Vårt beroende av fossila bränslen ställs alltid på sin spets vid exceptionella händelser. Hade vi inte haft vår slav oljan hade Småland fortfarande varit förpassat till 1800-talet efter stormen Gudrun. Aspiebloggen påtalar detta angående snöröjningen under nuvarande snökaos.
Energin i liter diesel ger i dagens motorer, vid säg 35% verkningsgrad, åtminstone lika mycket arbete som åtminstone 15 timmars manuellt arbete, detta baserat på ett energiinnehåll om 10 kWh per liter diesel och 0.2 kWh i varaktig effekt för manuellt arbete, vilket ger 17.5 timmars manuellt arbete om dieselmotorn har ovan nämnda verkningsgrad.
En liter diesel kan man köpa för 12:-. För 15 timmars manuellt arbete får man betala åtminstone 15*300=4500:- SEK ex moms. Nu slipper man förvisso kapitalkostnaden och maskinunderhållet om man bara stoppar en snöskyffel i näven på någon.
Vän av ordning påtalar, liksom Aspiebloggen, att när effekterna av peak oil börjar bli kännbara så kommer förstås biltrafiken att minska, men det minskar faktiskt inte skottningsbehovet. Bussar och kollektivtrafik måste ändå komma fram, liksom blåljusmyndigheterna. Och även om personbiltrafiken halveras, så måste likväl de kvarvarande bilisterna komma fram. Liksom fotgängare och cyklister. Hur vi än löser nödvändiga varutransporter i städerna i framtiden, så kommer vi ändå behöva snösvängen. Ett alternativ är en drastisk förändring av samhällets struktur, mer småskalighet och närhet till allt, inklusive brandstation och akutsjukhus. En brandstation i varje bostadsområde, med deltidsbrandmän i beredskap?
Inte lär snöröjningen bli billigare, men även för 20:-, 50:-, 100:- eller rent av 500:- per liter diesel så kommer en plogbil kosta mindre än att skotta manuellt. Detta sätter fingret på att underliggande oljepris egentligen kan stiga hur högt som helst, så länge inte lönerna faller med kanske 80-90%, vilket förstås också skulle drabba maskinförare.
Det kanske är dags att investera i en spark eller skidor + pulka för att lösa de personliga transporterna om vi skall dras med sådana här vintrar framöver?
Man får trösta sig med att behovet av att skotta den egna fastigheten minskar om man inte har bränsle till bilen.
Vi kommer oavsett inte ifrån att vi idag tar snöröjningen för givet. Om 20 år finns det en risk för att det inte finns någon exportolja att importera länge. Att köra snösvängen på elmotor och batteri kommer aldrig bli aktuellt, och mängden biobränslen kommer inte heller räcka för att ersätta dagens behov av olja. Några strategiska beredskapslager av olja har vi inte heller kvar, utan den buffert som finns skall hanteras av våra raffinaderier. Kan inte de köpa in olja när det inte längre finns någon exportolja kvar, så blir det heller ingen buffert. Dessutom bestämmer IEA över bufferten, så den disponeras inte nationellt. Inte heller har vi något försvar längre som kan rycka ut vid extrema lägen, och i den mån det hade funnits kvar värnpliktiga så får de ändå inte längre användas som grå arbetskraft som förr. Totalt har nu åtta bandvagnar ställts ut på strategiska platser i Västsverige för att vid behov hjälpa ambulans, polis och räddningstjänst att komma fram. Åtta bandvagnar på en befolkning på nära 2 miljoner människor. Två stycken skall serva Göteborg.
Det kan bli en lång kall vinter även i framtiden. Har vi en oljebrist ovanpå det här så kommer inte problemen begränsas till dagens problem, vilka åtminstone för Västtrafik skall vara de värsta sedan stormen Gudrun.
40 kommentarer
Våra bekymmer med snön beror till stor del på att vi har blivit så beroende av transporter. För att minska transportbehovet måste hela samhällssystemet decentraliseras. Vi måste ha nära till allt, precis som du skriver. Dagens norm "långt till allt" är en absurditet som förtjänar att dö ut 🙂
Vi borde titta i backspegeln och studera hur man levde för. Då levde man betydligt mer decentraliserat. Alla små byar hade både speceriaffär och skola. Och i städerna bodde man nära sitt arbete. Det decentraliserade samhället är ett sunt samhälle, men omställningen dit kommer att bli svår.
