På SvD Brännpunkt gråter representanter för flygbranschen ut och mer eller mindre kräver skattepengar för att rädda deras vinster från vulkanaskan.
Vad vi ser är hur peak oil kommer slå mot flygbolagen, fast det hela har komprimerats till fem dagar istället för de kommande 10-20 årens allt akutare bränslebrist och skenande bränslepriser.
Mycket intressant i artikeln. Lite citat ur partsinlagan:
“Hela samhället är beroende av en väl fungerande flygindustri.”
“Den svenska importen och exporten sker i ton räknat bara till några få procent med flyg, men värdemässigt står flyget för ca 40 procent av import och export.”
“Om inte flyget fungerar så tillfogas samhället, näringslivet och medborgarna mycket snart stora skador, som kommer att bli svåra, dyra och kanske i vissa fall omöjliga att reparera. Utan flyget flyttas vi tillbaka till 1800-talet.”
“Branschen behöver akut hjälp för att överleva, för att kunna fortsätta stå till samhällets tjänst och för att kunna fortsätta erbjuda arbetstillfällen i ett stort antal branscher.”
Nu är vulkankrisen ett övergående problem, och de bolag som inte redan hade usel ekonomi kan ta över de konkursade bolagens marknadsandelar och konkursbon. Infrastrukturen finns därmed kvar, utan att kosta skattebetalarna ett öre. Vill ingen ta över rutterna eller köpa konkursbona så beror det på att rutter och konkursbon helt enkelt inte var lönsamma oavsett.
Men när vi når den permanenta oljekrisen så kommer inte problemen att gå över.
Undantaget Richard Branson på Virgin Airlines så tror jag i princip alla flygbolag helt försöker förneka att peak oil alls existerar och framöver kommer stoppa hela flygindustrin.
För de som idag är beroende av flyget, så ger den nuvarande krisen utmärkta möjligheter att anpassa sig till det framtida i princip flyglösa samhället i den kommande permanenta oljekrisens spår. Varför vänta tills läget är akut senare under decenniet, när man redan idag kan vidta åtgärder.
22 kommentarer
Flygbolagen måste ju förneka peak oil, annars skulle ju deras aktier snabbt dala. Ledningen ska ju visa en så fin framtidsbild som möjligt för befintliga och blivande aktieägare. Richard Branson däremot, han behöver ju inte ljuga för sig själv. (ok, jag har inte koll på resten av ägarbilden i Virgin Airlines men han är ju uppenbarligen tillräckligt tongivande)
En så kallad kreativ förstörelse. Plan och infrastruktur finns kvar, men skulderna försvinner. Konkurser är bra.
Det enda dåliga är att Olofsson och Odell, istället för att sälja av SAS i god tid, istället slängde goda pengar efter dåliga i nyemissionen. Som nu kommer att vara förlorade.
Men det blir som tur är inte mera pengar. Eller?
Stor skillnad i en ordnad avveckling eller ett akut stopp i flyget.
Volvo behöver inte ha just in time leveranser från andra sidan jorden.
Men Kinas snabbtåg till London är numera en realistisk investering. Restid två dygn.
Åker själv gärna tåg till Europa och skulle gärna åka båt till USA. /Oppti
Enligt Pentagon USA börjar den globala oljan totalt minska 2012 för att 2015 ha en minskning i produktionen av 10 milj bpd (ca 12% minskning från idag. Ett uttalande som har tagits på allvar världen över. (man litar tydligen mer på militären än geologerna)
Vi kan då vara bara två år från att decline inträder. Hur skall man kunna "gömma" detta för marknaden?
När faktum blir uppenbart kommer värdena på de flesta företag minska eftersom tillväxt ständigt kräver mer olja. Och den olja som finns kommer bla Kina att lägga beslag på som vi redan nu ser.
Oljan borde då bli allt dyrare och allt färre kommer att ha en plus-tillväxt som möjliggör köp av dyr olja.
Om oljan bara från idag stiger med 10% skall ökningen plusas på i alla led och varor från råvara till kund blir då avsevärt dyrare än bara 10%.
Man säger att omställningen i samhället de kommande 20 åren kommer att vara större än de senaste 100 åren, vilket inte vill säga lite.
Jag tycker ändå att stadsjeeparna verkar bli fler, vilket ju är konstigt eftersom de drar så mycket bensin. Det blir verkligen som att sitta med Svarte-Petter om man har en Hummer H2 som enda bil när bensinen kostar 100 kronor litern.
Oljan kan tredubblas i pris och vi kommer ändå kunna köra ungefär som idag.
Större delen av bensinpriset är idag skatt, så om politikerna vrider ned kranen en aning så får vi inte en dramatisk höjning av oljepriset.
Sen kommer konsumtionen att drabbas då en uppsjö andra varor som innehåller olja mm kommer bli dyrare.
Peak Oli kommer bara leda till förändrade konsumtions och utvecklingsmönster,inte världens undergång.
Vem har påstått att peak oil innebär jordens undergång. Peak oil innebär förändring, slutet på en hel del konsumtions- och samhällsmönster och början för andra. Massflyget är en näring som kommer att i mycket få se sitt slut, även om nischflyg antagligen kommer finnas kvar. Men några fem terminaler på Arlanda lär inte behövas.
Att peak oil kommer att leda till stigande priser på i stort sett allt innebär ju krasst att var och en kommer att få råd till allt mindre (i genomsnitt, vissa länder kanske klarar sig hyfsat på andras bekostnad). Om man får allt färre varor och tjänster på samma mängd pengar så kommer ju handeln att minska och behovet av transporter också att minska.
