Det är mycket nu. Det finns så mycket intressant att skriva om, t ex Pär Nuders delägarskap i de svenska fossilgasledningarna eller att Ekonomistyrningsverket kommit med sin gissning om ekonomin att lägga till tidigare gissningar från annat håll. Eller att experter gissar att Riksbanken inte höjer räntan.
Men jag är ju bara en person, så jag får välja vad jag skall skriva om.
Ja till euron. För
jag kan matte. |
Då väljer jag att skriva om att Jan “det som är bra för EU är bra för Sverige” Björklund föreslår för att lyfta svenska barns mattekunskaper.
Ett citat är på sin plats: “Matte är inte vilket ämne som helst. Det är ett grundläggande basämne som är helt avgörande för Sverige som industrination och för vårt välstånd.”
Antalet timmar matteundervisning skall ökas med 120 om året. Så man kan fortsätta lära ut ingenting, men göra det på fler timmar.
Gott så.
Men sedan sticker Björklund iväg helt i tangentens riktning (tangent är en grej inom geometri, så det idiomatiska uttryckets innebörd går antagligen förlorat för yngre svenskar).
Bland annat så föreslås en, om jag inte är felinformerad, webbaserad utbildning för lärarna, där idag behöriga och legitimerade lärare som undervisar i matte men helt saknar utbildning i ämnet skall lära sig att 1+1=2. Det skall även avsättas pengar till kollegial inlärning. Mattelärarna (alltså de som trots noll kunskaper och noll utbildning i ämnet iaf är legitimerade) skall sätta sig i en ring, sjunga Kumbaya och We shall overcome och tillsammans diskutera om 2+2=3 eller om 2+2=5. Om en kollega (antagligen med fel genus) i kollegiet menar att 2+2=4 så kan kollegan röstas ner av de övriga som inte bara menar att 2+2=5 utan även att det är enklare om pi sätts till 3. Här kan man skriva något om en blind leder en döv eller hur det nu var.
Tillägg: Låt mig gissa att mycket av “vidareutbildningspengarna” kommer omfördelas i de kommunala budgetarna genom höjda internhyror av skollokalerna och i friskolorna gå till ökade vinster för ägarna.
Vad gäller undervisningstid så spelar det ingen roll hur långt man springer om man springer åt fel håll. Det är rent av destruktivt att springa längre om man springer åt fel håll.
Är en person begåvad på matte så blir inte personen lärare, ett av Sveriges lägst betalda yrken. Då är det näringslivet eller någon statlig myndighet som gäller, där man kan få dubbelt så mycket betalt, eller mer.
Och 120 timmar mer undervisningstid höjer inte svenskarnas kunskaper i matte när all tid måste läggas på de svagaste och de övriga sitter 120 timmar och tråkas bort från ämnet. Handen på hjärtat, de flesta tycker matte är trist, tyvärr. 120 timmar till blir bara destruktivt.
Lösningen är att återinföra allmän och särskild matte senast på högstadiet. Låt de som brinner för ämnet och är duktiga få bli det och låt resten få traggla 1+1=2 och färglägga cirklar medan man i särskild matte drar igenom andragradsekvationer redan i mellanstadiet (i Taiwan gör man det när barnen är 6 år gamla).
Men för det krävs det kraftigt höjda lärarlöner. Inför inga meningslösa legitimationer som bara visar att läraren är legitimerad, inte kompetent. Återskapa adjunkttjänster med tillhörande lönenivåer. Gäller för övrigt även andra ämnen. Undervisning är i princip det viktigaste som finns och det är en skymf mot lärarkåren att de är så underbetalda som de är.
Ärligt talat, barn av idag är inte mer korkade än för 30 år sedan. Det är lärarna som är mer korkade (när det gäller matte – är man intresserad av språk så finns det ju ingen annat karriärval än att bli lärare). Nu gäller det förstås inte just dig, kära mattelärare, du är ett lysande undantag vad gäller kompetens, bildning och engagemang. Jag pratar generellt. Inget näthat nu, tack.
