miljarder kunde konfiskeras direkt i samband med U-båtsnojan …
Visst finns det grader i helvetet och stark kritik kan riktas mot delar av infrastrukturen i USA. Elnätet är helt bedrövligt, tågförbindelserna är långsamma eller saknas helt, byggkvaliten på husen är låg, osv, osv.
Men man kanske ska akta sig för att enbart jämföra med USA. Detta ser man ofta vad gäller t.ex svensk sjukvård där man drar sina eviga skräckexempel om just USA. Att vården i övriga Europa genomgående är betydligt bättre än i Sverige trots att man där inte har folk utan sjukvårdsförsäkringar, det talar man tyst om.
Samma sak kan delvis sägas om infrastrukuren. Själv bor jag sen länge i Schweiz och om man jämför elnät, telenät, byggkvalite osv, osv, kan man utan överdrift hävda att skillnaden mellan Sverige och Schweiz är ungefär lika stor som mellan Sverige och USA.
Tågtrafiken är fullständigt fantastisk i Schweiz. Att det skulle bli förseningar pga. snö och kyla har jag knappt hört talas om. Detta trots att det kommer mycket mer snö här.
Elnätet är också extremt mycket mer pålitigt i Schweiz. Jag bor i en alpby och skulle uppskatta att under ett typiskt år har vi mindre än 5 minuter utan ström. Detta skiljer sig dramatiskt från läget på den svenska landsbygden.
Vad gäller byggkvalite är Palles ord om USA ovan helt tillämpbara:
Det som man i Sverige skulle kalla för kvalité är byggfusk i Schweiz.
De typiska svenska modulhusen skulle man knappas ens kunna sälja i Schweiz. Men visst, det ska erkännas att det är närmast svindyrt att bygga här. Fast kåkarna står för evigt och det är en fröjd att bo i dem.
Utlandssvensk
Vad gäller tele är frågan vad som är värst – det gamla verket som i mångt och mycket löste problem lokalt informellt och utan dokumentation om rättigheter skyldigheter sträckning mm, eller det nya babels torn med Telia AB i toppen, som skall förvalta allt detta, med ett myller av nivåer och avdelningar avknoppade som underföretag som alla i bästa marknadsstil hänvisar till varandra, och som systematiskt utnyttjar kredibiliteten i att ha varit ett verk och friheten från myndighetsansvar som ankommer ett AB.
"Men varifrån skall USA få pengarna till satsningar på en massiv upprustning?"
Mitt svar: omallokera lite av militärbudgeten
Vänsterns svar: skattehöjningar
"Skall vi ha kärnkraft (vilket kan debatteras separat) så är det hög tid att bygga nya reaktorer för att ersätta de befintliga så de kan pensioneras."
Och så lite kopparnät till det. Fina grejer.
Vad är det för bakåtsträvande typer som snålar med pengarna?
till 1553: mitt förslag, lägg ner Obamacare? de två största posterna i USAs budget: socialwelfare och pensioner?
För att förbättra infrastrukturen skulle USA kunna införa en nationell moms på 25%.
I Sverige skulle vi kunna höja momsen till 40% ?
Enkel fråga: finns resurser vad det gäller folk och material för att putsa upp infrastruktur och annat samhällsnyttigt? Om svaret är nej kan vi strunta i vidare åtgärder. Om svaret är ja är pengar inga problem eftersom Sverige har egen valuta: staten skapar helt enkelt konton på vilka arbetena debiteras. Kostar ingenting, man behöver inte ens låna (fast det råkar vara mycket förmånligt just nu om Sverige skulle vilja låna upp mer). Frågan om "finansiering" är en icke-fråga. Skattehöjningar behövs inte. Det är inte konstigare än när bankerna skapar pengar ur intet (och förvandlar folk till gäldenärer utan särskilt stora utgifter för egen del). När man tar undersysselsatta faktorer och sätter dem i rörelse är det inte heller inflationsdrivande.
Jo, det är i allra högsta grad inflationsdrivande. Man rubbar den så viktiga inflationsdämpande jämnviktsarbetslösheten, den främsta faktorn för att bekämpa inflation. Det är därför vi inte har beredskapsjobb etc som arbetsmarknadsåtgärd längre, det drar ner arbetslösheten och därmed sticker inflationen iväg. Istället kör man Fas-3 eller tidigare Aktivitetsgarantin, eftersom dessa innebär existensminimum vad gäller lön, vilket inte är inflationsdrivande.
Oavsett så skulle inflationen dra iväg för entreprenadmaskinstjänster, hackor och spadar etc.
Vad ska vi bygga för kärnkraft? Gen4 eller dagens senaste?
Jag tycker gen4 har mer att ge än dagens modeller. Bla kanske vi kan bränna dagens avfall som bränsle och om vi bygger några HTR kan vi tillverka bränslen termokemiskt, eller ha processvärme till industrin. Dagens material är dock begränsade till 700C om de ska hålla i 60 år. Dagens reaktorer arbetar under 340C..
Skapa kärnkraftsobligationer med 7% ränta, lär attrahera mycket sparkapital? Annie Löf lär hata mig för detta..
