Det lokala nätmonopolet Ellevio varnar i en artikel hos Fastighetsnytt för akut effektbrist i Stockholm, sedan regeringen gjort lokal elproduktion olönsam via chockhöjda skatter. Problemet kommer kvarstå till minst år 2027 och tills dess ansluts inga nya stora förbrukare i området. Kort sagt blir det stopp för stora arbetsplatser och infrastrukturprojekt. Stockholms Handelskammare skriver också ner tillväxtprognosen för Stockholm kraftigt.
Latest in Svenska Kraftnät
Icke-inflationen: Svenska Kraftnät höjer nätavgiften med 20% och grundavgifter med 35%
Icke-inflationen fortsätter fira nya segrar. Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät effektavgiften med 20%. Avgiften kommer inte gå till att bygga ut kraftnätet, utan till sanering av kreosotimpregnerat trä från forna tider, efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen.
Bolaget Polykemi i Ystad skrotar planerna på en utbyggnad, eftersom det inte finns elnätkapacitet. Bolagets VD säger att läget “för tankarna till situationen i U-länder”. Tidigast 2026 väntas elnätkapaciteten till Skåne vara ikapp, givet att tidplaner håller.
Den regionale elnätägaren E.On uppger till SVT att det kommer vara elbrist till år 2026, och att det inte blir några nya energislukande arbetsplatser i regionen tills dess. Svenska Kraftnät konstatera ratt en serverhall kan dra lika mycket energi som hela Uppsala, Sveriges fjärde största stad. Microsofts så kallat lilla serverhall om 17 fotbollsplaners storlek blir väl den sista etableringen i Skåne innan 2026, och ger 45 jobb.
Svenska Kraftnät har fått avslag på en tillståndsansökan om att bygga en 20 mil lång kraftledninge Ekhyddan-Nybro-Hemsjö. Samtliga berörda kommuner har motsatt sig dragningen av kraftledningen, vilket på ett bra sätt visar den tilltagande omöjligheten att förse landet med ökad elnätkapacitet. Det finns också säkerhetspolitiska kopplingar, där beslutet förstås gynnar den som vill kunna stänga ner strömförsörjningen till Baltikum.




