Den första oljepipelinen mellan Kina och Ryssland har öppnat. Denskall leverera olja till Kina de närmaste 20 åren, dvs ungefär så länge som Ryssland kommer kunna fortsätta exportera olja. Det rör sig om fullt utbyggt 30 miljoner ton olja (toe) om året, eller ca 204 miljoner fat olja om året.
Lite drygt 550 000 fat olja om dagen, eller drygt 5% av Rysslands nuvarande oljeproduktion alltså och en större andel än så av deras exportkapacitet. Hela den globala oljeexportmarknaden som vi oljeimporterande länder skall dela av är ca 44 miljoner fat om dagen, varav alltså mer än 1% nu har låsts in på ett nytt långtidskontrakt.
Vad som är väsentligt är att detta är ännu ett steg i att starka aktörer som Kina binder upp sina oljeleveranser på långtidskontrakt, medan ett land som Sverige som köper på marknaden nu alltså har en marknad som är ytterligare 550 000 fat mindre per dag att handla från. I Sverige sticker vi som bekant huvudet i sanden när det gäller peak oil, och tror att vi framöver skall kunna köpa vårt behov av olja över marknaden.
Exportmarknaden kommer i princip ha upphört till år 2030, när alltså det rysk-kinesiska kontraktet upphört, men redan innan dess kan Sverige finna sig utan möjlighet att importera olja. Vad vi behöver göra för att säkra kritisk olja för blåljusmyndigheter, försvaret och kritiskt infrastrukturunderhåll inom t ex Trafikverket, Svenska Kraftnät etc, är att teckna långtidskontrakt för leveranser av olja. Förslagsvis med Ryssland, eftersom Norges oljeexport antagligen upphör före den ryske björnen. Tecknar vi leveranskontrakt idag, så kanske vi slipper betala med mer än pengar i en framtid där pengar inte kommer räcka som betalningsmedel för den sinande oljan.
Varje pipeline från Ryssland är ett medel för rysk utrikespolitik. Ryssland har nu knutit Kina närmare sig, liksom Nordstream-pipelinen för gas kommer göra att EU måste dansa efter rysk pipa framöver.
Samtidigt är förstås kontrakt på oljeleveranser bara konstgjord andning. Oljan sinar och efter ca år 2030 kommer vi oavsett vara oljelösa om inte något oljeproducerande land vill förvägra den egna befolkningen olja till fördel för Sverige. Vi kommer inte klara av att ersätta dagens konsumtion av bränslen via biobränslen, vi kommer kanske kunna ersätta bråkdelar av personbilarna med elbilar, men entreprenadmaskiner och tunga transporter kommer inte köra på el.
Medräknat effektiviseringar, biobränslen, elfordon och att oljeproducerande länder förbarmar sig över oss och säljer olja till oss även år 2030 så kommer antalet fordon ändå ha minskat med 60% på de svenska vägarna de närmaste 20 åren. Om man är tekniknaivist. Lika bra att vi vänjer oss.
18 kommentarer
Fråga är dock när exportländer som Ryssland kommer bryta sin långsiktiga kontrakt om de inte längre har olja kvar till inhemskt efterfrågan. Visserligen har vi långakontrakt och dansar duktigt efter ryskapippan så har vi större möjlighet än köpa kortakontrakt eller på spot marknaden. Dock tror jag risken är stor att de själva bryter leverans av ett långt kontrakt om den har bättre använding för den olja någonannstanns. Vid en långvarig/permanent brist på energi så kommer ryssen (liksom övriga länder som har olja kvar att lev) bry sig mindre om de långsiktiganleveranserna.
I såfall får vi bygga uppknöts egna inhemska lager som isåfall måste täcka 10år-20år naturligtvis med stark och strik rasonering.
Har du läst hur Kina skall betala för oljan?
Tänker de dumpa sina USD på Ryssen eller betalar de med RMB?
Är de smarta så dumpar de ut sina dollar.
Intressant läsning som vanligt Cornucopia. Vad tror du om vete priserna i detta läge?
Energi i alla former håller på att bli den nya världsvalutan.
Energi i alla former är makt.
Den som har energi är fri.
Vad tror du om påståendena om olja på svensk sida av östersjön? Opab är ju sugna på att borra och tror sig kunna hitta ganska mycket. Polackerna pumpar ju redan i dagsläget upp 15-20k fat om dagen precis vid sidan av gränsen… Får bara hoppas att dom inte kommer åt att suga ut våra källor också.
Gammal länk men ändå: http://www.thelocal.se/9165/20071121/
"…år 2030 så kommer antalet fordon ändå ha minskat med 60% på de svenska vägarna de närmaste 20 åren. Om man är tekniknaivist."
Ja, som vanligt träffar du mitt i prick. Förstår inte varför det är så många som inte kan inse att det är lika bra att börja tänka om redan nu. Som jag alltid kommer tillbaka till, persontransporter och ett mindre fraktande kan ske med cykel inom städer (och ibland mellan). Fast så länge energin (oljan) är så billig är det lättare att sticka huvudet i sanden.
