Jag har nu kört sedan 5:e april en slinglös Husqvarna 430X NERA med GPS-positioneringssystemet EPOS i 235 timmar och 346 km på en komplicerad tomt, och systemet fungerar utmärkt. Däremot är det dåligt på kantklippning, vilket eventuellt beror på att radarn är aktiverad då i princip alla kanter på tomten består av höga hinder som tidigare klippare studsade mot. Det finns också en enorm förbättringspotential i programvaran som Husqvarna förhoppningsvis kommer på vore bra och kör en OTA på.

Vår tomt är vidsträckt och komplicerad och är över 100 m från ena änden till den andra av det som ska klippas av robotgräsklipparen och anges till 1 617 m2 enligt kartan i appen. Från det ska dras avspärrade områden, varav några tillfälliga, t ex uppfarten eller områden där det under våren växer vårblommor. Till det har vi en ytterligare yta om 135 m2 som kallas vingården, som klipps systematiskt på söndagar.
Då detta är en gård och delvis gammal jordbruksmark eller gårdsmark, så är det ingalunda en platt anlagd villatomt, utan det är svårt kuperat bitvis med backar som är så branta att endast 430X eller värre modeller klarar av den, och en hel del hinder inklusive stenmurar, trappor, berg mm.
Jag ska även lägga in vändplatsen för klippning en gång i veckan, men har inte kommit mig för att göra det än – gruset behöver på några platser slätas till först.

Alla tvivel på att det skulle fungera med EPOS-basstationen kunde dock snabbt upphävas. Stationens korreigerande GPS-signal fungerar både genom plåttag och solpaneler på ladan, genom isolerad maskinhall och isolerat stall eller oisolerad lada, såväl som rakt genom trähuset och rakt genom en gammal murstock med fyra rör från 1835. Min ponduspostulering är att så länge man inte har ett betonghus eller tegelhus så fungerar EPOS rakt igenom byggnader. Då är detta ändå den billigare stationen med bara 100 m räckvidd. Det finns en kraftigare med 500 m räckvidd, där man för övrigt skulle kunna dela på basstationen mellan flera grannar i ett villaområde. Även 100 m-varianten bör klara flera villor.
Enda problemet kan uppstå i gattet mellan berg och lada, där klipparen ibland kan tappa GPS-täckningen. Inte EPOS-täckning, utan just GPS-signaler, då ladan gör att den inte ser samma satelliter som EPOS-bassationen. Det brukar lösa sig efter en stunds betänketid, men är gräsklipparen inom blåtandsavstånd kan man själv köra fram den till täckning igen. Annars uppstår problemet sällan till aldrig när man kör systematisk klippning som får den att passera på längden av området rätt snabbt, utan när man kör slumpvis mönster brukar det vara värre då den kan uppehålla sig lite längre tid i området.
Det är viktigt att man faktiskt hägnar in alla hinder i kartan, för annars kommer klipparen på olika vägar försöka köra in i området som hindras rent fysiskt, rent av hävda att den är instängd och inte kan köra hem då den försöker köra genom ett hinder. Här slarvade jag ursprungligen, men genom att korrekt märka upp allt så löser sig navigeringen.
Enda bristen är den dåliga kantklippningen, oavsett om man kör systematisk klippning eller slumpmässig klippning, som blir snyggare då det inte blir några strängar med gräs, ett förvisso övergående problem när allt gräs är klippt till önskad höjd.

Då är ändå gränsen satt exakt längs exemplet gärdesgården ovan. Det sägs att klipparen ska ta ett ärovarv när allt är systematiskt klippt och ta kanterna, men det lämnas kvar ändå. Och nej, jag har inte kört åt fel håll – medsols när man kör klippytor, motsols när man ska kartlägga hinder.
Möjligen beror detta på att 430X NERA har en radar och jag har läget undvik hinder aktiverat. I princip allt på vår gräsmatta avgränsas av fysiska hinder, och kanske gör radarn att klipparen vänder med marginal. Men det blir även så här mot t ex branter som är avspärrade. Se nedan.

Så där har jag fått ta en kort vända med en gräsklippare eller röjsåg och fixa kanterna när de enligt ovan blivit PH (pinsamt höga).
Men även där jag avsiktligt flyttat linjen på kartan för att överkompensera så kvarstår kanterna, så det kan vara en kombination av något – både radar såväl som att den är väldigt försiktig av sig. Min gamla slingbaserade 430X hade inga sådana problem, utan vid berget ovan blev det aldrig någon kant lämnad.
En förklaring kan också vara att 430X NERA stänger av klipparen vid hinder. Gamla 430X bara klippte på även när den vände, vilket tog kanterna.
För små vanliga platta villatomter finns även en Husqvarna 410XE NERA, som har två knivskivor, där den bakre just ska ta kanterna när den vänder. Kanske ett bättre val om man inte har svår terräng att hantera, utan bara platt mark. Inget jag testat dock.

