Det sk skoltwitter försöker driva på att Sveriges unika skolsystem rivs upp och att vinstutdelande friskolor avskaffas, vilket har många poänger. Men att lärarna skulle bli av bättre kvalitet utan dessa skolor är inte en av de poängerna, lika lite som att alla personliga anekdoter från skolan förr eller nu bevisar något. Verkligheten är att lärarna förblir människor, dvs med fel och brister, även om friskolesystemet rivs upp, och det trollas inte heller fram fler behöriga lärare utan friskolor.