Kanske kan mattelyftet öka på grundkunskaperna så man åtminstone klarar av de fyra räknesätten innan första klass är avslutad. Men det är inte plus och minus som är avgörande för Sverige. Det avgörande är att räcka hela vägen till universitetsexamen inom de yrken som driver utvecklingen framåt, dvs teknik och naturvetenskaperna.
Resten kan bli genusvetare.
Nej, jag är inte imponerad av att vi skall bränna skattepengar på det här viset. 2+2=3. Vi kommer bränna pengar, men inte få ut något av det.
Avslutar med en övningsuppgift i matte:
Pelles föräldrar har köpt ett hus för 4 MSEK som kostade byggfirman 1.5 MSEK att bygga. För att köpa huset lånade Pelles föräldrar 85% av 4 MSEK, alltså 3.4 MSEK. Annas förlädrar har ett likadant hus, men inga lån. När bostadsbubblan brister, vem skrattar hela vägen hem till banken? a) Pelles föräldrar b) byggfirman c) banken d) ingen eftersom banken går omkull så byggfirmans pengar försvinner och Annas föräldrar får betala för det hela. Rätt svar är d). Diskutera varför ur ett genusperspektiv.
66 kommentarer
Sweet! Du lydde mitt råd… 🙂
Skippa rak högermarginal – det ser ut som en text från en amatör från 80-talet
Diskutera varför ur ett genusperspektiv. : ))
Hahaha Oerhört roligt. Du sätter verkligen fingret på vad svensk skola gör idag. e) uppgiften får bli att diskutera ur ett mångfaldsperspektiv.
Tack för en bra blogg.
Mvh
Jomal
En stor del av den tråkigaste mattekurs jag läste på universitetet handlade om att försöka bevisa att 2+2=4. "Ringar, kroppar och polynom" kan kursen möjligen ha hetat. Om något bevis till sist framkom så var det i alla fall inte ett sådant som kursdeltagarna i gemen begrep eller hade något utbyte av…
Jag instämmer dock i artikelns poäng. Att stärka matematiken i skolan är nödvändigt, men att bara slänga pengar slumpmässigt i dess allmänna riktning leder ingen vart.
Håller helt med om ditt förslag! Tycker dock inte om din förolämpning mot mig som ung. Tänk på att det förmodligen inte är de ungas fel, de är offer för välfärdssamhället. Själv vet jag mycket väl vad en tangent är, kan räkna med procent och ställa upp diffekvationer.
/ung
Konceptet med okända variabler borde introduceras redan från start, typ x = 2 + 2. Jag minns hur många i min klass hade svårt att greppa detta på högstadiet när det introducerades (minns inte när man fick välja särskild matte men det här kanske var det som sållade). Som tur var hade jag föräldrar med teknisk bakgrund, tack vare det kunde jag redan då räkna ut derivatan.
Jag är helt övertygad att utbildningsnivån hos barnen kommer vara helt beroende på utbildningsnivå och engagemang hos föräldrarna i framtiden. Om det inte redan är så.
Hm, menade han att tangenterna lutar nedåt? Mina är ju rätt platta. Fast det beror kanske på vilken vinkel man har på tangentbordet.
The devil is in the details… Haha, så du köper alltså inte skolministerns fagra utfästelser utan kikar lite under huven. Mycket underhållande!
Tyvärr måste jag hålla med dig. Att slänga pengar (tid) på vidareutbildning av de mattelärare mina barn haft i skolan är nog tyvärr ett "waste". Vi är djupt nere i skiten vad gäller svenska skolan (också)!
The Internet is da shit.
Riktigt bra TED-talk som rekommenderas varmt, även för Björklund alltså : http://vidsynt.wordpress.com/2011/07/17/the-khan-academy/
Exakt, larare maste tjana mer for att yrket ska attrahera mer skarpta manniskor. Framfor allt maste klasserna bli mindre. Max 15 elever per larare i grundskolan. Barnen behover lararens uppmarksamhet. Foraldrarnas engagemang ar oviktigt om de ar genomsnittligt opedagogiska och blir frustrerade nar barnen inte fattar. Det viktigaste ar att lararen klarar av att entusiasmera barnen och ge dem den utmaning som gor att de VILL gora sina laxor och lara sig, samt respekterar lararen och gor som han/hon sager. Viktigt alltsa att lararna beharskar ledarskap vilket maste bli ett betydligt storre inslag pa lararhogskolan.
