Det ser ut som att fallande börser avslutar veckan på börserna i de asiatiska tidszonerna. OpenAI uppges skjuta upp sin börsnotering efter fallet för SpaceX aktiekurs. På grund av att de är uppkopplade mot Kina så stoppas försäljningen av Polestars kommande årsmodeller i USA.

Stockholmsbörsen steg igår med +1.08% för OMXS30 och +0.85% för OMXSPI och kronkursen stärks marginellt till 9:72 SEK för USD samt 11:07 SEK för EUR. Guldpriset faller till 1 255:- SEK per gram.
Europeiska börser gick +0.55% för CAC 40, +1.03% för DAX, +0.65% för FTSE 100 och +0.55% för Euronext 100.

I USA gick S&P-500 -0.01% och Nasdaq 100 +0.75%. Sämst inom ANGSTFANS var Apple med -6.12% och bäst gick Tesla med -0.11%, så trots stigande Nasdaqindex föll techbroligarkernas jättar.
Borta i de asiatiska tidszonerna ser det negativt ut under fredagsmorgonen. ASX 200 går visserligen +0.08%, men Hang Seng är -1.53%, KOSPI maniskt -6.96%, Nikkei hänger på med -4.47% och Straits Times -0.93%.
New York Times uppger att OpenAI med sitt ChatGPT skjuter upp sin börsintroduktion till nästa år efter floppen för SpaceX. Rådgivare uppger att det kan vara svårt att blåsa småspararna (“retail investors”) att köpa aktien vid börsintroduktionen, vilket bekräftar att börsintroduktionerna av AI-jättarna bara är ett sätt att överföra rikedom från småsparare till broligarkerna och de tidiga investerarna i AI-bubblan. Det är som bekant alltid privatperson och pensionsfonder som ska göra sk smarta pengar rika genom att köpa ut skiten sent i bubblan. New York Times:
“Global markets have also been choppy in recent weeks, with tech stocks dragging down indexes as investors question whether A.I. companies will live up to their sky-high promises.
That has caused OpenAI’s advisers, in conversations with the company over the past week, to caution that it may not find much enthusiasm from retail investors for its own shares, two of the people involved said.”
Det finns som bekant inget sätt som AI-bolagen kan leva upp till sina värderingar, och de enorma investeringarna kommer aldrig betalas tillbaka under de 3 – 4 års livslängd de har innan de måste göras om.
Förhoppningsvis ser vi nu hur AI-bubblan börjar pysa ut, och det vore fantastiskt om det inte blir småspararna och våra pensionsfonder som behöver ta smällen den här gången utan att vi slipper Anthropic och OpenAI på börsen. Illa nog att SpaceX fejkades in på börsen under lögnen att de skulle vara ett AI-bolag.

Sverigekopplade kinesiska biltillverkaren Polestar stoppas i USA på grund av sin uppkoppling till Kina och nya årsmodeller från 2027 får därmed säljstopp rapporterar Reuters.
Befintliga bilar kan säljas ut i USA, men sedan är det alltså stopp.
Volvo Cars har dock fått tillstånd trots sitt kinesiska ägande av samma majoritetsägare Geely.
Aktien stängde -6.69%, men handlas upp i efterhandeln.

Bloggen har försökt hinna förbi och titta på Volkswagens nya elbil ID.Polo, som är utställd under Almedalsveckan och ska kosta 300 000 kronor någonting, men har inte hunnit så här långt utan annat har ständigt hamnat emellan.
51 kommentarer
Vw tycker jag gör ganska bra elbilar.
Jag hoppas du hinner se Id Polo.
Själv har jag en Id 7 gtx och jag är helnöjd med den.
Ryggmassagen är ett klart bonus vid lite längre körsträckor.
Jag gillar utseendet på ID Polo. Sen är det lagom löjligt att jag även tycker det är snyggt med retrodesignen på hastighetsmätare osv.
Prisnivån är för hög för en massprodukt. Vi får hoppas på Dacia Spring och Geely EX2.
