458
Förra veckans undersökning om huruvida ni anmärker på fakturor eller leveranser som är fel till er egen fördel hade väl inte världens mest positiva resultat. Ärligt var det antagligen, även om många inte är så ärliga.
En majoritet säger sig åtminstone höra av sig och korrigera, men 40% skulle inte göra någon åtgärd. Man är sig själv närmast.
Vad hände med ärlighet varar längst? Skärpning.
Vi svenskar ser ut att vara ganska småaktiga och snåla. Men är glaset halvtomt eller halvfullt? 51% är åtminstone ärliga. Tack för det, ni ärliga människor.
8 kommentarer
du måste även väga in att folk inte är ärliga när de svarar på frågor om ärlighet…
så om 50 procent uppger att de är ärliga så är väl 50% av dem som säger det oärliga? eller blir det nån slags omöjlig loop i mitt resonemang… 🙂
/M
Jag svarade "hör inte utav mig". Har ingenting med (o)ärlighet att göra.
Tänker då på större företag som ex. vattenfall, telia eller större kedjor som OnOff dylikt.
Det hela handlar om att jag som privatperson inte tänker lägga ned arbete på att lösa deras missar, de gör ju knappast det för mig. Tvärt om så är det oftast jag som kund som måste betala för deras missar genom att åka en extra gång till butiken eller sitta en timme extra i telefonkö. Så för mig handlar det helt enkelt om "ekonomisk karma/ återbäring".
Kan ta ett exempel när jag köpte en power supply från en större elbutik i sthlm stad för drift av diverse elektroniska experiment jag sysslar med i min lägenhet. Köpte den i butik och släpade den sedan hem först tåg sedan 5km till fots, en låda med den nätta vikten på 21 kg. denna apparat vägde 10,5 styck så självklart var det två ex i den jag fick hem. Samma butik hade månaden innan get mig en vara vars modell var fel vilket ledde till att jag fick ta mig tillbaka till butiken och byta ut till rätt varaför egen maskin.
Så för mig var det poetisk rättvisa. Den ekonomiska förlusten för mig sett i tid att ta mig in och till stan för att byta en vara var garanterat större för mig på privat nivå än den ekonomiska förlusten de gjorde på att ge mig dubbla varor. Dessutom var det butikens fel båda gångerna.
Jag skulle (självklart) agera helt annorlunda om jag fick tillbaka för mycket växel på en gårdsbutik som säljer egenslaktat kött eller om Maja 15 gav mig tre par strumpor i stället för två i dörren.
Varning till er som inte hör av er:
Det ryktas att våra barn får lära sig i skolan att man skall vara ärlig!
Föreslår att ni startar namninsamling för att få bort dessa samhällsomstörtare.
Och glöm inte att påtala för era barn att det som dom får lära sig i skolan om ärlighet, är alldeles fel.
Kommer att tänka på en krönika i Värmlands Folkblad för några år sedan. Krönikören hade velat tipsa Telia om att en av deras stolpar höll på att skatta åt förgängelsen. Men då han inte var kund hos Telia ville de inte tala med honom i kundtjänsten. Vilket var den enda kontakt de erbjöd. Efter en lång väntetid i telefon förstås.
Så han skrev det i en krönika i tidningen istället.
Så det ligger en del i vad Mikael Sundh skriver. Är det omöjligt att vara ärlig eller hjälpsam – får man till och med sk-t för det, då lägger man nog ner.
Kundtjänster hos storföretag verkar i många fall vara felaktigt implementerade. Tips av allmän karaktär (men nyttiga!) tas inte emot.
Företagen och deras ägare gör profit på att förstöra miljön. Alla sätt att kasta grus i deras maskineri är naturligtvis bra! Vad gör man inte för sina barn och barnbarn?
Jag röstade på övriga eftersom det beror på summan. Är det bara en liten differens skulle jag inte bry mig. Det skulle kosta mer för båda parter att ändra. Men vid större summor bör man naturligtvis informera sin partner/ leverantör.
Jag håller helt eller delvis med Mikael Sundh. Vissa kedjor kör bara över sina kunder, hos en kedja fick jag inte lämna tillbaka en skrivare en gång och jag kan säga att de LÄTT har förlorat ca 100 kunder under de 15 år som gått (förutom mig då). Den kedjan skulle jag aldrig "höra av mig till". Däremot en som sköter om sina kunder och låter dem ha rätt kommer jag att vara tillmötesgående mot, liksom rekomendera dem för andra.
Sedan kan man dra deras komersialism hur långt som helst, tex att de lurar oss med all sin reklam osv men det är ointressant i detta resonemang.
En sista tankegrej vad det gäller mig är att jag hör inte av mig så länge det inte drabbar en enskild individ/människa för då skulle det istället sänka min ekonomiska karma.
Svarade inte då jag inte vet. Det var många år sedan som jag kan minnas att något sådant hände mig. Den gången skulle jag köpa ~10kg socker som senare skulle jäsas och …..as.
Det här var före tiden för oändlig tillgång till smuggelsprit, smuggelcigg, smuggelhas.., smuggelkvinns.
Mannen i kassan ville undersöka min ryggsäck och när han gjorde det så slog han inte in sockret som sakta åkte förbi så jag betalade bara för någon liter mjölk.
Hade han inte undersökt min ryggsäck skulle jag nog sagt till, konstigt att han inte reagerade på det låga beloppet.
/Tisgift