Det är en anledning till att jag tycker man siktar helt fel om man satsar på snabbjärnvägar för att ersätta flyget. Tiden kommer att få mindre betydelse allteftersom transportsträckorna minskar, vilket de kommer att göra när transportpriserna ökar. Det borde vara viktigare att ha ett större järnvägsnät med energieffektiva tåg än att satsa på snabbtåg. Det kommer definitivt inte att vara lika många som nu utnyttjar flyget, som kommer att utnyttja snabbjärnvägar. FÖr mig handlar det om ren kapitalförstörelse. Man får mycket mer tåg och järnvägar om man satsar på den vanliga varianten.
/Herman
Herman, precis. Samtidigt håller Trafikverket (fd Banverket) på att riva upp 1000-talet mil svensk järnväg som är glest trafikerad, dessa sträckor får servas med buss istället, och ovanpå det tar man bort lokala järnvägsstationer för att snabbtågen snabbt skall komma från storstad till storstad.
I Falkenberg måste man numera i princip ha bil för att komma till stationen, som flyttats bort ifrån staden.
@Heramn: Men det handlar också om förbättring.
Ingen vill väl få det sämre i framtiden, eller att ens barn skall ha det mycket sämre än man själv ?
Lägg därtill att snabbtåg är mer energieffektiva än flygplan, och framförallt är bra mkt mindre känsliga för hur energi produceras…
/K
Ibland undrar jag hur de tänker, eller om de tänker alls…
Här står representanter för flygbolagen med mössan i hand och vill ha statliga pengar eftersom deras medlemsbolag i det närmaste är tömda på likviditet och därför kommer att gå i konkurs. Detta efter en veckas bekymmer med aska.
Men det är ju samma sak som att de kommer att hamna i samma sitation inom drygt två månader om deras beläggning minskar med 10%.
De har alltså helt andra bekymmer… Askan gör det möjligen bara synligt.
Stödpengar kommer inte att hjälpa!
En sak som jag tycker askmolnet sätter i fokus är hur rådande ekonomiska system institutionaliserar föråldrade idéer, tekniker och koncept på samma gång som dessa görs extremt känsliga för yttre påverkan.
Det finns entusiaster som arbetar för att öppna upp inlandsbanan igen. Tydligen skall allt sly som växt upp på och runt banvallen räcka för att finansiera en första upprustning.
http://www.dalademokraten.se/sida/id/103097/
Intressanta diskussioner i ämnet redundans och omledningar av tågtrafik vid störningar kan man se här
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=41408&PHPSESSID=1b6084bbc48caede223fef67235c5b56
Det är alltså inte bara för att man inte längre kan leda om, utan att man inte vill, som gör att man hellre kör ersättningsbussar än leder om.
Peak Oil är ungefär som rökning. Man vet att det är farligt men man gör inget åt det förrän man får ett besked från Doktorn att man har kol.
Det dödar långsamt, ungefär som det där med grodan, om man kokar den långsamt så stannar den kvar och dör, men om man slänger ner den i kokande vatten så hoppar den ur kastrullen.
Peak Oil är överskattat.
Vi kommer att klara oss bra även efter peaken.
När den inträffar är ganska ointressant tex om det är 2012 eller 2020.
Det intressanta är – vad gör vi åt det?
Kul att höra att det finns andra än domedagsprofeterna här också. Dvs ni som inte tror att det blir mänsklighetens undergång.
Vid peak oil ökar miljöförstöringen!
Det börjar redan nu (vid ca 80$/fat) bli lönsamt att exploatera olje/tjärsand för att ersätta olja, och kol kan relativt enkelt omvandlas till (diesel-)bränsle.Dessa råvaror finns i enorma mängder, men för varje energienhet så orsakar dom mycket större miljöskada än oljan.Den verkliga skiljelinjen är peak_fossila kolväten, inte peak oil. men dit är det ett antal decennier, tyvärr
/GeCe
Hade varit bra om du skaffade en facebookfigur så att vi som läser dig kunde veta vilka nära kompisar man har som är av samma karaktär.
Bra blogg/ Mvh Henr_k
Den viktiga frågan för var och en är vad man själv ska göra? Skaffa vapen? Odla egen mat? Flytta till landet?
FredrikN
GeCe, peak coal ligger närmare än du tror, se
http://cornubot.blogspot.com/2009/07/peak-coal.html
Gasproduktionens peak ligger också runt 2030.
Lite om fossilgas
http://cornubot.blogspot.com/2009/12/den-ryska-fossilgasen-och-den-framtida.html
"Judging by recent volcanic and earthquake activity, Thordarson and his colleagues believe that Iceland is entering its next active phase and estimate it will last for 60 years or so, peaking between 2030 and 2040."
(http://www.newscientist.com/article/dn18786-get-ready-for-decades-of-icelandic-fireworks.html?full=true&print=true)
intressanta tider framför oss.
Luftskepp, luftskepp, luftskepp!
Har just kommit hem från Malaga efter 4 dagars resa Malaga_Barcelona-Basel-Malmö-Norrland.
Det går, men lite meckigt. Hade det inte varit strejk i Frankrike t.o.m. tisdag morgon (beskedet nådde tåget från Barcelona fysiskt på den spanska gränsstationen, så vi kunde rulla över gränsen!) och inte totalkaos i luften hade det gått på 60 timmar att resa hela vägen. Givet lite tid och anpassning så är det möjligt att ställa om även som privatresenär. Givet lite tid och anpassning så är det möjligt att skapa infrastruktur som minskar oljeberoendet – här har Spanien varit rätt vettiga även om EU betalat det mesta.