Det är kanske lite nedstämmande att läsarkretsens bilars bränsleförbrukning följer medlet. Trots att ni som läsare borde ha lite kännedom om peak oil, så är det inte tal om att ha snåla bilar. Slutsatsen är kanske att det inte hjälper att snacka om peak oil, eller ens förstå begreppet, man struntar i att ta åtgärder ändå.
Endast 9% kan sägas ha en snål bil, dvs en bil som drar under 0.6 liter per mil. Endast 2% har en riktig miljöbil, dvs en bil som drar under 0.5 liter per mil, och inte klassas som miljöbil enbart pga att man häller mat i bränsletanken.
Vanligaste förbrukningen ligger i intervallet 0.8-0.9 liter per mil, vilket också är var medelbilen i den generella befolkningen ligger. Jag brukar räkna med 0.8 liter per mil för snittbilen. Medlet i denna undersökning blev 0.85.
Å andra sidan kan man motivera att inte byta till en snålare bil med att det drar mycket naturtillgångar med nyproduktion av bilar, och därmed stora mängder olja från gruva till ditt garage. En ny bil förbrukar lika mycket olja i tillverkning från gruva till garage, samt i underhåll av infrastruktur som den förbrukar drivmedel under sin livslängd [Källa: World Watch Institutes “State of the World 2004”]. Det är alltså mer miljövänligt att köpa eller behålla en begagnad bränsleslukande bil än att köpa en ny snål.
Och det kommer knappast dra mindre resurser med elbilar, där man istället för att producera en hålighet i form av en bränsletank behöver producera hundratals kilo batterier av mer eller mindre ovanliga råvaror. Å andra sidan väger själva motorn mindre på en elbil, och själva motorn drar därmed mindre att tillverka från gruva till garage. Infrastrukturunderhållet blir inte heller lägre för en elbil, utan där är det antalet mil på vägen som räknas.
Vilket också blir veckans fråga. Hur många mil kör ni era bilar varje år? Svara här ute i marginalen, och som vanligt kan jag inte se vem du är eller var du sitter när du svarar så du är helt anonym för mig.
Kommentera gärna varför just du inte har en snålare bil än vad du faktiskt har. Alltid kul att få höra alibin, ex att man faktiskt kör på etanol, tillverkat av sockerrör, majs eller vete, som istället kunde blivit mat till världens svältande. Eller att man vill spara på resurser genom att inte köpa en ny bil…
23 kommentarer
Hejsan!
Jag skulle gärna ha en mer bränslesnål bil. Detta är ett dilemma i mitt liv. Tyvärr så är det så att min dotter är rörelsehindrad och använder rullstol och jag har valt att använda en anpassad större van för att hon lätt ska kunna förflytta sig. Här på landet funkar inte färdtjänst o dyl speciellt bra och det känns skönt att hon kan vara med på våra utflykter, om det så bara är till mataffären. En förbrukning på 0.9 l/mil för en van anser jag vara rätt bra ändå.
Hoppas att min motivering inte uppfattas som patetisk men vi lever alla i olika världar…
Hadesågott!
Simplicity, det kan väl rent av spara mer bränsle än att färdtjänsten skall köra dubbelt, dessutom är det sällan så att taxibilar och speciellt färdtjänst är speciellt snåla fordon. Taxi verkar snarare vara en bra ursäkt för en stor, ny och motorstark bil.
Å andra sidan så definierade väl ett språkrör för miljöpartiet taxi som kollektivtrafik för att försvara sina taxiresor.
Skönt att inte få allt för mycket skäll…
Jag tycker däremot att jag trots 0,55-0,6 i bränsleförbrukning inte har en direkt miljövänlig bil. co2 utsläppen ligger över de 120 g/km som är “skamgränsen”.
Jag börjar faktiskt allt mer luta mot att Sverige exempelvis kan ta efter Tysklands exempel med en genreös skrotningspremie på kanske 30-40 000kr på en bil detta under förutsättning att man köper en ny bil och en bil som har under 120g co2/km. Detta trots att jag inte är något stort fan av statliga subventionspaket generellt.
