Börserna faller vidare i de asiatiska tidszonerna ochRiksbanken lät som väntat räntan ligga och sänkte sin prognos över svensk ekonomi samt sade att man inte vet hur framtiden ser ut. Och så är peak oil tillbaka lite försiktigt i nyheterna hos Svenskt Näringslivs tidning Tidningen Näringslivet, även om man lite snällt använder begreppet “toppa” istället.

Operation Epstein Fury och oförutsägbara rörelser i oljepris och nojiga marknader fick Stockholmsbörsens OMXS30 att falla -3.53% igår, vilket är det största raset sedan Trumpregimen började med sina försök att krascha marknaderna med sina tullar. Breda OMXSPI gick för en gång skull bättreom -3.29% är en tröst.
Svenska kronan hittas på 9:30 SEK mot Texasdollarn och 10:76 mot euron. Guldpriset har rasat vidare och även gått under 1 400:- SEK för att i skrivande stund kosta 1 395:- SEK. Bloggens tes att något land dumpar sin guldreserv kvarstår eller så handlar det om att jämna ut kvoten olja/guld, vilket effektivast sker genom fallande guldpris samtidigt som oljepriset stiger.
I USA gick börserna ner måttliga -0.27% för indexet S&P-500 och -0.29% för Nasdaq 100. Det var dock betydligt mörkare ett tag när oljepriset var högre, men när det föll efter olika ljud gjorts från Vita Husets regim så återhämtade sig marknaderna delvis.
Samtliga FANANGST visar rött och mest rött visade Spotify med -6.62%, följt av Tesla med -3.18%. Bäst gick Apple med -0.39% på att ha missat AI-racet.
Över i de asiatiska tidszonerna fortsätter nu fallen. Tydligen har man bombat varandra runt Persiska Viken igen trots att USA-regimen hävdar att Irans krigförande förmåga är utplånad. Man kan hålla på och hålla på om man vill, men enklast är bara att titta på oljepriset som för Brent ligger på 108 USD och för WTI 94 USD. EU:s fossilgas ligger på 60 EUR. Kort sagt har inget speciellt hänt som inte marknaderna redan räknade med.
KOSPI går mot strömmen med +0.31% och är den enda tickern i min morgonrapport som inte är röd. ASX 200 är -0.82%, Hang Seng -0.95%, Nikkei 225 -3.38% och Straits times -0.53%. Ingen kontroll över vilka marknader som har stängt där borta har gjorts.

Riksbanken lät som väntat sin styrränta ligga oförändrad på 1.75% men sänkte sin prognos över svensk ekonomi, som dock fortfarande ska visa upp högkonjunktur i år. Iaf enligt bloggens definintion på över 2% i tillväxt. Riksbankens nya prognos är fortfarande 2.5% i BNP-tillväxt, förvisso ner från 2.9%, och detta rimligtvis drivet av Operation Epstein Fury. Istället höjer man BNP-tillväxten till 2.6% nästa år och sedan är det lågkonjunktur igen 2028 med 1.3% som fortsätter in i början av 2029, minst.
Styrräntan höjs först mot slutet av nästa år även om räntebananen inte utesluter höjning i december. Inflationen ska hållas i schack i år med 0.8% KPI och 1.5% KPIF och normaliseras till 2.0% KPI och 1.3% KPIF nästa år, men exploderar 2028 till 3.5% för KPI och 2.7% för KPIF. Mellan raderna kan man se det som att Riksbankens räntehöjnignar knäcker svensk ekonomi och kastar in oss i en lågkonjunktur 2028, men det vitktiga är ju att inflationen bekämpas.
Riksbanken konstater att “den framtida utvecklignen kan bli annorlunda”.Det ni, högavlönade ponduspostulerare öppnar för att de faktiskt kan ha fel:
“Ett möjligt scenario är att kriget får betydligt större effekter på den globala ekonomin och leder till en bredare och mer varaktig inflationsuppgång. Riksbanken skulle då behöva höja styrräntan, trots att den ekonomiska aktiviteten i det fallet blir tydligt lägre. Ett annat möjligt scenario är att de negativa effekterna på efterfrågan blir mer betydande samtidigt som inflationstrycket blir svagare. Riksbanken skulle då behöva sänka styrräntan för att stimulera efterfrågan och därigenom stabilisera inflationen vid målet.
Utvecklingen manar alltså till vaksamhet. Utöver kriget i Mellanöstern finns det också flera andra risker och utfallsrummet för vad som kan hända framöver är stort. Riksbanken följer utvecklingen noga och kommer att anpassa penningpolitiken om inflations- och konjunkturutsikterna kräver det.”
Utfallsrummet för vad som kan hända framöver är stort kan på svenska skrivas som “vi vet inte vad som kommer hända”. Och som bloggen brukar säga – det enda vi kan vara säkra på är förändring.

Peak oil är tillbaka i nyheterna, eller ska vi kalla det oljetoppen, helt otippat hos normalt faktaresistenta Svenskt Näringslivs tidning Tidningen Näringslivet som intervjuar den så kallade marknadsanalytikern Ulf Lindahl. Intervjun skedde dagarna innan Operation Epstein Fury inleddes så hans tiofaldigade oljepri till 500 USD per fat ska nu bara femfaldigas.