Över till egenheter i programvaran.
För det första återställs systematisk klippning från början om man ändrar något, t ex aktiverar eller avaktiverar en zon eller vill justera en zon. Då börjar klipparen klippa från början i ena hörnet. Tror rent av att det även händer om man väljer att klippa utanför schemat för att hinna klart med en klippning innan man får gäster. Helt idiotiskt, iaf på våran rätt komplicerade tomt.
För det andra så kan man inte aktivera, avaktivera, lägga till, ta bort eller redigera zoner på distans över Internet, utan bara via blåtand. Jag förstår att detta är ett designval från Husqvarna av säkerhetsskäl, så man inte ska kunna hacka systemet på distans och t ex ta bort en avspärrning vid en damm så klipparen begår självmord medels drunkning.
Likväl irriterande.
Det finns dock en väg runt detta och det är att inte ha avspärrningsszoner, utan lägga upp flera klippzoner istället, och ändra dessa i schemat. Därmed kan man fjärrstyra vad som ska klippas via schemaläggningen. I mitt fall kan jag alltså över Internet säga till klipparen att klippa vingården genom att ändra i schemat. Men då uppfarten inte är en egen klippzon kan jag inte stänga av och på den på distans. Och det är rätt mycket jobb att göra om klippzonerna. Det finns inte heller någon copy-paste osv i zonprogramvaran.
Tänk alltså noga igenom klippzoner innan, och satsa på att lägga in klippzoner och bara undantagsvis använda avspärrningszoner, annat än för sådant som alltid ska vara avspärrat som fasta hinder. Saker som regelbundet eller på distans ska slås av och på ska vara klippzoner.
Kanske går detta att åtgärda via Husqvarnas API:er men integrationen med Home Assistant stöder inte aktivering och avaktivering av zoner. Men jag kan iaf skicka hem klipparen när väderstationen upptäcker att det regnar, så den slipper köra fast i blött gräs i onödan.
För det tredje så åker gräsklipparen hem när batteriet är nere på 30%. Det kanske behövdes förr på slinggräsklippare, som kunde ta tid på sig att hitta guidekabeln hem. Men att åka hem med GPS-styrning tar ca 2-3% av batteriet. Och den klipper inte ens på vägen hem, vilket iaf kunde gjort lite nytta.
Det hade varit önskvärt att få ställa in procentsats när den ska åka hem. Gör det konfigurerbart i intervallet 10 – 30%, så får ägaren själv ta ansvar för att det är tillräckligt kvar i batteriet för att hitta hem. Även en funktion om att klippa gräset medan den kör hem vore önskvärt.

Som det är nu tillbringas alldeles för stor andel av tiden körande till och från laddstationen. Särskilt vid systematisk klippning där den kör tillbaka dit den var sist utan att klippa känns detta extremt onödigt.
Men visst, klipparen skulle klara mycket större yta om man fick köra batteriet ner till 10% istället för 30% och Husqvarna skulle inte behöva sälja lika stora modeller då …

Men överlag är jag extremt nöjd och slipper nu slinghelvetet, samt kan relativt enkelt lägga till nya hinder och ytor, och dynamiskt stänga av och på ytor som vårblommor. Den systematiska klippningen är lite udda och lämnar till synes en del områden, men återkommer senare och tar just dessa fläckar. Jag har börjat få grepp om hur algoritmen fungerar.
Det finns fler egenheter i programvaran, men jag kommer inte ihåg dem just nu. Andra önskemål skulle vara att man kan ställa in satellitsvaga områden och att de har trygga gränser, likt mellan vårt berg och ladan, och att klipparen där kan köra utan satellit i utpekade riktningar via tröghetsnavigeringen för att få tillbaka täckningen. Det går förstås inte om man har trafik eller vattendrag intill, men det borde vara tillåtet att konfigurera.
Programvaruegenheterna kan jag leva med, men mitt stora klagomål är kanterna.

