SEB har uppdaterat sin GLEI-analys, Global Leading Indicator, publicerad i deras rapport Nordic Equity Macro Model September 2014, och menar att kontraktionen fortsätter och att OECD-ländernas ekonomier går in i negativt område och lågkonjunktur efter årsskiftet. Man rekommenderar dock inte att gå ur aktiemarknaderna.
Latest in HM
Artikeln nedan publicerades ursprungligen i Ekonomihögskolan vid Lunds universitets årsmagasin, Lund Business Review 2014 och återpubliceras med godkännande som gästinlägg.
Idag gäller det. Nu avgörs börsens framtida riktning.
Gårdagens försök till kraftig återhämtning hos OMX punkterades blixtsnabbt av sur utländsk börs, vilket t ex syns som en hög röd candlestick i dagscharten för OMXSPI.

Inte ens stora vinster från H&M och Nokia kunde hålla uppe börsen hela dagen.
OMXS30 var inte mycket bättre det, och har nu gett sju röda candlesticks på raken i dagscharten, något som inte hänt sedan börsnedgången hade fått ordentligt med fart i december 2007.

Om inte fredagen slutar på rejält plus så blir det säljsignal i den lite mer långsiktiga veckocharten för en lång rad index, från OMXS30 till amerikanska index som DJIA och S&P-500. Se även tidigare index.
Kanske får vi fortfarande en vändning under bödelns skugga, men den som fortfarande pratar om positiv börs ägnar sig åt förträngning. Att få ytterligare en röd dag i charten får nog anses som extremt. Men i Asien har börserna öppnat nedåt, i skrivande stund är japanska Nikkei i -1.68% och kinesiska Hang Seng -0.78%. Vill man sätta sitt hopp till något så rapporterade Microsoft om rekordvinster efter den amerikanska börsen stängde. Inte för att Asienbörserna bryr sig. Kanske pga den talande Microsoftvinsten var 6.66 miljarder USD…
Det är när börsen faller som agnarna skiljs från vetet. Vem som helst kan tjäna pengar när börsen stiger, men att tjäna pengar när börsen faller, det är betydligt svårare trots enkla verktyg som XACT Bear. Om man t ex som jag har majoriteten av innehaven i högutdelare, t ex truster i Kanada, som ger säg i snitt 10% i utdelning, skall jag sälja eller behålla? Om börsen bara faller 10% under året så tjänar jag ju inget på att sälja, utan förlorar bara i courtage. Fast jag minskar min risk om jag säljer. Samtidigt är jag delvis beroende av de där utdelningarna för att dra ihop min lön… Och att sälja och sedan maximalt exponera sig mot fallande börs är knappast bra riskhantering, då fallande marknader är mer volatila än en stigande börs.
Å andra sidan kan börsen gå ner både 5, 10, 20, 30 eller rent av 50%. Vad vet jag. Uppgången vi sett under 2009 förutsätter att ekonomin återhämtar sig till business as usual, men verkligheten talar om något annat.
Beslut, beslut.
Guldpriset är nu ca 256:55 SEK, upp 1.7% från årsskiftet 252:21 SEK per gram att jämföra med Stockholmsbörsens -0.9%, mest pga svagare krona då guldpriset i USD per troy ounce fallit när investerare av outgrundliga anledningar flyr till dollar.
Winning Trading har en teknisk analys av S&P-500, och är inte heller direkt munter.