Varför kommer det aldrig bli aktuellt att köra på elmotor och batteri?
Därför att det rör sig om för stora och kraftiga maskiner när det gäller entreprenadarbeten, inklusive tunga transporter och snöröjning. Även flera ton med batterier skulle bara räcka högst en timme innan snösvängen skulle behöva in på laddning i några dagar. Snabbladdning för batteribanker av den storlek som en plogbil skulle kräva skulle kräva samma nätanslutning som t ex ett pappersbruk eller annan tyngre industri…
Det är enorm skillnad på att köra en liten personbil några mil, mot att ploga snö…
När det var ransonering av olja under 2a världskriget använde vi gengas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas
Med data angivna i artikeln, hur mycket är ditt skogsinnehav värt, resp avkastning per år?
Skogsmulle
"Att köra snösvängen på elmotor och batteri kommer aldrig bli aktuellt"
Du basunerar ut detta som om det vore en sanning (din egen i så fall), vilket det givetvis inte är. Din blogg är ofta intressant, men ibland målar du in dig i ett hörn likt p.k.-media. Ovan citat är ingen sanning, utan bara ett utkastat argument, invävt i en massa text.
Länken till Aspiebloggen är felaktig.
Bättre så?
Anonym, visa då hur många ton batterier som behövs för att köra en snöplog i åtta timmar, och hur lång tid det tar att ladda upp dessa batterier och vid vilken strömstyrka.
Oavsett vikten på batterierna, och medföljande råvaruåtgång, så kvarstår laddningstid och strömstyrka.
Det finns faktiskt tunga fordon som går på el, främst containerlastbilar i hamnterminaler. Dessa kör då med begränsad hastighet (typ max 20km/h), och har hela tiden laddningsmöjligheter att tillgå vid varje paus inom hamnterminalen. Det är en milsvid skillnad mot att ligga ute på vägarna och köra i långa pass.
Det samma gäller elektriska truckar. Tunga elfordon kan fungera när de är förpassade till begränsde områden, där man enkelt kan ladda dem, och de inte behöver köra långa stunder på en laddning.
Dessutom är både ett lager såväl som en hamnterminal platt yta med ett slätt underlag.
Däremot skulle det t ex inte fungera för snösvängen, eller ens för jordbrukets traktorer. Det tar många timmar att plöja åkrar, och det skulle inte fungera om man skulle behöva avbryta arbetet hela tiden för att åka hem och ladda.
Dessutom pratar vi inte om några billiga batteribankar. De är redan dyra nog på personelbilar.
Peak Oil-idén verkar glömma bort människans uppfinningsrikedom och den tekniska utvecklingen. Vi kommer kunna utvinna mer olja i varje borrhål, borra djupare och hitta olja på fler ställen. Samtidigt kommer våra fordon kräva mindre och mindre bränsle.
Människan har pratat om peak oil i årtionden men varje år så ökar oljereserverna.
Öh, nej. De senaste tio åren har man ungefär bara hittat nya reserver motsvarande ca 25% av det man pumpat upp. Och en del av dessa reserver är högst tveksamma bokföringsmässiga uppgraderingar av gamla fält i diktaturer utan insyn.
PS. många underjords-gruvmaskiner går på elkraft…
Men jag gåller med Cornu, det vore nog inte så klokt att idag köra snöröjning på elkraft.
För övrigt handlar inte peak oil om reserver, utan om den möjliga utvinningstakten av den allt svåråtkomligare oljan som finns kvar.
Produktionen av olja har inte ökat nämnvärt sedan platfåfasen inleddes i slutet av 2004, trots stigande priser och enorm efterfrågan under högkonjunkturen.
Nu handlas också oljan till priser som är 4x högre än under högkonjunkturen 1999-2000, trots att vi just nu upplever den värsta globala ekonomiska krisen i mannaminne. Det är bara tack vare det höga priset som produktionen fortfarande ligger kvar i platåfasen. För de "ökande reserverna" som du lite förvirrat talar om är inte billiga att utvinna.
Cristoffer, också i gruvor handlar det om en begränsad och kontrollerbar yta och låga hastigheter. Dessutom är väl en del av gruvmaskinerna rent av inkopplade kontinuerligt med kabel?
Det har du ju rätt i, tack för svaret. =)
I de fall vi verkligen behöver energikrävande maskiner bör vi organisera verksamheten så att vi kan elektrifiera med kontaktledning eller dylikt.