Surt sa räven. Massprodukterna är betydligt dyrare. Sveriges mest sålda bil i maj var Volvo XC60. Kostar från typ 560 000:- SEK. I maj såldes det 93 Toyota Aygo mot 1 565 Volvo XC 60. Småbilar är inte en massmarknad, det är en nischmarknad. Enbart elbilar fanns det i maj typ 37 elbilsmodeller som sålde mer än din “massmarknads Toyota Aygo”. Trots gnäll om priset.
Verkligheten är att du inte kommer skaffa en ny elbil även om den ges till dig gratis.
Progressionen elbilshatarna är räckvidd->börjar brinna->inga laddplatser->för dyr. När varje av dessa punkter motbevisas hittar man på nästa ursäkt.
Preach! 👍 Tänkbar fortsättning:
… -> det finns inga överkomliga beg elbilar -> nya elbilar tappar för mycket i andrahandsvärde 😁
Som dieselbrännare av rang bytte jag igår ut min dieselbil mot en elbil. Det kommer bli nya vanor, det kommer göra ont någon gång. Men det är bara att notera att det var dags.
Jag kör privat 3000 mil per år. Har 15 mil enkel resa till jobbet och har inte laddmöjlighet på jobbet. Denna ska kunna ta mig ToR även på vintern. Hoppas jag. I värsta fall får jag förlänga min resa med 20 minuter på hemresan för laddning och jag får åka en omväg då det på genväg inte finns en enda laddplats.
Gissar på 30-40 minuters mindre tid i hemmet de dagar jag åker fram och åter på sam dag.
Ska nog till rätt rejält om du inte ska klara 30 mil på vintern.
Vilken ny elbil har du köpt som inte klarar 30 mil på vintern? Och hur långsamt laddar den? 20 minuter laddning ger i regel ganska mycket räckvidd och om det är en normalt snabbladdande bil så behöver du nog inte många minuter i laddaren för att täcka upp det du saknar för att ta dig hem.
Småbilar är en nischmarknad i Sverige. Sverige är en nischmarknad i Europa.
Den mest sålda bilen i Europa de senaste åren kostar ca 200 000 kr. Det är inte en Volvo och det är inte en SUV.
Sverige är kända för att gilla stora bilar och kombi. Der finns t.o.m artiklar som beskriver hur för mycket stora bilar vi har. Detta verkar ha övergått till att vurma för SUVar.
Tycker om den här artikeln där du betalar mer i Paris för parkering om du har en stor bil. Kan tänka mig samma sak med trängselavgifter. Större bilar ger mer trängsel och färre parkeringar. Räknade ut någon gång att det skulle finnas minst 50% så många parkeringar i Stockholms innerstad om man bara fick köra bilar under 3,60 innanför tullarna. Skulle lösa parkeringsproblemen :).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/carbesity-bilar-blir-storre-och-tyngre
Ang. Kyla. Hur bra fungerar elbilar under -40 grader? Förutsätter givetvis motorvärmare vid parkering.
Rätt intressant detdär, hamnade i diskussion med farsan på midsommar om just elbilar. De var förstås skit, och han drog upp i princip alla de problemen. Samt även “det är problem med laddplatser när man ska till fjällen”, vilket ju sker… ofta.. Speciellt för honom som inte varit där på 25 år.
Kunde inte låta bli att där och då bli fullfjädrad elbilsförespråkare. Ska man argumentera för något, så får man isåfall använda bra argument, annars brukar jag bli motvalls av ren trots.
Såg att ID-Polo har “analog” stil på hastighetsmätaren: “Gilla!” Det finns ingenting som slår analoga mätare. Det går utmärkt att från en vid synvinkel, dvs utan att ta blicken från vägen se och tolka visarnas position jämfört med att kunna läsa en digital hastighetsmätare. Vem som helst kan göra följande experiment (från passagerarstolen!): Håll blicken riktad rakt fram och försök läsa trafikskyltar med text där vinkeln mellan ögonriktningen och skylten överstiger … säg 20 grader. Trots att skylten kan vara inom fokusområdet kan hjärnan inte tolka texten.
