Stockholmsbörsen föll hårt igår, men återhämtade sig när stödområdet fortsätter begränsa nedgångarna. Dollarn och guldet stärks och i USA stängde börserna på plus. I de asiaatiska tidszonerna är det mestadels plus nu på morgonen.
Förband från den svenska amfibiebataljonen på Berga har deltagit i övningen Joint Endeavor på kusten mot Azovsjön i Ukraina tillsammans med bland annat brittiska förband. Övningen verkar mörkats av Försvarsmakten, kanske för att inte uppreta Kremls avlönade inflytelseoperatörer och nyttiga idioter i Sverige.
Ukrainska officerare som observatörer på en svensk övning
I Storbritannien har ytterligare fyra el- och gashandelsbolag motsvarande de svenska elhandelsbolagen gått i konkurs på grund av energipriserna. På Irland varnas det för elbrist i vinter och att upp mot 25% av Irlands el kommer gå till de internationella datajättarnas serverhallar. Och tillbaka i England så har det blivit brist på bensin och diesel på bensinstationerna efter att britterna drabbats av panik på grund av att ingen britt vill jobba med de transporter den importerade arbetskraften utförde. Man överväger nu att sätta in militären för att få fram bränslet, som det inte är brist på.
Norge har sällat sig till de övriga Nordsjögasländerna och passerat sin peak gas, trots att man även har tillgång till Barents Hav. Europa och EU/EES har gjort sig väldigt sårbara för störningar i fossilgastillgången när man ökat beroendet av denna ändliga importenergi istället för att gjort det rimliga och satsat på kärnkraft, så vinterns eventuella energikris är inte direkt en överraskning. Grafer nedan för den som älskar sådant.
Trollfjorden har samma namn som jättegasplattformen Troll i Nordsjön och sluttningarna ner mot fjorden kan fint illustrera fossilgasutvinningen i både Nordsjön och Norge.
Stockholmsbörsen är bäst i klassen när börserna öppnat handeln i Europa nu på tisdagsmorgonen, och leder nedgången. Samtidigt stärks dollarn mot kronan.