Ellastbilar, elbussar, eltåg, spårvagnar, eller varför inte den smått galna iden med kontaktledning för storskaligt jordbruk.
Men det här med snöröjning är ett svår nöt. I den bästa av världar skulle vi använda oljan till det den verkligen behövs för, och inte slänga bort den på meningslösheter som att åka och handla skräp på externa köplador. Men så kommer inte att ske…
Kanske det är dags att tänka lite nytt!
Hur många är arbetslösa i Sverige? Att söka jobb tar tid men det tar inte 40 h i veckan. Så, varför inte bidrag-mot-natura? Skotta är dessutom nyttigt.
I Österrike har jag sett att vissa modifierar bilarna, man tar bort hjulen och sätter dit triangel-larvband. Därmed så får bilen en mycket bättre terrängförmåga i snö (hittade dock inget foto på google). Detta skulle kunna vara något för kommunaltrafik, polis, ambulans etc och då slipper man skotta. Att persontrafiken står still är bara bra, ju snabbare den försvinner desto bättre (bor i Stockholm så jag är väl en aning partisk i den här frågan :))
Q
Skall man vara petig, och det är det ju svårt att låta bli att vara, så enheten för effekt kW, inte kWh.
…ÄR enheten…
Ds.
Petigt, men fel.
W är inte energi, utan effekt, dvs J/s (joule per sekund). Joule är energi, och energi fås om man multiplicerar effekt (watt) med en tidsenhet (h). kWh är alltså ett mått på energi, närmare bestämt är 1 kWh samma som 3 600 00 joule (3.6 miljoner joule). En joule är ett löjligt litet mått, så 1 kWh är mer användbart för att mäta något med.
Tappade en nolla där ser jag.
Då får vi väl fortsätta köra plogbilar på disel. Oljan lär inte ta slut utan bara bli väldigt dyr, men vissa saker får kosta.
Sedan finns det alternativ som exempelvis vätgas.
Diskussionen om att oljan tar slut tvärt är ganska märklig. Tillgången kommer naturligtvis att minska kraftigt (och priset höjas). Redan vid 100kr litern kommer de flesta privatbilister att ställa bilen för att välja cykeln som alternativ. Dock är det priset inte speciellt högt om bränslet används tex till en grävmaskin när alternativet är att gräva för hand.
Elbatterier i entreprenadmaskiner lär vi nog inte få se såvida inte en smärre revolution sker på batteriområdet.
//Håkan
Håkan, hur man än vrider på det, om man så kan göra ett batteri litet som ett AAA-batteri, som samtidigt rymmer lika mycket energi som driver en entreprenadmaskin i 4 timmar, så kommer man inte förbi laddningsproblematiken. Att snabbladda ett sådant batteri kommer oavsett storlek kräva huvudsäkringar motsvarande ett pappersmassabruk, samt tillhörande ledningar till laddningsplatsen…
Håller med dig helt. Eldrift är inte tillämplig för den typen av verksamhet.
Vad jag vänder mig emot (kanske har jag missuppfattat?) är din beskrivning av ett scenario där oljan tar slut tvärt. Istället kommer tillämpning efter tillämpning att försvinna. Först ut är naturligtvis bilar som drar över 0,5 l/mil. Därefter privatbilar i sig självt. etc etc. Ambulanser tex kommer vi dock alltid att ha bränsle till, helt enkelt för att vi värdesätter dem mer. (Om inte olja så åtminstone biogas).
Själv tänkte jag prova att åka skidor till jobbet på måndag.
//Håkan
Har jag skrivit att den tar slut tvärt? Jag har bara skrivit att om 20 år finns ingen exportolja kvar, dvs under 20 år kommer vår tillgång till olja successivt att minska.
Håkan, Det som folk först kommer dra in på är flyget. Affärsresor blir till videokonferens och Thailandsresan blir en tågcharter till Spanien.
Det är livsfarligt att investera pengar i flygbranschen nu.
Bilen ligger ett par pinnhål bort.
Tror det är det här ("0.2 kWh i varaktig effekt för manuellt arbete") anonym 20:05 påpekar.
Korrekt Erik, Att se det som en mänsklig rättighet att ta flyget runt halva jorden regelmässigt är så huvudlöst att jag missade att det förekom…
//Håkan
Du ska ha en eloge för din mycket läsvärda blogg, men du sa för ett tag sedan att det skulle ta mycket lång tid tills vi skulle märka av de stora problemen. Kanske dags att ändra uppfattning?
