Dagens Industri vill sparka åtta av 35 anställda på webredaktionen för di.se enligt tidningen Journalisten. Det finns risk att förhandlingarna strandar, då DI även vill slippa att återanställa vid bättre tider, och istället kunna ta in vikarier rapporterar tidningen.
Man får väl anta att det är annonsintäkterna som sviker. Inte antalet annonser kanske, men antagligen ser man samma utveckling som för många av oss bloggare, dvs att betalningen per annons eller klick ungefär har halverats sedan i höstas. Kan man dubbla sin trafik så kan intäkterna bibehållas, men inte annars.
Reklam är som bekant bland det första som får stryka på foten i dåliga tider, och med det stora delar av medias intäkter.
Kommer ni ihåg en enkät som fanns här på bloggen i höstas. Vilken finansmedia som först läggs ner pga krisen? Läsarna trodde på Realtid.se, men än så länge lever samtliga tjänster. Frågan är hur mycket avgångar, likt de hos di.se, man fått se under ytan.
Finns fler mediahus eller tidningar med problem. Tidningen Journalistens framsida visar inte riktigt en bild av en munter bransch. Dagens Samhälle, Egmont, Talentum, Uppsala Nya Tidning, Dalarnas Tidningar skär alla ner eller erbjuder anställda alternativ som lägre lön eller andra arbetsuppgifter.
Schibstedt lägger också ner sökmotorn Sesam, en investering som kostat koncernen 500 miljoner NOK.