Som man ser på statistiken i Home Assistant ovan så blir det sina timmar och kilometer sedan 5:e april, med två veckors blixtpaus. Jag är redan uppe i 234 timmar och 346 km. Med 11 781 kollissioner så krockar den ungefär var 30:e meter, men en hel del av dessa krockar är med marken vid t ex gropar i gräset, och inget som radarn kan klara av.
Detta är förstås ingenting mot vad min gamla 430X med slinga körde under sina åtta år innan jag sålde den vidare till en god väns pappa. Då har jag lämnat in den på vinterservice och vinterförvaring årligen hos min leverantör Skene Järn, men givet korrekt service så håller alltså Husqvarnas klippare för tusentals kilometer. Det säger något om kvalitetskraven och behovet av en serviceorganisation för de här arbetshästarna. Jag skulle aldrig köpa någon billig innovativ Kina-skit från en Facebook-annons. Husqvarna vet jag håller måttet och med NERA EPOS så är det ett enormt lyft.
Så har man råd skulle jag starkt rekommendera Husqvarna NERA EPOS. Det ska fungera på en villatomt om du har ett trähus. Sten- eller betonghus kan vara värre om du inte kan placera basstationen så den får täckning överallt.
Möjligheten att skärma av vårblommorna innebar också att gräsmattan kunde hållas kort redan från början av april och inte behövde bli vildvuxen. Det förtogs dock de senaste två veckorna av blixtnedslaget och nu är gräset decimeterhögt, men på väg att åtgärdas nu när jag fått ny transformator till laddstationen.
Därtill har klipparen både wifi och OTA – programvaruuppdateringar via wifi – numera, så programvaran blir löpande bättre. Och där finns utvecklingspotential för Husqvarna.
Denna artikel är inte reklam för vare sig Husqvarna eller Skene Järn, utan jag har köpt klipparen för egna skattade pengar. Jag är dock en nöjd kund, och bra leverantörer ska ha beröm.

