Det är inte bara H&M som missat att allt mer handel sker på Internet, utan nu heter det att e-handeln börjar bli en utmaning även för köpladorna och konsumtionstemplen (“köpcenter”). Sakta men osäkert flyttar allt mer handel till Internet och konsumtionsplatserna får svårare att hävda sig. Kanske ser vi köpcenterkrisen 2.0 och att detta fenomen slutligen nått vägs ände. I framtiden behöver det bara finnas drive-in utlämningsställen för onlinehandeln om man inte orkar vänta någon dag på leverans.
Latest in HM
Det svenska så kallade modebolaget H&M faller hårt på börsen idag. I sig en intressant påminnelse om alla som gett aktietipset att man ska köpa H&M och bara och sitta och njuta i tron att man kan investera i backspegeln.
Som bekant går svensk ekonomi som en Tesla. Fast tydligen en Tesla på verkstad. Mediauppgifter säger nu att Ericsson avser varsla 4 000 till 25 000 anställda och H&M:s försäljningssiffror utmålas som en besvikelse.
Ärligt talat är Bonnier/DI:s krigsrubriker om H&M säljsiffror en besvikelse ett clickbait. Försäljningen ökade med 9%, mot analytikernas 10.8%, men ökningen var 11% kalenderjusterat. Så det tror jag man kan släppa.
Däremot sägs det nu att Ericsson ska varsla 4000 personer för att uppnå sina lönsamhetsmål. Idag går Schibsted/SvD ut och säger att siffran istället är 25 000 personer som ska få gå och hela verksamheter ska läggas ner.
I grunden ligger att Ericssons försäljning backar. Och om man inte kan öka försäljningen så kan man alltid minska kostnaderna.
Ericsson har 116 000 anställda, så det handlar om att säga upp drygt var femte anställd.
Teslan är på verkstaden.
Bara för att inte Volvo ska bli sura avslutar vi väl med en bunt Volvo S90 på bykrogens parkering.
Dags för lite härligt müsigt fredagsmüs igen. Denna gång myser vi till Ung vänsters lögner om Ingvar Kamprad och Stefan Persson.
Kommunistpartiets (v):s ungdomsförbund Ung vänster har lagt ut en kampanj där man hetsar mot familjen Persson och Kamprad, som gett 10 000-tals svenskar jobb och anställer 250 000 människor globalt, oräknat 100 000-tals hos underleverantörer. Kampanjen totalsågas i kommentarsfältet på Facebook.



