President Zelenskyj har godkänt en 40-dagars påverkansoperation riktad mot Ryssland för att få Moskva att acceptera ett eld upphör.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
En 40-dagars påverkansoperation ska inledas mot Ryssland för att tvinga Moskva att acceptera eld upphör rapporterar Kyiv Post. Oklart vad detta dock innebär. På sin officiella Facebook skriver Zelenskyj på engelska:
“Report by Major General Yevhenii Khmara on our long-range sanctions plan, mid-range sanctions, and the results of the Security Service of Ukraine – specifically the Center of Special Operations “Alpha” – on the front.
I approved a 40-day influence operation for the Service against the aggressor state aimed at compelling it to end the war.
Importantly, for several months in a row, the SSU has demonstrated the highest performance in defending Ukraine’s positions on the front lines through the use of various types of drones. The Center of Special Operations “Alpha” leads in terms of the occupier’s personnel and equipment neutralized.”
En påverkansoperation behöver förstås inte enbart eller alls ske med mjuka medel, utan det kan handla om målinriktade bombningar som ska få Moskva på knä. Ryskt luftförsvar klarar inte av att skydda landet längre och i sitt kvällstal sade Zelenskyj:
“The Russian leadership is now pulling more air defense assets to Moscow, Valdai, and Putin’s bridge across the Kerch Strait – at the expense of air defense elsewhere. In the Moscow region alone, they have amassed hundreds of launchers for S-400, S-500, and Pantsir systems. Nearly 90 launchers have been redeployed to Valdai from other regions of Russia, and a special air defense division is also being formed there to safeguard the peace and quiet of the Russian chief. To compare, there are only a couple of launchers per direction across Russia and around their other cities. Those are their priorities. They are protecting their power – the source of this war.”
Valdaj är alltså Putins stora datja vid Valdajskojesjön, och det är enormt positivt att sådana meningslösa mål dränerar Ryssland på luftförsvar så resten av landet är öppet för ukrainska anfall.
Man ska inte underskatta effekterna av Ukrainas DEAD-kampanj mot ryskt luftvärn, och vad för långsiktiga konsekvenser detta gett.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!

12:33 Ryska förluster igår blev massiva 1 310 man, massiva 68 artilleripjäser, massiva 439 transportfordon, nio enheter särskild utrustning, tre ovanliga salvpjäser, fyra tunga lufvärnssystem, en krypare, samt sju pansarfordon varav två stridsvagnar.
12:40 Det ska utbrutit brand efter explosioner på ett varv vid Kertjsundet i natt.
United24 Media uppger att flera patrullfartyg och en ubåt ska slagits ut, samt en färja som nästan var färdigbyggd.

13:36 Sveriges nya civila underrättelsemyndighet som ska styras från UD och innehålla delar av det som idag utgör den militära underrättelsetjänsten ska inte längre heta Muu – Myndigheten för utrikes underrättesler – utan istället Und, vilket kommer leda till ihopblandning med generella begreppet und.
I samtal med ett antal insatta parter under Almesdalsveckan är det väl få som är imponerade och det menas samstämmigt att UD inte har kompetensen eller några meriter kring underrättelsetjänst som kan leda till god styrning av nya myndigheten Und, utöver huruvida det är vettigt att mitt i det sämsta säkerhetsläget sedan andra världskriget splitta upp underrättesletjänsten.
Å andra sidan har Sverige en gammal och kär tradition att bryta ner och omforma underrättelsetjänsten och antalet namn genom åren är fler än jag orkar komma ihåg: T-kontoret, Grupp B, C-byrån, IB, USL, USK, Fst/Und, GBU, SSI och säkert något mer. Ett tag var kosmetikafranchisteföretaget Oriflame en front för svenska underrättelsetjänsten, eller iaf så lånade man Oriflames namnskyltar till adresser man satt på. Kanske var detta på Grupp B-tiden eller när man var T-kontoret. Minns inte exakta årtal.
Mest fascinerande att man inte byter namn på Must när man ändå är i farten.