Vad får dig att tro att den är analog? Det är garanterat en display och inte en faktiskt visare.
“analog” stil. Jag tror jag förstår vad han menar. Och håller med, en av de få saker jag stör mig på i min elbil är hastighetsmätaren i “digital” stil.
Själv började jag gubbhata digitala hastighetsmätare redan på 80-talet efter att ha sett den groteska mätaren i Corvette C4.
Jag minns tejpstilen för hastighetsmätare från min barndom, ibland även med olika färg. Populärt i spetsflyg från sent 50-/tidigt 60-tal för fart och höjd, ex-vis J35 Draken.
Någonsin haft head up display?
Om något så får digitala siffror för mätaren mig att köra mer lagligt.
83 km/h jämfört de 4 mm som är avståndet mellan 80 och strecket som är där istället för 90 då skalan är helt bananas för att 360 km/h ska rymmas.
Så korkat!
Haft HUD på tidigare bil och märkte att blicken fastnade på all den information som visades vilket i mitt fall tog blicken från den omgivande trafiken. Således skulle jag inte ha valt stridsflygaryrket.
Saken kan vara individuell men enda gången jag saknar det nu är under navigering. Å andra sidan kan man “scrolla” in kartan och körriktningsinformationen i instrumentklustret. En vänlig röst talar också om när det är dags att vika av etc.
…Och i klustret finns även en digital hastighetvisning och en skylt som visar aktuell begränsning. Överskrids den blinkar skylten klart synligt. Däremot har jag slagit från tvångsstyrd hastighetsbegränsning/ökat pedaltryck. Bilens hastighetsmätare visar runt 100 km/h “kl. 12”.
Beträffande lagligheten i alla fall i storstadsområdet där jag bor är det så många inklusive undertecknad som nu kör med farthållare att man enkelt ställer in laglig hastighet, bra avstånd och lämplig musik och följer med strömmen. Ytterfilen kan rattsurfarna behålla med sina katastrofkorta säkerhetsavstånd få ha för sig själva.
Ah, jag har stängt av allt utom hastighet och navigering om den är på.
Rent allmänt tycker jag att alla bilar lider av information overload sen jag hade en tesla. Jag tittar aldrig i det blinkande inferno (las vegas?) som är instrumentklustret på min bil.
ID.7 har headsup display så att du ser hastigheten “på vägen” och inte behöver flytta blicken alls åas.
Kan det vara så att vår hjärna har lättare att tolka en bild än att läsa en siffra?
Kan bara konstatera att väldigt lite har blivit bättre i bilars förarmiljö sedan Saab lanserade sin 900 1978.
Ja, det är inte precis ny kunskap. Ska man ex-vis hålla sig jämnt eller mellan två värden, såsom fart, höjd eller kurs så fungerar vattenpassprincipen bra – man ser direkt om man är i mitten eller driver åt något håll. Typexemplet är en kurshorisont i flygplan.
Jag har vanlig analog hastighetsvisare och kan även välja digitalt dito i min subaru. Väljer digital alla dagar i veckan. Man tappar snabbt känsla för den analoga visaren, så om jag visar något annat i det fältet där jag kan ha digital hastighet så måste jag lägga längre tid på att titta på visaren för att kontrollera min hastighet än om jag har det digitalt.
Jag tycker att de verkar ha lyckats bra med id.buzz, eller hur det nu ska skrivas… flera rationella/pragmatiska val i inredningsdetaljer mm som faller mig i smaken. Och inte så mycket större än vilken personbil som helst.
Mycket bra att VW tar fram en dyrare bil som inte är en SUV utan betonar det praktiska.
Jag väntar på att Skodas Epiq ska släppas. Ser lovande ut på de bilder jsg sett.
ID7 har HUD vilket jag gillar.
Jag kör oftast med vad jag kallar för “autopiloten”.
Bilen håller ganska hyfsat reda på hastighet och avstånd till framförvarande bil.
I och med att jag kör mest i tjänsten så är det ganska skönt att bilen, så att säga, hjälper till med att hålla reda på hastigheten och lite annat.
