För er som har alldeles för mycket tid att slösa bort, så följer här en drygt 45 minuter lång föreläsning av Jeff Rubin, chefsekonom på CIBC World Markets och författare till boken Why Your World is About to Get a Whole Lot Smaller. Ämnet är förstås peak oil.
Ett litet citat: “The very prices that will be needed to get that oil out of the ground, are the very same prices that will get you right off the road. And that is indeed a world of triple digit oil prices.”
“The inconvenient truth here is, that since 2005 conventional, ie the kind of supply you can afford to burn, […] has not grown, and it may never grow again”.
Rubin talar om att för att kunna bygga ut oljesandsproduktionen i t ex Kanada för att ens kunna nå de prognosticerade 4 miljoner faten om dagen, så måste oljepriset åtminstone upp till 200 USD, vilket enligt honom ge 7 USD för en gallon bensin vid pumpen i USA. 200 USD per fat olja landar efter raffinering på minst 10:- SEK per liter här i Sverige. Innan skatter och moms för vår del. Dessa är för övrigt 2:38 SEK i CO2-skatt och 2:80 i energiskatt än så länge. Med 25% i moms ovanpå detta landar priset i så fall på ca 19:00 SEK per liter bensin. Mellan tummen och pekfingret. Man kan nog förmoda att det där är ett minimum för bensinpriset om några år.
Andra intressanta detaljer är t ex att kraftverken i exempelvis Saudi-Arabien betalar 7 cent per gallon för oljan som de eldar upp för att göra el. Det motsvarar ett oljepris på ca 3 USD per fat, och är en anledning till att oljeexportörer som Saudi-Arabien snabbt ökar sin egen konsumtion av olja med minskande export som resultat. Som Rubin uttrycker det olja + saltvatten = färskvatten. Vatten som behövs för den snabbt stigande befolkningen i bl a Saudi-Arabien, där 38% av befolkningen är under 15 år och arbetslösheten är 13% bland männen. Kvinnor förväntas förstås inte jobba.
Rubins centrala budskap kring högre oljepriser är liksom i boken egentligen positivt, nämligen att arbetstillfällena kommer flyttar hem igen, och globaliseringen kommer gå baklänges i spåren av betydligt högre oljepriser. Enligt honom hade energikostnaden för att transportera järn stigit så pass mycket när oljan var uppe och nosade över 100 USD sommaren 2008 att det faktiskt var billigare att producera stålet i USA än i Kina, då skillnaden i löner redan där hade ätits upp av transportkostnaden. Detta är även relevant för Sverige, som är en stor exportör av järn i form av bl a pellets, som sedan görs om till stål i Asien, där det också förädlas vidare till produkter som sedan delvis säljs tillbaka till oss som t ex billiga hammare på Jula. Får vi behålla och utöka stålproduktionen i Sverige så ligger det nära till hands att även förädlingen till färdig produkt får stanna kvar i närområdet. Men här är jag kritisk till Rubin och stålet. Han talar nämligen bara om arbetskostnaden för stålproduktionen, men ovanpå det kommer arbetskostnaden för slutförädling till färdig produkt. Det betyder att oljan måste upp högre än sommaren 2008 för att även göra så att transportkostnaderna äter upp den billiga arbetskostnaden för slutförädling i Kina. Och då tror jag inte vi kan tala om triple digit oil prices, utan får gå fyrsiffrigt…
Rubin understryker också att allt CO2-skatter i västvärlden gör är att flytta CO2-utsläppen till t ex Kina som inte tar ut några avgifter på sina CO2-utsläpp, och vi betalar därmed dubbelt. Både mer för bränslet, och genom ökad arbetslöshet. Slutresultatet blir ökad protektionism genom att ta ut CO2-avgifter på alla som vill exportera till USA, om dessa inte själva gör det.
Slutord från Rubin: “But I think we might just find, on a lot of different respects, from the quality of our environment to the breath of new jobs in the economy, that the new smaller world we’re about to embrace may in many respects be a lot more liveable than the bigger one we’re about to leave behind”.
På den efterföljande frågestunden kommer det bland annat upp en hel del ekonomi, bland annat ett dollarras på åtminstone 40% mot den kinesiska valutan yuan, och betydligt högre räntor i USA när amerikanarna själva får finansiera sitt enorma budgetunderskott. Rubin menar att man kan ange 150 USD som en gräns där detta sker, eftersom Kina inte längre kommer exportera särskilt mycket till USA om oljan varaktigt ligger över 150 USD. Vilket den måste göra för att finansiera den utbyggnaden av Kandas oljesand. Och vad blir resultatet av en kraschad dollar och höga räntor i USA tro? Den kinesiska ekonomin skall dock tuffa vidare på sin inhemska marknad och mer regional export till Asien om jag tolkar Rubin korrekt.