14:00 En rysk soldat hotar nu Putin med militärt myteri om han inte får träffa ryske presidenten lajv på teve och få berätta sanningen om vad som pågår:
“In the new video, he said thousands of soldiers were being held in pits and tortured “for refusing to carry out stupid, suicidal orders” and for refusing to hand over money to their commanders. Lunin warned that if he was not granted a meeting with Putin at the Kremlin on live television, “the consequences will be very serious” and “the army will turn its weapons against the Kremlin.” In less than a day, the video was viewed nearly 11 million times.”
KOMMENTAR
Na Moskva!
Det stora här är att någon vågar säga något, och att folk dessutom vågar klickal. Annars är det ju en klassiker att rysk trupp tågar na Moskva efter fyra års krig. Sedan följer typ ett halvår av försök till demokrati innan den nya diktaturen tar över.
14:02 Rysslands ockupationschef på Krym utropar undantagstillstånd på halvön för att hantera “ekonomiska spörsmål”.
123 kommentarer
Slava Ukraini!
Första topplaceringen. Det blir JvM som får ett extra bidrag.
👍
🥇
Snyggt! Kontrar med donationer till PUU och BGB! Vi ger aldrig upp!
🏅
Heroiam slava!
👍 till Murgröna och Dfence
Slava Ukraini
Power up som vanligt då 😉
🏅
👍
Heroiam slava!
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Skickar till PUU idag.
Bra, då jag jobbar med energi känns det lätt att följa ditt exempel.
👍
👍
🏅
👍
👍
God middag!
Aldrig!
Kanske?
En åtråvärd och ärorik Nylander å min ära! Lika delar till JvM och PUU.
👍👍
👍
Top 10 i alla fall.
Fantastisk utveckling!!
Sexa en dag efter löning. Det kräver ett gott stöd. Då BgB smart nog skickar sms är det enkelt att stötta. 500:- i deras riktning.
God fredag alla spjutskafthållare!
🏅
👍
👍
Slava Ukraini
Top 10 . JvM!
🏅
👍
Ett bidrag till JvM. Make ruzzia nonexistent! 🫡🇺🇦
🏅
👍
👍 Heroiam slava!
Tjohoo
JVM får en slant till. Pensionen har anlänt.
FCK PTN FCK TRUMP FCK SD.
👍
👍 skaldande i världsklass!
THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER
👍😂 välfunnet
👍
🙏🇺🇦 This is the restoration of the house that shahed hit in Odesa.
More than 4 months after attack and are finally rebuilding.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mp6mxletac2e
🔥🇺🇦 SBU hits military support vessels located on the territory of the Zatoka shipyard in Kerch. Air defense systems of the Russian troops in the Kerch Strait area were also hit.
SBU drones hit the weapons and radar station of S-400 anti-aircraft missile system, which covered the Kerch Strait area.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6kqhh7f22w
During the special operation, SBU drones hit the cable ships of project 15310 Volga and Vyatka, as well as the cargo-passenger ferry Petropavlovsk, which was 96% ready. As a result of the strikes on them, a large-scale fire broke out.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6kqjnghc2w
Sea passenger transport in Sevastopol suspended for unspecified reason
“Russia now has enough fuel reserves,” said Russian Deputy Prime Minister Novak.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6kllqqvs2w
Undrar vad det kan bero på…
Se kung Eriks post ovan 11.58 😄😎
Nu gick det snabbt, tänkte Sevastopol vid fuskbron. Men det kanske ändå har ett visst samband med Ukrainas sanktioner? 🔥😎
Sanktioner som bevisligen fungerar alldeles utmärkt 👍
“Russia now has enough fuel reserves” – När de går ut och säger det så har de problem. Tvärtomspråket som vanligt…
Kanske därför vissa mackar nu börjat ställa ut bajjamajor vid köerna..
Russian Deputy PM Alexander Novak said Russia has enough fuel for the domestic market and excess diesel stocks, blaming panic demand for a 20-30% surge. Meanwhile, Kaliningrad limited sales to 30 liters of gasoline and 60 liters of diesel per vehicle.
Ljudfil, ej översatt
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6jzg5lc22t
Vi fortsätter att stötta.
