Lobby- och branschorganisationen Svenska Petroleuminstitutet klarar inte av att förklara varför bensinpriset slår säsongsrekord. Det är förstås inte överraskande, då de i allmänhet sitter fast i ett förlegat tänkande, alternativt ur alla russin i kakan bara plockar ett enda. Det finns allt färre som förnekar att peak oil är här i närtid, undantaget CERA, IEA och EIA, men just dessa officiella ståndpunkter är vad SPI hänger upp sig på. Precis som den svenska alliansregimen alltså.
I en mäkta roande artikel i Dagens Industri visar SPI sin allmänna förvirring. Några citat:
“”Korrelationen mellan olje- och bensinpris finns i grunden men de kan gå emot varandra. Priset på råoljan styrs av Opec och bensinpriset styrs av efterfrågan”, säger Ulf Svahn.”
SPI:s Ulf Svahn fortsätter:
”Flera av Opecländerna har sagt att 75 dollar per fat är ett perfekt pris och jag har mycket svårt att tro att de kommer avvika från det.”
Tjena. Oljepriset sätts inte av OPEC. Oljepriset sätts av den fria marknaden, en marknad som OPEC försöker inbilla omvärlden att de kontrollerar. Ibland lyckas de, som i fallet Ulf Svahn. För att kunna kontrollera marknaden måste OPEC kunna öka sin oljeproduktion godtyckligt om priset blir “för högt”. Vi får väl se hur det blir med det.
Svahn fortsätter förneka peak oil, men har missat att fyra OPEC-länder redan passerat nationell peak oil, nämligen Libyen (1970), Iran (1974), Nigeria (1979) och Venezuela (1970). Övriga förväntas nå nationell peak oil de kommande åren. Fd medlemmen Indonesien peakade 1991 och är numera en oljeimportör och har alltså gått ur OPEC.
Hur OPEC skall kunna kontrollera priset, eller som Svahn tror begränsa priset till 75 USD, låter jag vara osagt. Uppenbarligen klarar de iaf inte av det, med tanke på ett WTI-pris på över 80 USD under lågsäsong och världsekonomisk kris och recession.
För svenskar så är det oljepriset i SEK som är väsentligt, och inte priset i USD. Se graf.
Oljepriset har i SEK fallit med nästan exakt 33% mätt i SEK sedan pristoppen. Men så kostar också bensinen bara ca 13:- SEK, inte över 14:- SEK som vid rekordet. Svahn misslyckas att ta upp sin vanliga stötesten, nämligen att större delen av priset utgörs av skatter.
Prisrekordet för oljan var 869:- SEK per fat, eller 5:46 SEK per liter. Idag är priset 581:- SEK per fat, eller 3:65 SEK per liter. Det är en skillnad 1:81 SEK per liter, men bensinpriset har bara fallit 1:-.
Men visst finns det alltså en skillnad som inte går att förklara. Visserligen har skatterna höjts, men där ligger inte hela förklaringen.
Snarare hittar man nog förklaringen hos Svahns industriella medlemmar. Dieselpriset är relativt lågt pga recessionen, då efterfrågan på diesel mer har att göra med transporter och företag än med privatkonsumtion. För att kompensera för låg efterfrågan på diesel, så tar helt enkelt bolagen ut det hela genom högre bensinpris. Privatpersoner är i mycket större grad obenägna att minska sin konsumtion genom ändrade levnadsvanor, och kan alltså användas för att bibehålla vinsterna. Privatpersoner knyter handen i fickan och betalar, men ett företag kör inte transporter eller entreprenadmaskiner om det inte finns några kunder. Barnen skall dock till fotbollsträningen oavsett konjunkturen.
Så Svahn bör nog fråga SPI:s medlemmar om en förklaring.
En annan möjlig förklaring är att rekordpriset sommaren 2008 fick vi endast se under en kort period, och behöver alltså inte slått igenom fullt ut i priset vid pumpen. Oljepriset har legat tämligen stabilt på höga nivåer runt 70 USD under en stor del av 2009-2010, och borde alltså gett fullt genomslag vid pumpen.
Oavsett så får vi nog räkna med ett högre bensinpris till sommarens “driving season”. Det är bra, högre priser får oss att anpassa oss snabbare till verkligheten efter peak oil.
Får se när svenska folket gör uppror och börjar skriva på “bensinskatteuppror” igen.
Bloggrannen Flute påtalar att 13:- SEK fortfarande är väldigt billigt för att flytta en bil på 1500kg + passagerare åtminstone 15km. Den som tycker det är dyrt kan väl erbjuda någon att för hand putta samma bil 15km till priset 13:-.
7 kommentarer
Ulf Svahn är bara pinsam när han "spikar" oljepriset, eller påstår att OPEC gör det. Möjligen med hjälp av JP Morgan och resten av storbankerna som köpt upp en massa oljetankers för att "simulera" efterfrågan och pressa upp priset för att sedan sälja det. Inget i nyheterna om det heller (som vanligt).
Bifogar en gammal länk till Bloomberg i ämnet.
Soppan är fortfarande jättebillig. Tänk att pumpa upp oljan från underjorden, frakta den långväga till ett raffinaderi, transportera ut den till macken i Boden. En liter svensk mjölk är dyrare. Och bilarna drar allt mindre soppa. Jag är ingen högavlönad person, men skulle nog klara ett bensinpris på 30 spänn. Fick köra lite mindre och införskaffa ett litet bensinsnålt ekipage.
Betyder det inte en del att raffineringen är en usel affär? Senast stängdes ett raff i Elfenbenskusten på grund av förluster.
Bensinen kommer att stiga snabbare än oljan i pris, i takt med att ingen vill satsa på raffinering.
Visst är själva bensinen billig, men skatten på den är dyr. Det kunde vara OK om vi fick skattepengarna tillbaka till vägunderhåll, men så är tyvärr inte fallet.
I övrigt tycker jag att det är lite pinsamt att du Cornucopia, som har en så bra blogg, gör reklam för ett bilmärke som Peugeot.
Det är ju inte precis ett kvalitetsmärke, för att uttrycka sig försiktigt.
Också skogsägare
Det är Peugeot som gör reklam för Peugeot, inte jag. Inget jag aktivt valt, utan jag har fått ett erbjudande om ersättning för plats, och tackat ja. Jag får bara betalt för att upplåta platsen. Måste sätta mat på bordet också, jag lägger en del tid på bloggen som du märkt.
Är det en bra idè att köpa ett sk "oljecertifikat" eller skall man satsa på ett index som följer oljepriset?
Finns det några Aktier/bolag som följer oljepriset realtivt precist och som även delar ut vinst till aktieägarna?
Det blev många frågor där…
Mvh //John
Bloggandet är kanske styrt av snödjupet 🙂