Bra föreläsning, och den går med fördel att spela i bakgrunden så man bara hör ljudet eller möjligen ladda ner till sin .mp3-spelare, t ex via den här tjänsten och lyssna på i bilen. Addressen till dragningen hittar man här.
23 kommentarer
Men.. Men.. ryssen på Tv4 sa att vi har oändliga resurser!!!11!111!!1
En liten korrigering:
Jeff rubin talar om
7 dollar/gallon alternativt
2 dollar/liter
för oss ser det inte farligt ut, vi betalar ju ungefär så mycket redan idag men för "los americanos" är det tydligen ofattbart dyrt…
Priserna ovan avser alltså vad man får betala för bensinen vid pumpen.
I övrigt en trevlig och informativ föreläsning. Bästa är att helt enkelt att bara lyssna på den, så kanske man kan göra annat under tiden (dock ska man nog undvika att köra bil samtidigt).
Varför sälja oljeaktier då?
Behöll idag trots dina TAråd!
Vore vettigt om vi lade koldioxidskatten på produkterna i stället för produktionen.
Jag irriterar mig över den synliga effekt det har på vårt elpris-men det finns säkert industrialister som ser effekten på andra produkter också?/Oppti
Underbar stämma och språkmelodi när han talar! Låter som en väckelsepredikant, fast sansad sådan.
Och förresten, bra innehåll också! 🙂
WeeBe, 2 USD per liter (drygt 14:- SEK alltså) är med amerikansk nuvarande beskattning. Vi har lite mer skatter ovanpå, och min uträkning visar att 200 USD för oljan ger 19:- per liter för bensinen här i Sverige.
För amerikanska förhållanden blir också 14:- SEK dyrare än här i Sverige, eftersom de byggt sitt samhälle helt runt bilen. Man bygger förorter (suburbs, rena sovstäder) ibland mer än 10 mil bort från arbetsplatserna, och kollektivtrafik existerar inte i närheten av vad den gör här. Man kör också mer, så jag tror nog att 14:- SEK per liter blir nog så kännbart för amerikaner.
I Sverige brukar vi än så länge bara bygga våra 'burbs 3-4 mil bort, och det finns oftast kollektivtrafik om man skall åt "rätt" håll.
Jag rekommenderar programmet AnyVideoConverter. Med det kan man ladda ner hela filmen från youtube och spara den på sin Iphone. Utmärkt att fördriva tiden på tåg med.
Går även att göra direkt på webben med t ex
http://keepvid.com/
Jag skrev dock just om .mp3 då föredraget lämpade sig alldeles utmärkt för att lyssnas på, och inte bara som video.
Jo, Cornu jag vet, ville bara att du skulle ändra i din text så det står rätt:
" så måste oljepriset åtminstone upp till 200 USD, vilket enligt honom ge 7 USD för en liter bensin vid pumpen i USA"
7 usd/liter bensin i USA skulle ge ett betydligt högre bensinpris i gamla Sverige än ditt stipulerade 19 kr/liter 😉
Tror nog att jag behåller mina Black Pearl i a f 😉
Det absolut mest avgörande, och TA MIG PÅ ALLVAR, är nettoenergin. Spelar inte någon roll om vi så får upp 85 miljoner fat om 50 år om det krävs mer energi att få upp dem än det gör idag. Världsekonomin kräver energi, formen är mindre viktig även om oljan är det mest logiska.
http://api.ning.com/files/u2giaidflC-qJ2my364hG9a2jKHr5KdT8OtwOnNbW3wILFwtdyjq4cfKEhEI5xOnfLK-gMgtK8G7eTBx-kRRbNIrrJzosOHB/net_energy_cliff.png
WeeBe, oops.
Mikael mfl, teknisk analys handlar inte om vad som är långsiktigt fundamentalt rätt, utan trender på börsen och i enskilda aktier. När, inte vad, man skall köpa.
Hej,
Ja det blir intressant hur oljepriset utvecklas. Det är intressant att det lanseras rätt många elbilar nu för tiden. Kanske kan vi klara oss undan en alltför stor chock.
Jag gillar din blogg Cornucopia. Vad sägs om att länka till varandra? Jag har också en ekonomiblogg.
Elen måste komma ngnstans ifrån, och råvarorna till batterierna finns inte i oändliga mängder. Så det blir nog sådär med elbilar globalt. En dellösning i mängden. Men den mesta elen kommer från kol och fossilgas, bägge ändliga resurser som också kommer peaka inom 20 år.
