I brist på annat denna vackra vårdag så föreslår jag att ni läser bloggrannen Morgonsurs inlägg om SOS Alarm. Bloggaren Tokmoderaten som jobbat ett antal år som operatör hos just SOS Alarm har också fyra inlägg (del 1, del 2, del 3 och del 4), som man bör läsa.
Det statligt, landstings och kommunalt ägda bolaget SOS Alarm tog enligt bolagets årsredovisning för år 2010 emot 3 541 080 samtal enligt nedan.
Det tragiska och aktuella fallet med 23-årige Emil motsvarar ungefär en miljondel av samtalen till SOS Alarm.
57% av alla samtal till SOS Alarm är felaktiga samtal, för detaljer se ovan. A-nummerlösa anrop är telefonsamtal från främst mobiltelefoner där det också inte går att fastställa till vilken larmcentral larmet hör hemma på.98.5% av de samtalen är onödiga. Ringer man därför ett A-nummerlöst samtal till 112 kommer man till en telefonsvarare där man informeras att man ringt SOS Alarm 112 och behöver trycka på 5:an på mobiltelefonen för att faktiskt kopplas till en operatör.
4 kommentarer
Intressant hur man försöker att ursäkta den kroniska svenska resursbristen och dess naturliga konsekvens med operatörer som nekar ambulans.
Okynnessamtal finns överallt där ambulanser finns, men av någon anledning nekas inte ambulanser och kommer rentav fram i tid i länder med en bättre dimensionerad ambulanssjukvård. Även om sköterskan begick ett klockrent tjänstefel är det varken första eller sista gången, och händer mycket oftare än man kan tro. Skillnaden här är att familjen skrev till Filippa och gick ut i pressen med det hela.
Storgöteborg har 8-9 ambulanser dagtid, 5 nattetid och 6 på helger (och även 3 i reserv), varav ca hälften ägnar sig åt transporter mellan de tre sjukhusen i Göteborg. Vet ingenting om förhållandena i Stockholm, då jag aldrig jobbat där, men jag misstänker att antalet ambulanser per capita är liknande. Självklart försöker man "spara" ambulanser till riktigt akuta fall. Och självklart stryker folk med.
Varför är det INGEN som har uppmärksammat att han var på vårdcentralen vid två olika tillfällen innan händelsen, där de inte kunde se vad symptomen pekade på utan endast skrev ut antibiotika???
SOS Alarm fick nu ta smällen pga kunskapsbrist vid första instans och det verkar som att INGEN ens ställer frågan om varför inte vårdcentralen kunde hjälpa honom??
Anonym 16:07
Svaret på din fråga är: Det blir ingen bra story då.
Tyvärr måste vanlig media alltid ta bort detaljer för att få en händelse slagkraftig. Det går inte att driva en story om det finns en massa motsägande fakta och detaljer, det är berättelsen enkla uppbyggnad som gör att den är säljbar, att människor snabbt och enkelt fastnar och "får en åsikt".
Det ska vara svart eller vitt, ont eller gott, det ena eller det andra.
Tyvärr är människor enbart det ena eller det andra, antalet exempel är många, många; kan en pedofil vara en extremt bra tränare? Nej säger storytelling – ja, säger verkligheten. Kan en extremt begåvad och hyllad filmskapare samtidigt vara en våldtäktsman? Nej säger storytelling – ja, säger verkligheten.
Om du tänker efter kan du säkert komma på många fler på egen hand. Börja med ytterligheterna, de som framställts som extrem onda och de som framställts som extrem goda.
"Genus och
räddningstjänst
Myndigheten för samhällsskydd
och beredskap vill
stödja kunskapsuppbyggnad
(forskning) inom temat
Genus och räddningstjänst.
MSB avser att avsätta upp
till 10 miljoner kr för ett
ramforskningsprojekt med
start 2010."
USCH!
Statsstödd pseudovetenskap. Endast i Sverige.