USA:s centralbank Federal Reserve höjde sin styrränta med 50%, från 0.5 procentenheter till 0.75. Man väntar sig fler höjningar och sätter en decemberstyrräntan för 2017 till dubbla mot idag, dvs 1.4 procent. Slutet 2019 räknar man med 3.0% i styrränta, upp 2.5 procentenheter från före gårdagens offentliggörande. Detta kommer få konsekvenser för den svenska bostadsbubblan.
Latest in Federal Reserve
Den amerikanska centralbanken Federal Reserve höjde sin styrränta med 0.25 procentenheter och signalerar om ytterligare och sannolikt tätare räntehöjningar framöver. Diskutera i små grupper vad detta får för konsekvenser bland annat för Sverige och om vi ser slutet på nollräntepolitiken?
Den initiala glädjen på marknaden över USA:s styrräntehöjning grusades slutligen i fredags. Det återstår att se om nedgången nu fortsätter.
En styrräntehöjning innebär1. att själva ekonomin går bra och tvärt om behöver dämpas av centralbanken för att inte bli överhettad. Höjd ränta i USA:s fall var alltså ett realekonomiskt positivt besked. Dock innebär högre ränta att avkastningskraven på marknaderna också höjs, vilket bör sänka aktiemarknaden.
Detta skedde torsdags-fredags och i USA ligger “husse” S&P-500 nu lägre än vid räntehöjningen, rent av stängde veckan på veckolägsta.
Av intressse kan vara att S&P-500 var mycket nära att ge ett tekniskt himmelskors, där MA50 bryter upp genom MA200. Det kan fortfarande ske, om inte nedgången på börsen nu fortsätter. Återstår att se hur det blir med alla tvärsäkra uttalanden om att börsen skulle upp 10% till årsskiftet.
S&P-500 stängde -1.78% och OMXS30 stängde -1.09% i fredags. Detta kan justeras med 0.2% för dollarkursen, men OMXS30 har ändå ett gap nedåt att ta igen i morgon måndag.
1. Man kan förstås höja styrräntan av andra skäl, t ex för att dämpa KPI-inflationen eller försvara en valutakurs. Marknadsräntor är en annan sak och går på andra saker, som förtroende, även om en styrräntehöjning naturligtvis även spiller över på marknadsräntorna. Det är själva tanken med styrräntan.
Den amerikanska centralbanken Federal Reserve med ordförande Janet Yellen höjde igår styrräntan till intervallet 0.25 – 0.50%. Detta är enligt Reuters i linje med marknadsförväntningarna och de amerikanska börserna steg under gårdagen.
Styrräntan i USA har sedan den akuta finanskrisen 2008 – 2009 legat i ett intervall om 0.00 – 0.25% och höjningen är alltså den första på över fem år, rent av den första ändringen av styrräntan.
Dollarn har förstås stärkts mot svenska kronan och man kan nu vänta sig att marknadsräntorna följer efter, tids nog även i Sverige.
Det hela kan handla om ett nytt trend- och paradigmskifte, där denna räntehöjning kan varsla om nollräntesamhällets åtminstone tillfälliga upphörande.
På sikt kommer antagligen inte de övriga västerländska ekonomierna klara av högre räntor, då bland annat obligationsbubblan riskerar punkteras och även bostadsbubblorna i länder som har dessa, inklusive Sverige.
Reuters rapporterade att 90% av de intervjuade trodde på en räntehöjning. Börsen är lycklig än så länge och S&P-500 steg med 1.45% igår. Nu får vi se om det blir börseufori fram till åtminstone årsskiftet.
Den amerikanska centralbanken Federal Reserve beslöt igår att inte ändra sin styrränta. Börserna hickade till nedåt under några minuter, återhämtade sig, steg, och föll tillbaka. Sammantaget kan reaktionerna ses som marginella även om S&P-500 stängde på -0.26%.
Riktningen nedåt ser dock ut att fortsätta då S&P 500-terminen pekar nedåt jämfört med stängning.
I de asiatiska tidszonerna faller japanska Nikkei 1.56%, medan man i Kina får se Hang Seng gå +0.50% och SSE Composite +0.75%. Australiens All Ordinaries går +0.72%.
Öppningen i Europa är osäker och eftersom det är fredag och dessutom fyrfaldigt häxeri på de amerikanska options- och terminsmarknaderna idag kan väl i stort sett vad som helst hända. Svårt att dra några andra slutsatser än den icke-slutsatsen.