Vi skulle troligtvis få en ordentlig förnyelse av bilparken och snittbilen i Sverige skulle bli betydligt bränslesnålare vilket är nödvändigt långsiktigt.
Hej !
Det känns egalt om bilen drar 1.0lit/mil eller 0.1 lit/mil. Peak Oil kommer att tvinga oss till förändring, dvs. man kommer inte att kunna åka privat bil, på det sätt vi vant oss vid, i framtiden.
/A
Tills det dyker upp elhybrider av bra kvalitet så får “normalslukaren” duga. Bor man sen i rejäl glesbygd – typ 10+ mil till närmaste “stad”, 20+ till sjukhuset etc så är alternativet även för en peak oil övertygad enbart att se till att ha råd även när drivmedlet dubblas osv.
MVH
Cristoffer, jag kan konstatera att miljöbilspremien är 10 000-, och oftast går till ganska bränsleslukande etanolbilar.
Samtidigt så ser man nu att man kan få 50-60000 i rabatt på nya lagerbilar enligt bilannonserna, bilar som inte är miljöbilar hur man än vänder på det. Billigare bilar ligger rabatten på 20-30kkr.
Fast jag misstänker att man sänker inbytespriset lika mycket. Slutsats: Sälj den gamla privat istället för att byta in.
Hej!
Jag kör en RIKTIG miljöbil. En Toyota Corolla 1987, (golf-modellen) som drar 0.7l milen. Denna bil servar jag noga och håller i fint skick då jag anser att det är idiotiskt att köpa eller byta bil. Dels p.g.a. den personliga förlustaffär det innebär att köpa/byta bil, men också för att det ur ett resursperspektiv är vansinne.
Jag har räknat ut att jag kan köra ca 20.000 mil ytterligare med min lilla skorv på samma mängd olja det ingår i produktionen av en likvärdig modern personbil.
Samtidigt lägger jag inte heller ner onödig service på min bil (skruvar själv och kan mycket om motorer) då jag anser att vissa servicemoment inte behöver göras med de intervaller branschen menar. T.ex. tändstift, rotor och kablar. Dessa fungerar ofta mer än dubbelt så länge som anges brukligt.
Man tjänar bra på att tänka lite, och ledstjärnan är ENERGI.
/Holger
För två år sen köpte jag en gammal BMW 728 eftersom det skulle bli min sista bil nu när Peak oil står och knackar på dörren. Jag ville helt enkelt ha en lyxbil innan det är helt kört att okynnesköra en bil. Man får dessutom en e38 för kaffepengar numera och den drar 1.1 liter i city och 0.8 liter på motorvägen i normalhastighet, så jag tycker inte det är så farligt ändå.
Jag bor i Stockholm med två stationer med tunnelbanan från jobbet, så egentligen behövs den inte alls utan jag har den som nöjesåkning på helgerna mest. Därför blir det max 1000 mil/år och det tycker jag det kan vara värt tills bensinen blir för dyr.
HEJ
Märker att vi inte tänker El-bil på samma sätt.
El-motor = 1/3 av energiförbrukningen. Slipper vxlåda
Inga avgaser.
Vi måste sänka hastiheterna.
Ta tåget vid längre färder. Men vi måste tänka mindre/lättare fordon Think är framtiden.
Mvh
jag har en atos,billig, miljövänlig och allt men livsfarlig att krocka med….känns inte direkt tryggt om man säger som så…
Det blir inte så många mil med bilen per vecka i mitt fall.
På företaget jag jobbar på läste jag chefsbloggen just och fick reda på att det blev 210 mil för chefen i veckan som va. Åkandes mellan möten… Måste vara en viktig person..
It makes me wanna puke!
