I nattens terrorbombning använde Ryssland världens dyraste hagelbössa mot staden Bila Tserkva i Kyjivregionen genom att skjuta sju barlastade ballistiska medeldistans Oresjnikrobotar och med det totalt 42 dumma klumpar med metall mot marken till en kostnad av upp mot fyra miljarder kronor. En civil mördades i nattens massiva terrorbombning mot Kyjiv.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Ryssland utsatte Kyjiv och Kyjivregionen för en massiv terrorbombning i natt och en person mördades i huvudstaden skriver Kyiv Independent. Officiella siffror finns inte än, men det ska handlat om över 50 robotar av kategorierna ballistiska-, hypersoniska- (förmodligen markroboten Tsirkon) och kryssningsrobotar, samt runt 700 drönarrobotar av Shahedtyp och liknande.
Sju Oresjnik ballistiska medeldistansrobotar sköts mot staden Bila Tservka (Vita Kyrkan) i Kyjivregionen åtta mil från Kyjiv. Robotarna var barlastade med sex tomma MIRV-substridsdelar vardera som inte visade upp någon spridning, och är att likna vid världens dyraste hagelbössa med ett pris på upp till 500 miljoner kronor per skott. Dessa färdas visserligen hypersoniskt mot marken, men exploderar alltså inte, utan ger bara kinetisk skada iom kanske någon meters omkrets där de träffar. Vid tidigare skott med Oresjnik mot storstaden Dnipro i november 2024 gick det exempelvis hål på ett tak.
Oresjnik delar alltså upp sig i sex substridsdelar traditionellt kallat MIRV – Multiple Independently targetable Renetry Vehicles – men som vi ser på denna film från nattens hagelsvärm mot Bila Tserkva verkar Ryssland sakna förmåga att styra dessa oberoende, utan de kommer ner som rena pärlband och träffar alla inom ett kanske tiotal meter från varandra och spridningen beror bara på att stridsdelarna lösgjörs i sekvens från huvudroboten.
Detta talar mot att Ryssland besitter förmågan att idag utveckla individuellt styrbara substridsdelar på nya robotar.
Totalt innebar denna hagelkärve på 7*6=42 dumma klumpar alltså en beräknad kostnad på 3.5 miljarder kronor eller ingressens nästan fyra miljarder.
Bila Tserkva har en del industrier, ett kraftvärmeverk och en gammal flygbas. Några rapporter om vad som träffades finns inte, så det kan vara så att det var den gamla flygbasen som träffades då Ukraina inte rapporterar om effekterna av träffar på militära mål. Rullbanorna kan nu nu alltså fått 42 lätt igenfyllbara hål om ryssarna träffade rätt. Att träffa något mer specifikt än så verkar svårt när man inte verkar kunna styra sina substridsdelar. Ukrainarna bör på någon timme ha reparerat skador som kostade Ryssland uppåt fyra miljarder kronor att orsaka.
Detta var tredje gången dumma barlastade Oresjnik-wunderwaffet användes på snart två år, vilket visar på hur låg tillverkningskapacitet Ryssland har.
Som ni ser på första fotot i artikeln ska man kunna sprida ut sina MIRV, likt amerikanska numera skrotade Peacekeeper, men den förmågan verkar inte Ryssland alltså besitta. Skulle man lyckas utrusta Oresjnik med fungerande kärnvapenspetsar (Varför?, Ryssland har redan andra kärnvapenrobotar och Oresjnik är alltså inte någon ny hotbild även om Kremls ombud i Väst gärna vill utmåla det som det) så skulle det alltså bli sex kärnvapenbrisader på samma plats till ingen större extra nytta än att det är trist att sitta där de träffar, och ett bra slöseri på eventuella fungerande ryska kärnvapenladdningar. Att spränga samma sak sju gånger ger inget mervärde.
Oresjnik är världens dyraste hagelbösseskott.