Jag tycker att det är orättvist att flickans föräldrar får betala pojkens! Ännu ett exempel på hur de dominanta pojkarna förstör för de skötsamma!
För en som har barn i skolåldern är detta blogginlägg inte ett dugg kul att läsa, eftersom det är sant.
Tyvärr lär det inte blir bättre utan antagligen blir det som på min tid när vi som tyckte matte var roligt fick en "extrabok" full med tal sida upp och sida ner. Det skulle hålla oss duktiga sysselsatta medan fröken kunde ägna sig åt de svaga utan att vi störde genom att törsta efter lite utmaningar.
Härlig drapa, om än lite bitterfittig. Jag brukar snacka Borlängemål en stund när jag är på det där humöret, brukar hjälpa. Högre löner ja, mer tid ja. Tidsmängden är faktiskt relevant i de flesta klasser idag, matematik är ett av de mest lärarintensiva ämnena *under* lektion, man far oftast omkring osm en skottspole under lektionen. Men rimligare är då att istället skapa mindre grupper som nämndes ovan, eller varför inte två lärare i klassrummet?
Jag tycker inte lärare är värda högre lön som kollektiv. Däremot de som sliter och är duktiga är värda sin vikt i guld och borde belönas därefter. Några av mina bästa lärare har varit vikarier. Nuders handel&vandel borde prioriterats.
Notera att utbildning är en ynnest samhället ger för att mottagare skall bli produktiv och leverera mer skatt som vuxen, den medförde ofta även fördelar för individen – win-win på nusvenska.
För att komma till rätta med landet krävs inte bara högre lön utan lärarna måste även ha rätt att kasta ut ett störande element från lektionen utan att bli i ifrågasatta av alla från föräldrar till jämo! Status för lärarna.
Sedan bör facken skiljas igen, de olika stadierna bör ha olika fack för olika utbildning.
Det räcker även med en termin pedagogik!
(Även jag har läst kursen med axiom på universitet men jag fann det intressant för den visar ju hur man utifrån antaganden/utsagor som verkar vettiga (1+1=2, 1+0=1 osv.) kan arbeta sig vidare till "högre" matematiska nivåer som om bevisen för dem är riktiga även de är riktiga, förutsatt utsagorna.
Detta system används även av många flumämnen på universiteten, i avhandlingar fyllda med referenser. Och kort, om man kommer ihåg denna mattekurs vet man att det som skrivs är skit om det som det hänvisas till är skit.)
/2011-09-06 15:32, med femma i matte nu i näringslivet men skulle gärna vilja vara lärare om arbetsvillkoren vore vettiga.
Word Cornu, Word!
Barnen blir lätt förvirrade idag, då de säkert snappat upp att 1+1=3 pga synergieffekten.
Aktiepohlman
Mycket fascinerande att den gamla slagdängan, "är du bra på matte så är du smart" fortfarande råder som sanning i diverse ryggdunkarklubbar. Alla som vill kan ta sig en funderare…
Matematikkunskaper fortsätter att utgöra kvittot på individens begåvning och därmed exkludera en stor del av befolkningen. Matte ÄR Ocool och TRÅKIGT, men grunden för coola och roliga prylar och aktiviteter är i stora delar matematik. Men matematik kommer aldrig besvara de stora frågorna eller ge människan tillfredsställelse, annat än för stunden.
Den som kan påstå att matematik inte ligger till grund även för de innovationer och företeelser som för tillfället är på god väg att förgöra livet på planeten, räck upp en hand. Ett matematiskt eller så kallat logiskt tänkande har genom åren visat sig vara otillräckligt för att förklara livet och tillvaron.
Matematiken fördärvar mer än den ger, eftersom den ger intryck av att förklara "allt". Medan den i själva verket bara förklarar matematik.
Bort med matematiken och annat logiskt tänkande, återinför den klassiska dumheten. Låt människor tro LITE om sig själva och andra så kanske de fattar att de inget begriper, som att 2+2 inte nödvändigtvis blir 4… eller 3… eller ens 0.
