Folk tror pÄ vad som helst, bara det lÄter bra. Speciellt om man inte kontrollerar fakta och siffror. Vad som Àr extra tragiskt Àr att vÀrldens samlade motorjournalister och journalister spelar med, dvs Àr helt inkompetenta.
Lilla svenska Koenigsegg presenterade pÄ Genéve-salongen en konceptelbil, Quant, som skall kunna köra 500km pÄ en laddning, och laddas pÄ 20 minuter, samt vara tÀckt av solcellsfÀrg. IstÀllet för batterier skall den anvÀnda nÄgot som kallas FAES.
Det Àr rent struntprat.
FAES existerar inte. Tekniken Ă€r helt okĂ€nd, inte en trĂ€ff pĂ„ Google annat Ă€n i samband med Koenigsegg, men ett garage i Ăngelholm lĂ€gger beslag pĂ„ den och lyckas fĂ„ en körstrĂ€cka som övertrĂ€ffar allt annat.
Solcellsföretaget man refererar till, NLV Solar, existerar om man Googlar enbart i referenser till Koenigsegg, plus den nyss ihopslÀngda hemsidan som enbart handlar om Quant och inte ger nÄgot annat.
HĂ€r Ă€r hemsidan för mannen bakom NLV Solar. Vill ni veta mer om honom kanske ni kan köpa nĂ„gon av hans tvĂ„ skivor musik, en liten hobby han sysslar med förutom flygning och racerbiltĂ€vlingar. NĂ€r han inte uppfinner batterier utan minneseffekt eller solcellsfĂ€rg. Finns rent av en musikvideo om ni vill lyssna lite pĂ„ hans musik. Ni kan ocksĂ„ googla runt lite efter NLV:s fantastiska innovationer “quantrit”, “nullanium” och “pyradian”.
Granskar man siffrorna för att pÄ 20 minuter ladda batterier som kör bilen 500km sÄ handlar det om sÀkringar pÄ 1300 ampere (lÀs det hÀr). Det rÀcker inte att koppla in bilen till stamnÀtets huvudledningar, för att ladda pÄ 20 minuter mÄste den i princip ha ett eget specialbyggt kÀrnkraftverk att tillgÄ. I princip talar vi om en strömstyrka som fÄr ett större svenskt pappersbruk att rodna.
Hade tekniken existerat hade man knappast sĂ„lt den till garaget i Ăngelholm, utan dĂ„ hade riktiga biltillverkare stĂ„tt pĂ„ kö och betalat betydligt högre summor.
Undrar hur man testat tekniken. Kopplat upp sig mot det schweiziska stamnÀtet? Nej förresten, den Àr designad och testad i ett virtual reality-labb. Det fÄr mig osökt att tÀnka pÄ ett svenskt bolag som kallades Prosolvia. HÀr skulle nog en grÀvande journalist kunna utrÀtta storverk. Ni kan ju börja med att hitta nÄgra kundreferenser, för sÄdana finns inte pÄ hemsidan iaf.
Folk tror pÄ vad som helst, bara det lÄter bra. Quant Àr bara en fasad, och ett PR-trick. Och effektivt sÄdant, Koenigsegg har fÄtt oerhörd uppmÀrksamhet. Bara att gratulera till PR-kuppen.
Som peak oil-kunnig sĂ„ kĂ€nner man igen det hĂ€r beteendet. Varje gĂ„ng nĂ„gon oljeborr trĂ€ffar olja pĂ„ djuphavsborrningar de senaste Ă„ren sĂ„ har media direkt pratat om rekordfynd, och peak oil har förklarats vara en bluff. Men inte en droppe har producerats frĂ„n alla dessa “rekordfynd”, och det har inte ens lĂ€mnats nĂ„gra officiella och oberoende reservskattningar. Ăn mindre gĂ„r det att producera djuphavsolja till dagens oljepriser, eller i vissa fall som haussade Jack-2, sĂ„ finns det inte ens teknik för att producera under de förhĂ„llandena som rĂ„der pĂ„ platsen.
Men folk tror pÄ vad de vill höra. Just nu vill de höra om elbilar som kan göra saker som inte Àr möjligt, bara man slÀnger med lite coola förkortningar ingen hört talas om.
