Folk tror på vad som helst, bara det låter bra. Speciellt om man inte kontrollerar fakta och siffror. Vad som är extra tragiskt är att världens samlade motorjournalister och journalister spelar med, dvs är helt inkompetenta.
Lilla svenska Koenigsegg presenterade på Genéve-salongen en konceptelbil, Quant, som skall kunna köra 500km på en laddning, och laddas på 20 minuter, samt vara täckt av solcellsfärg. Istället för batterier skall den använda något som kallas FAES.
Det är rent struntprat.
FAES existerar inte. Tekniken är helt okänd, inte en träff på Google annat än i samband med Koenigsegg, men ett garage i Ängelholm lägger beslag på den och lyckas få en körsträcka som överträffar allt annat.
Solcellsföretaget man refererar till, NLV Solar, existerar om man Googlar enbart i referenser till Koenigsegg, plus den nyss ihopslängda hemsidan som enbart handlar om Quant och inte ger något annat.
Här är hemsidan för mannen bakom NLV Solar. Vill ni veta mer om honom kanske ni kan köpa någon av hans två skivor musik, en liten hobby han sysslar med förutom flygning och racerbiltävlingar. När han inte uppfinner batterier utan minneseffekt eller solcellsfärg. Finns rent av en musikvideo om ni vill lyssna lite på hans musik. Ni kan också googla runt lite efter NLV:s fantastiska innovationer “quantrit”, “nullanium” och “pyradian”.
Granskar man siffrorna för att på 20 minuter ladda batterier som kör bilen 500km så handlar det om säkringar på 1300 ampere (läs det här). Det räcker inte att koppla in bilen till stamnätets huvudledningar, för att ladda på 20 minuter måste den i princip ha ett eget specialbyggt kärnkraftverk att tillgå. I princip talar vi om en strömstyrka som får ett större svenskt pappersbruk att rodna.
Hade tekniken existerat hade man knappast sålt den till garaget i Ängelholm, utan då hade riktiga biltillverkare stått på kö och betalat betydligt högre summor.
Undrar hur man testat tekniken. Kopplat upp sig mot det schweiziska stamnätet? Nej förresten, den är designad och testad i ett virtual reality-labb. Det får mig osökt att tänka på ett svenskt bolag som kallades Prosolvia. Här skulle nog en grävande journalist kunna uträtta storverk. Ni kan ju börja med att hitta några kundreferenser, för sådana finns inte på hemsidan iaf.
Folk tror på vad som helst, bara det låter bra. Quant är bara en fasad, och ett PR-trick. Och effektivt sådant, Koenigsegg har fått oerhörd uppmärksamhet. Bara att gratulera till PR-kuppen.
Som peak oil-kunnig så känner man igen det här beteendet. Varje gång någon oljeborr träffar olja på djuphavsborrningar de senaste åren så har media direkt pratat om rekordfynd, och peak oil har förklarats vara en bluff. Men inte en droppe har producerats från alla dessa “rekordfynd”, och det har inte ens lämnats några officiella och oberoende reservskattningar. Än mindre går det att producera djuphavsolja till dagens oljepriser, eller i vissa fall som haussade Jack-2, så finns det inte ens teknik för att producera under de förhållandena som råder på platsen.
Men folk tror på vad de vill höra. Just nu vill de höra om elbilar som kan göra saker som inte är möjligt, bara man slänger med lite coola förkortningar ingen hört talas om.
Jag kan förstås ha fel, men det hela är fullständigt orimligt. Förresten, FAES bygger på att energin skall lagras i någon form av plasma. Ni vet, plasma, fusion, kall fusion och sånt. I en sportbil. Det finns ett projekt på ca hundra miljarder SEK som kallas ITER, och som skall pågå de närmsta 30 åren, i ett försök att designa nästa generations tokamak-reaktorer, fusionsreaktorer. Så att man kanske om 50 år kan ha en första kommersiell och fungerande prototyp. Säkringen som behövs för att dra igång ITER om 20-25 år är dock antagligen lägre än för att ladda en Quant på 20 minuter.
Jag har förresten slängt ihop en egen eldriven skogsmaskin här i maskinhallen. Den laddas på 2 minuter, kan sedan köras i skogen i 6000 timmar utan omladdning. Bara så ni vet. Jag kallar tekniken för bullshitian. Skall bara ut och fota lite byggnader, skriva lite om att jag designat allt i ett virtual reality-labb och slänga ihop någon schysst hemsida innan jag lanserar det hela på riktigt.