Enda fördelen med klumparna är att det är meningslöst att försöka skjuta ner dem – de faller vidare i full fart ändå, utan ska man bekämpa dessa behöver man skjuta ner roboten redan uppe i stratosfären innan separation av substridsdelar, och den typen av antiballistiska robotar som Standard Missile 3 eller THAAD har inte Ukraina fått från någon. Skulle det funits en stridsspets ombord på klumparna kunde det varit värt att skjuta dem med Patriot om de går mot något viktigt mål, för att få dem att brisera i luften, men nu är det bara klumpar metall. Att Ryssland valde Bila Tserkva var nog just för att det inte finns Patriotluftvärn där, utan det är grupperat runt huvudstaden, och på detta vis hoppas Ryssland skrämma fascistkramande fegisar i Väst till underkastelse och använda hagelbösseskotten för propaganda.
En annan filmvinkel på de sju Oresjnikrobotarnas substridsdelar på väg ner mot Bila Tserkva. Som man ser på bägge filmerna sker inga explosioner vid nedslag, så det handlar om dumma klumpar metall vilket är allt mäktiga Ryssland klarar av att tillverka. Att de lyser beror på att den hypersoniska farten orsakar kraftig värmefriktion mot atmosfären och luften så att säga brinner upp runt dem.
Med gårdagens förvarning om förestående Oresjnikanfall visar Ukraina och allierade på förmågan att identifiera att robotfordonen grupperats ut och robotarna har alltså inte heller någon överraskningseffekt. Det är inte direkt några små fordon som bär dessa robotar som är att likna vid rymdraketer i funktion och storlek.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
08:17 RUMINT påstår att målet för hagelskotten mot Bila Tserkva kan varit en reparationsverkstad för flygplan, som därmed kanske fått några hål i taket.
08:32 Film från en fotgängartunnel under en väg i Kyjiv, som användes som skydd för civila i natt, där en robot träffar nära en ingång.
08:36 Schematisk karta på nattens robotangrepp. Tolkningen där är en Oresjnikrobot, men bloggens tolkning är alltså sju robotar, då en Oresjnik ska bära sex MIRV. De eller den verkar iaf skjutits från Kapustin Jar utifrån strecket på kartan.
08:40 Drönarfilmer från Kyjivs räddningstjänst på skadorna efter nattens terrorbombning mot civila bostadshus i huvudstaden.
10:44 Terrorbombningens offer har nått två mördade och 80 skadade skriver Kyiv Independent.
10:45 Bombningen omfattade 90 robotar och 600 drönarrobotar, varav 55 robotar och 549 drönarrobotar sköts ner skriver Ukrainas flygvapen. 19 robotar ska också “sannolikt inte nått sina mål”.
Man uppger att det var en enda Oresjnik, som i så fall har sju substridsdelar (inte sex), som vardera kan dela upp sig i sex ytterligare kinetiska substridsdelar. Två hypersonsika Kinzjal användes också, samt tre hypersoniska Tsirkon, hela 30 ballistiska Iskander-M/S-400, samt 54 Ch-101/Iskander-K och Kalibr-kryssningsrobotar.
Elva ballistiska robotar och 44 kryssningsrobotar sköts ner, men inga hypersoniska.
10:50 Medan ryssarna terrorbombade civila slog Ukrainas försvarsmakt ut en lastplats på oljeterminalen Taman i svarta havet, med en kapacitet på 20 miljoner ton olja om året, två ammunitionslager, ett drivmedelslager i ockuperade Luhansk, flera ledningsplatser i Donetsk, Bilhorod Oblast och Kursk Oblast, truppkoncentrationer i ryska Kursk Oblast och man bekräftar att man träffade en patrullbåt och en robotsvävare i örlogshamnen i Novorossijsk igår. Robotsvävaren är förmodligen Bora-klassens robotkorvett, av vilka Ryssland hade två, varav den ena skadades redan 2023.
10:58 Mer närgången film på Oresjniknedslagen i Bila Tserkva, där man ser att det är dumma barlastade stridsspetsar. Det glöder någon bråkdel av en sekund efter nedslaget på IR-kameran, men sedan försvinner allt. Man verkar inte träffat något explosivt eller brandfarligt, dvs inte några flygplan på flygbasen om det var målet.
11:00 Ukrainare vägrar backa av terrorbombning och ropar “Usyk! Usyk!” mellan höghusen under nattens bombningar, efter att den ukrainska boxaren försvarat sin mästartitel, följt av “slava Ukraini!” och det obligatoriska svaret “heroiam slava!”.