Jag har en gammal Mitsubsihi Pajero som drar ca 1,4 l per mil. Jag kör den ca 800 mil per år, vilket gör att jag drar mitt strå till stacken. Det är ju bättre att jag som kör så lite har den bilen, än att jag säljer den till någon som kör mycket mer …
Jag har flera bilar, bl.a. en pickup som drar 1,25 lit/mil. Den behövs till röjsågar o.d. Köpa en ny likvärdig men bränslesnål är företagsekonomiskt vansinne, värdeminskningen äter upp bränslebesparingen många gånger om. Privat har vi bilar som för sin storlek är hyfsat snåla, 0,85 lit/mil. Småbilar är inget alternativ om man vill ha ett användbart baksäte och låg ljudnivå. Nya rymliga bilar kan vara riktigt snåla, men vem har råd att köpa sådana utan lån, och vem vill ta den värdeminskningen? Inte jag!
Också skogsägare
Kör en liten bil (säger ej vilken). Drar ca 0,6 landsväg om man följer hastighetsskyltar.
Stadstrafik, ca 0,7-0,8 l/mil
PD
Ang elbilar: Det sägs ju att verkningsgraden är högre än förbränningsmotorn. Å andra sidan har eltillverking generellt sett en ganska låg verkningsgrad
Kommentarerna kanske avser folk med bil, men nu ska jag berätta varför jag inte har bil eller körkort för den delen.
Jag har alltid tyckt att det har fungerat bra att gå, det är skönt och avkopplande, samt att det är nyttigt. På vintrarna har jag alltid åkt kollektivtrafik.
För några år sedan funderade jag på att köpa bil och ta körkot, men så provade jag att cykla på en dyrare cykel och blev frälst.
Efter att jag köpte den har jag köpt två cyklar till (en heldämpad MTB och en lätt racer). Sammanlagt har jag betalat ca 110 000 kr för cyklarna och kringutrustning de senaste tre åren, och jag har t.o.m. varit på cykelsemester i Europa.
Blir jag någonsin sugen på att ha bil? Nej.
Att köpa en bil måste vara den sämsta investeringen någonsin, i alla avseenden. Det är miljöförstöring på hög nivå. Det är inte effektiv förbrukning av energi om man tänker på att man måste flytta ca 1,5 ton av annan materia för att förflytta sig själv. Min racercykel väger lite över 7 kg och trots att jag inte är en atlet så kan jag ganska lätt cykla 90 km på 3 timmar på den.
Som längst har jag cyklat 200 km på en dag, med packning. Det tog mig ca åtta timmar.
Utöver det så är jag sällan sjuk, eftersom immunförsvaret stärks av träning. Vore det inte för alla billister som kör vårdslöst och är nära att köra ihjäl en titt som tätt, cyklister som inte kan trafikreglerna och fotgängare som vägrar inse att man inte ska gå på cykelvägarna, ja då vore cykeln det ultimata transportmedlet.
Det finns t.o.m. övertäckta “liggcyklar” som skulle fungera bra även i kallt klimat.
Och en cykel kostar otroligt mycket mindre att äga än en bil, samt att ramen kan hålla hur länge som helst i princip (om man köper en titanram).
Helt enkelt, det är smart att cykla.
Jag gillar också att cykla. Nu till sommarn blir det betydligt mer cykel. Måste få bort några kilon som kommit på vintern (tack vare för mkt bilåkande). Så skönt att cykla när vädret är bra. Har också en racer som kräver minimalt med energi för att gå fort.
Dock ska det väl sägas att ska man tranportera saker är bilen grymt bra.
PD
PD: Jo, visst är bilar bra om man ska transportera saker. Men hur ofta gör man det, egentligen? Då är det billigare och bättre (för miljön också) att hyra bil vid sådana tillfällen.
Bra att du cyklar, det gör under med magen!
Någon här skrev att den ägen en bil som han/hon nöjeskör på helgerna. Det låter som ett dyrt nöje, till att börja med, men också som ett märkligt sådant. Hur kul kan det vara att köra bil, egentligen?
