Som vanlig gnälls det över dyr bensin, speciellt när priset stiger. Svensson kan nämligen aldrig vara nöjd med priset på något som Svensson anser att hon måste ha.
Minnet är som vanligt kort och sommarens 14:- SEK för bensinen är bortglömt. Nu är lite över 10:50 SEK dyrt tydligen.
Men Sverige har inte speciellt högt bensinpris för att vara ett EU-land. Tittar man på senaste statistiken från EU-kommissionen, vilket gäller för 2008-12-15, så var snittpriset för en liter bensin 10:34 SEK och medianpriset var 9:77 SEK. I Sverige var priset vid samma datum 9:89 SEK.
Sverige ligger alltså ganska precis i mitten av priserna inom EU. Man hittar rent av dyrare bensin i oljeproducerande länder som Nederländerna (13:34 SEK), Irland (12:37 SEK), Danmark (11:79 SEK), Frankrike (11:59 SEK) och Storbritannien (10:60 SEK).
För diesel ser det ut ungefär likadant, men den lägre andelen skatt gör att skillnaderna inte blir så stora.
Även här hamnar Sverige i mitten med 10:48 SEK. Snittpriset var 10:49 SEK för en liter diesel och median var just det svenska 10:48 SEK. Det går rent av att hävda att det svenska dieselpriset var så exakt EU-medel som det går. Och samma här, oljeproducenterna har dyrare diesel än importlandet Sverige.
För att vara en ändlig och enormt användbar energiform så är det billigt för bensinen och dieseln. Billigare än en liter Coca-Cola. Rent av billigare än vatten på flaska.
Sedan årsskiftet har priserna stigit tillsammans med oljepriset och en liten skattehöjning, men faktum kvarstår att bensinen inte är speciellt dyr i Sverige. För tillfället kostar blyfri 95 12:46 SEK per liter i Norge, en av världens största exportörer av olja, i jämförelse med aktuellt Statoil-pris på 10:79 SEK här i Sverige.
Så gnäll gärna vidare om bensinpriset, det enda ni visar med ert gnäll är att ni inte har någon omvärldskoll.
Passa också på att läsa på lite om peak oil. Lägg dagens priser på minnet, så ni har något att drömma om i framtiden.
13 kommentarer
“Få snyggare Bröst
Naturlig bröstförstoring Gå från A-kupa till B-kupa
http://www.activebust.net“
Har du ingen sållning alls när det gäller annonser på din sida?
😉
Tack för påpekandet. Skall fixa bort den.
OK, blockerat, det tar dock ett tag innan Google fattar det.
Håller med dig, det är ett jävla gnäll. Om dom fattar hur jobbigt det är att knuffa 1,5ton bil med 4 personer i 1mil. Så är 10-12kr jäkligt billigt. Vi är så ruskigt bortskämda helt enkelt.
Tack för dina artiklar/skriverier
Mvh
Instämmer med dig Cornucopia. Det är otroligt vad folk klagar på bensinpriset. Det är också det första jag oftast får höra från omgivningen när jag tar upp oljefrågan. Tyvärr så är det inte många som bryr som om den övergripande bilden, framtiden, peak oil mm.
“we choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills—“
John F Kennedy 1962
Obama 2009?:
“we choose to build cars with extreme low oil cosumption in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills!”
Det ligger något i det du säger, men hade du utfört jämförelsen för några veckor sedan hade Sverige kommit betydligt högre upp i listan. Anledningen stavas försvagningen av svenska kronan, huvudaskligen mot EUR…
Som du ser så är jämförelse gjord för några veckor sedan, siffrorna är per den 15:e december. Sedan gör du ett logiskt tankefel, CK.
Faller kronan blir bensinen lika mycket dyrare i Sverige som i utlandet, så våran position ändras inte.
Cornucopia,
Den 15 december hade EUR redan apprecierat kraftigt mot SEK så isåfall får man gå tillbaka ännu längre.
Men ok, jag förstår vad du säger och jag håller med att valutan inte spelar någon roll över tiden. Men din utsaga är således (om jag förstår dig rätt) att du ALLTID kommer att få samma resultat oavsett valutasvängningar, givet att skattesystemen är lika utformade?
JAg håller inte med. Bensinbolagens prissättningsändringar mot valutakursändringar brukar inte vara identiska i olika länder utan du får vissa eftersläpningar emmellanåt. Min utsaga är att du har fått en sådan i din studie. Sverige har historiskt legat mycket högre upp i sådana jämförelser och jag tror om du uppdaterar din studie per dagens datum får du Sverige högre upp i listan…
CK, jag vill fortsätta att hävda att det är en myt. Det är bara svenskarna som alltid gnäller. Om det stämmer som du säger så har bensinen i själva verket blivit billigare relativt andra länder, och då finns det ännu mindre anledning till att gnälla. Att det i princip alltid varit dyrare i Danmark, Norge och Finland är jag nästan säker på.
Jag har hämtat datat från
http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm
Det finns historiska data där också, om du orkar kolla. I euro, så det är justerat för valutakurser.
Inget jag har tid med just nu, men det vore förstås intressant med en graf över tiden för de individuella länderna. Datat är dock lite bökigt för historiken och kräver lite handpåläggning.
Den 17:e november var fördelningen också ungefär likadan, iaf vid en första anblick.
Cornucopia, allright vi säger väl att det inte är några större skillnader över tiden relativt övriga EU.
Den rubrik du ändå sätter upp, “Bensinprisgnället” kanske ändå ska sättas lite i perspektivet mot skatter på övriga varor i samhället. Fortfarande är det ändå så att priset på 95-oktanig bensin per liter utan skatt just nu ligger någonstans runt 3 SEK vilket ger ett skattepålägg på dryga 200%. Så visst kan man “gnälla” lite över detta, det tycker jag är befogat. Att övriga EU har än värre skatteregler på bensin gör det väl inte bättre…?
Svensk information om Peak Oil finns på http://www.energikris.nu
Sidan är inte längre aktiv men bakgrunden och förklaringen är alldeles utmärkt. Något som alla borde ta del av.