Så till den stora frågan: Kommer börsen gå upp eller ner på säg 20-30 år? 🙂
Pågår någon politiskt debatt om ett nytt ekonomiskt system? Det talades en tid om personliga utsläppsrätter. Sparande skulle belönas. Då kan förstås inte börsen annat än sjunka.
Mvh
Fredrik
Det pågår ett svarte-petterspel i spåren av det begynnande peak oil. Vem kommer drabbas värst? Jag tror amerikanarna har hittat så osannolikt mycket olja i norra Irak, som de nu säkrar för sig själva, att det räcker för att låta dem "mjuklanda" in i de stigande oljepriserna.
Om det sedan räcker för dem för att undvika alla andra negativa faktorer de dras med, inte minst finansiellt, det återstår att se.
Dollarn kan de ju helt enkelt överge efter en inflationsspiral, för att sanera sitt skuldträsk, för att sedan börja om med en mer "lokal" hemmamarknad. Och den är ju inte liten.
På det viset vinner de tid åt sig själva för att styra om och upp. Då sitter "alla andra" med svarte-petter i olika grad.
/Morfar
Som den gode Jeff Rubin säger:
"We´re never gonna run out of oil"
Canada, USA och Venezuela sitter på jättelager bundet i sand och lera. Bara Canada självt har 1700 miljarder fat.
Dyrt att utvinna? Visst men om det räcker med $150 för att göra det lönsamt so what the heck?
Borde räcka med att göra bilarna lite mer bränslesnåla, ned mot 0,3 lit/mil. Då är det inga problem att köra på om så bensinen kostar 100 kr/lit.
Nu har jag lyssnat på Rubin. Intressant föredrag. Positiva utsikter för USA och Västerlandet. Jobben som tillfälligt outsourcats till Asien kommer tillbaka till oss på grund av tredigitala oljepriser. Kan vi se fram mot en nyindustrialisering av gamla Svedala. Väntar nya rekordår bakom hörnet? Lyssnar man på Rubin så kan man få den uppfattningen.
Inga mer kinatillverkade varor på Wall Mart.
En grundförutsättning för Rubins scenario verkar vara (här är jag lite osäker om jag förstod honom rätt) att världen måste införa en global koldioxidskatt som gäller alla. Ingen ska komma undan. Det kommer att göra USA konkurrenskraftigt igen.
Frågan är förstås hur man genomför en global koldioxidskatt? Har någon ett förslag 🙂
Bosse,
det enklaste och mest logiska borde vara en ren skatt till slutkonsumenten som en extra moms viktad i sin totala energiåtgång eller CO2 åtgång dvs tillverking+transport till säljare. Enkelt att införa dessutom försvinner ju debatten om att tex Kina ökat sina utsläpp när det är vi som konsumenter här som faktiskt driver ökningen
JCS – det är här jag tycker att Rubin är som svagast. Han vill lägga en "tariff" på kinesisk industriproduktion. Riktigt hur den tariffen eller skatten ska konstrueras fick jag inte klart för mig. Vi vet att stora länder som Kina, Indien, Brasilien och Ryssland säger blankt nej till en slags "global koldioxidskatt". Däremot är man beredd att diskutera åtgärder om man räknar utsläpp per capita. USA släpper ut fyra gånger så mycket koldioxid som Kina räknat per capital. Inget hindrar naturligtvis USA från att införa en nationell "koldioxid-tull" på import från Kina. Om så skulle ske kommer det att hända spännande saker i världsekonomomin.
Här tycker jag inte att Rubin har tänkt färdigt. Tycker snarare att han är ute på tunn is. Men jag kan ha missuppfattat honom här.
JCSuperstar: det måste ju vara betydligt enklare att lägga skatten på energin i början av kedjan, istället för att i efterhand uppskatta utsläppen i alla led. Kostnaderna hamnar ju ändå hos konsumenten till slut.
Lägger man inte skatten i början av kedjan så kommer alltså kineserna själva att konsumera utan CO2-hämningar.
Annars är det bara protektionism, vilket iofs kan vara motiverat för att minska handeln, konsumismen och miljöpåverkan.
Men "where goods don't cross borders, armies do".
Vilka är "man" i det här fallet, och vad menas med att "lägga skatten i början av kedjan"? Ska amerikansk protektionism i Rubins tappning vara räddningen för världsekonomin? Och ska USA för att säkra sin energiförsörjning genom att klampa in i allt fler oljeproducerande länder och i länder med avgörande betydelse för distribution av energi och ovanpå detta lägga "tull" på import av industrivaror från låglöneländer? Detta scenario är inte tilltalande. Och hur stämmer det med Rubins tal om en mindre och mer idyllisk värld?
Rubin är en spännande kille när det gäller oljetoppen, men tycks inte ha alla getter hemma i övrigt 🙂