IQ Badboll
Katederundervisning… suck. Jag hoppas dock att ministern vill nå det som kallas learning studies och lesson studies, vilket förändrat och förbättrat undervisningen i matematik i en del asiatiska länder. Det uttrycks dock inte explicit. Lärare har idag inte tid för ämnesdiskussioner vilket är nödvändigt. (http://www.skolverket.se/utveckling_och_bidrag/2.2304/2.5318/2.2678/learning-studies-och-lesson-studies-1.117044)
Snacka om att denna krönika lockat fram sverige eliten av kvasifilosofer bland kommentarerna!
Vad jag förstått så tyder inte forskningen på att små klasser är särskilt viktigt för utbildning inom matte, iaf inte på nivåer från högstadiet och uppåt. Däremot tycks forskningen, i den mån den kan mäta det, helhjärtat stöda tesen att nivån på lärarna är extremt viktig för utfallet av lärande bland studenterna.
Men jösses, det är matematiker som har konstruerat de finansiella derivat som ledde till konkurs för Bear Stearns och Lehman Brothers. Det är matematiker som suger ut pengar med robothandel på börsen.
Matematiker och innovativa tekniker behövdes för 40 år sedan när människan skulle skickas till månen, men idag är matematikerna i allians med finansiärerna och arbetar inte i mänsklighetens tjänst!
Helt fel alltså, det som du skriver: "Det avgörande är att räcka hela vägen till universitetsexamen inom de yrken som driver utvecklingen framåt, dvs teknik och naturvetenskaperna." Helt fel.
/Guldkalle
Ekonomi är varken teknik eller naturvetenskap. Det är de som tror att samhällsvetenskapen ekonomi är naturvetenskap som ställer till problem.
Hade jag ansett att ekonomi driver utvecklingen framåt hade jag skrivit "dvs teknik, naturvetenskaperna och ekonomi".
Cornu, en person kan inte ha "fel genus". Det blir lite sten-i-glashusvarning på ditt detta annars vettiga inlägg. Kunskap i ett ämne är värdefullt om man skall attackera det, och genus betyder nog inte det du verkar tro det betyder. Förtydliga gärna. Att ha "fel genus" går lika lite att säga som att ha fel Juholt eller fel standardavvikelse. Genus är den strukturella könstillhörighet eller roll som vi präglas in i sedan födseln, och genusanalys och en kritisk hållning till hur genus begränsar både mäns och kvinnors frihet att vara eller uttrycka sina behov och/eller sin karaktär är positivt. Skall inte förväxlas med förvirrad hatideologi av typen feminism, även om vissa genusvetare fastnar med huvudet i röven och nödvändighvis skall hitta bevis för att exakt allt i våra könsroller och beteenden är en social produkt. Vilket är lika rimligt som biologismens ideer om att våra gener styr oss till 100%. Varför skall det vara så förbannat svårt att fatta att det mest sannolikt är en kombination av de båda?
Stavros Luca-kvalitet åt alla elever och vi skulle lyfta som landet med matematik-guld-förmågan alla kategorier.
Vi borde verkligen sluta hantera elevkapitalet som korttids-inventarier i balansräkningen…
Med ett pennstreck kunde vi börja agera och långsiktigt bygga upp elevkapitalet som då kan avkasta mer nyttigheter till fromma för eleverna och hela samhället.
Lösning: Samtliga lärarlöner fördubblas över en 5-årsperiod. Det skall bli trångt i dörren på lärarhögskolorna. Vi bör naturligtvis se till att få de skickligaste teoretikerna att söka och bland dem sålla fram de skickligaste pedagogerna och humanisterna.
Vi talar ju om en renodlad investering och ej driftskostnad som politikerna hittills satt upp eleverna som. Elever är nämligen människor som kommer att generera avkastning till sitt samhälle år ut och år in. Ju högre förmåga, destor bättre ekonomi och välfärd för dem själva och samhället. Vad väntar vi på?
Inte kan det väl vara kontroversiellt för någon att vi organiserar och investerar enligt mitt förslag? Samhället skulle vinna ekonomiskt och eleverna får på köpet förstärkt självkänsla och egen förmåga att klara sig i livet.