I princip handlar det om Jim Rogers vanliga råvarcykler, som borde slå till runt 2030, men Lindahl menar att det blir redan med start nästa år. Ni vet hur det fungerar. Högt pris leder till höga investeringar, vilket leder till lägre pris och låga investeringar, vilket leder till högt pris.
Istället för att använda utskällda begreppet peak oil så pratar Lindahl om att utvinningen av olja ska toppa. Vilket förstås stämmer. Alla ändliga resursers produktion börjar på noll och slutar en dag på noll, och däremellan ligger en topp.
Det som är aktuellt nu är att den nordamerikanska skifferoljan väntas toppa 2027 eller har redan toppat, och det var den tillsammans med djuphavsolja som räddade oss från peak oil 2010 – 2015. Men nu är det dags igen. Kul läsning iaf.
Hade själv tänkt gå in i oljan igen runt 2030, men kanske dags att titta på den prognosen, men först ska Operation Epstein Fury upphöra på något vis och saker lugna ner sig lite. För oss som minns hur det var sist i början av Jim Rogers råvarucykel 2000 – 2005, så var det trivialt att tiofaldiga pengarna. Eller i mitt fall som bäst 70-faldiga. Bara köpa något vettigt* som sysslade med olja eller fossilgas. Gäller bara att kliva av i tid så man inte går på oljepumpen.
Samtidigt leder varje sådant ryck till en tillvänjning. Kommer ni ihåg att oljan kostade typ 10 USD runt millennieskiftet och gick till som högst 150 eller något? Sedan har vi vant oss vid att olja mellan 50 och 80 USD är helt normalt. När nästa vända i cykeln är klar kommer vi tycka att 300 – 500 USD är helt normalt och att bensinen vid pumpen kostar 40:- SEK per liter tar man med en axelryckning och skyller på skatterna och miljöpartiet rööööööööh! när verkligheten är att olja är en ändlig resurs som det är dumt att bygga sina livsval på oavsett hur mycket man hatar elbilar. Skölj, upprepa behandlingen.
Under tiden har världsekonomin blivit mindre oljeberoende. Eller om man så vill – vi får ut mer och mer ekonomi per fat olja. Vilket någon kalenderbitare kan påtala innebär att hävstången för ekonomin på nedsidan är desto längre när oljan uteblir.
[INFOGA CITAT “JAG ÄR INTE SÅ BEROENDE AV OLJA FÖR JAG BOR PÅ SÖDERMALM OCH CYKLAR TILL JOBBET” SOM EXEMPEL PÅ FRÅNVARON AV FÖRSTÅELSE OCH ANALYS – LEDTRÅD: DET ÄR INTE HUR DU PERSONLIGEN TRANSPORTERAR DIG SOM AVGÖR HUR MYCKET DU PÅVERKAS AV EN OLJEKRIS OCH GLOBAL ENERGIKRIS, JMF “JAG ÄR INTE UKRAINARE OCH PÅVERKAS INTE SÅ MYCKET AV KRIGET” NÄR INFLATIONEN STACK TILL 10% OCH RÄNTAN PÅ DINA BOLÅN FICK DIG ATT SJÄLVMEDICINERA – LEDTRÅD: ATT KÖRA ELBIL KOMMER INTE RÄDDA DIG LIKA LITE SOM KÖRA BRÄNNBIL GÖR DET. NÄR DU BLIR AV MED JOBBET BEHÖVER DU INGEN BIL …]
I övrigt håller jag med om det mesta Ulf Lindahl säger till Svenskt Näringslivs tidning Tidningen Näringslivet. Sedan kan man bråka om exakta siffror och datum.
Operation Epstein Fury har iaf gjort att oljeaktiefonderna har gått bäst i år. Bästa fonden av dem alla är Schroder ISF Global Energy med +37.5% i år, följt av BGF World Energy med +34.64%. Bägge dessa har sina namn till trots främst råolje- och fossilgasbolag i sina portföljer. Det är till och med bättre än demokratifonden Finserve Global Security som bara gått +17.33% i år. Rättesnöret Avanza Zero har gått +3.70%, så ganska exakt 10x så bra avkastning på olja som på OMXS30 i år.
*alltså inte någon jeppe som pratar om att göra om gamla bildäck till olja ska lösa världens energikris, som att tillgången till bildäck är oändlig i kontrast mot den ändliga oljan, utan typ köpa ett osexigt producderande oljebolag med reserver och som aldrig värderas högre än nettovärdet av reserverna
91 kommentarer
Tokyo är stängt.
Alla centralbanker har lämnat räntan oförändrad:
Sverige 1.75%
ECB 2%
Japan 0.75%
Schweiz 0%
England 3.75%
Stoxx 50 futures visar +0.36%
Juli 2007 (superkonjunkturen) nådde OMXS30 ATH. Oljan stod då i 75.