Jag kan förstÄs ha fel, men det hela Àr fullstÀndigt orimligt. Förresten, FAES bygger pÄ att energin skall lagras i nÄgon form av plasma. Ni vet, plasma, fusion, kall fusion och sÄnt. I en sportbil. Det finns ett projekt pÄ ca hundra miljarder SEK som kallas ITER, och som skall pÄgÄ de nÀrmsta 30 Ären, i ett försök att designa nÀsta generations tokamak-reaktorer, fusionsreaktorer. SÄ att man kanske om 50 Är kan ha en första kommersiell och fungerande prototyp. SÀkringen som behövs för att dra igÄng ITER om 20-25 Är Àr dock antagligen lÀgre Àn för att ladda en Quant pÄ 20 minuter.
Jag har förresten slÀngt ihop en egen eldriven skogsmaskin hÀr i maskinhallen. Den laddas pÄ 2 minuter, kan sedan köras i skogen i 6000 timmar utan omladdning. Bara sÄ ni vet. Jag kallar tekniken för bullshitian. Skall bara ut och fota lite byggnader, skriva lite om att jag designat allt i ett virtual reality-labb och slÀnga ihop nÄgon schysst hemsida innan jag lanserar det hela pÄ riktigt.
Vill man annars se en riktig, ensitsig och strömlinjeformad solcellsdriven elbil med en rĂ€ckvidd pĂ„ 30 mil, sĂ„ kan man titta hĂ€r. Skillnaden mot den bilen, frĂ„n MIT, Ă€r inte bara att den inte har fyra sĂ€ten och 50 mils rĂ€ckvidd. NĂ„got att jĂ€mföra med pĂ„hittet frĂ„n garaget i Ăngelholm.
21 kommentarer
Intressant lÀsning..
Visst blir man irriterad över framför allt journalisternas naivitet, men ocksÄ allmÀnhetens (fÄrskockens) trallande och lallande om el-bilar och tekniska lösningar pÄ oljeproblematiken.
Det Àr vÀldigt fÄ som förstÄr hur allt faktiskt fungerar.
Att i dagens i-lÀnder krÀva sÄ lite som grundlÀggande fysikkunskaper av Kreti och Pleti Àr alldeles för mycket begÀrt.
Vi fĂ„r helt enkelt lĂ„ta frustrationen bero och herr Svensson och mr Smith kan fĂ„ fortsĂ€tta tro att energi kan skapas, ur tomma intet. För det heter ju att man “producerar” energi. đ
/Frekvent besökare
“KrĂ€va grundlĂ€ggande kunskaper inom fysik…”
Du, det var lÀnge sedan det var möjligt. Tror faktiskt att min generation (68) Àr den sista som kan stoltsera med viss insikt om enkla saker som gravitation, osmos och kommunicerande kÀrl.
Tragiskt men sant.
/Rourk
En annan antar att precis som du var inne pĂ„ i tidigare artikel – om det nu blir fler som vill ha bitar av bidragskakan.
mvh
Martininho
Hmmm-Undar om Koenigsegg Àr med pÄ det hela, bara överdriver eller sjÀlv Àr lurad.
Hitills har dom iaf varit rĂ€tt seriösa och mĂ„na om sitt mĂ€rke…
Postar en dublett hÀr med Cornucopias tillÄtelse pÄ en berÀkning om laddtider för elbilar:
SÀg att liten elbils förbrukning ligger pÄ ca 1-4kWh/mil. (en el-Volvo C30 skulle dra 4.4kwh/mil men vi kan anta att man kan optimera detta)
SÄ lÄt oss sÀga att anvÀndare kan acceptera en rÀckvidd pÄ ca 500 km.
DĂ„ behöver man alltsĂ„ ca 50kwh energi (rĂ€knar pĂ„ en jĂ€kligt snĂ„l bil alltsĂ„ )…
Hur lĂ„ng tid- i optimala fall utan vĂ€rmeutveckling och förluster – skulle det ta att ladda detta batteri ?
Om man har tillgÄng till ett 230v/16A uttag (inte sÀkert men rel. vanligt), kan man börja med att rÀkna pÄ det:
DÄ blir det ungefÀr sÄhÀr:
50 kwh/230v = 0.2174 kAh = 217 Ah
uttaget ger alltsÄ max 16A => 217/16
13.5 h
13.5 timmar för ett fullt batteri !?
