Artikeln nedan publicerades ursprungligen i Ekonomihögskolan vid Lunds universitets årsmagasin, Lund Business Review 2014 och återpubliceras med godkännande som gästinlägg.
Så blir du mer framgångsrik i ditt hållbarhetsarbete
Helena Helmersson på Ekonomihögskolans
partnerkonferens. Foto: Charlotte Carlberg Bärg |
Modejätten H&M anses, trots hård granskning i media, ligga i framkant inom ansvarstagande och hållbarhet. När Helena Helmersson, global hållbarhetschef på H&M och nyligen utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna 2014 av Veckans Affärer, deltog i en paneldebatt om företagens ansvar på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, bad vi henne lista vad som är viktigast för ett lyckat hållbarhetsarbete.
- Hitta mätbarhet. Hur visar vi att hållbarhet är lönsamt? I vissa fall är det enkelt. Om du t.ex. sparar energi så går kostnaderna ned direkt. I andra fall är det knivigare. Hur visar vi att satsningar på sociala frågor gör företaget mer lönsamt? Men du kan också vända på det. Kommer vi kunna fortsätta att vara lönsamma i framtiden om vi inte arbetar för en hållbar utveckling och tar ansvar för att vår närvaro är bra för människor som bor där? Jag är övertygad om att det inte går. Därför är det viktigt att hitta sätt att mäta hur vår närvaro påverkar miljö, samhälle och ekonomi.
- Förankra uppåt. Mätbarhet gör det lättare att driva viktiga förändringar internt. Men för att framgångrikt kunna integrera hållbarhetsarbetet i hela verksamheten är det avgörande att ha fullt stöd från ledningen.
- Värna om dina viktigaste intressenter. För H&M är det anställda och kunder. Synliggör de saker som behöver förbättras och kommunicera framsteg i hållbarhetsarbetet. Det är viktigt att bygga en stolthet internt för de tillfällen det blåser snålt i omvärlden. I de mätningar vi gör kan vi också se hur hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder. Vi jobbar därför hårt för att våra kunder ska känna sig trygga med att handla hos oss och inspirera dem till medvetna val.
- Samarbeta. Det är viktigt att jobba med sitt eget beteende men man kan inte göra allt själv. Det är i samarbeten kring gemensamma mål med partners, leverantörer och konkurrenter m.fl. som du kan påverka och åstadkomma större förändringar.
Artikeln publicerades ursprungligen i Ekonomihögskolan vid Lunds universitets årsmagasin, Lund Business Review 2014 och återpubliceras med godkännande. Hela magasinet finns för nedladdning som PDF både på engelska och svenska.
17 kommentarer
Lycka till med hållbarheten!
För klädbolag med billiga modevaror så vore ett steg framåt en form av återvinning!
Köp en lämna två!
Det är bara ta med kläderna till HM för återvinning.
Bra tanke 🙂 eftersom en del kläder idag knappt håller en tvätt. Har inte köpt ett H&M-plagg i hela mitt liv…faktiskt. Bara till andra! Med tanke på hur Kina m.fl invaderat konfektions-marknaderna så kanske vi numera kan se H&M som ett kvalitets-företag tack vare högre tillverkningskrav relativt det större masskonfektions-utbudet av nya varumärken?
HM är på helt rätt väg och är marknadsledande vad gäller återvinning osv.
Det har kostat lite på marginalen (halvsura "analytiker") men på lång sikt tror jag det är helt rätt väg att gå.
OT; Din IT-kompetens kanske kan bidra till synpunkter beträffande vart anti-virus-teknologierna är på väg. Symantec, bl.a andra, menar att man idag inte klarar "hackare" och istället borde ägna sig åt att visa datorägaren vad "hackarna" är ute efter! T.ex kreditkortsdata, passwords etc
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303417104579542140235850578?mg=reno64-wsj&url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB10001424052702303417104579542140235850578.html
Symantecs antivirusprogram skulle jag inte ens rekommendera till min värsta fiende.