NAIRU och Phillipskurvan;-)
Utlandssvensken sätter fingret på en sak, det snöar i Schweiz men tågen går i alla fall.
Det sorgliga i Sverige är att järnvägsbyggande varit så försummat ända sen stambanorna byggdes på 1800-talet. Vi har tappat minst 50 år jämfört med diverse länder på kontinenten.
Istället satsar vi pengar på "förbifart Stockholm". Ska inte klanka ner specifikt på borgerlig politik och alliansen, men dom har sannerligen inte gjort nånting bättre än tidigare majoriteter. Transporter från norra Sverige förutsätts klara sig med E4 på asfalt, hade vi förstått nånting om logistik och varit förutseende när det gäller oljeläget framöver hade vi naturligtvis byggt Botniabana redan under kriget. Landet är ju handikappat utan vettiga transporter från råvaruområdena i norr.
Nästan all järnmalm, koppar, silver, guld, en stor del av skogen ligger norr om vettiga järnvägar. Vad gäller persontrafik via järnväg blir jag alltid så förbluffad över klagomålen i södra Sverige, där jag bor har vi inte ens ett tåg att kliva på. Som jag ser det är det ett nationalekonomiskt trauma att transporterna är så sorgligt eftersatta i norr, det är ju inte som att pendeltåg från Södertälje till Sergels torg sköter några malmtåg.
Botniabanan verkar vara ett hatobjekt, det enda felet är att den inte byggdes ut för 50 år sen, med dubbla spår. Det är ju rent tragiskt att det är EU-kommisionen som puffar för den fortsatta utbyggnaden norrut från Umeå, den svenska regeringen har nonchalerat frågan i fem år.
Inget annat land på kontinenten skulle acceptera en så styvmoderligt behandlad järnväg, och nu förbiser jag helt villervallan med alla olika aktörer som ska bedriva trafik på järnvägarna, den är värd ett kapitel i sig.
/Tompan
NAIRU finns inte. Lura inte folk!
"Det går snabbare att skicka stora mängder data mellan Stockholm och Göteborg genom att köpa biljetter till X 2000 och ta med sig datat på några hårddiskar än att skicka dem via våra snabbaste datanät."
Ursprungscitatet är ännu bättre:
"Never underestimate the bandwidth of a truck full of tapes hurling down the highway" – Tanenbaum, Andrew S. (1996). Computer Networks. New Jersey: Prentice-Hall. p. 83. ISBN 0-13-349945-6.
Jo, men eftersom det förr fanns ett dataprotokoll som kallades X.400 (och som Telia försökte sälja hårt istället för IP) så är det helfestligt att prata om X2000. Eller X.2000.
Fast det kanske är för mycket 90-tal för publiken. Har redan påtalat hur jag var med om att nästan starta en Internetleverantör anno 1994, men det hela fegade ur.
http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/missade-chanser-ar-inte-forluster.html
Cornucopia hur gick det med din uppkoppling?
Peppar peppar, men Telia har "fixat" vår. 4 dagar utan och en med skraltig uppkoppling var resultatet denna gång.
Läste om en liten by på Gotland som hade tröttnat på Telia. De gick "man ur huse" för att gräva ner egen fiber.
Demografin talar tyvärr, ofta emot en sådan insats.
"Det är ju rent tragiskt att det är EU-kommisionen som puffar för den fortsatta utbyggnaden norrut…"
Det är inte tragiskt, det är talande…, vi vet ju hur föredömligt de handskas med pengar.
"…ett dataprotokoll som kallades X.400 (och som Telia försökte sälja hårt istället för IP)…"
Outgrundlig visdom av ett statligt monopol. Samma monopol som försökte sälja folket trådradio istället för fm-sändningar.
Nä, här behövs återregleringar. Juholt, kopparnät till folket! Jag kan lova femtiotusen jobbet tillbaka.
Ja det här om infrastrukturen var något av det sämre jag läst på en annars mycket bra och läsvärd blogg. Det jag främst hakat upp mig på är den nostalgiska beskrivningen av funktionaliteten hos gamla Televerket. Anledningen till att man kunde hålla sig med all denna personal var ju helt enkelt monopolet som gjorde att man kunde ta ut vilka priser som helst. När monopolet väl var borta och i takt med att nya "triple play" nät växt fram så har ju även betydelsen av det gamla kopparnätet minskat, dock mest i städerna. Visst kanske tillgängligheten i kopparnätet gått ner marginellt men idag är det ju inte precis så att man inte kan ringa om det fasta telenätet strejkar.
Med tanke på hur mycket nya nät som byggts och befintliga nät som uppgraderats i Sverige den senaste tio års perioden så tycker jag inte dina invändningar mot den delen av infrastrukturen är relevant. Även landsbygden har ju fått sin del genom dom uppgraderingar som gjorts bl.a att förse telestationer långt ute i nätet med fiberanslutning för att öka kapaciteten och förbättrad xdsl för både bättre räckvidd och kapacitet. Vi har haft en enorm utbyggnad av den här typen av infrastruktur i Sverige sen sent 90-tal, att i det läget döma ut alla dessa satsningar, de flesta med privata pengar för att Telia/Skanova inte lagt ner alla luftburna ledningar i marken där man haft möjlighet tycker jag är lågt. Lägre än Glocalnet faktiskt.