Jag tankar min bil frĂ„n 0-500km pĂ„ ca 5 minuter i nulĂ€get…
Ăkar man till ett 400V/25A tre-fas uttag (som ofta finns i industriomrĂ„den och kanske pĂ„ "mackar") blir siffrorna sĂ„hĂ€r:
50kwh/400=125ah
125Ah/25= 5h
SĂ„ dĂ„ Ă€r men nere pĂ„ endast 5 timmar – dĂ„ börjar man nĂ€rma sig.
MEN i praktiken kommer man inte undan förlusterna och vĂ€rmeutvecklingen sĂ„ man bör nog lĂ€gga till iaf 20-50% pĂ„ den tiden – förutsatt att man har state-of-the-art superbatterier som klarar dessa laddcykler mĂ„nga gĂ„nger !
/K
Jag tror/hoppas att det Àr ett rejÀlt PR-trick och drift med elbilhypen, dÀr Koenigsegg gÄr ut om nÄgra dagar och skapar Ànnu mer rubriker genom att öppet sÀga att det hÀr Àr en bluff, och den gjorde vi bara för att visa hur lÀttlurade journalister Àr nÀr det gÀller elbilar.
à andra sidan skulle det generera enorm badwill frÄn motorjournalistkÄren.
Men all reklam Àr god reklam?
@cornu: Jag tror att det Ă€r pĂ„ riktigt men med kraftigt överdrivna prestanda, samt förstĂ„s att dom inte sagt NĂR denna bil kommer i rpoduktion: om 2 Ă„r , 5 Ă„r ?
Men jag tycker för varumÀrkets Koeniggseggs skulle att dom skall vara jÀkligt försiktiga med att gÄ ut med ngt som dom rimligtvis inte kan hÄlla i normalfallet (dvs man kanske kan kör 500km i 20km/h, och batteriet kan laddas pÄ 20 min om du Àger ett kÀrnkraftverk och byter batterier efter 5 ggr, och betterierna hÄlelr oÀndlig om du aldrig laddar dom osv).
DĂ„ kĂ€nner sig bara alla lurade till sist och skiter i Koenigsegg i framtiden…
/K
AlltsÄ, hur mÄnga Koenigsegg har nÄgonsin sÄlts? 5? 10?
Det Àr sjÀlvklart att K. inte har rÄd att ta kostnaden för utveckling och anpassning av helt ny tidigare okÀnd teknologi uppfunnen av en musiker i Schweiz, Àven om de sÄ tar 20 MSEK per bil.
Naturligtvis Àr specarna helt fel. Eller de kanske stÀmmer, fast med bensin.
Normalt skulle en elbil med den rĂ€ckvidden och prestandan högst ha tvĂ„ sĂ€ten, eftersom 2/3 av bilen skulle tas upp av batterier, men nu skall man ha nĂ„got tidigare okĂ€nt plasma-batteri som inte tar nĂ„gon plats, och dĂ€rför skall man ha fyra sĂ€ten…
RĂ€tt klantig marknadsföring av tekniken frĂ„n uppfinnarens sida, nĂ€r han inte gĂ„tt ut generellt och marknadsfört den, utan den kommer som en blixt frĂ„n klar himmel bara för Koenisegg. Och var Ă€r kundreferenserna för hans “Virtual Reality-bolag”?
Performance art. TĂ€nk Konstfack.
Som sagt tror jag inte helelr pĂ„ den hĂ€r “PR-kuppen”.