26 kommentarer
Köpte en Mammotion Luba 2 för en och en halv månad sedan (möjligen kinaskit, men kanske inte billig, 35 kkr). Är hur som helst mycket nöjd hittills. Den har en intressant lösning med signalen från basstationen. Om radion inte funkar är klippare och basstation ändå förbundna via WiFi eller WiFi-4g om man satt in ett 4g-kort i klipparen. Problemet är att den har en FPV-kamera, så det går i början väldigt mycket tid till att sitta och stirra på telefonen och berätta för sin oförstående fru/sambo vad klipparen gör.
Smart lösning för att skicka GPS-felet med.
Har också köpt en LUBA 2. Valde mellan Nera och den men när de lokala återförsäljarna inte kunde ge svar på frågor när man skulle chippa fram 58 ksek (stor tomt) så såg jag inget värde av dem. Den ena var iaf ärlig och sa rakt ut att de inte kunde svara eller garantera för de hade noll erfarenhet av Nera och Huskvarnas utbildning hade varit väl ytlig tyckte de.
Mycket nöjd. Bra återförsäljare. Vi får se hur den håller, den har redan gått sönder en gång men jag kan köpa två för priset av en Huskvarna.
Och så får man ju äran att ha en spiondrönare med kamera i trädgården. Med tanke på att den inte klarar av att undvika leksaker och bollar så gissar jag att Mammotion prioriterade att träna den på filmer av stridsvagnar istället för fotbollar… 😂
Är också mycket nöjd- Årets mjukvara verkar ha åtgärdat problemet i fjol med att den plötsligt tyckte att den var utanför området och krävde fysisk omvårdnad (putt in igen).
Och precis som bloggaren skriver finns det stor potential i förbättringar, och nya funktioner, i mjukvaran. Framför allt i appen där enklare redigering av områden, lägga till nya styrpunkter i existerande områden och en massa annat som är svårt på en “maskin” men enkelt i en app.
Det vorje ju tex väldigt praktiskt att be den göra ett segervarav runt kanten på en yta för att se att den blivit rätt, eller gå till en “styrpunkt”.
Tror att Hqva skulle kunna få otrolig hjlp av sina användare om dom öppnade lite till på API:erna, jag skulle iallafall ha svårt att låta bli 🙂
Fått utanför området en gång, men det berodde på att den halkade ut där det lutade och det var blött. Justerade gränsen en decimeter där och inte hänt igen.
Ja, det har hänt mig med. Gäller att man har lite tur och att det finns en inlagd punkt i närheten att justera.
Går att lägga till nya punkter, men inte helt uppenbart.
Aha, nu har du hittat nått som jag missat. Hur gör man?
Har funderat på en Husqvarna i NERA serien, misstänker dock att jag behöver en lite större modell, och det kostar en slant, men att det blir en som inte kräver slinga, det är givet, nästa års projekt för mig.
En undran, hur hanterar gräsklipparen smågrenar? Har en del träd, som har tendenser att så fort det blåser, drösa ner smågrenar. Inget problem med 150cc motorgräsklippare, men är lite orolig för att elektrisk gräsklippare fastnar och inte klarar att hugga sönder grenarna i smådelar?
Har en del träd. Inga problem här. Större grenar tar man ändå bort för hand om de dyker upp, men det är sällan under sommarhalvåret.
Jag har en STOR ek som dräller rätt bra med grenar och som ibland blockar GPS. Den har fått sitt eget område som jag bara kör när jag är på plats och har rensat från skräp. Klipparen har inte ork att tugga sönder en kvist som en bensinare har.
Här funkar appen bra med enkel av och på på ett område
Den hugger inte sönder några grenar. Det är undansvängande rakblad som sticker ut 5-7 mm.
Å andra sidan så får man nog lite köttsår men behåller ett finger om det skulle komma in där.
Har också ersatt slinghelvete med EPOS, är överlag nöjd, den gör vad den ska och ser till att klippa gräs, dock med frekventa stopp där den söker efter satelliter (ett par ggr per dag vissa dagar enligt loggen)
90% av stoppen orsakade av dålig satellitsignal löser sig själv efter ett tag, resterande 10% som kräver en hjälpande hand händer alltid inom samma område med kroniskt dålig signalmottagning.
Enligt min erfarenhet är det smala områden mellan byggnader som är mest problematiska, speciellt när byggnaderna har takskägg som förhindrar fri sikt mot himmelen men fortfarande har gräs under sig som behöver klippas…. Har en stor björk på tomten med minst 5-6m bred krona som aldrig varit några som helst problem)
Som tur är, kan man göra en hybridlösning och lägga ut kabel i de ytor som visar sig vara problemområden… Förhoppningsvis har man endast ett fåtal sådana (jag har 1) och kan man då placera laddstationen relativt nära detta område så blir det inte särskilt mycket slinghelvete att dra.
100% slingfri kommer jag nog inte att bli om målet är att roboten inte ska behöva en hjälpande hand ibland, å andra sidan kommer jag ha 25kvm slinga istället för 1300kvm som tidigare, så felsökningen blir nästan ett nöje framöver 😉
Har också råkat ut för att den hamnat utanför arbetsområdet ett par gånger, alltid ingrävd i en häck, och justerar den virtuella slingan därefter för att undvika att det händer igen.
Är för övrigt en fröjd att kunna ändra “slingans” placering i en app istället för att gräva upp och därmed av slingjäveln…
Lars du måste sätta RTK:n högre upp så klipparen och rtk ser samma satelliter. Då har du antagligen löst problemet. Linan behöver vi-view på typ 20 satelliter (GPS, Gal, Glo).
Det är min erfarenhet också. Referensstationen mår bra av att ha så hög placering som möjligt även om det funkar med en lägre. Färre avbrott och snabbare starter.
Fast nä. Då måste jag göra om allt.
Korrekt.
Jag var tvungen att bita i kudden för den fastnade för ofta pga dålig co-view robot/rtk.