Järnvägen däremot är ju en helt annan sak….
Nya kopparkablar är inte häftigt. Nya fiberkablar är häftigt och sedan små billiga mobilbasstationer som kan ställas upp i oländiga byar, radioskuggedalar, osv.
Sedan borde vi så snart som möjligt bygga några kärnkraftverk av färdigutvecklad typ som kan levereras bums vilket borde passa bra i kraftbolagens planering och sedan i lugn och ro utveckla och bygga generation 4. Det som är bra skall inte vänta ut det bästa, framförallt inte när det är bråttom.
"Sedan borde vi så snart som möjligt bygga några kärnkraftverk av färdigutvecklad typ…"
Fukushimatyp?
Vore intressant att se hur Sverige står sig i en jämförelse mot andra länder här. Och det vore också intressant (även om det är lite OT) att se hur dyra de svenska skatterna är, dvs hur mycket får vi för de skatter vi betalar (då också jämfört med andra länder). Någon som sett sådana undersökningar?
"Anonym 22.16
Jag kommer ihåg att Economist hade en undersökning om effektiviteten i offentlig sektor i olika länder för några år sedan.
Schweiz och Luxemburg var bäst och Sverige var sämst. Skillnaden var stor, den svenska produktiviteten var endast cirka 50% jämfört med toppländererna.
Detta stämmer ganska väl med mina egna erfarenheter efter 8 år i Schweiz. Om något upplever jag att siffrorna är för optimistiska vad gäller Sverige. Alla offentliga tjänster, skola, polis, snöröjning, osv, osv, fungerar MYCKET bättre i Schweiz men skattetrycket är bara kring 30%.
Utlandssvensk
Utlandssvensk,
Vore spännande läsning, ifall du kunde skaffa en länk.
Att Luxemburg skulle kunna vara effektivare håller jag för ytterst troligt, man behöver bara kasta ett getöga på ytan för att man ska förstå det. Exemplet Schweiz är däremot väldigt intressant med tanke på bl a topografin och inte minst den federala strukturen.
/Tompan
Blir det brist på energi så är det ni på bonnvischan som blir utan först, leveranserna till era mackar kommer sluta komma, sen blir det mindre tätorter som drabbas, osv.
Sveriges hjärta Mälardalen och Stockholm kommer prioriteras när det gäller elektricitet, bensin, diesel, olja, det är en sak som är säker.
Utlandssvensk – ja den undersökningen borde orsakat en enorm debatt i Sverige, men istället blev det total tystnad. Den social(demok/mode)ratiska staten tål ingen kritik. Folk i svenneland vill inte höra något som väcker dom ur propagandasömnen. Media silar mygg och sväljer kameler, det gnälls och analyseras men aldrig på det största och viktigaste området, den offantliga sektorn. ALDRIG någonsin intresserar sig politiker för effektivitet inom den det offentliga, det är som att folk VILL att skattepengar skall slösas bort. Jag fattar inte att folk fortfarande tror på lögnerna om högskattesamhällets förträfflighet.
Schweiz är ett tätbefolkat lilleputland där det är nära mellan dalgången och alperna.
Tågen går med underskott men subventioneras för att inte trafiken skall svämma över.
Jag tror inte vi är beredda till den typ av skattebelastning på bilar och subventioner till tågen här!/Oppti
Hade fukshima hänt i Sverige hade vi kunnat ventilera ut ånga utan att sprida partiklar som jod. Trots de gamla reaktorer vi har, Sverige var först med filterbäddar.
De senaste reaktorerna har en core catcher, dvs man har tom funderat ut hur man ska ta hand om en loca från start. Bäst är dock att aldrig få en loca, då krävs HTR. HTR kan aldrig bli varmare än man förutbestämmer, bränslet tål 1600C och blir max 1000C om man stänger av kylningen.
Kärnkraft har mycket mer att ge om man gav den chansen, men alla kycklingnerver har satt hinder i utvecklingen, samt fossila energibolag som ser fission som ett hot.
Det är mer som inte fungerar och kräver finansiering, tickande bomber är inte så svårt att hitta. Det s.k miljonprogrammet exempelvis. Nödvändiga upprustningarna har det räknats på "Kostnaderna beräknas till minst 300 miljarder kronor, exklusive kostnader för utvändiga el-, vatten/avlopp- och fjärrvärmenät, enligt en studie från analysföretaget Industrifakta."
Eller pensionsskulder "Fram till 2015 kommer pensionsutbetalningarna till kommunanställda att öka med 48 procent. Men fyra av fem kommuner har inte avsatt några tillgångar för att klara de stora utbetalningarna, enligt undersökningen där 231 ekonomichefer i landets kommuner har intervjuats.
Kommunernas sammanlagda pensionsskuld är i dag 156 miljarder kronor."