Fortsättning på det jag skrev här ovan om östersjön. Sökte runt lite och hittade att det är av polska staten ägda petrobaltica som producerar i östersjön. fältet heter B3 och är det första av 4 fält som dom ska borra på. produktionen 2009 uppgick till 180,9 kton. Allt enligt http://www.lotos.pl/en/korporacyjny/grupa_kapitalowa/lotos_petrobaltic
Det är inte alls konstigt varför man kör med olja fortfarande.
Oljeägarna har mer pengar än ny tänkarna. Oljeägarna vinner således ständigt lobby kampen.
Oljan stannar således kvar tills den är fullt slut.
Såvida inte ett under sker=). Sällan de sker, men blir intressant att följa det hela de kommande åren.
Håller med om att energi kommer vara den kommande valutan (det är den så klart redan och har varit ett bra tag också). Mest energi ägarskap (läs: olja, kol etc i detta fallet) ställer kraven i framtiden. Och de andra kommer strida hårdare om den än vad de gör idag.
Det kommer bli väldigt intressant gällande vem som anfaller vem först och var man ska placera sina pengar för att ta del av uppsidan:). Vart satsar ni era pengar? Ryssland? Kina? Annat?
Lean production och just in time leveranser rimmar illa med oljebrist. Blir skoj att se alla kvartalsekonomer kalkylera ihop detta.
Kineserna är smarta och jobbar för fullt med att dumpa sina USD. Emellertid så är ryssarna också smarta, de kommer inte att acceptera USD som betalning, se länk nedan,
http://www.commodityonline.com/news/China-Russia-trade-agreement-End-of-Dollar-era-34036-3-1.html
Varför tror ni inte att marknaden kommer att styra här också? Jag tror att den som betalar ryssen bäst kommer att få köpa oljan av dem. Ryssar är precis lika giriga som alla andra. Är det någon som betalar bättre än den inhemska befolkningen så kommer de att få köpa olja av dem. Som vanligt är det den fattigaste delen av befolkningen på jorden som kommer att få ta smällen.
Självklart är de som betalar bäst som styr och de fattigaste stå vid sidan. Frågan är dock när man slutar följa långsiktiga kontrakt och bryter dessabför att någon betalar betydligt bättre och riskerna av att inte följa dem är försumbara och motparten inte har något sätta emot. Pratar vi verkligen nerkörning av ekonomin så är värdet av framtida affärer också betydligt lägre än idag.
Min fråga var ju egentligen rörande om man verkligen kan vara säker på få olja om 20år till det priset som man kommit överens vid 20års kontrakt då det finns andra som är villiga betala mycket metför det om 20år. Skulle vanliga marknadskrafter råda så skulle vi om vi hade 20 eller 30års kontrakt kunna sälja vidare den. Dock tror jag inte vi har en öppen marknadsekonomi mellan eller inom länder om vi har verklig brissituation. Att Ryssland inte bryter ett kontrakt med china är nog korrekt dock med ett litet land som Sverige. Visserligen av järnmalm, viss uran, skog och färsk vatten.
Ni skriver som krattor! Skrivihop!
Mvh Guldnisse
Det som anonym tar upp beträffande svensk olja utanför Gotland är mycket intressant. Jag anser det vara självklart att vi snarast skall starta utvinning av denna, helst genom ett statsägt företag så att vinsten går direkt in i statskassan. Tyvärr har regeringen nyligen sagt nej till utvinning. För att blidka opinionen skall vi sedan satsa varje vinstkrona i att ställa om samhället bort från fossilberoendet. Satsningar på metanol-, DME-, och biogasfabriker, effektivare skogsbruk för att få fram mer råvara, pengar till forskning om t.ex. ny batteriteknologi, subventioner till biodrivmedelsbilar, nya kärnkraftverk osv.
/Martin
2030 är jag spridd för vinden eller nedstoppad i myllan hoppas kursökningen oljeinvesteringen kommer tidigare så man får nytta av klinken.
Indien ser ut exportera socker i år håll ett öga på priset! Bomull skall ned vete skall upp, rare earth är överskattat får en dipp.
Så länge folk fortsätter att bränna på i sina enorma jeepar är det inte okej att börja utvinna olja på hemmaplan. Man måste hushålla med resurserna. Det verkar Anonym 02.23 ha missat helt.
Hur ser du på Oil/gas-shale fyndigheterna som på andra sidan Atlanten målas upp som räddaren i nöden och som tros, eller var det uppskattas, lösa USA's fallande oljeproduktion?
Peak Oil verkar många heller inte tro på längre pga de stora Barnett & Bakken fyndigheterna samt liknande bergarter som finns utspridda i Nordamerika och övriga världen..
http://www.oilshalegas.com/shalefields.html