Saab Automobile lyckades mycket riktigt inte få till ännu en företagsrekonstruktion.
Svara gärna på enkäten ute till höger när du tror att Saab går i konkurs. Ni har ca elva timmar på er att rösta, då det kan gå fort nu. Men hoppet är det sista som överger grodan. Även om den är en platt och överkörd roadkill.
Glädjande med Saab-härvan är att det inte bara är insolventa banker som kan överleva, utan att det finns zombie-företag också.
Vill du ta åt dig äran för att exakt prickat in när Saab Automobile går i konkurs bör du kommentera det här inlägget. Med inloggad signatur. Får se om jag kan ordna en färgradio till den första inloggade kommentar som visar sig få rätt.
Tillägg: Skrev fel i enkäten, så jag var tvungen att radera den och ändra. Går tyvärr inte att ändra något när det första svaret väl kommit in, vilket iofs är rätt stringent.
26 kommentarer
Exit Saab, men vilka fler företag/bilmärken försvinner inom ett år?
Hur ser det ut för GM t ex?
Min gissning är att konkursansökan lämnas in i morgon, och avslut i början av nästa vecka. /MK
Närå….Viktor Müller kommer inte att ge upp så länge han orkar stå lodrätt upp.
Han hade ett hopplöst läge från början och läget är fortfarande hopplöst. Just därför tror jag han gillar att få möjlighet att slå alla "experter" på käften 🙂
Medge att han är extremt osvensk….
På tisdag, nästa vecka.
Måndag. Nästa vecka.
Victor Muller inger viss respekt som anonym 15:46 antyder. Saab är kört, det vet alla, men jag lyfter på hatten för Muller. Inte för att han är någon hjälte, han skor sig nog rejält (och legitimt) på det här, men iaf. Ett roande skådespel (dock ej för de anställda som hålls på sträckbänken).
Måndag i nästa vecka. 15.00
En klassiker i konkurs- eller varselsammanhang är väl att man låter meddela sådant när huvuddelen av personalen är lediga. Med det i åtanke kan jag spekulera i att beskedet om konkurs eller dylikt kommer att ske kring Jul eller Nyår 2011.
/S Laven
Allt beror på hur lång tid det dröjer innan överklagan och förhandlingar i hovrätten är avklarade och ansökan avvisad.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Konkurs lär det bli men frågan är om Saab läggs ned. Det tror jag inte. Av någon anledning finns det mycket dumma pengar som söker sig till biltillverkare, flygbolag och fotbollslag. Folk som gillar att flasha och synas. Saab måste nog försvinna för gott innan nuvarande börsbaisse är över. Kanske tar något år till.
Stoppa plågsamma bilförsök! Lägg ner SAAB.
(Gammal SAAB ägare)
Konkursansökan imorgon från facket, tror jag.
2012, det visste redan Maya indianerna!
Nej, detta kommer inte att gå så fort. VM är en smart kille som vet hur en sån här slipsten skall dras. Så länge han kan påvisa hopp törs nog ingen slå sista spiken i kistan. Det tar minst några veckor innan hovrätten hinner mangla fallet och ge sitt besked. Till dess hinner VM & Co blanda ihop korten ännu mer och blir det nej även i hovrätten har han garanterat hunnit förbereda ytterligare en plan. Det är mycket Jönssonligan över detta och Victor 'Sickan' Muller kommer att ha en ny plan ända till det bittra slutet. Den 22'a November är det slut. Då har tom Vanheden fått nog…
Tisdag 4 oktober.
Saab var slut redan 92 när investor sålde till GM. Då var alla saabälskar otroligt övertygade om att GM skulle fixa biffen, efter GM skulle Egget fixa biffen, men det blev en sol och vårare från Holland som skulle fixa biffen.
De som hela tiden trott på saab, borde inte dessa tas in på psykoanalys, de verkar inte leva i verkligheten mentalt.
När Saab går i konkurs? Inte inom de närmaste fem åren i alla fall.
* På tisdag 13/9 kommer tjänstemannafacken att begära Saab i konkurs. (De hinner före Metall.)
* På fredag 16/9, innan konkursbegäran hunnit resultera i något konkret, kommer Hovrättens dom. De överrider tingsrätten och godkänner ansökan om rekonstruktion. Begäran om konkurs dras då tillbaka.
* I slutet av september kommer så besked om att Deutsche Bank beviljar Saab ett lån på en miljard kr. Rekonstruktör Lofalk bedömer att det ligger i allas bästa intresse att använda pengarna till att starta produktionen igen, snarare än att betala gamla skulder. En månad senare gnisslar bandet igång igen. Bilar börjar byggas, men försäljningen går mycket trögt.
* Strax efter nyår 2012 kommer klartecken från kineserna, som köper sig ett majoritetsägande för ca 2 miljarder kr. Därutöver pytsar de omgående in förvånansvärt stora summor för produktutveckling, bl a av en ny 9-7 monstersedan, mycket större än 9-5 och avsedd för den kinesiska marknaden.
* De två följande åren gör Saab gigantiska förluster, och svensk media vältrar sig i "vad var det vi sa". Antonov gör till mångas förvåning comeback 2013 och köper sig ett tredjedelsägande. (Kineserna har löst ut EIB-lånet, så ryssen är nu välkommen.)
* 2015 börjar Saab gå med vinst, inte minst pga den storsäljande bränslesnåla hybrid-9-3:an (som dock av någon anledning getts namnet 9-31 istället). Men ryggraden i försäljningen är de kinesiska och ryska marknaderna.
* Nya fabriker står nu klara i Shanghai och Kaliningrad för att möta det stigande behovet där, medan Sverige tillverkar för resten av världen. I Trollhättan finns nu 3 000 fler anställda än 2011, plus många fler även hos underleverantörerna.
* 2017 kommer DI med en hel bilaga om Undret i Trollhättan, hur Saab vände från ruinens brant till ett av Sveriges lönsammaste företag. Man tonar dock med klädsam blygsamhet ner sin egen roll i det hela, trots att man ju var de enda som trodde på Saab hela vägen…
well, ifall Saab går i konkurs förlorar boet rätten till namnet, vad det nu kan ha kvar i värde efter alla turer. Boet utan namnet är värt vad då!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Måndagen den 3:e oktober kommer pressmeddelandet.
På torsdag klockan 16:40 lämnas konkursansökan in.
I morgon eftersom nya skatter förfaller den 12:e, dvs på måndag. Personligt ansvar inträder omgående om dessa inte betalas.
Tisdag nästa vecka tror jag.
Synd att det dröjde så länge, nu är väl bolaget så plundrat att det är svårt att få större delar att leva vidare efter konkursen 🙁
/K
Var inte tanken att företaget skulle moderniseras? Kanske inte så lyckat då att ha kvar "Automobile" i namnet; det finns nästan ingen som använder ordet automobilvagn idag.
Tja, de som (liksom jag) trodde på konkursansökan idag kom tydligen på skam. /MK