Har själv satt mina barn på
http://www.khanacademy.org
Dom lär sig väldigt fort. Mer på en vecka än 6 månader i skolan.
När jag gick på gymnasiet för några år sedan märkte jag ingen eller möjligtvis en något negativ korrelation mellan lärares utbildning och kompetens.
Den bästa matteläraren jag hade saknade lärarutbildning, medan min kemilärare med lång utbildning inte kunde något om kemi. Alls. Bara läste på en sida ur boken innan föreläsning.
Kan någon lösa denna?
Du finner en skjorta för 97 kr men du har inga pengar.
Så du lånar 50kr av far 50kr av mor 50+50=100.
Du köper skjortan och får 3kr tillbaka.
Du ger 1kr till far och 1kr till mor så du har 1kr själv.
…
Du är då skyldig din far 49kr och din mor 49kr.
49 + 49 = 98 + din krona = 99kr.
Var fan är den sista kronan?
Underhållande läsning! Tack för en bra blogg
@Anonym 18:00
49 + 49 = 98 + din krona = 99kr
Den raden är väl (medvetet) förvirrande och felaktig? Jag är skyldig 49+49=98 kr eftersom jag har betalat tillbaka 2 kr, summan=100 kr alltså det som det var från början.
Den bästa mattläraren jag haft var Civ.ing.
Övrig motivering överflödig.
Hur länge har du arbetat som lärare?
Frågar du mig har jag bara jobbat ett år som grundskolelärare, obehörig vikarie. Nyttig erfarenhet, men det var "gamla" skolan när man fortfarande hade särskild och allmän matte. Handlett en del kurser på Chalmers och Göteborgs Universitet också.
Du måste ha fel att teknik och naturvetenskap driver landet framåt. Enligt arrogansen är det finanssektorn och rut/rot/mat samt egen salladsbar till driver landet framåt?
Nej, detta var otrevlig läsning. Texten framför relevant kritik mot dysfunktionellt skolväsende, men mellan raderna finns oerhört mycket förakt för svagare. Varför kalla folk för korkade och klanka ner på dom? Är inte detta i sig "näthat"?
Texten i sig framför ju verkligen många bra och trovärdiga poänger, men jag har svårt att ta dom till mig pga det totala föraktet för t.ex. genusfrågor.
En lite sämre post i en annars lysande blog.
Bra IQ Badboll. Matematiken är fyrkantig och tom !
Naturvetarna kan inte ens skapa en mygga.
De kan egentligen ingenting.
En bonde sålde en säck potatis för 200 kronor, som raffinerades till 10 liter etanol som i sin tur såldes för 500 kronor. Hur mycket EU-stöd behöver bonden för att kunna tanka sin traktor, som drar 1,5 liter etanol per mil?
Av din text kan jag utläsa att du inte har någon kunskap om i tur och ordning: skolors organisation, lärarutbildning, lärarfortbildning, lärarlegitimation eller matematikundervisning (varken i Sverige eller i Taiwan).
Men det är alltid lättare att leverera åsikter om sånt man inte begriper. Då kan liksom tankarna flyta ut lite som de vill och man kan formulera sig mer fritt. Själv har jag arbetat som mattelärare i 15 år och menar att det är ett hedervärt och viktigt yrke. Fast lite dåligt betalt är det (här har du faktiskt ett rätt!). Många lärare brister i kompetens i matte, men undervisar ändå. Då är det väl utmärkt om Björklund anser sig ha pengar till att fortbilda dessa. Jag förstår inte varför du är så kritisk. Vad tycker du att Björklund ska göra med pengarna istället? Köpa guld?
Jag har inte sagt att inte mattelärare är viktigt. Det är kanske det viktigaste ämnet vi har i skolan. Men du erkänner själv att många lärare brister i kompetens men undervisar ändå.
Vad göra med pengarna. Det skrev jag ovan. Höj lönerna för lärarna. Att dela upp i allmän och särskild matte kostar inte pengar, bara att slå ihop grupper från olika klasser så lärartätheten förblir den samma.
Nej, bättre att avsevärt höja lönerna så att som någon skriver "det blir trångt till lärarutbildningen".