Vill man annars se en riktig, ensitsig och strömlinjeformad solcellsdriven elbil med en räckvidd på 30 mil, så kan man titta här. Skillnaden mot den bilen, från MIT, är inte bara att den inte har fyra säten och 50 mils räckvidd. Något att jämföra med påhittet från garaget i Ängelholm.
21 kommentarer
Intressant läsning..
Visst blir man irriterad över framför allt journalisternas naivitet, men också allmänhetens (fårskockens) trallande och lallande om el-bilar och tekniska lösningar på oljeproblematiken.
Det är väldigt få som förstår hur allt faktiskt fungerar.
Att i dagens i-länder kräva så lite som grundläggande fysikkunskaper av Kreti och Pleti är alldeles för mycket begärt.
Vi får helt enkelt låta frustrationen bero och herr Svensson och mr Smith kan få fortsätta tro att energi kan skapas, ur tomma intet. För det heter ju att man “producerar” energi. 🙂
/Frekvent besökare
“Kräva grundläggande kunskaper inom fysik…”
Du, det var länge sedan det var möjligt. Tror faktiskt att min generation (68) är den sista som kan stoltsera med viss insikt om enkla saker som gravitation, osmos och kommunicerande kärl.
Tragiskt men sant.
/Rourk
En annan antar att precis som du var inne på i tidigare artikel – om det nu blir fler som vill ha bitar av bidragskakan.
mvh
Martininho
Hmmm-Undar om Koenigsegg är med på det hela, bara överdriver eller själv är lurad.
Hitills har dom iaf varit rätt seriösa och måna om sitt märke…
Postar en dublett här med Cornucopias tillåtelse på en beräkning om laddtider för elbilar:
Säg att liten elbils förbrukning ligger på ca 1-4kWh/mil. (en el-Volvo C30 skulle dra 4.4kwh/mil men vi kan anta att man kan optimera detta)
Så låt oss säga att användare kan acceptera en räckvidd på ca 500 km.
Då behöver man alltså ca 50kwh energi (räknar på en jäkligt snål bil alltså )…
Hur lång tid- i optimala fall utan värmeutveckling och förluster – skulle det ta att ladda detta batteri ?
Om man har tillgång till ett 230v/16A uttag (inte säkert men rel. vanligt), kan man börja med att räkna på det:
Då blir det ungefär såhär:
50 kwh/230v = 0.2174 kAh = 217 Ah
uttaget ger alltså max 16A => 217/16
13.5 h
13.5 timmar för ett fullt batteri !?
Jag tankar min bil från 0-500km på ca 5 minuter i nuläget…
Ökar man till ett 400V/25A tre-fas uttag (som ofta finns i industriområden och kanske på "mackar") blir siffrorna såhär:
50kwh/400=125ah
125Ah/25= 5h
Så då är men nere på endast 5 timmar – då börjar man närma sig.
MEN i praktiken kommer man inte undan förlusterna och värmeutvecklingen så man bör nog lägga till iaf 20-50% på den tiden – förutsatt att man har state-of-the-art superbatterier som klarar dessa laddcykler många gånger !
/K
Jag tror/hoppas att det är ett rejält PR-trick och drift med elbilhypen, där Koenigsegg går ut om några dagar och skapar ännu mer rubriker genom att öppet säga att det här är en bluff, och den gjorde vi bara för att visa hur lättlurade journalister är när det gäller elbilar.
Å andra sidan skulle det generera enorm badwill från motorjournalistkåren.
Men all reklam är god reklam?
@cornu: Jag tror att det är på riktigt men med kraftigt överdrivna prestanda, samt förstås att dom inte sagt NÄR denna bil kommer i rpoduktion: om 2 år , 5 år ?
Men jag tycker för varumärkets Koeniggseggs skulle att dom skall vara jäkligt försiktiga med att gå ut med ngt som dom rimligtvis inte kan hålla i normalfallet (dvs man kanske kan kör 500km i 20km/h, och batteriet kan laddas på 20 min om du äger ett kärnkraftverk och byter batterier efter 5 ggr, och betterierna hålelr oändlig om du aldrig laddar dom osv).
Då känner sig bara alla lurade till sist och skiter i Koenigsegg i framtiden…
/K
Alltså, hur många Koenigsegg har någonsin sålts? 5? 10?
Det är självklart att K. inte har råd att ta kostnaden för utveckling och anpassning av helt ny tidigare okänd teknologi uppfunnen av en musiker i Schweiz, även om de så tar 20 MSEK per bil.
Naturligtvis är specarna helt fel. Eller de kanske stämmer, fast med bensin.