Oljan fortsatte upp till 138 juni 2008 för att sedan falla till 39 december 2008.
Lehman gick i konkurs september 2008.
Min poäng här är att ett oljepris över 75 är bekymmer.
Så slutsatsen är – Houston, we have a problem…
Världen är extremt oljeberoende och Sverige är del av världen, så ja, läget är inte helt optimalt…
Trevligt med lite peak-oil diskussion. Kan förhoppningsvis ge lite ny (fossil)eld i baken på diverse beslutsfattare så vi kapar bort mer av oljeberoendet. Bara förkylningen är över ska jag själv börja gräva för att installera laddstolpe.
Äntligen fredag!
+1!
Fredagsmys redan på morgonen!
Bra blogginlägg! Här mals ett antal tankefel ned och det gillar vi. Och så är det vackert väder och fredag! Hoppas verkligen så många som möjligt checkar ut på alla sätt de kan från oljeberoendet så snart deras ekonomi tillåter. Jag håller på med min egna personliga resa. Bara trenden mot mindre nyttjande fortgår är jag nöjd.
13 549 W från solcellerna just nu.
Något att hålla ett öga på som förhoppningsvis inte utvecklas sämre är private credit…
Låst artikel men lite kul kring VTI-studie:
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/forskning-appar-gor-att-fossilbil-valjs-vid-langresor/jn12458l
Det vanliga: Elbilsägare åker längre bla, bla.
Men det lite oväntade är att folk som äger både el- och fosilbil gärna väljer fosilbilen när det skall åka långt – Inte pga räckvidsångest – utan för att det finns för många laddbolag och det skall knytas kort till diverse olika appar. Man laddar hellre hemmavid men tankar Aygon på vilken mack som helst med kortet.
Så infrastrukturproblemet är inte det man skulle tro.
Fråga är hur tusan folk klarar av att parkera om man kräks på tusentals appar.
Lustigt, numera kan man ju betala med kort på de flesta snabbladdare. Inte svårare än bensinmacken.
I en artikel från början av 2023 ges intrycket att projektet startade (https://www.vti.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2023-02-20-nytt-projekt-hur-forandrar-elbilen-resandet).
Det verkar som att projektet i fråga skall ha redovisats i slutet av 2024.
Så man ska nog utgå från hur det fungerade 2023 och första halvåret 2024, inte hur det fungerar nu.
oktober 2023 till april 2024 … intervjustudien som 2024,
Borde vara den studien det bygger på i alla fall:
https://vti.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1945490
Så, ja. Den här typen av studier åldras snabbt.
…Först och sist jag försökte med “Ionity” vid en långresa accepterade laddstationen endast betalning via deras “App”. Det var förvisso ett tag sedan så situationen kan ha ändrats men precis som Mindrevetande påpekar behöver en ICE-bilägare inte ha sin smartfån full med appar för att tanka.
Nu har jag ett “tank-kort” från bilmärket vilket fungerar på en del stationer men jag har inte provat Ionity sedan första försöket. Jag kan acceptera ett litet högre pris vid kortbetalning men det måste gå att göra överallt – även utomlands. Via “Chargefinder” kan man se stora nät överallt i Europa men osäkerhet med betalning i exvis Danmark eller Tyskland gör att jag tvekar resor nerigenom. Oavsett hur mycket elen kostar per mil. Det är betalningsalternativen som oroar.
Parkering. Man klarar sig väldigt långt med EasyPark + Apcoa + Aimo.
Aldrig hört talas om Apcoa och Aimo, så det beror nog på var i landet man befinner sig.
Aimo hette Q-park förut
kör 99% Parkster. Fungerar riktigt bra 😀
Easypark svinar i sthlmsområdet med att gärna kasta på “adminavgift” per parkering så den bör undvikas
Aimo har väl en jäkla massa P-hus
I den mellanstora stad där jag bor har Aimo nästan alla privata P-platsägare utomhus (läs stora fastighetsägare), samt Sjukhus alla vårdcentraler och det stora lärosätet. Flera tusen parkeringsplatser utomhus och parkeringshus till detta.
Här i Kungsbacka kör jag 100% Parkster, i Göteborg gärna Parkering Göteborg. Appar som rånar dig borde förbjudas i lag. Parkster visar att det bara är svineri.
Go with the Apcoa Flow 🕺💃 ‼️
Jag långkör lite då och då inom Sverige med elbil. Har inget problem med antalet appar – problemet är snarare att deras infrastruktur ofta ligger nere, oavsett app eller inte app. Har vid ett flertal tillfällen råkat ut för att laddstationen reserverar ett belopp (typiskt 400-500) på kortet och sedan fungerar inte laddningen. Gör man tre försök så har 1500:- låsts i ett dygn även om man nu klarar sig vidare till ett annat laddningsställe.
Det ser jag som ett problem som nog kan få rätt många att dra sig för att chansa med elladdning med familjen på tur.
(En OKQ8 i Linköping var senaste stället detta inträffade på – och då började det bli snålt i batteriet eftersom stället innan jag testade inte hade några laddstationer alls trots att kartan i bilen påstod att det skulle finnas)
Jag vill väl lite elakt säga att ibland är problemet personligt.