Förstår verkligen inte problemet med Polestar i USA. Att inte Polestar slänger upp lite hostar i EU och USA dit bilarna kommunicerar. Det borde ju finnas tekniska lösningar där inte data behöver skickas till Kina. Det bör ligga i Polestars intresse att ha som argument mot sina kunder att data hålls enligt en form av närhetsprincip. Sen förstår jag ju att mjukvaruuppdateringar av bilen någonstans kommer från ett utvecklingscenter men jag har fått för mig att Polestars mjukvara utvecklas i Sverige men kan ha fel.
Polestar är inte Volvo och har delvis andra lösningar. Volvo har hållit sig borta från Kina när det gäller uppkoppling och bilarna som säljs i Kina har helt annan mjukvara för att hålla isär Europa och Kina. Plus att hade man stoppat Volvo hade man troligen fått stoppa andra bilmärken och då blir det svårt att hantera. Polestar är en liten tillverkare som man kan köra över.
Det finns i vart fall folk i sverige som jobbar med mjukvara i polestar.
Det finns inget som hindrar en server i USA att i sin tur skicka känslig data vidare till Kina, och det är svårt för en myndighet att kontrollera det och omöjligt för en vanlig slutanvändare.
Ogillar man tanken på att USA/Kina/Norge eventuellt kommer åt ens data så använder man inte tjänster med koppling till dessa länder oavsett var de påstår att data sparas.
Jag hade velat ha en fysisk knapp som kopplar bort all extern kommunikation. Oklart hur man hanterar kraven på SOS-anrop, kanske kan vara ett undantag.
Kanske kan man kalla det som NATO:s USA-folk sysslar med för Damage Control.
Man får bara hoppas att inte Hegseth hinner stoppa in alltför många tokstollar i organisationen innan någon vettigare tar över rodret.
På tal om AI och sånt där fancy, kolla gärna Jared Blikres graf över FCF prognosen för “big tech” vs. S&P500 framöver. Tror man på att kassaflöde är viktigt så kan man eventuellt vikta om (no pun intended) sin portfölj om man inte redan gjort det…
(https://finance.yahoo.com/markets/article/big-techs-27-trillion-ai-bill-comes-due-chart-of-the-day-100000100.html)
Mitt företag har helt plötsligt insett att tokens för AI kostar en sabla massa pengar, så nu är det begränsningar som gäller.
Början på slutet för bubblan när fler företag inser att 30 dollar för att rita en rolig bild på kollegan inte ger klirr i kassan?
Själv sparar jag i egenskap av estetiskt tondöv gubbe utan problem in 30 dollar i arbetstid på en månad genom att prompta AI-assistenten vad jag vill ha för illustrationer i mina rapporter och presentationer, i stället för att försöka fixa bilder själv eller delegera uppgiften. Vi betalar dessutom inte i närheten av 30 dollar, så det är verkligen en no-brainer.
Förhoppningsvis. Vi som utvecklat arbetsmetodik och installationer för att köra lokala LLMer i väntan på att VC-pengarna ska ta slut* sitter däremot helt lugnt i båten.
*) bl.a. Dataintegritet har vägt tyngst i vissa sektorer hela tiden.
“Man kan för övrigt se USA som en halvsyster som fått en asshole boyfriend, som förhoppningsvis dumpas framöver”
Jag ser USA som en bror som har börjat knarka rejält. Man vill honom väl, en del av en älskar honom fortfarande, men han måste snabbt ta sig ur missbruket annars så klipper man kontakten. Och om han blir nykter så kommer man inte lita på honom i framtiden.
Också en fungerande analogi.
“Det svenska hjärtlandet” -är det typ Närke eller?
Kan bara vara Dalarna, jag känner (som icke-dallänning) att Dalahästen är en stor Sverigesymbol
Visit Sweden skulle säkert svara Dalarna runt Siljan, MP svarar Södermalm, S och SD någon övergiven bruksort i Bergslagen, C norrländska bondemarker, M Strandvägen/Stureplan, KD bibelbältet i Småland, V en nedgången kåk i Majorna och L har inget eftersom de inte går att över huvud taget hittas någonstans.