Inget folk i världshistorien har av att bli terrorbombade börjat sympatisera med bombaren. Tyskarna stred in till sista dagen trots åratal av bombningar mot civila, och det gjorde även japanerna tills den japanska regimen valde att kapitulera efter atombomberna. Stockholmsyndromet där offret börjar sympatisera med gärningsmannen gäller små isolerade grupper i beroendeställning, inte hela befolkningar. På samma sätt kan man inte bli älskad av någon genom att kasta glåpord på dem över Internet, även om det kanske fungerar på trollens eventuella partners, men i ett parförhållande är det en liten isolerad grupp i beroendeställning.
15:21 Kinas diktator Xi förnedrade Putin på flera vis under dennes statsbesök till Beijing. Bland annat spelades Svansjön under statsbesöket, som alltså spelades under militärkuppförsöket mot Gorbatjev och som utlöste Sovjetunionens slutliga upplösning.
Kina smällde också upp ett stort foto på Xi och Putin, där Putin är i bakgrunden och ännu mindre än på riktigt, vilket är klasisk kinesisk bildkonst i hur man framhäver härskaren respektive undersåten och Putin tvingades stå bredvid Xi och betrakta fotot (se andra filmen på indiska Times Now Instagram).
KOMMENTAR
Kina visar öppet att man ser ner på Ryssland och Putin som underlägsen och inte som en like, så till den grad att man visar det öppet rakt i ansiktet på Putin. Putin bara nickar och ler som den undersåte han är. Gyllene Horden är tillbaka och Moskva är bara en vasallby i ett träsk.

15:30 Antalet mördade i terrorbombningen mot Kyjiv har nått fyra och antalet skadade 100 skriver Kyjiv Independent.
Svensk media som Aftonbladet går Kremls ärenden och kallar Oresjnik för “skräckvapnet” fast det alltså bara är en väldigt dyr hagelbössa som på sin höjd gör hål i några tak. Förutsägbart av svenska så kallade journalistkåren, alltid redo att simpa för fascistiska diktaturer.

15:40 Oresjnikrobotarna träffade i Bila Tserkva ett ukrainskt garagekollektiv, där det finns stadsdelar med enkla plåtskjulgarage i en slags bostadsrättsförening. Dessa är rätt vanligt förekommande i forna Östeuropa och innehyser idag allt från faktiska parkerade fordon till småföretagare eller hobbyister. Tre skjul förstördes till för Ryssland en kostnad av en halv miljard kronor, om det nu bara var en Oresjnikrobot. Film på skadorna. Växtligheten klarade sig fint med löven kvar, då det aldrig handlade ens om någon explosion, utan bara väldigt dyrt hagel. Eller skräckvapen som putinisterna på Aftonbladet kallar det.

19:23 Zelenskyj kallar ryssarna för “crazy assholes” när han besöker ruinerna efter bombningar i Kyjiv idag.
19:25 VARNING! Ukraina bombade ett träningsläger för kadyroviterna i Achmatbataljonen i våras och dödade 41 kadyroviter, skadade 87 ochf ick över 100 att försvinna (=desertera och fly). Varning på grund av rysk markfilm med dödade kadyroviters kroppar.
19:28 Tidgiare bombningen mot Rjazanraffinaderiet tog hårdare än tidigare trott och kan slagit ut 90-100% av raffinaderietes kapacitet enligt nya satellitbilder.
19:30 Ukraina har bombat ännu en pumpstation hos Transneftpipelinesystemet, denna gång i Vladimir Oblast i Ryssland.
19:29 Rysk film med sprängda eller nedbrända transportfordon längs motorvägen vid Azovsjön visar hur rysk bakre logistik nu är villebråd för ukrainska attackdrönare. Här är en film på en lastbil som står i brand i mörkret och ytterligare brand i natten. Varning för hela ryska svordomsförrådet till den filmen. Uppenbarligen kan Ukraina styra sina attackdrönare i nattens mörker, så det är inte tryggt nattetid heller.
335 kommentarer
Först igen?
Jonas får ytterligare en del av pensionen.
Slava Ukraini!!
👍
Godmorgon spjutskaftshållare!!!
God morgon!
God morgon!
Slava Ukraini 🇺🇦
Nylander, blir en slant till Swedish Rescuers.
👍
Morsdag!
Om en vecka?
