Elbilsförsäljningen steg med 20% under första kvartalet 2026 enligt Mobility Swedens nybilsförsäljning och stod för 38% av försäljningen av nya bilar under första kvartalet. Samtidigt tappade brännbilarna 10% i försäljning jämfört med 2025.

Elbilsförsäljningen fortsätter alltså att öka och ta över allt mer av marknaden för att under första kvartalet stå för 38% av alla nya bilar. Samtidigt föll försäljningen av bilar med brännmotorer med 20% och totalt sett minskade nybilsförsäljningen med 0.4% jämfört med 2025.
Största elbilsmärket i Sverige under första kvartalet var Sveriges stolthet det Kinaägda Volvo Car, vars försäljning till 53% bestod av rena elbilar. Även Kia och Renault sålde över 50% elbilar, och de rena elbilmärkena Polestar och Tesla sålde förstås 100% elbilar. Teslas försäljning är fortfarande ner 34% från 2024 innan det blev övertydligt att Elon Musk är en fascist, men minnet över det dubbla heilandet och stödjandet av högerextrema europeiska partier verkar tyna bort sedan Musk börjat hålla en lägre profil inför börsnoteringen av SpaceX.
| Placering | Bilmärke | Antal sålda elbilar Q1 | Andel elbilar |
| 1 | Volvo | 5542 | 53 % |
| 2 | Kia | 3690 | 69 % |
| 3 | VW | 3094 | 32 % |
| 4 | Tesla | 2849 | 100 % |
| 5 | Polestar | 1670 | 100 % |
| 6 | Mercedes | 1669 | 30 % |
| 7 | BMW | 1634 | 42 % |
| 8 | Toyota | 1188 | 20 % |
| 9 | Renault | 963 | 61 % |
| 10 | Skoda | 929 | 23 % |
Populäraste elbilen var Volvos 40-serie med EX och XC, följt av Tesla Model Y. Tidigare toppsäljaren VW ID.7 petas ner till fjärde plats. Toyota har lyckats ta sig in på top-10 med den omöjligt att komma ihåg namnet på elbilen BZ4X. Några BMW, Audi eller Mercedes hittas inte bland de populäraste modellerna trots att BMW och Mercedes som bilmärken fick vara med på top-10 ovan.
| Placering | Modell | Antal sålda |
| 1 | Volvo EX/XC40 | 2945 |
| 2 | Tesla Model Y | 2412 |
| 3 | Volvo EX30 | 1494 |
| 4 | VW ID.7 | 1436 |
| 5 | Polestar 4 | 1306 |
| 6 | Kia EV3 | 980 |
| 7 | Toyota BZ4X | 877 |
| 8 | KIA EV5 | 871 |
| 9 | Skoda Enyaq | 734 |
| 10 | VW ID.4 | 710 |
Det gör inte heller Volvos nya EX90 som bara sålde 141 exemplar och sedanen ES90 sålde endast 215 bilar. Men Volvo är likväl största elbilsmärket under första kvartalet, med god marginal större än tvåan Kia.
Med tanke på drivmedelsprisernas utveckling har uppenbarligen en allt större andel av de svenska nybilsköparna gjort en korrekt analys. Frågan blir nu hur Tidölaget ska kunna stoppa elbilsförsäljningen innan den passerar 50% av nybilsförsäljningen? Man är ju trots allt bara en manlig svensk man om man kör brännbil och maximerar sina CO2-utsläpp.
Generellt har ju dock även brännbilar blivit dyrare och några stora billiga nya bilar finns knappt att få längre, så har man råd med en ny brännbilbil, som lätt kostar 400 000 – 500 000 idag, är kanske inte drivmedelskostnaden ett problem oavsett.
I takt med att andelen brännbilar i nyförsäljningen sjunker kan man anta allt bättre andrahandsvärden på brännbilarna på begagnatmarknaden, då de kommer bli allt sällsyntare framöver. Nybilsförsäljningen är ju en förutsättning för framtida begagnade bilar. Kan konstatera att onlinevärderingen på vår andrabil, brännbilen Subaru XV, har gått upp ca 15% sedan vi köpte den begagnad 2021, fast den körts en del sedan dess. Det är förstås inte samma sak som att man lyckas sälja till den värderingen, men symptomatiskt där också skatten på nya brännbilar samt inflationen spelar in.














