Medan Schibsted/SvD avråder alla från att dämpa bostadsmarknaden genom att amortera rapporterar TT att svenskarna är sämst på att amortera i Norden. I kontrast mot svenskens 140 år för de 40% som amorterar på sina bostadslån med belåningsgrad under 75% ligger t ex finländarnas amorteringstakt på 17 – 18 år. (TT)
Latest in amortering
Schibsted/SvD har satt ihop en panel för att skjuta försöken till amorteringskultur i sank. Beskedet är låna mer eller strunta i att amortera. Man uppmanar rent av skuldfria pensionärer att låna pengar och sedan betala räntan på lånet med de lånade pengarna.
Kort sagt får Finansinspektionens direktiv till bankerna om att man ska berätta för nya bolånekunder vad amortering är för något hårt motstånd från skuldsättningsivrarna, inklusive journalister från Schibsted/SvD som alltså själva sitter som hedgefondmoguler och spekulerar med lånade pengar på en överhettad bostadsmarknad.
Värst är pensionärsexemplet. De föreslås låna 300 000:- SEK, och använda 200 000:- av dessa lånade pengar till att betala räntorna på lånet.
Vansinnet verkar inte ha något slut. Frågan är om det inte bara är dags att ge upp? Fast det kan man inte, eftersom det är jag och du, käre läsare, som kommer få betala personligen för bolånetorskarnas fest på lånade pengar. Dels via skattesedeln, dels via arbetslöshet och dels genom att de sista spåren av välfärd kommer nedmonteras när festen ska betalas.
Bolånetorskarna själva är nu så många och så skuldsatta att de kommer gå skadefria ur detta och omhuldas av diverse räddningsaktioner från staten. Valet 2014 kommer bara handla om vem som kan fjäska mest för BLT-kollektivet och ordna så att bostadspriserna stiger som mest.
Frågan blir hur man bäst skyddar de egna tillgångarna från kraschen som kommer? För kommer gör den och de dagliga tecknen på tilltagande vansinne får mig att bli riktigt, riktigt orolig. Vi har nog passerat bortom räddning nu och allt hopp om att vi kan komma ur detta på ett smidigt sätt är förlorat.
Medan ca 30% av Sveriges befolkning nu omfattas av en klass 3-varning från SMHI och totalt ca 40% omfattas av en klass 2- eller 3-varning, så är det väl dags att skriva något som intresserar stockholmarna istället. Och vad kan intressera stockholmare mer än bostadsmarknaden?1. Nu kan nämligen Finansinspektionen tänka sig ökade amorteringskrav (Schibsted/SvD) medan alliansregimen får som de vill och bankerna får krav på sig att nämna ordet amror…, amrot…, amortering för nya bolånekunder. (Bonnier/DN) Bostadsmarknaden skakar i sina grundvalar och hundratals banktjänstemän måste nu skickas på en kurs för att lära sig ett nytt ord de ska säga till kunderna.
Regeringen medger bostadsbubbla och kommande krasch – bolån blir att hyra från banken
Som en notis medger regeringen Borg/Reinfeldt att vi har en bostadsbubbla och en förestående krasch på bostadsmarknaden via talespersonerna justitieminister Beatrice Ask (m) och finansmarknadsminister Peter Norman (m). Man förvandlar nämligen bolån till att hyra från banken och gör det förbjudet för banken att kräva amorteringar eller kräva in panten när bostadspriserna faller. (Bonnier/DN)
Nedanstående är ett gästinlägg signerat Niclas Jonsson från Bättre Bostadsrättsförvaltning.
Amorteringsavdrag existerar redan inom BRF, och fungerar så här: