Svenska statens ekonomi verkar än så länge vara någorlunda i ordning.
Men svenska folkets skulder bara fortsätter att stiga kvartal efter kvartal. Ingenting verkar kunna få svenska folket att ens påbörja en avbelåning och börja minska skuldsättningen.

Som man ser sticker också skulderna iväg betydligt snabbare än den disponibla inkomsten. Den röda linjen är hushållens disponibla medelinkomst i SEK per år, den blå linjen är hushållens sammanlagda skulder i MSEK.
Skulder måste förr eller senare betalas. Underliggande tillgångar, främst lägenheter och villor i bostadsbubblan kan falla i värde, men skulderna följer inte med ner om man inte amorterar. Och amortering är ett okänt begrepp. Skulderna och den skuldbaserade festen fortsätter.
Var inte avundsjuka på dina grannar, släktingar eller arbetskamraters välstånd. Har de till synes bättre materiellt än dig har de antagligen bara större skulder. Och de måste förr eller senare betalas. Tyvärr antagligen av dig via skattsedeln eller inflationen.