Nu är jag ingen expert på Oreshnik, men dt måste väl röra sig om en enda med ett antal MIRV som sedan sprider ut ett antal pangare (eller i detta fall metallstavar). 🤔
Jämfört med tidigare demonstrationer verkar något gått allvarligt fel – de faller ju mot marken i ultrarapid. Oerhört glädjande. 🙂
Nja, en Oresjnik har sex substridsdelar, här är det sju stråk om sex substridsdelar vilket visar på sju Oresjnik. Men vi kan bråka bäst vi vill om det.
Att de ser ut att falla i ultrarapid beror på avstånden inblandade. Det kanske är typ 15 – 20 km höjd du ser på filmerna. Saknas proportioner utan stereoseende.
“Oreshnik in particular has six blocks each containing six objects. For simplicity, let’s say each of them is a kinetic warhead, and all of them together weigh 1,500 kg.”
Här påstår de 6×6 för en robot
https://en.defence-ua.com/news/oreshnik_irbm_in_kinetic_version_how_effective_is_it_and_what_is_its_power-17103.html
Nja, just stereoseendet har nog väldigt lite inverkan på det avståndet, och speciellt i mörker. Extremfallet är väl att se ISS passera över en; stationen rör sig iofs snabbare än allt annat på himlen, men 27000 km/h är svårt att föreställa sig ändå. 😁
De som skulle tala emot är väl om ryssland faktiskt kan klara av att skjuta 7 st med sådan precision både avseende nedslagsplats och i tid så att de faktiskt fallet ner så jämt som de syns på filmerna (men jag har ingen koll på påstod precision).
De andra är att jag bara kan räkna till 6 grupper av rader. Den 7:e ser aldrig ut som en rad utan som en annorlunda prick vilket skulle kunna vara moderdelen som de sex subdelarna kommer ifrån (som sen delar upp sig i mindre delar där av blir varje subdel ett pärlband)
Kan förstås vara en rimlig förklaring.
När jag var ung kallades det ultrarapid när man spelade in med höghastighetskamera och spelade upp så att det såg ut som att alla rörde sig långsamt. Idag blir det ju helt fel. 🤔
Fast det ser ju ut som det? Det ser ju ut som dom rör sig mot marken långsammare än dom borde 🙂
JvM
👍
Caps and Candles/Wesslan.
👍 Jag gör som du.
Vi ger aldrig upp mot dessa fega krigsbrottslingar!
Razom do peremohi!
👍
Jag tackar och bockar. 4×4 Skåpbil inköpt idag och står nu hemma hos mig. . Ska förbi en Ukrainsk bilverkstad i Stockholm imorgon och dom får gå igenom den och se över det mekaniska. Dom vet vad den ska åka och varför. Så jag litar på dom till 💯. Själv har jag köpte extraljus och polermaskin så jag tar han om utseendet på den. Yulia chefsläkaren på rehabcentret ska inkomma med lista imorgon. Så jag ska ta på mig tiggarhatten och åka runt till företag och se om dom vill hjälpa mig. Sen har jag fått en side quest. Några av de våra som slåss där nere har inkommit med önskelista på snus ostbågar kaviar leverpastej och annat svenskt smått och gott. Så blir en resa och möta upp dom med.
Wesslan du får mina prispengar!
Om vi möts någon dag så har du en stor kram av en wessla. Jag kommer inte svika erat förtroende. Har fått ihop 15k av er och kommer se till att dom kommer till bästa nytta.
Tack för en fin insats Wesslan. Hur kan jag bidra till din verksamhet?
Enklast är att skänka en slant till Caps and Candles och märka det wesslan. Kommer att återkomma när jag får listan från Yulia. Då vet jag vad bilen ska fyllas med.
Topp 10 väl?
https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2026/may/24/there-is-profound-disappointment-in-him-mood-in-russia-turns-against-putin
‘There is profound disappointment in him’: mood in Russia turns against Putin
Increasingly isolated president is determined to press on with Ukraine war, say well-placed sources, despite ailing economy
Pjotr Sauer and Shaun Walker
Sun 24 May 2026 07.00 CEST
Vi väntar på ett nytt, men lyckat, 20:e juli-attentat……
Vi väntar på Svansjön i ryska etermedia
Xi spelade musiken till Svansjön när Putin var på statsbesök och visade upp konst som förnedrade och förminskade Putin.
