Livsmedelsjätten Univelver har via det varumärke man använder för sina politiska uttalanden gått ut med Kreml-propaganda och en ensidig uppmaning att Natos demokratier ska sluta försvara sitt eget territorium, och ska dra bort sina trupper. Någon uppmaning till Kreml att dra bort sina 175 000 man i offensiva förband från gränsen till Ukraina har Unilever inte gått ut med och utspelet kan och bör alltså ses som Kremlpropaganda.
Unilever brukar använda ett av sina varumärken, som profileras som två snubbar som gör premiumglass i ett garage, till att göra politiska uttalanden. Tanken är att man på så sätt ska få gratis marknadsföring när varumärkets uttalanden sprids – positivt som negativt – samt via varumärkets segmentering tilltala vissa målgrupper. Att glassen i själva verket är samma glass som t ex GB Glace, Well’s eller Algeida beroende på land, men med lite andra smaker och det dubbla priset är en annan sak.
Senast gick nu Unilevers varumärke ut i sociala medier med en ensidig uppmaning till Natos demokratier att dra bort sina trupper från sina egna länders och allierades territorium. Att Kreml har skickat 175 000 man i offensiva bataljonsstridsgrupper till Ukrainas gräns, plus hundratusentals inom logistik, underhåll, sjukvård, baspersonal för stridsflyg, markrobotförband struntar Unilever i att kritisera.
Sveriges Konsumenters tidning Råd & Rön uppmärksammade 2016 att Unilever äger varumärken som GB Glace, Rexona, Persil, Coral, Maizena, Knorr, Lux, Jif, Cif, Comfort, Cornetto, Magnum, Vaseline, Sun, Axe, Via, Surf, Lipton, Dove, Sunsilk och Carte d´Or. Och ett segmenterat glassmärke. Inte omöjligt att man idag äger ännu fler varumärken. Tillägg: Andra varumärken är glassåserna O’hoy, tvättmedlet Via och Slotts senap och ketchup.
Genom att denna multinationella livsmedelsjätte bara låter glassmärket stå för de politiska uttalandena är för att inte övriga varumärken ska påverkas. Vill man bojkotta Unilever så är det inte den dubbla prissättningen av GB:s glass man ska bojkotta, utan ovanstående varumärken. Det mesta kan och bör ändå bojkottas då det är rent industriella produkter som är så längt bort från naturlig mat man kan komma, och att gnida in sin kropp med artificiella industrikemikalier är ju också kul.
Unilever omsatte 2020 51 miljarder euro och gjorde en vinst på sex miljarder euro. Bolaget satt på tillgångar värda 67 miljarder euro. Japp, euro. Bolaget är brittiskt och börsnoterat i London, på Euronext och Nyse. Frågan är hur stort ryskt ägande det finns i Unilever – trots allt finns det starka kopplingar mellan Ryssland och Londons finansiella centrum City – mer så efter den Kremlstödda Brexit när allt fler överger London som finansiell hub? Kanske sitter det rent av några av Putins oligarker, eller Putin själv via olika skalbolag och bulvaner, som delägare i bolaget? Den ryske presidenten bedöms vara en av världens rikaste män, men döljer sina miljarder på olika vis så några faktiska siffror går inte att få fram.
Den ryska marknaden är med Rysslands utvecklingslands-BNP knappast värd mer än typ Belgien och Nederländerna tillsammans, så att man fjäskar för Kreml av ekonomiska skäl föreligger knappast. Antingen står man för uttalandena, går omedvetet Kremls ärenden eller har starkt ryskt ägande i bolaget.
Sprid inte Unilevers premiumglass uttalande eller varumärke. Det är exakt vad både Kreml och Unilever vill att ni ska göra gratis som nyttiga idioter. Det finns mycket bra svensk glass från svenska familjeföretag, t ex Sia Glass, Lejonet & Björnen, Engelholms Glass, Guteglass eller Triumfglass mfl man kan välja istället för jätten Unilevers industriprodukter. Glass är av nödvändighet traditionellt en lokal produkt.
För övrigt – ska du bojkotta Unilevers produkter, informera din lokala mataffär, så de minskar inköpen och inte blir de som får ta den ekonomiska smällen. Det är inte så att Unilever tar tillbaka osåld glass, utan det blir din lokala handlare som drabbas.Skicka ett mail till din handlare om du avser sluta köpa produkterna, så vet de om att de ska minska inköpen.
I övrigt råder nu stark kognitiv dissonans hos så kallade svärjisar och putinister, som tidigare rasat över Unilevers politiska uttalanden, men nu alltså gör uttalanden som de själva stöder. Vem kan man lita på i marknadsföringens värld egentligen?
34 kommentarer
Glassen köper man från Sävedalen och den heter som bekant Triumf, ett litet familjeägt lokalt företag, AXE kan man med fördel skippa, luktar <lu*er lång väg och vem vill lukta så. Jag får väl printa ut en lista och ta med när man handlar.
Typiskt att man måste skippa AXE. Inte för man köper det för att lukta gott utan för att inte lukta illa och där tycker jag produkten är bland de bättre.