"låt resten få traggla 1+1=2 och färglägga cirklar"
Så sjukt elitistiskt så man knappt tror det är sant. Nazism nästa steg.
Vad gäller begåvningen hos (nyare) lärare är det bara att kolla på vad som behövs för att bli antagen till lärarhögskolan som mattelärare (för grundskolan). Jämför sedan med språklärare. Skillnaden i intagningskrav säger allt om grundbegåvningen, generellt.
Va bra, nu ska mattelärarna få lära sig det dom skulle ha gjort på sin lärarutbildning. Björklund kanske ska titta närmare på vad dom sysslar med på höskolan. Ska det utfärds legitimation på att man genomgått mattepåbyggnads kurs också?
JonasL
Lågstadielärare som i dag undervisar i matte utan formell kompetens "tvingas" p.g.a. krav på lärarlegitimation att fortbilda sig. Detta är i grunden bra, även om det för den enskilde läraren upplevs som just ett tvång. Egentligen borde kommunerna fortbilda sina lärare, men det har de sällan råd med så därför måste staten och Björklund gå in (vill du hitta ett verkligt skäl till sjunkande kvalitet i skolan ska du börja prata kommunalisering). Får lärarlegitimationen följden att lärarna får bättre kompetens är det en utmärkt reform och när det gäller fortbildning så förespråkar jag Lärarlyftet som funnits i några år nu. Jag tror att Lärarlyftet både är bättre och mer kostnadseffektivt än den satsning som Björklund nu föreslår.
Din dröm om allmän och särskild kurs är lite naiv. Det är en organisatorisk ändring som i sig inte löser några problem (för övrigt är ett närliggande system under utvecklande av sig självt, så att säga, genom friskolereformen). Och hur bra är det egentligen för Sverige om jag bara satsar på den tredjedel av eleverna går särskild kurs och låter resten sitta och färglägga cirklar. Har jag som lärare inte högre ambitioner än så kan jag lika gärna säga upp mig och börja arbeta som bloggare istället.
Tyckte matte var jättekul fram till 2:an, lågstadiet, men sen fattade jag att jag aldrig skulle få lära mig nåt och tappade sugen totalt. Tänk om någon hade gått igenom hur matematisk bevisföring fungerade innan man började på universitetet? Först då blev matematiken intressant igen för mig.
Sverige halkar sedan länge konstant efter i matematik internationellt sett (PISA-testerna). Vi har många idrottsgymnasium i Sverige, men först på senare tid har det dykt upp ett matematikgymnasium. Musik & idrott är det okej att vara bra i, men inte matematik. Vilka elitsatsningar bidrar mer till välståndet tror ni? Är väldigt orolig då jag har barn som börjar skolan om några år.
Bengt A, jag har hackat på kommunaliseringen av skolan många, många gånger och även föreslagit att skolan skall förstatligas igen.
Facit på nuvarande system och lärarnas prestation har vi svart på vitt i mattekunskaperna som nu ligger i bottenklass. Är det a) barnen som blivit mer korkade (IQ är ärftligt) eller är det b) fel på lärarna och de resurser och former de har att arbeta med?
Det senare var en retorisk fråga. Svaret är förstås b).
Lönenivån är en viktig faktor inom det sjunkande svenska skolväsendet. Dock tycks disciplinen, eller snarare avsaknaden av denna knäcka den mest motiverade av lärare.
1. Rektorer som tar elevernas sida av rädsla för att stöta sig med föräldrar. Ställer en lärare krav blir det ofta ett herrans liv i jantesamhället.
2. När media därtill återkommande levererar snyftreportage med elever som gråter ut över den prestationsångest som råder och det hårda tempot i svenska skolor börjar man undra vad förväntningarna egentligen är. Är det förlängd dagisverksamhet eller förväntas barnen faktiskt lära sig något i skolan?
3. Återkommande rapporter om elever som misshandlar lärare. Vad blir motivationen på en sådan arbetsplats, där jag utan att veta gissar att det i efterhand är läraren som skuldbeläggs, sannolikt för höga krav på den stackars slagskämpen…
Har själv studerat ett år i Japan, vill inte säga att det är ett skolsystem att kopiera. Men med god ordning inom skolorna ges åtminstone möjlighet för alla att tillgodogöra sig undervisningen. Att initiativförmågan och kreativiteten där istället är starkt begränsad är en annan sak. Men varför inte följa Finland som uppenbarligen har ett mycket välfungerande skolväsende.