Det finns ingen hållbarhet i H&M och vad de håller på med där och hållbarhetschefen Helena Helmersson måste vara en total dåre. När tillförseln från utlandet av kläder och skor minskar får svenskarna problem. Nästan allt är importerat. Samhället liksom aktien i H&M faller ihop som ett korthus när världshandeln minskar.
Vilket irrelevant inlägg…
@Manuel Palacio
På vilket sätt var inlägget irrelevant? Det handlade ju om ekonomi och bloggen skall som bekant handla om ekonomi…
Atervinning gar inte OCH kostar energi, ateranvandningsbarhet ar det ENDA som funkar = anvanda samma troja i hela livet. HM ar ett skamt, deras tyger ar sa tunna att allt gar sonder efter max 2 ar!
Borde vara olagligt!
Kommer ni ihåg 90-talet då miljön skulle prioriteras och företagen anställde miljö-ansvariga högt upp i ledningarna. Årsredovisningen växte med massor av sidor som förklarade hur duktiga alla var. Hahaha… miljötänket försvann ut i rymden på några år när "aktieägarvärdet" tog överhanden på 2000-talet. Man har inte sett bakåt sedan dess. 90-talets "kunden i centrum" försvann med digitaliseringen av kundservice-funktionerna inom inte minst all "retail"!
Utan miljötänk står du dig slätt på aktiemarknaden.
Aktieägarvärde är i högre grad än någonsin kopplat till miljövärde.
Bästa exemplet är NIBE som på 17 år gått upp 40 ggr introkursen.
Jo @gefle….men du pratar om produkter som har direkt koppling till miljön. Luft-(energi-) värmepumpar t.ex har bättre och bättre verkningsgrad men framförallt har det under byggboomen byggts fler villor än någonsin(dvs volym). Stigande elpriser (förväntningar) är det som drivit på effektiviseringar från företagen där miljötänket varit en sekundär drivkraft. Pengar går före miljön! Varför tillverkar vi i Kina och transporterar råvaror ena vägen och den färdiga produkten samma väg tillbaka?
De flesta konsumenter väljer dock att handla efter "miljömärkning" om de har råd (värderingsförskjutningar) samtidigt som det på många områden tycks finnas en allt falskare marknadsföring av "miljömärkningen". Företagen utnyttjar även "miljön" i marknadsföringssyfte genom att uppförstora marginella fördelar utan att redovisa hela kedjan. Det är skillnaden mot hur man jobbade i början av företagens "miljö-redovisning" på 90-talet. Jag tycker mest att dagens "miljö-redovisning" är en punkt bland andra obligatoriska uppgifter utan större prioritering.
Miljömärkning är ju ett lustigt fenomen.
Hur kan tex en ny bil vara miljömärkt? Lol!
Sen dessa vitvaror som bara får fler och fler A-n i sina beteckningar.
Till vilken nytta?
Det enda som händer är att man diskar/tvättar i evighetsprogram som sliter på materialet och som i slutändan kleggar igen maskinen på grund av för låg arbetstemperatur så den går sönder i förtid. Är det miljö det?
Du missförstår syftet med miljömärkning!
Om du skall köpa bil så är det ett hjälpmedel att välja utifrån miljöpåverkan.
@gefle; Detta med produktlivscykel och energiåtgång vore intressant att se forskning kring. En bil som tappar kanske 50% av sitt värde redan efter ett par år. Alltså väsentligt värre än för 20 år sedan. Då klagade alla på att t.ex den svenska bilparken var för gammal. Nu har den verkligen uppgraderats tack vare bl.a outsourcing till Kina/Asien. Hur skall vi värdera nämnda värdenedgång mht till energi/miljö? Vi har ju förbrukat enormt mycket miljö/energi när vi byggde bilen (i Kina) samt transporterade den tillbaka till kunden. I och för sig effektivare än förr(metod) men till vilket totalpris om bilen håller kortare tid vilket värdet antyder?
oppti
Syftet med miljömärkningen är ju uppenbart att lura folket att tro att de gör en god gärning när de köper en "miljö"bil.