Hur din kropp luktar och uppfattas är en social konstruktion.
Ensam är stark.
R&R ägs inte av staten. Råd & Rön ägs av Sveriges Konsumenter, en partipolitiskt obunden samarbetsorganisation som verkar för ökat konsumentinflytande.
Tack, åtgärdat.
Londons kriminella centrum, City
Ahh, trodde det var telefonväxeln AXE.
Nu har jag inte sociala medier som FB o Twitter och sådant, men borde inte Unilever få rejält med kommentarer där om hur ensidigt deras ställningstagande är?
Det har de fått, från mycket insatta personer också, inklusive Anne Appelbaum.
@Tratt, och jag läste först AXA och fick ont i magen men de verkar firtfarande vara ägda av bönder.
Längesen man köpte något från Unilever. Kemiskt och ultraprocessat mög de säljer. Finns så mycket bättre alternativ.
Eller hur. Rengörings- och hygienprodukterna är ju dock rätt okej, men så är ju kemikalier Unilevers styrka. Blir till att byta.
Det är intressant att Unilever i sin marknadsföring tydligen vågar tillämpa principerna “alla omnämnanden är bättre än inga” respektive “hellre ökänd än okänd”!
Unilever verkar ha läst Doktor Glas:
“Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”
Bästa glassen gör man själv!
+1 på den. Då märker man också hur långt från naturliga smaker kemikalieglassen från Unilever är.
Nja, den burk som heter “Cherry Garcia” från det märke som jag tror avses ovan har jag nog hållit som nummer ett – men får väl offra den för den goda(re) sakens skull.
Mästarbältet får nu flytta till Triumf Pistage Lyx, eller vad den nu heter.
Och allas vår favoritnittonåring kräver att “The Swedish government must end the colonisation of Sápmi”, alltså Sameland – är det Miljöpartiets reservplan att sitta i regering i en befriad koloni där i norra Sverige?
På tal om nittonåringen kommer ni ihåg “If it’s melted it’s ruined.”?
Bara för Greta att betrakta de etniskt svenska norrlänningarna som invandrare så är allt frid och fröjd.
Senap får man passa sig för också. Colman’s, Slotts och Maille är alla Unilever. Johnnys (Kavli) är kanske fortfarande oberoende.
Gravelejs senap är lyckligtvis i Kavlis stall så ingen ko på isen där.
Har skrivit ut en komihåglista vad som skall undvikas, det man kan göra som enskild är att rösta med fötterna.
Attans, jag som gillar Soldatens ärtsoppa
Ett tips på glass är ju Otto glass från Yngsjö utanför Kristianstad
“You cannot simultaneously prevent and prepare for war.
We call on President Biden to de-escalate tensions and work for peace rather than prepare for war.
Sending thousands more US troops to Europe in response to Russia’s threats against Ukraine only fans the flame of war.”
twitter.com/benandjerrys/status/1489393235655106562
Urbota korkat uttalande. Att vara förberedd är på krig genom att ha ett starkt försvar är det absolut bästa förebyggande arbetet.
Ett typiskt propagandatrick att påstå något och sen dra slutsatser av det. Speciellt i detta fallet som påståendet uppenbart är falskt.
V antog på sin kongress att säga nej till Nato och ett skrotat värdlandsavtal.
P4 rapporterar att stor påverkanskampanj mot Sverige pågår just nu, där konton kopplade till våldsbejakande islamska organisationer sprider falsk information om att svenska kommuner och myndigheter kidnappat barn.
Ryssland verkar på alla plan samtidigt för att destabilisera samhället.
Inte första gången glassen sympaterat med “fredsrörelsen”, dvs mot NATO.
Undrar om min handlare drabbas av att jag köper en flaska mindre?
Tror inte att konsumentledet i stort bryr sig speciellt om vem som äger eller tillverkar något. Möjligen att en del aktivister bryr sig och sen projicerar sina åsikter genom media på resten av folket, som läser och glömmer när nästa nyhet kommer i fokus.
I samband med Rysslands nuvarande sabelskramlande så upptäckte jag att den deodorant (av märket Dove) som jag har använt de senaste åren var ‘made in Russia’.
Ny deodorant av märket L’Oréal har därför utprovats och konstaterats överlägsen.
Dove tillverkas av Unilever, och deostick av märket Dove och Rexona verkar vara tillverkat i Ryssland.
Tydligen finns det en del andra produkter hemma som måste bytas ut (Unilever). Men det ska snart vara åtgärdat.
Har försökt undvika Unilever ganska länge, mest på grund av att glassmärket varit väldigt politiskt länge! Det enda jag inte kan vara utan är nog maizena, verkar vara dom enda som gör majsstärkelse!
Det är inte svårt att vara utan Unilever, bra att de är tydliga med att de gillar Kreml som t om hotar med kärnvapen-att bojkotta dem blir ju mycket enklare då, inte en krona får de för sina överprisade produkter.
Ser att du nämner Lätta i artikeln.
Unilever sålde i princip nästan alla sina enheter inom bak, mat och spread, där Lätta tillhör, till Upfield för snart 4 år sedan.