Högre lön till lärarna? Jösses.
Se och lär Cornu:
http://www.youtube.com/watch?v=nTFEUsudhfs
Jag har gått mattekurser med blivande gymnasielärare i matematik/biologi/fysik och kan ju säga att de flesta av dessa inte kommer ha den djupa förståelsen som krävs för att de ska bli bra lärare i matematik på gymnasienivå.
Någon "fortbildning" eller "lärarlyft" kommer inte heller ge någon djup teoretisk förståelse. Matte kommer fortfarande vara något som bara "är som det är" för dessa. De kommer fortfarande inte vara genuint intresserade och kommer inte ha någon kunskap om matematik som är nyare än från 1800-talet (och knappt det).
1. Svårt att se att kommunaliseringen i sig skulle vara särskilt allvarlig källa till problemet. Se på FK, statligt driven, och bland de sämst producerande myndigheter vi har. Anekdot, men ändå…pengar skulle inte trilla in bara för att staten tog över ansvaret.
2. Däremot tyder väl ganska mycket på att LPO94 var ett stort felsteg; med all "egen inlärning" (som går under många olika pedagogiska flumnamn).
3. Lärarkvaliteten har fallit starkt om vi tittar på betyg bland lärarstudenter. Ännu allvarligare, eftersom betyg ännu mer speglar ambition och motivation (snarare än "IQ"), så har vi inte bara fått lite mindre begåvare lärare…utan framförallt mindre ambitiösa och motiverade lärare. Givetvis förgörande…
4. En omfattande samhällsomvandling där eleven ses som "kund" som alltid har rätt, och anses själv veta vad den bör lära sig. Samma sak ses på universiteten…
Å andra sidan, höjd lön till lärarna idag? Det innebär ju också bara att skölja pengar över en massa lärare som håller (i genomsnitt) ganska låg kvalitet. Vad vinner vi på det? Det vi skulle behöva är högre löner till de som verkligen presterar bra, frågan är hur man lyckas med det…
Vidare, teknikfetischism är lite löjlig. Vad som driver utvecklingen kan inte fås genom att tvinga in elever i teknik och natur. Inte heller matematik. Även om matematiken i sin logiska grund är viktigt. Å andra sidan är matematiken i skolan idag snarare numeriska metoder än klassisk matematik…vad blir man bra på av det? jo, numeriska metoder…
Det typiska för den socialdemokratiska experimentuppväxten många 80-talister fått uppleva genom grundskolan är att det alltid är den sämsta eleven i ämnet som sätter ribban för hela klassen.
Jag hade talang i matematik, varje mattetimme blev jag hänvisad av läraren till hörnet längst bak och fördriva tiden med att lägga pussel(!) så kunde läraren istället hjälpa de (den) eleven som inte alls var bra på matte (och som heller ALDRIG skulle bli det).
Jag hade kunnat vara ett mattegeni vid det här laget om jag fått mina mattetimmar, den andre eleven hade kunnat vara ett fotbollsproffs vid det här laget om man accepterat hans ointresse i ämnet.
Nu är vi istället både två medelmåttor.
Hahaha. 🙂
Man borde låta högskolestudenter på ingenjörsutbildningarna extraknäcka som mattelärare istället och sparka de "legitimerade" lärarna. Studenter har sin grundskoleutbildning tillräckligt färskt i minnet för att komma ihåg vad det var som var dåligt i undervisningen.
21:43 Tyvärr, man blir "mattegeni" på intresse och IQ, inte på "mattetimmar". Vad hindrade dig från att räkna senare i boken eller i en mer avancerad bok i stället för att lägga pussel?
22:05 Aha, så färdigheter är inget man utvecklar på ämnestimmarna, då är det som jag alltid trott – skolan är en förvaringsplats, inget annat.