Jag kör långresor ungefär 1500 mil per år i Sverige (med snabbladd). Jag stötte faktiskt på första problemet på 2 år i veckan. Annars är laddupplevelsen idag enormt smidig om man läser innantill
(Sen vet jag att det finns vissa bilmärken som har problem att koppla upp sig mot laddare.)
Problemet behöver inte uppstå en gång i veckan för att rädslan för att ta elbilen ska infinna sig ifall det inträffar “just den här gången”. Det stör inte mig, men det räcker med att det händer en person i en vänkrets för att väldigt många ska bära med sig erfarenheten.
En mack i Skövde var ett annat tillfälle samma sak inträffade. Då gällde det en Tesla, Linköpingstillfället var med Volkswagen.
Felet ligger självklart hos laddstationerna. De misslyckas med kontrollen av sin egen funktion då de självklart tydligt ska tas ur service så att kunden inte kan göra ett försök.
Jag tror du borde lyssna alla gånger folk har problem med sina bensinbilar och dokumentera det här med.
För det är ju nått speciellt när man pratar om laddproblem i din bekantskapskrets när det inträffar så sällan i min. Olika personkrets?
Jag finner ingen anledning att man alls behöver uttrycka sig elakt när en medmänniska delar sina anekdotiska upplevelser. Särskilt inte om man framhåller sina egna anekdotiska upplevelser som belägg.
Även jag har kört nästan 1500 mil elbil per år de senaste 2,5 åren. Det fungerar för det mesta utmärkt med laddstopp längs vägarna, men det har utan tvekan krävt lite mer engagemang än de ca 30 år jag kör bensinbil för att fylla på bilen. Om jag kanske 5 ggr (give or take) fått problem med att ladda, trots att jag kan läsa innantill, så kan jag inte minnas att det någonsin har hänt att jag matat in sedlar eller dragit kortet vid en bensinmack utan att kunna tanka. Vid åtminstone två av dessa tillfällen har telefonsamtal till leverantör bekräftat att laddstationen inte varit i funktion (en gång i Järvsö och en gång i Falköping – båda år 2025).
Nu är även mina berättelser anekdotiska så jag menar inte att de heller bevisar något. Och jag är fortfarande totalt sett glad att ha gått över till elbil då andra problem jag haft med besinmotorer under åren nu är eliminerade. Däremot skule jag inte under ed kunna säga att det ännu är fullt lika smidigt som det var med bensinbil att färdas längre sträckor. Nya reglerna med betalkort kommer helt klart att underlätta, och jag är övertygad om att detta är framtiden.
Jag är en sån sån “kräks på tusentals appar”. Jag har EN parkeringsapp, den för Göteborg (som faktiskt funkar i Mölndal också). På de flesta andra ställen SMS-parkerar jag. Funkar utmärkt. (Reser dock inte speciellt mycket. Kanske hade fått tänka om om jag t ex ofta var i Sthlm.)
Utan parkeringsapp så kan man sällan gå reda på vad parkeringen kommer kosta.
Startar man med SMS så lägger de på fakturaavgift 49kr också.
Det händer ju iofs med apparna också, om man glömmer lägga in kortet på förhand.
En universell app för att göra alla sorters betalningar vore nog rätt bra. Appen behöver inte ens finnas i en mobiltelefon, utan ett mer bekvämt format, t.ex. i ett slags kort, kanske?
Vi åkte på en liten roadtrip med elbil i januari. Håller med om en app som var extremt jobbig att få igång men annars har det varit jäkligt smidigt att ladda med vanliga betalkort. ( Lite dyrt dock men ändå drygt halva mot vad vår bensinare hade kostat per mil)
“Utfallsrummet för vad som kan hända framöver är stort”
Haha!
Det skall jag be någon i familjen att brodera på en bonad och sen sätt upp på min köksvägg.
Det påstås ju att universum expanderar så de har ju inte fel i sak?
Tyckte det var lite roligt så ville säga att jag blev precis skuldfri idag! Marknadsräntan i Norge ligger på cirka 5% (och har legat ännu högre) samt mycket lägre ränteavdrag så har varit mycket mer gynnsamt att amortera här än vad det är i Sverige.
Vet inte om det är vanligt i Sverige men i Norge kan man ha flexlån också på bostaden som jag tänkte ordna, då kan man sätta in och ut pengar som man vill utan att ansöka eller betala något mer än vanlig ränta på det. Fint att ha möjlighet att göra det när det blir köpläge igen, tills dess låter jag nog bara bostaden vara nedbetald samt månadsspara på börsen för att ha en fot på bägge sidor.
Gratulerar. Det känns skönt att bli skuldfri. Minns mina föräldrars lycka när dom amorterade kåken för sista gången. Själv besökte jag Nordea av någon anledning och såg hur skräcken lyste i ögonen på banktjänstemannen när han konstaterade att jag nu var skuldfri.