KRAKEN commander Kostyantyn Nemichev said Ukraine’s defense line on the Belarus border is ready. If Russia and Belarus move toward Ukraine, he said Ukrainian drones and infantry will destroy the columns and Ukraine will be free to strike Belarus decision-making centers.
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6hv6y6tk2t
Former Ukrainian military intelligence chief and current Head of the Presidential Office Kyrylo Budanov said a prisoner exchange between Ukraine and Russia is expected to take place in the coming days. #Ukraine
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6h3eeuhc2t
“I can’t.” Budanov intrigued with his answer to a question about a secret operation
The head of the OP was asked to explain why the Ukrainian icebreaker “Noosphere” is depicted in the picture with his military operations.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6hd76sjs2o
🕵️ When asked about creating a structure like MOSSAD to punish Russian criminals, Budanov replied: “It already exists.”
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mp6hlcgz2c2o
Snubbla inte på mållinjen, Ukraina behöver vårt fortsatta stöd även på upploppet!
Jag skickar en slant till JvM.
👍🏅
👍
Today’s situation on the Crimean Bridge.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mp6kdruh322y
Russian media report another Ukrainian drone attack targeted the Kerch Bridge, with air defenses active in the region. The bridge approach from occupied Crimea is already backed up by a record queue of around 2,800 vehicles waiting to cross.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6faziab22t
💡Power supply problems continue throughout Crimea.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6ovmrbd22e
A regional state of emergency is being introduced in the Republic of Crimea and Sevastopol, – occupation authorities.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6per3mlk2e
Troligen vad man i Kreml kallar för en mycket lyckad tre-dagars operation efter mer än fyra år.
Upploppet närmar sig. Ukraina lägger in ännu en högre växel och vi gör vad vårt allra bästa för
att hjälpa till!
Vi sänder några summor till JVM och BGB.
👍
👍
⛽️ Ufa, Russia. The city also has a sad situation, a large number of gas stations are simply closed. More than 1.1 million people live in the city.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6kbiltq22w
Jag känner verkligen att vi alla måste anstränga oss ännu mer för att bidra och engagera oss nu när det går in i ett 40-dagars race för att få Putin på fall. Det är idag ganska exakt 4 år och 4 månader sedan jag började läsa denna blogg. En kollega rekommenderade den och efter att ha tagit del av mycket bättre fakta än vanlig media drog jag igång ett antal Ukrainastöttande projekt på företaget jag ledde och var ansvarig för. Tack vare bloggen, outtröttliga Lars och Lena, alla fantastiska skribenter (ingen nämnd eller glömd) har jag alltid känt en styrka i vårt stöd och motstånd. Det har funnits en lägereld att ständigt återvända till, inte minst när orken tryter och framgångarna uteblir. Måndagar på Norrmalmstorg med Gunnar Hökmark, skönsång med Timor. Otaliga välgörenhetsmiddagar med inspirerande tal och auktioner, ja listan är lång över dessa stärkande sammankomster. Allt läggs ihop till en vacker kraft och nu j- lar lägger vi i en växel till. Förutom mina ständiga bidrag av olika slag vill jag nu ha hjälp att skänka 10 000 kr till det förslag från er som jag tycker är bäst. Gärna till något vi inte tänker på varje dag (JVM, Blågula Bilen, Repower är alltid återkommande för mig). Det viktiga är att det bidrar till Ukrainas slutliga och oundvikliga seger över det hopplöst ondskefulla Ryssland och dess ledning. Ha en jättebra dag allihop, håll ihop och fortsätt vara goda mot varandra.
Fantastiskt initiativ! Jag har själv inget förslag på verksamhet men det måste det finnas många här som har. Tummen upp!
JvM är ju förstås alltid ett bra alternativ men egentligen alla som LW listar är ju mycket bra alternativ.
🫡👏🏅
Man kan ju alltid skänka till den ukrainska staten via https://u24.gov.ua/ även om det inte är så “roligt”.
Vad fint att du har en egen verksamhet där du själv bestämmer. Jag är tyvärr nästan helt säker på att det skulle bli ramaskri om en vanlig anställd satte upp ett plakat i lunchrummet med info om att stödja Ukraina. Tyvärr finns idioter överallt. Även om de bara utgör 5-20% så hörs de.