Tror du missförstod mitt inlägg. Som enskild grundskoleelev (under nittiotalet) fick du _aldrig_ vara mer än ett steg före dina klasskompisar. Det var viktigare att likställa eleverna än att uppmuntra inlärning.
Precis som du säger, intresse och talang (föredrar ordet framför iq), fanns och jag hade det. Jag _fick inte_ räkna nästa sida i boken förrän alla eleverna var klara med föregående sida. Läraren tog boken ifrån mig och hänvisade mig till pusselhörnan.
Nån årskurs senare, mellan-/högstadie, så bad jag om andra uppgifter/annan bok, självklart blev responsen att jag var besvärlig och att det faktiskt fanns en studieplan som måste hållas.
Att uppmuntra inlärning i elevens egna och tydligt uttryckta intresseområde tror jag är mycket mycket sundare än att sätta en inramande gräns (eller mållinje) för _samtliga_ områden/ämnen.
(Ser mycket snarlikt på hela genusdebatten också, som mer verkar uttryckas och handla om likställdhet och likformighet snarare än jämställdhet. Man när och fostrar inte jämställdhen genom att tro att vi alla är likadana och vill göra samma saker. Allting är inte sociala konstruktioner.)
Ge lärarna lön efter elevernas resultat så att de bra lärarna tjänar mer och de värdelösa inget.
Re Anonym 2011-09-06 17:29
Word!
/LC
22:39 och hur mäter man elevernas resultat på ett korrekt sätt? Betyg (verkligen inte)? Nationella prov (antagligen inte, dels eftersom läraren då kommer tvinga alla att "plugga för provet" och man inte kommer lära sig något annat, dels att det ofta är de lokala lärarna som rättar proven själva)?
22:32 Det hade inte varit något problem att räkna extra för mig som också gick i grundskolan på 90-talet, men tyckte det var ganska tråkigt så jag gjorde det inte. Gjorde det på gymnasiet dock (även om kanske 50% av lektionstiden gick till att prata med bänkgrannen eller programmera miniräknaren).
Att mäta kunskap efter en kursplan är ganska lätt. Att mäta initiativförmåga och andra "infallsfärdigheter" är något annat och svårare. En del ovan blandar ihop de två sakerna.
/2011-09-06 15:32
PS
Det är inte kommunaliseringen av skolan det är fel på utan regelverket och kontrollen av den.
DS
"Men sedan sticker Björklund iväg helt i tangentens riktning (tangent är en grej inom geometri…)"
LOL 😀
// En som hatade matte på högstadiet (1994), men kom igen i gymnasiet och nu har läst både "Analys i flera variabler" och "Linjär algebra" och nästan haft roligt samtidigt! Fast, så blev jag bara lastbilschaffis till slut ändå :/
Bara och bara. En samhällsbärare som får de för samhället nödvändiga transporterna att fungera från dag till dag, och dessutom faktiskt kan ha bättre betalt än en civilingenjör beroende på vad man kör på för något.
20:44:
Att finland har bättre genomsnittsresultat i jämförelser lär ju inte så lite ha att göra med att dom haft en restriktiv invandringspolitik. Gör en jämförelse med svenska elever med föräldrar som gått i svensk skola så blir skillnaden en annan. Men detta är ju förbjudet att ta med i beräkningen. Skyll istället på lärarna.
20:09:
Det är ju du och dina AFAkompisar som ställt till med smörjan vi får uppleva nu. Skönt att pendeln nu håller på att svänga och det blir ok att vara duktig på något annat än kultur.
18:43, Frankrike har bättre resultat än Sverige om jag minns rätt. Liksom Nederländerna. Gott om invandrare där.
Skall du komma med rasistiska uttalanden får du faktiskt backa upp dem med fakta (siffror med referenser och statistiks signifikans) istället för löst tyckande.
18:43 har absolut ingenting med ras att göra. Det är bara din straw man. Fakta är att föräldrarnas genomsnittliga bildningsgrad är lägre och det är starkt kopplat till elevernas prestation.
Sverige och Finland liknar varandra mycket mer när det gäller skolsystemet än vad Sverige och Frankrike gör. Frankrike är mycket mer auktoritärt.
"förlädrar"
Anna haver förlädrar ist. för föräldrar? 😉