Japp, tycker också det känns kanon att vara skuldfri. Dock i alla ekonomiforum idiotförklarar man ju sådana som mig, det är självklart att max belåning och köp av indexfond är det som gäller. Hävstång är tydligen riskfritt numera.
Tackar och kan förstå det, även om du historiskt haft bättre avkastning på att maxa lån och lägga allt på börsen så är det skönt att slippa alla de extra kostnaderna varje månad. Att man gör banken sur är ju bara en bonus.
Såg en intressant video för ett tag sedan om hur att ta ränta på lån var stort sett förbjudet men hur det fortfarande kunde fungera. Historiskt har ju pengar varit guld och tillgången på det har begränsats på kostnaden för arbetskraft för att få det ur marken ska inte överstiga värdet. Så guld har haft en naturlig deflation så även om du inte fick ränta fick du avkastning när folk skulle återbetala det.
Nu med FIAT-valutor fungerar det ju inte så alla måste ta ränta för att kompensera sig för valutainflationen.
Göran Persson stal min paroll: “Den som är satt i skuld är icke fri”. Så har jag levt sen studielånet var betalt i förtid (var aldrig mer än 110 000 Kr i och för sig, så så gammal är jag). Visst, får planera bättre med renovering av kåkarna men till det har vi excelbaserad underhållsplan för fastigheterna nedbrutet årsvis. Gör att man (i stor utsträckning) slipper få panik när gamla grejor går sönder. För 2025 var det dränering av hus 1. 2026 blir det gräva om dike och renovera och grusa om grusväg samt byta tak på hus 2. Allt kontant för “ihopsparade” medel.
Gammalmodig? Javisst!
“Den som är försatt i skuld är icke fri” citat Wigforss 1932.
Ganska typiskt GP att skriva om citatet och ta åt sig äran för det.
Nåväl. Citatet var i allra högsta grad relevant 1932…
Han har inte stulit det, han har omfördelat det till de mer behövande (sig själv).
Jag har haft studielån i flera omgångar sedan 80-talet. För de äldsta lånen gällde att de skulle avskrivas när man blev 65, om man inte hunnit återbetala allting. (Jag mins inte riktigt hur de reglerna såg ut.) Med nya lån så försökte staten få mig att gå med på att synka ihop återbetalningarna enligt de senaste reglerna, men jag hade på känn att jag eventuellt kunde smita undan genom att inte var helt samarbetsvillig. Så de nyare avbetalade jag som jag skulle, och de gamla så sakta jag kunde. Och mycket riktigt, för något år sedan meddelade CSN att 130 000:- hade avskrivits! Resten är dock avbetalat.
Avanza erbjuder flex på sina bolån.
Intressant, tog en titt på det nu men ser ut som att det är en blandning mellan flexlån och bolån. Du kan låna upp till 50% och sedan amortera men flexa en fast summa på upp till 500.000 utan kreditprövning.
Så kanske inte exakt samma sak men säkert ett bra alternativ till private banking kunder.
Minns en som sa att det är bra att ha lite lån på huset, för då är banken en bromskloss om någon försöker manipulera systemet. Räcker med en namntäckning så är huset överskrivet på någon annan.
Finns det ett lån, då kommer banken o säger app app app! Här är det skulder!
Oavsett! Grattis, njut!
Alltså. Uppfinnarjeppar med “mirakellösningar” på problem.
Det där däckåtervinnarföretaget. Med en “reaktor” som skulle smälta däck och få ut olja…
Det är bara ett av alla exempel på “investeringsbedrägerier” på First North och andra småmarknadsplatser.
För övrigt Läste jag ett klokt inlägg för 10-15 år sen.
Att vi när oljan är slut kommer ångra att vi använde en så enkel bas för många material till att bränna upp den.
Plast kommer bli mycket dyrare i framtiden med.
Så är det. Olja är ett jäkligt bra material till allt möjligt. Och så eldar vi upp det.
Oljan kommer aldrig att ta slut, den kommer bara att bli dyr och sluta användas till enkla saker som värme. Fabrikerna som gör div kemikalier av olja kommer att kunna köras i 100+ år till.
Energiönskelista:
Sluta försöka marknadsprisransonera så elnätet räcker till som det är, det behöver ändå utökas för att kunna klara av omställning till elbilar inklusive lastbilar, fler värmepumpar, solceller har&där och vi kommer förhoppningsvis att ha fortsatt migration hit av människor som vill bli svenskar, gräv upp och dra kabel.
Fortsätt investera i stamnätet enligt plan, hela skandinavien håller på att standardisera på 400 kV stamnät och det är bra inklusive reservdelar för reparationer. Tyvärr behöver vi fortifiera ställverk och transformatorstationer för stam och regionät. Krigsrisken är ett tungt argument för att inte införa 800 kV även om det vore tekniskt vackert och effektivt.
Få igång seriebyggandet av kärnkraftverk, en rad nya stora SMR i Ringhals och en rad i Barsebäck och detta ihop med fullföljande av elnätsinvesteringarna kommer att ge Sverige ett enda elområde.