Själv gjorde jag något liknande i en FB grupp där jag är med som har 15 000 medlemmar. Lade en upp en text om ett företag som tillverkar en produkt som minst 25% av gruppens medlemmar skulle kunna köpa och ha nytta av. Inlägget raderades då det stred mot gruppreglerna om reklam för enskilda företag. Särintresset/hjälpbehovet tog admin ingen hänsyn till.
Själv beställde jag den där prylen som kostade en knapp tusenlapp. Förskottsbetald med väl medveten risk om att förlora pengarna. Tog någon månad innan jag fick den, skickades via udda färdväg och slutlevererades/momsades av postnöd.
🚘⛽️ The fuel crisis in Russia is rapidly gaining momentum and has already reached Moscow and dozens of other regions.
Currently, 27 regions have imposed restrictions on fuel sales, and another 52 regions are reporting supply problems.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6grrv2ts2o
⛽️🚗 Moscow, Rostov, Occupied part of Zaporizhzhia region, Oryol, Sibir, Krasnokamensk (near China) and more!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6gofmoik2o
🚘
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6gofn36s2o
⛽️
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6gofn55c2o
🚗⛽️Chita, Zabaikalsky Krai
The city is practically paralyzed by the fuel shortage. People line up at gas stations overnight, sleeping in their cars. People are reportedly waiting in line for 7-8 hours.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mp6fouos2k2y
Fuel crisis in Russia also hit the Transbaikal Oblast, roughly 4700km from the Ukrainian border.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6f3vrvck2t
⛽️ Ivanovo region and Irkutsk. The line at the gas station lasts 7 hours to fill up.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6epigkok2y
⛽️
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6epigolk2y
Fick mitt Spjutskaftsmynt idag. En vacker och smakfull medaljong i en fin sammetsblå ask! Inspirerar till att donera lite extra!
Och stort tack till Mäster slangman som ordnat det hela! Och tishan jag köpte samtidigt bär jag ofta och den skapar många positiva signaler och kommentarer!
🔥 Defense forces have again hit the Azot chemical plant in Novomoskovsk, Tula region.
🔥 A fire was also recorded on the territory of Novomoskovsk DRES
🔥 In Kerch, a fire is burning in the area of the deployment of air defense equipment and an airfield.
Bilder+Firms
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6fveauwk2y
🔥 A secondary detonation is heard in the occupied Yenakiyevo, Donetsk region.
🔥 In Ozyory, Moscow region, Russian air defense fired on a private sector.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6fvgqzf22y
Liknande, men för den som vill ha annan länk
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mp6dkqqv4s2y
Kanske årets julfilm från Hollywood: “The last 40 days of Moskow” ?
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mp6prui7l22g
Står viss kontrast till den fantastiska reklamvideon “Time to move to Ru[zz]ia”.
Ni vet, den man trodde var ironi – men som visade sig vara äkta!
– – –
https://www.youtube.com/watch?v=P9HIeOWFdsg
Här är den mer sanningsenliga videon, som någon klippte ihop
https://www.youtube.com/watch?v=Ph2xOgZ0GgA
Ska bli spännande att följa “Volodymyr och de 40 dagarna”!
Enligt META och Facebook så begås det inga krigsförbrytelser av ryssland.
Jag har precis blivit varnad för att jag sprider falsk information enligt deras faktagranskare. Texten som är falsk lyder:
“ryssland fortsätter som vanligt med sina krigsbrott.
När ska vi sätta ner foten på riktigt?”
Samt tillägget av Facebook att
Detta har granskats av externa faktagranskare.
Hur många rysstroll jobbar det på META tro?
Man undrar ju vilka externa granskare som inte klarar av att hantera etablerad fakta?
Att ryzzland begår krigsbrott är ju fastställt bortom allt rimligt tvivel.
Så här valde en större tabloid att skriva för tud sedan: ‘Mark Zuckerberg väljer att slicka Trumps röv.