Dagens garv! 🙂
Vilket sinnestillstånd befinner man sig i när man dyrkar amerikanska dollarmiljadärer? Hoppas man vara där själv en vacker dag? Hoppas man bli inbjuden till privata öar i Västindien? Är man i grunden en religiös person men har valt Muskovich som sin gud?
Väldigt intressant frågeställning. Jag har oftast undrat vilka dessa personer är. Ibland ser man de på forum. Jag tänker mig att de är religiösa i sitt sätt. De tillbedger techbolag och dess ledare. De verkar ha en personlighet där de konstant är höga på något.
Finns säkert någon som dyrkar Musk, men oftast tror jag de snarare ser honom (och hans gelikar) som en profet; en symbol för alla fantastiska framsteg som väntar runt hörnet och en garant för att de faktiskt kommer.
Tacka vet jag Volvo 740. Finns fortfarande gott om reservdelar och lämnar inte data till den kinesiska underrättelsetjänsten. Byggd i Göteborg av ett svenskt företag. Dessutom är den skattefri (dvs. för mig och utan att någon annan behöver straffbeskattas). Är en klar miljövinst att laga och bevara istället för att köpa nytt.
Ja, det är nice. Värdesätter man inte ljudkomfort och bränslesnålhet så funkar det ju 🙂
“Donald Trump inte är USA, och inte det amerikanska folket, företagen eller institutionerna.”
Sant men samtidigt är Donald Trump det som de amerikanska politiska institutionerna förde fram, vad en majoritet röstade fram två gånger och något som en otroligt rik minoritet av företagare stödjer, i bästa fall för att få fördelaktig korruption och i sämsta fall för att införa fascism.
Jag har mycket stor respekt för det amerikanska presidentämbetet och det som sker är på allvar. Oavsett hur tomtig trump är lyckas han och hans grupp brutaliserad den amerikanska försvarsmakten till att seriebomba förmodade drogsmugglare i stället för att stödja polisarbete och han slutar inte hota Grönland. Antalet handels, institutions och förtroendenedbrytande beslut är oöverskådligt stor.
Alla amerikaner är inte med på detta, det finns opposition, det finns fortfarande fungerande institutioner, det finns massor med bra och trevliga företag och kultur och många band med USA. Ekonomiskt, kulturellt och politiskt påminner det mig mest om Sveriges förhållande till Tyskland på 1930 talet.
Jag tror att Trump är för dement och rörig och omgiven av för låg kvalitet på medarbetare för att greppa hela makten så som skedde i Tyskland men han ger ifrån sig alla tecken på att försöka och det är tur att han inte är 20 år yngre. Men den tron är även en förhoppning, jag hoppas det misslyckas men jag vet inte.
Den försiktiga hanteringen av situationen är att planera för att överleva även om det går helt åt skogen som i Tyskland på 1930 talet. Och under tiden bårde faktiska ledare spela dubbelt och göra som du gör Lars, påpeka att inte uppröras för mycket för att rädda vad som räddas kan och kanske går det bra? Men jag är mera intresserad av att förstå och är inte ledare för något eller någon.
Nästa bekymmer är att faran inte är över om Trump blir en ganska “lame duck” efter kongressvalet. Faran är över när USA:s politiska institutioner har förändrats så det blir svårt att pressa igenom en yngre, brutalare och kompetentare trumptyp för att få ohejdad makt och plundring.
Så vi behöver på alla plan minska beroendet av USA och bygga nya globala strukturer mellan små och stora demokratier som kan överleva ett kaosusa och hålla emot ett USA som överger demokratin. Väl utformade skulle de även stödja USA.
En rättelse: 2016 var det inte en majoritet som röstade på Trump hur man än räknar,
och 2024 var det bara 31% av alla röstberättigade som röstade på honom. Bland de som faktiskt orkade lyfta arslet från soffan på valdagen fick han flest röster, s.k. “popular vote”.