Fortsätts det enligt plan kommer även Finland och Sverige att få samma elpris. Jag tror norrmännen behöver höja ambitionen med en nord-syd dubbel 400 kV ledning för att få ihop sitt lapptäcke av elområden och med mera kapacitet till Sverige blir Norge – Sverige – Finland ett elmässigt ensat område vilket inte borde vara fel för den samlade förmågan att attrahera globala investeringar. Framförallt om vi har pågående seriebyggande av 24/7 elproduktion så man kan få garanterad el till godtyckligt stora investeringar förutsatt man man gör plats på industriområdet för egna reaktorer om man bygger något riktigt stort.
Bygg ut LNG mottagningsförmågan och koppla ihop med med vårt lilla fossilgasnät så det kan matas från mer än ett håll. Är det någon ledning på gång mot Norge? Det går även att röta fram mer biogas och rena dem för industriändamål, ger lite men det är ändå något. Även om vi ersätter den lilla mängden naturgasvärme med värmpumpar och fjärrvärme är det en kritisk råvara för industrier.
Låt oljeraffinaderierna investera och varför inte driva dem med högtemperaturrektorer modell blykalla? Med kärnkraftsdrivna raffinaderier finns kanske Europas sista raffinaderier i Sverige om 60 år och det är bra för oss med ekonomisk aktivitet i Sverige och att andra är beroende av att Sverige fungerar. Samma gäller för annan kemisk produktion.
Av civilförsvarsskäl behöver vi vartefter rädda huvuddelen av fossilbränsleinfrastrukturen från nedläggning. Vi kommer att behöva sluta blanda in biobränslen som gör fordons och elverksbränslet svårlagrat och bara ha fossilbaserat och helsyntetiskt men biobränslen går att använda på många andra ställen så klimateffekten är plus minus noll.
Varför har vi extra skatter på avfallseldning och kraftvärme? Ställ kraven på utsläpp och att ta vara på material från askorna och lägg pengar på att få till detta riktigt bra och sedan ännu bättre, även det är ett kretslopp. Fixa det praktiskt, inte grönreligiöst med sopsortering som sakramente.
Försök få till en andra investeringsomgång för “northvolt” och “stegra”, det är strategiska industrier som behövs i Europa och det behöver ta sig på försök 2 eller t.o.m. 3, och teoretiskt skulle stegra fortfarande kunna ta sig på försök 1. Klustra vätgasanvändande industrier så de kan dela på samma elektrolysanläggningar och då säkra dessa investeringar, förslagsvis kan vi även tillverka sprängämnen och gödning.
Blir detta billigt? Nä, vill man ha det billigt skall man leva på rost&röta och försöka undvika real tillväxt med fler innevånare och mer industrier och så kan sista man släcka lyset innan man faller i graven. Det blir dock mellandyrt om man seriebygger allt så det blir rationellt utfört.
Spännande. Du har tänkt på det här ett tag.
Ingen solel eller vindel alls, samt svängmassa och mostsvarande elektronisk teknik??
Det har varit lite av en hobby under 30 år, en del av min tekniska allmänbildning, jag kan lite om mycket.
Vi kommer att få mera solel då den är billig att bygga men batterier behöver nästan bli gratis, och då är ändå miljöbelastningen kvar, för att kunna köra industrier på solel. Vindkraftens investeringar har tvärstannat då den har samma problem och båda har fullt utnyttjat vattenkraftens reglerförmåga. Nu byggs vattenkraftens reglerförmåga sakta ut med fler och större vattenturbiner och pumpkraftverk samt bättre förbindelser till norsk vattenkraft men det ger mestadels ge utrymme för solkraft och återinvesteringar i vindkraft där gamla vindkraftverk ersätts med lite större.
Vi lär inte få samma enorma vindkraftsutbyggnad igen fören det kommer kunder som betalar mellanmycket för då&då el. Typ om vätgaselektrolysörer med tillbehör blir jättebilliga eller om AI tekniken når en teknisk platå och överinvesterar så massiva mängden med gammal utrustning tränar modeller när det blåser bra eller solelen ger mycket och annars stänger ner.
Svängmassa är inget problem om vi fortsätter bygga kärnkraftverk i framförallt södra Sverige, ingen dyr kraftelektronik behövs. Om vi kontinuerligt bygger kärnkraftverk blir även utökade utlandsförbindelser inget problem för elpriset, byggandet kan gå i ungefärlig takt. Det är troligt att baltstaterna kommer att investera i större SMR:er vilket passar i deras elnät så en strategisk förbindelse till Lettland blir utmärkt och kommer att göra vind och solel användbarare. Polen är på väg att storinvestera så de borde komma i balans vartefter. Danskarna håller på och svänger om kärnkraft. Men tyskarna? De kan kanske bli rationella igen?
Det vore tekniskt enkelt att göra som du säger, men det stoppas av byråkratmaffian i Stockholm, vars enda födkrok är att begära in alltmer rapporter.
Teknik kan jag förstå, sociala låsningar där folk sabbar för varandra är svårare.