Kanske hjälper det någon som kommer köpa en – var INTE ivrig och sätt RTK på första bästa ställe, sätt den högst upp på röret till tv-antennen eller dylikt. Sen får vi se hur IP-klassen står sig – den kommer väl gå sönder som en konsekvens.
Har sett folk på internet som sätter den på vinden (inne i huset alltså) och fått det att fungera. Kan vara värt att testa om man har klassisk katalogvillevind med tunna brädor, själv är det tretums brädor så jag tänker inte ens chansa.
Funkar det så funkar det! För mig var det uppenbart, det tog kanske 25-30 minuter att få första fixen efter att ha rullat ut ur laddaren trots att referensstationen satt rakt ovanför på tv-antennen men med en ridå av granar som skymde horisonten i 90 grader och kanske 30 grader uppåt. Satte den på ett annat hus en bit bort med bättre fri sikt och det funkar utmärkt
Linan=Luban
Hur gropig terräng klarar maskinen? Dvs hur stora gropar har du? Här har vi fläckvis ganska rejäla gropar som jag helst inte vill behöva rädda en gräsklipparrobot ur regelbundet.
En långsam lösning på det problemet är förstås att fylla igen en grop när man måste rädda roboten, men det är ändå trevligt att vet lite i förväg.
Angående kartfelet: använder Husqvarna och Google samma koordinatsystem?
Klassiskt exempel på
Buy good stuff cry once
Buy shit, Cry at least twice.
jag köper att man köper biltema eller dylikt när man ska göra enstaka projekt.
Men när det gäller saker som robotgräsklippare och verktyg som sågar verkar samtliga vara glada den dan de uppgraderar.
Eller när man lämnade brännbil och gick in i BEV världen. Finns ingen (normal) som vill byta tillbaka
Ibland är jag ute och kör BEV och kör förbi något som heter mack. De är fula och jag undrar vad man gör där.
Att den går hem med 30% batteri kvar, kan det vara för att inte tömma helt och därmed förlänga livslängden på batteriet? Jag vet dock inte om Husqvarna visar hela batterikapaciteten eller netto användbart.
När det är 100% ska det inte vara det på cellerna efter vad man läst i servicehandboken till tidigare modeller (därför laddning till 100% över vintern inte är så dåligt som det låter). Dock också hört och testat att effekten laddaren drar är väldigt låg på slutet så jag vet inte om det är 80% som det stod.
Föregående modell vände vid 25% och med linan kunde det ju ta tid. En gång glömde jag koppla tillbaka guiderna på den 430X, den körde några dygn, tog sig hem varje gång men enligt listan på senaste söktider var en 43 minuter. Den måste ha följt linan men kört runt någon många gånger (kom ihåg att knivdisken är av så strömförbrukningen är lägre)
Så att de här nya NERA ger sig av hem redan vid 30%, och speciellt de med EPOS som är “garanterade” en rak väg hem är lite snålt. Jag tycker kapaciteten i den gamla var nog lite bättre jämfört med nya (utan EPOS) så vore ju inte dumt om de kunde få klippa lite längre. I nedre delen av laddområdet kommer den smaska i sig strömmen snabbt.
Nya och gamla 430X har samma batteristorlek så procentangivelsen för hemgång är jämförbar.
Vår tomt är nog minst lika stor och komplicerad som bloggarjävelns, och vi hade tidigare en utmärkt, slingstyrd robot som gjorde gräsmattan konstant perfekt – dvs när vi lagt ner oändligt många timmar på att trimma in roboten och lagt ut hur många slingor som helst för att hindra den från att köra ner i gropar och välta, klättra i träd och välta osv. Tyvärr blev det något irreparabelt fel på den trogna roboten efter ett antal år, och nu är slingorna av diverse andra skäl delvis upptagna ur marken. En ny installation lockar inte.
GPS-styrt nästa, alltså. Tills vi såg priset och kom fram till att vi antingen måste köpa värstingmodellen som kostar en förmögenhet eller får köpa flera mindre robotar (som om det skulle bli billigare) eller får köra en hybridvariant där en billigare robot kan ta hand om en del av tomten medan vi sköter resten manuellt med en elklippare.
Så vi började med elklipparen, med tanken att vi så småningom skulle komplettera med robot, men frågan är om det blir så. Elklipparen, också Husqvarna förresten, har överträffat förväntningarna. Till skillnad från bensinklipparen är den så lättstartad att även undertecknad klarar det utan problem, och ljudnivån är såpass låg att man liksom inte tänker på den, och naturligtvis osar den inte kolväten och känns miljövänlig. Vi köpte den starkaste batteriladdaren och eftersom det är två batterier i klipparen kan man alternera dem så att man kan klippa i princip hela gräsmattan nära nog utan längre pauser – fast det gör vi sällan, vi föredrar att klippa oftare och mindre, så att säga. Att gå omkring med klipparen under en timme är mer en skön promenad än ett svettigt, skitigt aerobicspass, så det gör man ju faktiskt gärna. Det är lagom träning för undertecknad som är en svag stackare.
Ytterligare ett plus var att batterierna visade sig passa även i Husqvarnas trimmermodell och därför har vi nu också en lättanvänd trimmer för finputset. Hur billigt blev detta totalt då? Tja, inte var det gratis direkt. Men det är fortfarande en bit upp till priset för den robot vi först såg ut. Och hur arbetsbesparande blev det? Tjaa … man behöver ju röra på sig hursomhelst, och man slipper fumla med en mobilapp och svära över buggig programvara.
Jag är inte heller sponsrad av någon gräsklipparförsäljare utan delger bara mina erfarenheter. Elklipparen är alltså gamla pålitliga, robusta Klippo fast i modernare tappning, med nytt namn, och med batteridrift. Just detta att den är lättstartad som en dammsugare var faktiskt en detalj som visade sig betyda mer än vi trott.
PS. Det ska dock också påpekas att robotklippare är överlägsna när det gäller resultatet – drömmer man om en perfekt golfgreen är det robot man ska ha. Om man nu inte vill kila omkring med manuell klippare varenda dag sommaren igenom.