Jag tycker vårt nuvarande samhälle börjar knaka i fogarna redan nu. Vi är nämligen mycket mer beroende av olja än ens en så allsmäktig person som du insett. Trevlig helg!
/Farfar
Det är bara folk som inte förstår Peak Oil som talar om att oljan skulle ta slut snabbt.
Bra räkneexempel på hur mycket "arbete" det finns i en liter diesel. Det är svårt att säga att oljan är "dyr" med den uträkningen.
Men med dyrare bränsle lär det bli ännu sämre plogat än idag.
Vi kommer att ha olja inom överskådlig framtid.
Förvisso kommer oljan att bli dyrare.
I Sverige är väl "priset vid pumpen" ca $300 per fat redan nu? Med ytterligare höjningar och skatter ligger det snart på $500. Det är bara att dra ned på den onyttiga konsumtionen av fd billig olja. Jordbruk och viss snöröjning lär nog vara prioriterat även om oljan kostar $1000 per fat.
Athabasca Oil Sands innehåller 1700 miljarder fat olja. 170 miljarder av dessa var ekonomiskt lönsamma redan vid 2006 års priser. Vid $500 per fat är säkert hela reserven ekonomiskt utvinningsbar.
Anders, det handlar inte om reserver, utan produktionstakt. Kanadas oljesand kommer inte komma upp i en högre produktionstakt än ca 5% av världens dagsbehov, iaf inte enligt Kanada och oljebolagen själva. Hur stor reserven är spelar i det sammanhanget mindre roll. Skall all olja enbart komma från Athabasca så måste 95% av dagens oljekonsumtion bort först…
Vidare så visar oljepriset vid pumpen på 300 USD att inte ens vid 300 USD så minskar vi vår konsumtion speciellt fort.
Jag tror priset för arbete kommer att gå ner när priset för energi går upp. Så mer arbete kommer att utföras av människan och djur och mindre av maskiner. Hur gjordes snöröjningen på 20-talet? många ute och skottade och med hästdragna vagnar.
Vad kul det är att bli omnämnd på en så här pass känd blogg. Fast din rubrik fick min att fundera på om jag hade råkat öppna min egen blogg istället.
@Anders, om något så visar alla stora bilar att bränsle inte alls är dyrt utan väldigt billigt. Stadsjeepar kommer bli det första som försvinner när oljan blir dyrare.
@Bengt, du har nog rätt om arbete. Det kommer att bli många fler som får slita framöver. Intressant fråga om snöröjningen. Hade vi ens snöröjning då?
Tommy, du har väl en egen blogg redan?
off topic
Cornu – varfor ar UNG nara all time low trots att gaspriserna ligger pa $5 / Mcf? Nar gaspriserna i September 09 gick under $3 / Mcf var UNG hogre. Ett nytt inlagg dar du gar igenom canroys, listar hogutdelare osv vore mycket uppskattat. Tack for bra blogg.
Contango. Framtida kontrakt är högre värderade, och varje månad när UNG måste rulla kontrakten halkar de mer och mer efter spotpriset. En brist i systemet. Tvärt om blir det om man är i backwardation, med billigare kontrakt framåt i tiden, då kommer man successivt rycka ifrån.
Ja bränsle är fortfarande "billigt". Men även om bränslet blir betydligt dyrare så blir fordonen effektivare. Du kan köra en Golf idag på 0,38 lit/mil. Även om dieseln kostar 100 kr/lit så är det överkomligt att tanka en gång varannan månad. Och har du dessutom en laddhybrid slipper du använda fossilbränsle för resor inom 10 mil. Räcker väl fram och tillbaka till jobbet.
Cornu, jo jag vet att jag har en egen blogg eftersom du länkade till den. Men när jag såg att din rubrik var identisk med min egen trodde jag att jag hade gjort fel. Vilket är omöjligt eftersom jag klickade på en länk på din sida.
Sen så har min blogg få besökare så igår kväll när besöksantalet gick över 100 helt plötsligt visste jag inte vad som hade hänt. I morse när jag såg det här inlägget förstod jag varför.
Anders, hur många kommer att ha råd att köpa en sådan bil, och hur många kommer det finnas resurser till att bygga.
Nej då är det bättre att ha kvar den bil man har om den är hyfsad och förbereda sig på ett billöst samhälle. Eller hoppas att man får (behåller) jobbet och att lån inte blir för dyra. Men jag är inte så optimistisk.