100+ år är en lång tid för en enskild människa, men ganska nyligen i ett historiskt perspektiv. För hundra år sedan fanns det redan plast, t.ex. bakelit som uppfanns 1907.
Intressant lista Magnus!
Jag misstänker att det här är en “mirakellösning”, någon som vill spekulera?
‘World’s largest battery’ to provide 100-hour iron-air storage for Google data center
https://interestingengineering.com/energy/worlds-largest-battery-plan-for-google
Även om det funkar bra är det inte en mirakellösning men det ser klart lovande ut, hoppas det funkar.
Kul att se i media att Blykalla föreslår att bygga en serie i Gävle och finnarna vill sälja fjärrvärmereaktorer i Sverige vilket även har beredskapsfördelar.
@Magnus Redin
“Oljan kommer aldrig att ta slut […]”
Stenåldern tog inte slut pga brist på stenar – Shejk Yamani (Saudiarabisk oljeminister på 1970-talet)
“*alltså inte någon jeppe som pratar om att göra om gamla bildäck till olja ska lösa världens energikris, som att tillgången till bildäck är oändlig i kontrast mot den ändliga oljan, utan typ köpa ett osexigt producderande oljebolag med reserver och som aldrig värderas högre än nettovärdet av reserverna” Tips på oljebolag? Exxon, Shell, Vår Energi? Eller finns det någon lämplig fond?
“*alltså inte någon jeppe som pratar om att göra om gamla bildäck till olja ska lösa världens energikris, som att tillgången till bildäck är oändlig i kontrast mot den ändliga oljan, utan typ köpa ett osexigt producderande oljebolag med reserver och som aldrig värderas högre än nettovärdet av reserverna” Tips på oljebolag? Exxon, Shell, Vår Energi? Eller finns det någon lämplig fond?
Vad sägs om Gazprom?
Nej tack
En kommentar som inte allts diskuterats i Sverige är ju att vår president Von der Leyden har påpekat att Europas avveckling av kärnkraften är ett av modern tids största strategiska misstag.
Det beslutet har lett till att Europas beroende av kolväten drastiskt förlängdes. Och att vi, trots att det är en fientlig sinnad stat, fortfarande i viss mån är beroende av Ryssland. 4 år efter dess aggressionskrig.
Kärnkraftsmotståndarna är som Teslasekten. De ringer ner journalister om något går mot deras världsbild. De folkgrupperna är nog de som är närmast Trump vad gäller faktaresistens och otrevlighet
Betänk att om oppositionen vinner höstens val kommer landets nästa miljöminister (och de-facto) statsminister att vara ett språkrör…
Trodde Birgitta Olosson skulle ge Landsbygds…. Menar Östermalmscentern 25% av rösterna
Hon heter von det Leyden och är i alla fall inte min president.
Leyden är en ort i Nederländerna berömd för Leydenflaskan som var en tidig form av kondensator.
Ja, jag brukar bjuda in mig själv till fester och blir utkastad för att de inte förstår min storhet.
Aha, jag blev Applad! Förlåter dig Sebulon för vi är båda offer för appling. Och då kollade hag texten noggrant innan jag skickade.
Förlåt att jag blev kränkt i förväg 😀
Ordmärkare.
EU är dock en statlig institution och det är vår president.
Oavsett Aygo eller modern bil
Mellanstatlig och ordförande.
“Det som är aktuellt nu är att den nordamerikanska skifferoljan väntas toppa 2027 eller har redan toppat, och det var den tillsammans med djuphavsolja som räddade oss från peak oil 2010 – 2015. Men nu är det dags igen.”
Tja. Kven veit om det ikkje dukkar opp ein ny teknologi eller utvinningsmulighet som gjer at oljeutvinninga held seg stabil, eller til og med går opp?
Eg minner også om at russiske forskarar så tidleg som på 1950-tallet kom opp med teorien om “Abiotic oil”, og at begrepet “fossil” kanskje er feil. Det vil seie at olja eigentleg sivar opp frå Jordas mantel, og held seg i jordskorpa der den blir fanga, til dømes under skifer- eller sandstein.
För att få lite perspektiv har det pratats om peak oil sedan 1972…
Peak oil är nog det uttryck jag skulle akta mig för att använda just pga det.
Det är lite som “visa att du inte vet nått om olja” uttrycket på samma sätt som när man kallar folk för “experter”
Det har alltid funnits ett stort intresse för oljepriset bland ryssvänner.
I PPM fanns det 144 tusen ryssvänner som hade exponering mot Ryssland…
Bortsett från att det är seriös foliehattsvarning på abiotisk olja, så spelar det faktiskt ingen roll. Världen utvinner idag mer än tre gånger så mycket olja som nyupptäcks varje år. Även abiotisk olja måste upptäckas innan den kan utvinnas.
Thomas, mi meining er ikkje hogd i stein, men eg tykkjer det er underleg at slike enorme mengder med olje skal gå attende til fossile dyr og planter enkelt og greit. Kvifor er me då så redde for litt ekstra CO2 i atmosfæren som fremmar plantevekst dersom det har vore så mykje meir karbon på jordoverflata og i atmosfæren tidlegare?