Målet är att hålla den stora ledaren nöjd”.
Det var när det sas att man skulle sluta faktagranska innehållet.
Aftonbladet Kultur… som av någon anledning gillar att kommentera utrikespolitik.
Regeringen skriver om att Ryssland mäåste ställas till ansvar för sina krigsbrott och sedan kommer en lång rad trollinlägg.
https://www.facebook.com/SweMFA/posts/pfbid0qJbRf5tpwcq3eCfc2zftVLgHQcB7fwZLmd4ggKtyEgXJRypnoUsVH5qbqfQyzSf6l
När jag skriver inlägg på facebook om ryska krigsbrott eller om ryska ambassadens lögner brukar jag ha med länkar från tex. FN, ICC, Röda korsett, Amnesty eller något annat lämpligt som styrker mina påståenden. Det bör göra det svårare att bara ta bort inläggen eftersom det finns en trovärdig källa bakom påståendet.
Jag lade ner mitt Facebook efter det fruktansvärda mötet i Ovala rummet.
Självklart håller jag med om att det begås en massa krigsbrott, dagligen!!! Men sen har vi det där tråkigt administrativa, Haag har utfärdat arresteringsordrar på ett gäng personer misstänkta för krigsbrott men tror inte att en enda blivit dömd(?) Som rysstroll skulle det varit mitt första argument, att ingen oberoende enhet har dömt Ryssland för något krigsbrott… Helt uppåt väggarna, bara det första året var det väl nästan 100.000 krigsbrott rapporterade(!?!)
Som motargument så har väl ryzzland inte “dömts” för att olagligen ha invaderat Ukraina. Trots det är det ett obevekligt faktum att ryzzland gjort just det.
Russia launched 7 Iskander-M ballistic missiles and 189 drones overnight. Ukraine said its air defenses intercepted 177 targets, including 3 Iskander-M missiles and 174 drones. Impacts from 4 missiles and 11 drones were recorded at 12 locations.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6dbtwnu22t
Ungefär dubbelt så många som ryssarna skickade in föregående dag.
Men jämför med Ukraina, där hade vi säkert 300+
Enligt ryssarna själva sköts 660 drönare ber under natten. Minst tre gånger så många ukrainska som ryska drönare 🤩
Regionalt nödläge utlyst på Krim 🛑
Båda nyheterna på SVT.
Det går bra nu för krigsförbrytarna
En av de saker som gör att det absolut känns som vinden vänt är att Ukraina numera skickar dubbelt så många drönare som Ryssland. Genomsnittet sista tiden ligger väl runt 300 vs 150(?)
@LW
Din reklamleverantör levererar reklam för falska icke fungerande produkter på din webbsida.
https://jetterixse.consumereviewsguide.com/
De fungerar iaf. inte som utlovas i reklamen. Tex. står det att om man använder sprutmunstycket det gäller så får man 15 ggr högre tryck på vattnet än det man har i slangen.
Annonser förklädda till tester eller recensioner har dessutom blivit ett riktigt gissel ☹️
Det är därför jag anmäler sådant så gott det går och i det här fallet bör bloggaren ta kontakt med sin “reklamspruta” och förklara att de lägger in falsk reklam på bloggen.
Såg någon som köpte den/en sån för att testa på youtube. Det är ett vanligt handhållet munstycke för trädgårdsslang. Som du antagligen har ett par av liggandes redan. Fast denna hade mycket sämre kvalitet och funktion än de man hittar på ett Billiga Nisses eller Galne Gunnar nära dig. Rent bondfångeri. Kan kosta högst 50 öre att tillverka.
12:40 TVÅ ubåtar?!?! Av landet som varken har kort eller en flotta.
Snyggt jobbat!
Ukrainas DEAD och muskoviternas prioriteringar bådar för gott om fri luft för Gripar att flyga i. Oavsett vilken kokard de bär…
Undrar om inte 40 dagar är någon biblisk referens. 🤔
Syndafloden? Det regnade väl i 40 dagar och 40 nätter….
Kristus var efter uppståndelsen bland människor i 40 dagar.
