Senaste numret av Officerstidningen är nu ute och fokuserar på den just genomförda försvarsmaktsövningen Aurora. Bland annat rapporteras att av de drygt 1000 värnpliktiga (“pliktsoldater”) som kallades in till övningen dök endast hälften upp. Ett okänt antal kan riskera fängelse.
Latest in värnplikten
Försvarsmaktens perspektivstudie: Ökade anslag och Nato behövs för svenskt försvar efter 2020
Försvarsmakten har i dagarna levererat en delrapport om sin stora perspektivstudie om svenskt försvar efter år 2020 fram till år 2035. Utan ökade anslag kommer svensk försvarsförmåga minska. Försvarsmakten understryker både ett behov av 2% av BNP till försvaret samt Natomedlemskap (“traktatsbundna försvarsgarantier” med “bi- och multilateral operationsplanering”) för att trovärdigt krigsavhållande svenskt försvar. Beslut behöver också tas skyndsamt, dvs innan 2020, då uppbyggnad av försvarsförmåga kommer ta tid.
Vi som gjorde sin värnspliktsutbildning mellan åren 1972 – 1994 har inte kompenserats och fått några pensionspoäng för dessa. Som pensionärer kommer vi för alltid att få lägre pension än de som t ex vapenvägrade eller fick frisedel av andra skäl.
Ska vi med tvång tvinga 1 – 4% av en årskull att försvara vår frihet och demokrati ska vi fan i mig också betala rejält för det. Inte friåka, medan andra offrar ett år av sin livsinkomst och karriär. Vi andra måste betala för det orättfärdiga i att en liten del av en årskull missgynnas för vår frihets och demokratis skull.
Nu när tvångsbaserad pliktutbildning av värnpliktiga återinförs så slår regeringen på stort och höjer slavlönerna under utbildningen till 72:- SEK de första 60 dagarna, därefter 146:- SEK. Normalt är dock att man under utbildning som arbetsgivaren kräver och betalar ska få full lön. Underligt nog klagar här inte facket LO över lönedumpning, men kanske var det detta som regeringen avser med sk “enkla jobb”?