Det där är ju väldigt intressant information. Du råkar inte ha några länkar?
En enkel googling bekräftar, t.ex. Reuters:
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/xi-putin-dine-over-peking-duck-chinese-opera-swan-lake-2026-05-20/
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/xi-putin-dine-over-peking-duck-chinese-opera-swan-lake-2026-05-20/
Sen kan ju det betyda vad som helst, inklusive att det inte är så stor grej vare sig för Putin eller Xi utan bara att hedra en rysk kompositör.
Eller så att de här 3 äldre gubbarna gör vad de kan för att få den andre ut balans på ett subtilt sätt. Vilket ju inte skulle förvåna någon, de håller ju på.
Subtile mästaren Xi!
“During Russian dictator Vladimir Putin’s official visit to Beijing, a Chinese military band performed an excerpt from Pyotr Tchaikovsky’s ballet *Swan Lake*—the “Dance of the Little Swans.”
The event took place as part of a formal reception organized for the Russian delegation. ”
https://ua.news/en/world/u-pekini-pid-chas-vizitu-putina-orkestr-vikonav-tanets-malenkikh-lebediv-chaikovskogo
Tack för alla svar. Det där med svansjön är ju lite kul. Men det jag var nyfiken på var “visade upp konst som förnedrade och förminskade Putin”.
*Xikovskij 😉
(vilket faktiskt inte ligger så långt ifrån det ryzka uttalet, då betoningen ligger på ‘o’, och då försvinner liksom ‘a’ mellan omgivande ‘j’. Hälsn Språknörd. 😂)
Tror det kan vara den här målningen som avses. (Ursäkta X-länk.) Jag är rätt säker på att jag har sett en bättre bild, mer rakt framifrån, men jag hittar den inte nu.
https://x.com/MykhailoRohoza/status/2057571591471370344
Ja, Tommy R V, minns detta från den tiden jag studerade litet ryska vid Göteborgs universitet, och minns hur förvånad jag blev då man i allmänhet alltid hör uttalet Tjajkovskij. Mitt syfte med studierna var att tillägna mig så mycket av språket att jag kunde läsa schackböcker på ryska, vilket också lyckades.
Tack Borjesson!
https://omni.se/analys-tva-vitt-skilda-satt-att-lasa-vladimir-putin/a/gkL3eJ
Analys: Två vitt skilda sätt att läsa Vladimir Putin
Av Daniel Persson
Publicerad: I dag 00:48
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Aldrig!
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
God morgon! 🫡
Idag går min tanke till alla som arbetet inatt med Ukrainas luftförsvar. Jag hoppas de fortfarande sover gott och inte plågas av tankar som “om jag ändå kunnat plocka en till”.
Kanadas Mark Carney tar ledningen i det som behöver sägas.
https://www.dn.se/direkt/ukraina/2026-05-24/kanada-manar-ryssland-att-sluta-kriget-mot-ukraina/
👍 🇨🇦
Med tanke på hur framgångrika raffbomningarna har varit på > 2000 km så undrar jag vaför man inte lyckats utplåna Shahedfabriken i Alabuga – ELLER de byggs inte där längre ? Det skulle vara en oerhörd lättnad för ukraina .
Samma fundering har jag!
En skillnad ligger väl i att raff tack vare innehåll till viss del är “självförstörande” om man bara får in smällen på rätt ställe.
Alabuga är väl till stor del “bara” plåthangarer med folk, och ert flöde av plastbitar/elektronik/mekanik, gärna paralleliserat.
En drönarsmäll i en del skadar bara just denna del.
Behövs alltså en saftig och fördelad svärm för att åstadkomma stor skada…
Ta alla drönare en kväll och skicka till Alabuga ! sen så har nog ryzzland tänkt tanken och produktioner är nedgrävd /decentraliserad sedan länge. En del kommer kanske ifrån Iran …
Det jobbar flickor och kvinnor där i dygnet runt shift. Det är nog därför.
Resultatet av deras arbete blir död och förstörelse …
Raff är stora feta mål med mycket brännbart godis. De saknar helt skalskydd och luftvärnet är mediokert. Skadorna blir enorma med tanke på ekonomiskt bortfall
Massmedia yrar om skräckvapnet, dvs Oresjnik som släpper betongklumpar med dålig precision.