Därför infaller Kristi Himmelsfärdsdagen 40 dagar efter påsk
Stämmer det också!
Men jag föredrar regnande drönare över hela ryzzland. Total ödeläggelse!
Och icke att förglömma Jesus 40 dagars ökenvandring, så tiden får utvisa viket av liknelserna han menar…eller så är det bara slumpen..
Så jäkla grymma Ukraina!!! #momentum
Isolera Krym och isolera Putte i hans datja med 1000 luftvärn. Kan inte bli bättre!!
Den där kan inte heller användas för att lyfta Pantsir mm
In 🇷🇺Krasnoyarsk Krai, an Mi-8T helicopter made a ‘hard landing’.
Bilde
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mp6suvig322y
🙏 According to Russians, there was an exchange of 160 for 160
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6ubjjcu224
Det ryska försvarsministeriet meddelade på fredagen att Moskva och Kiev utbytte 160 krigsfångar (POWs) tidigare på dagen.
Någonstans på nätet
Här pekar hästansiktet ut taco som den som ville slänga Ukraina under bussen
🐴🤡 Rubio’s statements that the Anchorage summit merely discussed proposals for resolving the conflict in Ukraine “raise questions,” – Lavrov
Lavrov emphasized that the Russian side accepted the US proposals at the summit attended by the two countries’ leaders, and this, he said, “remains a fact.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6ta4tnns24
Ingen bör bry sig om vad Trump säger eller har sagt. Ytterligare ett misstag av Moskvastaten.
Idag fick en kommunaljubbare som jag lön. Då blir det det månatliga bidraget till JvM.
För övrigt anser jag att vi borde stänga av moskovitisk sjötransport i Östersjön. Förslagsvis genom 90 Gripar mot St Petersburg.
🏅
👍
Bortåt 2500 bilar väntar nu på att fly Krym via bron. Minst fem timmar i bilen, och inte mycket skugga där inte
🚙🚗
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mp6sv3p3ik24
Det är något i den stilen som man önskar sig se och höra…
Antar utan att vara alltför defaitistisk eller konspiratorisk, så verkar inte den nya myndigheten Und av säkerhetsmässiga skäl ha UD som adekvat huvudmyndighet. UD kan nog betraktas som en säkerhetsmässig vindflöjel beroende på hur de politiska vindarna blåser. 🤓
En fundering: om Ukraina sparar ihop tre dagars förbrukning av drönare pch annat som flyger och smäller, sedan kör ett massivt angrepp på allt som försvarar puttes datja. Ddå borde man väl få till en sådan våg att ryzzarna inte ens hinner ladda om sina pjäser? Hade varit nice om putte satt kvar i en bunker helt utan försvar… då borde han känna sig lite naken, och kanske förhandlingsbenägen… eller bara lessnade på allt och tog sig själv av daga…
13:36 “…huruvida det är vettigt att mitt i det sämsta säkerhetsläget sedan andra världskriget splitta upp underrättesletjänsten.”
Det har nämnts förr att ett av sätten som ryssarna kan använda planterade agenter hos våra myndigheter och politiker, är att låta dem sabotera verksamheten inifrån genom att krångla till saker, ta lång tid på sig, och injicera uppslag till olika åtgärder som kanske låter bra men som kommer att kasta käppar i hjulet för viktig verksamhet. Den här omorganiseringen låter ju som ett tänkbart perfekt exempel på ett sådant uppslag.
(Liksom iofs egentligen alla omfattande och framhastade omorganiseringar, och att man ofta gör dem på det mest verksamhetsstörande sättet möjligt, med t ex att alla ska söka sina tjänster på nytt, snarare än att bara flytta hela enheter. Vet inte hur det går till här.)
Undras vem man ska misstänka som agent i det här fallet? Kanske säkerhetstjänster borde ta och undersöka detta.
Nu inför man nödhjälp pga bensinmacksköerna.
Irkutsk authorities will install portable toilets at fuel station queues after motorists spent several hours waiting for fuel, Mayor Ruslan Bolotov said. The city has also introduced barriers at some filling stations to separate vehicles waiting for gasoline from those queuing for diesel.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mp6trtj55c2t