Dags för dagens säkerhetspolitiska lägesrapport, som blivit lite försenad på grund av bloggens ombyggnation. Ryssland har flugit med strategiskt bombflyg över Östersjön och Sverige grupperade i tystnad skarp tung kustrobot när de sex ryska landstigningsfartygen befann sig i Östersjön.

Dagens Nyheters Mikael Holmström har blivit inbjuden och fått skriva om 311:e robotkompaniet, vilket är första gången så sker sedan Sverige bydénade våra kustrobotar 2016. Förvisso har man på sina egna kanaler 2020 visat upp hur sensorkedjan har integrerats med kustrobot, så att t ex hkp 14 kan användas som sensor åt de markbaserade kustrobotarna, men ingen journalist har tidigare släppts in hos förbandet.
Det väsentligaste är att man i tysthet grupperade ut förbandet med skarpa robotar när de ryska landstignignsfartygen var ute i Östersjön, samtidigt som Gotland förstärktes. Att Försvarsmakten nu kommunicerar detta och släpper in media är strategisk kommunikation. Det är ett sätt att berätta hur allvarligt läget var men också att skicka ett tydligt budskap till Kreml att kommer ni hit så parkerar vi era fartyg på Östersjöns botten. Det var knappast endast 311:e robotkompaniet som hade skarpa robotar, utan detta fanns sannolikt även hos svenskt attackflyg och ytstridsfartyg vid tillfället, då man också hänvisar till tidigare övningar där man beskjutit mål med robot samordnat mellan de tre robotbärarna och från olika riktningar samtidigt för att nå målmättnad för närskyddsluftvärnet hos angriparens örlogsfartyg.
Annat intressant i artikeln är formuleringen kring hemlighetsmakeriet om när kustrobotarna skulle bydénas och den ansvarige konteramiralen säger till DN:
“Dels ville vi inte att motståndaren, eller någon annan, skulle veta vad vi höll på med. Dels gällde det att hålla undan nej-sägare och krångel-pellar i Försvarsmakten och FMV – de fick inte veta något. Och det höll ordentligt tätt.”

Försvarsmakten har också gått ut med att man har fortsatt förstärkt sjöövervakning, vilket understryker att man gjorde så mycket mer än bara skickade trupp till Gotland. Dock är marktrupp i befolkade områden svårare att dölja än flottrörelser, eller vad flygvapnet har för sig på flygbaser.
Ryssland ska idag ha flugit med fyra stycken strategiskt kärnvapenbärande bombflyg av typen Tu-95 Bear över Östersjön. Detta är enbart strategisk kommunikation från Kremls sida, samt ett test av beredskapen och reaktioner i väst. Bland annat ska Finlands incidentberedskap gått upp i överljudshastighet med tillhörande potentiellt skadliga ljudbangar över land.
Bombplanen fyller ingen funktion i Östersjön, då deras beväpning är kryssningsrobotar med flera tusen kilometers räckvidd. De kan i lugn och ro långt in över ryskt luftrum avfyra dessa mot mål i stort sett i hela Europa och behöver inte flyga över Östersjön, eller för den delen Nordsjön eller Biscaya-bukten som skett tidigare, om än inte med fyra flygplan samtidigt. Antalet visar på hur hotfullt Ryssland agerar och avsikten är antagligen en styrkedemonstration.
Natos ordförande Jens Stoltenberg uppger att Kreml nu skickat 30 000 man i stridande förband, plus Spetsnaz-förband, stridsflyg, Iskanderrobotsystem och S-400 långdistansluftvärn till Vitryssland. Det är den största kraftsamlingen dit sedan kalla kriget och notera att 30 000 man alltså är i offensiva manöverförband. Till det kommer logistik och underhållsförband, artilleri, ingenjörsförband med mera.
Kom som tidigare ihåg att allt från Kreml inklusive faktiskt agerande kan vara och ska ses som en del i en kombination av påverkansoperationer, desinformation och vilseledning (maskirovka). Den faktiska avsikten är inte nödvändigtvis den uppenbara.