Folk är så fruktansvärt dåligt pålästa
“Two Dead and 56 Injured as Massive Russian Missile and Drone Attack Batters Kyiv”
https://www.kyivpost.com/post/76731
https://www.youtube.com/watch?v=QONhHBaqrz0
How drones erased the front line in Ukraine, explained
Kyiv Independent
38 452 visningar för 1 dag sedan
Jag insåg just att “smällarna” från MIRV på filmen måste vara överljudsbangar, snarare än ljud från när de slår i backen. Det kan ställa till det med avståndsbedömningen. Jämför t ex med när Falcon 9 gör en marklandning, med ett typiskt “pop–popopp” när vågfronterna når fram, snarare än en dovare “bang”.
🤬💔😥💙💛
Idag följer vi Erik XIV:s uppmaning från i natt att donera!
Slava Ukraini! Heroiam slava!
💙💛🏅
Helt klart följer vi den uppmaningen. Paypal till JvM
Dj…a ryssar!
👍
Mycket tragiskt med det här stora anfallet. Känns som Ryssland nu är inne i sina egna dödsryckningar och då tillgriper vad som helst som kan ge dem segern. Nåt sorts nutidens wunderwaffe som ska frälsa ryssarna, vilket tyvärr många fortfarande tror på. Även här i Sverige.
Jag kikade lite på Swebbtv och där fortsätter konspirationsteorier att frodas, det pratas om allt möjligt knäppt, riktiga pajasfigurer där.
Det är bland annat därför denna blogg är så bra. Tydlig redovisning av händelser och bra motvikt mot desinformation.
På Fejjan kryllar det av Rysstroll, medvetna eller nyttiga idioter. Efter ett trollinlägg så är att titta på kommentarsfältet som att öppna ett bortglömt mjölpaket och upptäcka att där kryllar äckliga larver som jag gjorde en gång i köket i en studentkorridor.
Alla dessa måste ställas till svars när Kollapsen är ett faktum. Vilka av våra egna har varit landsförrädare. Vilka har uttryckt ”förståelse” för det R’ narrativet. Lämpliga (mycket hårda?) straff måste noga komma på fråga, eftersom vår demokrati står på spel.
Återstarta Informationsbyrån, IB då eller? Åsiktsregistrering och straffa felaktiga åsikter för att skydda demokratin. Om vi gör det så är det väl inte mycket kvar av demokratin eller?
Lite att jämföra ytterligheter, typ som att vaccinera sig vs dricia klorin/toarent…
Fotnot om formatering: när man ska svara på en kommentar, “drunknar” numera elementet “AVBRYT SVAR” lite lätt i överskriftens horisontella linje. (Android/Chrome)
Inte hos mig (Android/Chrome) vid 100% zoom.
Men zoomar man in rejält tycks den effekten kunna uppstå.
Ja, jag har en relativt liten mobil också. Noterade just att effekten blir mer uttalad när man svarar på ett svar – boxen och överskriften flyttas visst med indraget.
Samma här, stor Android/Firefox.
https://phillipspobrien.substack.com/p/weekend-update-186-a-primer-on-the
Weekend Update #186: A Primer On The Difference Between Long and Medium/Mid Range Strike
Examples Of Both; also, The Trump Administration Pivots, The Reason Why Is The Important Thing
Phillips P. OBrien
May 24, 2026
Han är inte först att påpeka, inte jag heller. Men jag tror “slaget om M14” och utsvältningskampanjen mot Zaporishia, Kherson och Krym har stor möjlighet att påverka utgången av kriget.
“And now the administration is boasting about helping Ukraine? That does not happen by accident—it is because they are understanding that everything they said in 2025 was wrong. They would not do it otherwise. You know why? Because Trump himself remains wedded enough to Putin not to join the chorus. The administration does not want Ukraine to do well. Its fundamental outlook remains unchanged.
However it is being forced to try and pretend it is more pro-Ukraine than it has been, and that is important.”
