Många egenföretagare tar inte ut lön över brytpunkten för statlig skatt för att undvika marginalbeskattningen. Men vill eller behöver man ta ut intäkter ur företaget från över brytpunkten så är det bästa att på marginalen ta ut två tredjedelar som lön och en tredjedel som utdelning. Grafer och siffror nedan.
Latest in utdelningar
Ska man titta på börsens utveckling med eller utan återinvestering av utdelningar? Det mesta av utdelningarna från såväl börs som obligationer återinvesteras nämligen, och är således redan med och påverkar indexets utveckling. Mot detta finns argumentet att en aktie dippar lite när utdelningen skiljs av.
|
I börsuppgång kan en apa vara expert på börsen. Det är när börsen vänder och går ner som det visar sig vilka som egentligen visste vad de höll på med, och nybörjarna brutalt upptäcker att stockpicking inte innebär samma aktier i alla cykler av konjunktur och börs, inte ens sk value investors högutdelare. |
| Dagschart OMXS30. |
Svenska SEB har nu pekats ut som en av bankerna som deltog i de omfattande med/utan-bedrägerier som skedde framför allt i Tyskland efter finanskrisen. Ingen i media lyckas dock förklara exakt hur med/utan-bedrägerier fungerar (cum-ex).
Eftersom jag alltid får cherrypickande skit för mina börsinvesteringar, så redogör jag inte längre för dem. Det går nämligen alltid att plocka en enskild aktie eller fond och ett godtyckligt tidsintervall och hävda att jag ständigt förlorar pengar. Det går också att göra motsatsen. Nedan följer exempel från min Avanza-portfölj.