Men lite mer credit Àn sÄ för du allt ge Christian Koenigsegg
“2007 sĂ„lde Koenigsegg 13 bilar. 2008 rullade 18 bilar ut frĂ„n fabriken”
OvanstĂ„ende Ă€r officiella siffror – inte hittepĂ„ – vad jag vet…
Och orimligt Ă€r för all del inte affĂ€rsavtelet, eller det eventuella affĂ€rsavtalet heller: TvĂ„ bolag kan ta delar av risken, sĂ„ Koenigsegg behöver inte sjĂ€lva bĂ€ra alla utv. kostnader…
Men jag tror som sagt att denna konceptbil Ă€r ganska lĂ„ngt frĂ„n sanningen/produktion…
/K
En till bluff, tyvÀrr verkar det som mÄnga gÄtt pÄ den:
http://www.dagensps.se/artiklar/2009/03/06/43755518/index.xml
/Utblick
Jag Ă€lskar inlĂ€gget. Speciellt med ditt projekt “bullshitian”. Kan inte sluta skratta……
Vad kul med sĂ„ mĂ„nga som vet sĂ„ mycket hĂ€r. En massa mĂ€nniskor som Ă€r amatörfysiker och gör berĂ€kningar efter tillgĂ€nglig teknik osv. Hade det varit ni som drev utvecklingen av mobiltelefoner sĂ„ hade vi fortfarande gĂ„tt omkring med slĂ€pbara telefoner bara för att en telefon förbrukar 2W och ett NiCd batteri bara kan laddas med……
Ăppna era sinnen och tĂ€nk framĂ„t. Man har lĂ€nge pratat om nya batterityper som har i stort sett obegrĂ€nsad laddkapacitet, dĂ€remot sĂ„ mĂ„ste man givetvis anpassa sig till matningsstĂ€llet. Finns det 1000A sĂ„ gĂ„r det fort och finns det bara 10A sĂ„ gĂ„r det lĂ„ngsamt. Men lĂ„s er inte i tanken att det finns fĂ„ stĂ€llen med 1000A, om det finns behov sĂ„ kommer det att komma.
@Anonym:
2saker:
1. Oavsett om man Àr optimist eller pessimist sÄ Àr det svÄrt att bryta fysikens lagar.
Och amatörfysiker eller inte – med en ingejörsutbildning i elteknik mĂ„ste jag nog pĂ„stĂ„ att jag har lite koll pĂ„ ohms lag iaf…
1000 A uttag – visst – men om hur lĂ€nge ? Och hur dyr blir en sĂ„dan station ? Och hur mycket vĂ€rmeförluster fĂ„r man om man laddar bilen med en sĂ„dan ström ?
PĂ„ “reklamen” lĂ„ter det ju som om bilen kommer köra enligt spce dierk inom ett par Ă„r – inte ngt som ngn seriös firma skulle pĂ„stĂ„ om man mĂ„ste ladda med special special special .. . .
2. Oavsett teknik sĂ„ gör Koeniggsegg/lurendrejfirman reklam som om dett vore ngt osm kommer med de prestanda dom sĂ€ger inom ngt Ă„r – alltsĂ„ oavsett om det kanske möjligen kan komma tekniska lösningar framöver, om 2,5,10, eller 30 Ă„r sĂ„ Ă€r det en blĂ„sning om man lĂ€gger upp det som ngt som kommer vara köpbart inom ett Ă„r eller tvĂ„ med sagda prestanda för gemene man..
GĂ€rna optimism, uppfinningsrikedom och framtidstro – men lĂ„t dĂ„ inte idiotiska marknadföringstrick sĂ„ tvivel hos folk !
/K
Hej igen, det Àr jag som tyckte det var kul med alla experter,
Jag har sjĂ€lv jobbat med el hela mitt yrkesverksamma liv, med maskiner som Ă€r avsĂ€krade med 3x1000A sĂ€kringar. Men det Ă€r liksom inte det som Ă€r poĂ€ngen, jag Ă€lskar nĂ€r det finns lite drivkraft och framtidstro, folk som ser glasen som halvfulla istĂ€llet för halvtomma. Christian Ă€r en sann entreprenör som satt sverige pĂ„ kartan med bilar som piskar McLaren, Ferarri, Lambourgini, trots att det Ă€r ett litet företag i Ăngelholm. Christian lyckade ta fram en av vĂ€rldens mest exklusiva sportbilar trots att mĂ„nga (de flesta) skrattade Ă„t hans projekt, och nu e han igĂ„ng igen, sĂ„ djĂ€vla gött.
Koenigsegg skriver ingen stans att bilarna kommer att kunna laddas pÄ 20 minuter med befintlig infrastruktur, bara att det Àr möjligt. Och helt Àrligt, denna bil kommer att kosta x antal miljoner och sÀljas till sheijker i arabvÀrlden. Har man rÄd att köpa denna bil sÄ kan man nog dra in en ny matare till huset pÄ nÄgra hundra A i alla fall. Utvecklingen kommer man sÄ smÄningom kunna nyttja i standardbilar, precis som teknikerna som utvecklas/ts inom F1 (t.ex KERS, ABS, TCS osv).
Lite mer om elbilar -existerande och framtida:
Teslas nya Model s:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009