Normalt skulle en elbil med den räckvidden och prestandan högst ha två säten, eftersom 2/3 av bilen skulle tas upp av batterier, men nu skall man ha något tidigare okänt plasma-batteri som inte tar någon plats, och därför skall man ha fyra säten…
Rätt klantig marknadsföring av tekniken från uppfinnarens sida, när han inte gått ut generellt och marknadsfört den, utan den kommer som en blixt från klar himmel bara för Koenisegg. Och var är kundreferenserna för hans “Virtual Reality-bolag”?
Performance art. Tänk Konstfack.
Som sagt tror jag inte helelr på den här “PR-kuppen”.
Men lite mer credit än så för du allt ge Christian Koenigsegg
“2007 sålde Koenigsegg 13 bilar. 2008 rullade 18 bilar ut från fabriken”
Ovanstående är officiella siffror – inte hittepå – vad jag vet…
Och orimligt är för all del inte affärsavtelet, eller det eventuella affärsavtalet heller: Två bolag kan ta delar av risken, så Koenigsegg behöver inte själva bära alla utv. kostnader…
Men jag tror som sagt att denna konceptbil är ganska långt från sanningen/produktion…
/K
En till bluff, tyvärr verkar det som många gått på den:
http://www.dagensps.se/artiklar/2009/03/06/43755518/index.xml
/Utblick
Jag älskar inlägget. Speciellt med ditt projekt “bullshitian”. Kan inte sluta skratta……
Vad kul med så många som vet så mycket här. En massa människor som är amatörfysiker och gör beräkningar efter tillgänglig teknik osv. Hade det varit ni som drev utvecklingen av mobiltelefoner så hade vi fortfarande gått omkring med släpbara telefoner bara för att en telefon förbrukar 2W och ett NiCd batteri bara kan laddas med……
Öppna era sinnen och tänk framåt. Man har länge pratat om nya batterityper som har i stort sett obegränsad laddkapacitet, däremot så måste man givetvis anpassa sig till matningsstället. Finns det 1000A så går det fort och finns det bara 10A så går det långsamt. Men lås er inte i tanken att det finns få ställen med 1000A, om det finns behov så kommer det att komma.
@Anonym:
2saker:
1. Oavsett om man är optimist eller pessimist så är det svårt att bryta fysikens lagar.
Och amatörfysiker eller inte – med en ingejörsutbildning i elteknik måste jag nog påstå att jag har lite koll på ohms lag iaf…
1000 A uttag – visst – men om hur länge ? Och hur dyr blir en sådan station ? Och hur mycket värmeförluster får man om man laddar bilen med en sådan ström ?
På “reklamen” låter det ju som om bilen kommer köra enligt spce dierk inom ett par år – inte ngt som ngn seriös firma skulle påstå om man måste ladda med special special special .. . .
2. Oavsett teknik så gör Koeniggsegg/lurendrejfirman reklam som om dett vore ngt osm kommer med de prestanda dom säger inom ngt år – alltså oavsett om det kanske möjligen kan komma tekniska lösningar framöver, om 2,5,10, eller 30 år så är det en blåsning om man lägger upp det som ngt som kommer vara köpbart inom ett år eller två med sagda prestanda för gemene man..
Gärna optimism, uppfinningsrikedom och framtidstro – men låt då inte idiotiska marknadföringstrick så tvivel hos folk !
/K
Hej igen, det är jag som tyckte det var kul med alla experter,
Jag har själv jobbat med el hela mitt yrkesverksamma liv, med maskiner som är avsäkrade med 3x1000A säkringar. Men det är liksom inte det som är poängen, jag älskar när det finns lite drivkraft och framtidstro, folk som ser glasen som halvfulla istället för halvtomma. Christian är en sann entreprenör som satt sverige på kartan med bilar som piskar McLaren, Ferarri, Lambourgini, trots att det är ett litet företag i Ängelholm. Christian lyckade ta fram en av världens mest exklusiva sportbilar trots att många (de flesta) skrattade åt hans projekt, och nu e han igång igen, så djävla gött.
Koenigsegg skriver ingen stans att bilarna kommer att kunna laddas på 20 minuter med befintlig infrastruktur, bara att det är möjligt. Och helt ärligt, denna bil kommer att kosta x antal miljoner och säljas till sheijker i arabvärlden. Har man råd att köpa denna bil så kan man nog dra in en ny matare till huset på några hundra A i alla fall. Utvecklingen kommer man så småningom kunna nyttja i standardbilar, precis som teknikerna som utvecklas/ts inom F1 (t.ex KERS, ABS, TCS osv).
Lite mer om elbilar -existerande och framtida:
Teslas nya Model s:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009