Beträffande Public Domain och CC BY SA 4.0. för svenska försvarets foton. Normalförfarandet har varit att fotografen har ett avtal med försvarsmakten där fotografen äger bilden och FM disponerar bilden fritt i egna publikationer. Public Domain gäller för fotografeier äldre än 25 år. CC BY SA 4.0. är ett avtal med fotografen där denna avsäger sig den ekonomiska rätten till verket men skall anges som just upphovsman. Känner man till vem som är fotograf är det bara oftas bara att ringa och fråga om lov att använda bilden.
Det stämmer inte. Till att börja med finnd inte begreppet Public Domain här, och det finns ingen motsvarighet. I tex USA är det något som upphovsmannen kan välja, det är inte prövat men troligen kan det i Sverige tolkas som en tillåtande licens.
Fram till 1994 var skyddet 25 år, så bilder som var 25 år 1994 (dvs tagna före 1969) är fria. Efter det är skyddet 50 år från framställandet, eller om verket uppnår verkshöjd 70 år efter upphovsmannens död. Och vad som uppnår verkshöjd är inte helt enkelt, men jag tror kraven är lågt satta.
Dock kvarstår ideella rättigheter efter att skyddstiden gått ut.
Myndighetsproducerat material saknar i regel upphovsrätt. Dock anlitas ofta någon extern för produktionen, då har producenten upphovsrätten.
Ska vi blanda in hur detta samspelar med andra länder så blir det komplicerat…
Mycket tänkvärd debattartikel om drönarekriget:
https://militardebatt.com/2026/05/23/fran-fpv-ammunition-till-manoverformaga/
Själv tror jag att “FPV” på bredd passar bäst för spaning, fortfarande användbart om man är halvdålig och de som blir bra på det kan sedan vidareutbildas. Det viktigaste som det behöver pratas mer om är ledningsystem så den möjliga floden med data blir användbar och allt inte blir kaos utan just det samordnade tänkande som artikeln betonar.
… och ändå orsakar det 80% av de ryska förlusterna. Bra för “passar bäst för spaning”.
Min poäng bygget på att FPV bruk inte bara är en pilot med bildskärmsglasögon utan en grupp soldater med olika roller som är samövade där förvisso piloten är den viktigaste. Jag tror det är korrekt att det tar tid att öva upp detta och behöver övas kontinuerligt.
För att inte få den upgivna, “skitsvårt inte lönt att försöka”, känslan och komplettera den utmärkta ideen att utveckla lätthanterade vapen hittade jag en förvisso uppenbar och gammal nisch där man kan börja agera och få nytta direkt även om det går sisådär, egen spaning.
Detta leder direkt till att behovet av ledningssystem blir uppenbart vilket är utmärkt och det är en början som för en del sedan kommer att leda till hög skicklighet om man sedan får dessa 500+ timmar.
Artikeln sågar även något jag har som favorit, lagerhållning av drönarkomponenter. Det spelar ingen roll om lagerhållning av drönare och komponenter är en dyr och dålig idé, man måste göra det i alla fall för att inte vara garanterad krigsförlust efter 3 eller 30 dygn. Men argumenten mot mitt förslag är jättebra, precis de som man behöver hålla koll på för att andelen hyfsat användbart skall vara hög och andelen skrot att återvinna liten.
Älskar artikeln, skulle gärna jobba ihop med författaren.
Det var en väldigt informativ artikel, men inte på det sätt författaren avsett.
Idén om att Sverige är så totalt annorlunda jämfört med Ukraina och det som passar där kan inte passa här, bl a pga personalbehoven köper jag inte. Att det skulle vara en alltför stor investering eller tidsåtgång att utbilda en drönaroperatör 500 timmar, inte heller det verkar rimligt. Att Sverige skulle vara tvungen att göra allting “utan AI-stöd” verkar inte relevant. Narrativet att hårdvaran är densamma sedan början av kriget och utvecklingen skett med förändrad taktik stämmer de facto inte heller, dagens långdistans fiberoptiska drönare fanns inte ens i tanken vid krigets start. Vidare vill författaren centralisera utvecklingen till företag med stor mjukvaruexpertis (Dynamics kan man förmoda), och undvika lokala småverkstäder, alltså de trial & error projekt som Ukraina drivit. Tillbaka till genomtänkta stora integrerade plattformar med andra ord. Med den metoden hade Ukraina inte haft några drönare alls. Författaren nämner också alla tester, valideringar och övriga roadblocks som garanterar tioåriga plattformsprojekt. Skillnaden är att för Dynamics är detta positivt, det ger jobb, utveckling och garanterar en unik marknadsposition.