Har en liten liten bil som enligt EU:s körcykel ska dra 0,47 l/mil = miljöbil.
Tyvärr verkar det svårt/omöjligt att köra som EU gör så det landar oftast på 0,55-0,65 l/mil.
Skulle gärna vara utan, men det är inte möjligt pga av en viss kroppslig funktionsnedsättning.
Har ingen bil, helt enkelt for att jag inte behover nagon. Jag har lyckats overtyga sambon om detta ocksa. Nar vi nagon gang behover bil hyr vi eller tar taxi.
Annars cykel & lokaltrafik.
Detta sparar vi massor med pengar pa.
(Utomlands just nu, darfor inga prickar pa bokstaverna)
Redan för 5 år sedan började jag tänka på vad man skulle ha som inte gick på bensin/diesel…
Då fanns det inte många bilar som passade mina krav – 0 faktiskt..
Sedan för ca 3 år sen köpte jag en Ford Focus etanol – den passade in på de flesta kraven…
Men nu har jag en Subaru Legacy Kombi – 0.83 dekl – jag kör den på ca 0.85 – helt ok för en 4wd kombi som nästan alltid körs med 3-4 pers+last…
Jag resonerar som så att nu har iaf jag trott att bensinpriset kommer tokrusa vilket år som helst – well hitills har det inte inträffat – troligen är reserverna uthålligare än man tror. Inte var det direkt ngn rusning till min Focus flexifuel heller – marknadsvärdet var över den som bara hade bensinmotor – men inte var det högt inte !
F.ö. kan man ju hyfsat enkelt konvertera alla bensinare, eller de flesta iaf, till etanol – så just etanol undra jag om man behöver vara så progressiv med.
Betydligt värre är det med transporter generellt och privattransporter i synnerhet – men jag undrar jag om inte ekonomin kommer driva fram alternativ – det “borde” inte ta sluta med en “smäll” s.a.s utan priserna torde stadigt gå uppåt när utbudet minskar (eller iaf inte ökar) och efterfrågan ökar
/K
Jag kör en 9-3 Aero av den enda anledningen att jag gillar när det går undan.. den drar ungefär 0.85. Att köpa en etanolbil och sedan tanka bensin för att det är billigare är för mig hyckleri och rent trams.
Det vore bra om fler som bara använder bil från punkt A-B och använder den av bekvämlighet; istället för att använda kollektiva färdmedel; gick över till att sluta med bilkörandet.
Det är nog många som inte behöver bil alls. Däremot typ barnfamiljer exempelvis och som bor utanför storstaden har ju behov av transportfordon.
Låt huvudsakligen bara de som är bilintresserade fortsätta ha bilar överlag. Genuina bilentusiaster!!
Då skulle det allmänna bilanvändandet troligen minska markant kraftigt.
De gamla bilar vi kan skrota ut är generelt sopiga vardagsbilar som är tråkiga och redan lider av rost och andra defekter. På så vis stjäl vi möjligheten från knarkare att transportera sig med såkallade pundarbilar exempelvis.
Kör jag bil själv frågar man sig?
Jaa, jag är bilentusiast och föredrar gamla bilar i hyfsat bruksskick samt givetvis trafikdugliga. Bruksbilen just nu är en BMW 528 årsm -87 med automat som jag använder till o från jobbet o lite annat smått. Bekvämt med automatlåda då. Det blir inte många mil per månad faktiskt. Om jag ska in till stan föredrar jag pendeln på de tider det är mycket trafik, för jag hatar dessa bilköer.
Sen brukar jag ha diverse gamla entusiastbilar som jag sommarkör med bara. Just nu en tidig 7 serie; en 735 -82a med manuell låda avsedd för långtransporter främst. Samt en BMW 3.0Si -75a som busbil sommartid.
Jag ser mig inte som någon nämvärd miljöförstörare eftersom mitt totala milantal per år är lågt. Jag använder kollektiva färdmedel istället för att trängas i köer. Jag flyger inte utomlands 🙂
MVH JEN