Det er også underleg at til dømes eit felt som Ghawar i SA (verdas største) kan pumpe 5 millionar fat i dygnet året rundt heilt sidan 1958 eller noko. Ja eg veit, trykkstøtte og alt det der, men likavel. Og korleis kan ein forklara at bittelille Kuwait (som Skåne i storleik) har meir enn 100 milliardar fat olje i grunnen (påviste reservar)? Korleis havna så mange “fossilar” der?
Og i Noreg har me dømet med det store feltet Johan Castrup i Nordsjøen som blei oppdaga i 2008 (?), og som var like ved tidlegare oljebrønnar som var stengde fordi dei var utarma for olje.
Den abiotiska hypotesen (inte teorin, då det inte finns någon grund för den) är motbevisad. Skrev redan det 2009. Varje försök att förvandla hypotesen till en teori har misslyckas. https://cornucopia.se/2009/09/hypoteser-och-teorier/
Den har alltså samma relevans som att säga att “oljan kommer från utomjordingar”.
Nog låst men ni ser nog rubriken.
Jobba hemifrån är lösningen på oljekrisen
https://www.di.se/mobil/nyheter/radet-i-oljekrisen-jobba-hemifran/
Ja, det sparar ju onekligen bensin om man inte pendlar med bil till jobbet. Logiken är ju obestridlig där…
1r4n bombade naturgasnläggningen Ras Laffan i Q4tar häromdagen och inatt ska Trump ha bräkt på sin egen Untruth Asocial att om 1r4n gör om det kommer USA att lägga en bombmatta över gasfältet South Pars (som de delar med just Qatar för övrigt). Även om det är världens största (lika stora fyndigheter som alla där utvinning för närvarande pågår) och skulle få förödande konsekvenser för världsekonomin, vad är oddsen för att 1r4n tar upp den kastade handsken? Rätt låga, va?
Börjar undra om putin inte styr COITUS (Complete and Omnius Idiot of the United States) på detaljnivå?
Inte undra på att Weird Donald John behövde Epsteins hjälp för att få l*gga.
Typ alla CEOer på Fortune 500 verkar ju ha behövt honom till det, och en inte oansenlig mängd prinsar/kungligheter, skådespelare och annat blandat…
Naturligtvis kommer bombmattor att öka produktionen, i alla fall om man heter Donald. Har faktiskt aldrig fått ihop logiken men jag är väl dum.
Hur länge ska USA låta sig styras av en komplett galning som är en fara för hela världen?
Man börjar verkligen undra nu. Trots alla för världen oerhört farliga galenskaper han hittar på har jag trots det svårast att stå ut med alla de där triviala sakerna, som att han har noll uppfattning om vad som är passande. Till exempel att han serverar hamburgare från McDonald’s till besökare i Vita huset (nu senaste det amerikanska herrlandslaget i ishockey) eller som igår att han började tala om Pearl Harbour när Japans premiärminister var på statsbesök.
Det där med Pearl Harbour var nog visserligen medvetet. Eller kanske inte medvetet, men så en person som styrs från reptilhjärnan fungerar. Göran Persson var väl mästare på sånt här maktspråk.
Kanske, men han gjorde ju något liknande häromdagen när han i direktsändning berättade att en av de republikanska kongressledamöterna hade drabbats av en dödlig. Personligen tror jag det främst handlar om att han helt saknar spärrar.
Jo, hans omdöme är ju noll avrundat uppåt. För mig är det de stora sakerna som oroar och jag menar att han mycket väl kan komma att beordra bombning av Irans gasfält och övrig infrastruktur, vilket skulle försätta världen i en djup recession. Men det måste ju finnas några tänkande människor inom Pentagon som tycker att nu får det vara nog och kan samla ihop sig och sätta stopp för vansinnet. Den där judehataren som avgick kan väl knappast varit ensam?
Jajaja, så klart är det de stora sakerna som gör att man ligger sömnlös om nätterna. (Att han är så fullkomligt renons på vett och etikett är naturligtvis bara en randanmärkning. Lika fullt en sten som skaver i skon – kanske för att det på ett så övertygande sätt visar vilken j-a pajas han är).
”Hormuzsundet får vid behov vaktas och patrulleras av andra länder som använder det – USA gör inte det!”
Trump är, som vi vet, helt vrickad och verklighetsfrånvänd. Nu vill han att vi ska ta över konsekvenserna av det krig han startade med noll förberedande konsekvenstänk. Ok, jag är ju noll förvånad.
https://omni.se/trump-behover-mycket-hjalp-med-hormuzsundet/a/e7M9KQ
Tänkte också på det när jag läste det. Trumps modus operandi hela livet, ibland kan han själv »lösa» problemet han orsakat, men det är under alla omständigheter aldrig hans fel.
Äntligen lite avkastning i Equinor. Har handlat på mig aktier där som en potentiell hedge mot ökade bränslepriser, lite som rekommendationen att ha rörliga bolån och pyttsa in mellanskillnaden mot bundet i portfölj för regniga dagar.