Oljeförbrukningen i framför allt USA är som störst under sommarmånaderna, under vad som kallas för driving season. Amerikanerna lyckas på något vis köra ännu mer bil under sina få dagar semester än vad de lyckas göra när de sitter i trafikstockningar på sina allt längre pendlingsvägar.
Med denna förbrukningstopp så brukar också oljepriset sticka iväg mot sommaren. Ser man till snittet för de tio åren 2000 – 2009, så stiger oljepriset från april 5.4% till maj, 10.7% till juni, 11.7% till juli och 15.1% till augusti. Utvecklingen juni – juli är inte sällan svag, utan uppgångarna sker april – juni och juli – augusti.
Enda året av dessa som priserna fallit väsentligt april-maj var år 2005, medan t ex 2001 visade fallande priser under juni och juli. 2005 var som bekant en väldigt allvarlig orkansäsong, redan innan Katrina och Rita framåt hösten. T ex gjorde orkanen Dennis i juli 2005 så att världens största oljeplattform, Thunder Horse, nästan totalhavererade. Undantaget den inledande dippen i priset 2005 så stärktes oljepriset resten av sommaren.
I övrigt har priserna alltid stigit. Undantaget i år.
För prisnedgången april – maj 2010 är oöverträffad. Under perioden 1986 – 2010 var den näst största prisnedgången april – maj år 1996, med 9.9% i nedgång, att jämföra med 12.5% för 2010. Snittförändringen 1986 – 2010 för april – maj var +3.2%. Att jag inte gjort en graf över längre bakåt i tiden än år 2000 beror på att den nuvarande råvarboomen började runt år 2000, och tidigare år kan därmed anses som mindre intressanta.
Så vad är förklaringen till denna extrema nedgång? För en ledtråd så kan vi titta på utvecklingen juli – augusti år 2008. I augusti började darrningarna inför den akuta fasen av finanskrisen och nedgången i oljepriset blev extrem för årstiden.
Samma sak ser vi antagligen nu, nämligen att oljepriset föll tvärt mot säsongsmönstret pga den aktuella skuldkrisen inom EU.
Ekonomiska kriser är alltså starkare drivkrafter för oljepriset än de vanliga säsongsvariationerna.
Man kan antagligen dra en av två slutsatser av detta. Antingen kommer oljepriset fortsätta att krascha, eller så är det tidernas köpläge och säsongseffekten kommer ta över. T ex förväntas orkansäsongen bli värre än vanligt, och orkanerna bidrar tillsammans med driving season till säsongsvariationen i oljepriset.
Samtidigt är oljelagren i USA välfyllda, även om de börjat minska pga den ökade raffineringen av bensin inför sommarens bilsemestrar. Även lagren av bensin får anses vara välfyllda.
Fundamenta fortsätter vara starka för oljan med peak oil, och även ett uppåttryck på marginalen pga borrningsförbudet för djuphavsolja i USA. Men skräcken och paniken över fortsatt ekonomisk kris är störst av alla, åtminstone än så länge. Min grundtes för peak oil fortsätter att gälla. Oljepriset kommer bli allt mer volatilt och variera kraftigt år till år, mycket beroende på hur världsekonomin mår.
Oljeprisets utveckling över sommaren ter sig iaf allt annat än självklar pga det extrema fallet april – maj. Vill man jämföra med 1996, så hade oljepriset återhämtat sig till nivåerna för april först i september.
3 kommentarer
Tack för den snabbresumén, det är väl ungefär vad en lekman som mig själv kan komma fram till, det spretar friskt åt flera håll.
Blev själv utstoppad i oljan i fredags, och som läget är nu blir det att sitta på sofflocket tills konsolideringen upphör och marknaden bestämmer sig för om det är grönt eller rött som gäller.
Intressat läsning..Lite förvånad själv över hur svagt råoljan har utvecklats, men den finansiella oron är påtaglig..
Mvh!
/Warren
Varför förväntas orkansäsongen bli värre än vanligt?
Om det är den förkättrade globala uppvärmningen som spökar, så borde orkansäsongerna framöver bli lindrigare än vanligt.
Uppvärmningen antas vara störst vid polerna, vilket medför att värmetransporten från ekvatorn mot polerna avtar p g a minskande temperaturskillnader, vilket i sin tur bör ge svagare vindar. Vanlig fysik.
Meteo