För kunden är det negativt.
Och som vanligt när man läser den här typen av alster får man för sig att ett svenskt företag vet bättre hur kriget i Ukraina går till och vilka behoven är, EGENTLIGEN, än vad ukrainarna gör.
Och jag tycker argumentationen var bra även när författaren har fel.
Går det att få fram drönare som är lätthanterliga likt Nlaw? Det borde vara möjligt inom vissa kategorier och utomordentligt bra inom vår värnplikts&frivillighet tradition där en stor andel övar för lite för att bli bra på att jobba runt svagheter i tekniken.
Det går att göra dem mer lätthanterade och det finns säkert många användningsområden för lätthanterade drönare, men det finns ingen konflikt mellan dessa. Alla vapensystem kräver utbildning och uppföljande träning om de ska vara effektiva, hur lång tid tar det att bli bra på att hantera en AK5 eller dess ersättare? Det finns t.ex. effektiva sikten för att göra dem mer lätthanterade också, men det har inte varit ett krav för att börja använda dem i försvarsmakten.
Ukraina har erfarna drönaroperatörer så dom har ju inte så stor fördel med AI styrning så länge länken fungerar. Men om man har oerfarna operatörer, som i Sverige, hjälper AI mer:
“novice pilots hit around 20% of the time, mid-range pilots about 40-50% and skilled pilots 70-80%”
“Ukrainian officials suggest the hit rate for AI drones is around 80%”
https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2026/01/02/ukraines-killer-ai-drones-are-back-with-a-vengeance/
Jag håller med, väldigt informativ på ett annat sätt än författaren avsett.
Det är tyvärr ingen nyhet att försvarsmakten liksom FMV har ett ganska minimalt intresse för den typ av innovation som gett ukraina fördelar i drönarkriget. De vill helst ha en större leverantör som eventuellt köper upp mindre bolag med användbara idéer. Större bolag, speciellt i sverige, har sällan något intresse av snabba iterationer, de vill krama ur en MVP-lösning så länge som möjligt och först när det inte går att sälja den längre så satsar de på en mindre modernisering.
Självklart ska FPV-drönare eller andra attackdrönare utvecklas med stödsystem för operatören, både AI och andra funktioner. Det finns inget självändamål att flyga dem som gamla RC-plan med en kamera på och det finns knappt några drönare som fungerar så.
Jag ser inte heller 500 timmar som något konstigt för träningen eller varför det skulle vara oöverstigligt hinder. Att ha 10 000 drönaroperatörer är knappast orimligt i ett utbyggt försvar. Hela artikeln känns närmast som en pyramid av halmgubbar staplade på varandra.
Alltså, FPV är i det närmaste helt meningslöst för det mesta i spaningsväg, det går utmärkt att styra dem på andra sätt och är något som lätt kan automatiseras. Det viktiga i spaning är överblick och effektiv tolkning av bilderna med stöd i form av AI och andra bildanalysalgoritmer. Det är bara om man t.ex. vill ge sig in i en byggnad eller en skog och titta som FPV fyller någon funktion.
Det här mantrat med att det inte går att skala upp från lagerhållna komponenter är nys, men innehåller ett korn av sanning från hur en del företag jobbar, dvs de som t.ex. saknar in-house expertis och förlitar sig helt på maskintillverkaren för att modifiera eller sätta upp nya produktionslinor. De som inte kan använda andra komponenter än de i leverantörens databas, ja, då tar det månader. Ingenting hindrar att man har produktionslinor i beredskap för de komponenter man har i lager, ingenting hindrar att man har beredskapsavtal med både stora och små tillverkare. Varför skulle det vara ett problem att uppdatera drönaren med senaste firmware? Det görs enkelt innan de monteras.
Försvarsmakten måste också vara beredd att tänka om här, på samma sätt som med lösningen de presenterade för tillverkning av reservdelar. Ett flexibelt system för att montera ihop lagerhållna delar är kanske inte riktigt lika effektivt som en färdigoptimerad produktionslina, men det kommer att vara många gånger snabbare än att försöka hålla igång en Just-In-Time produktionslina utan lagerhållning i krig eller skymningsläge. Bygger man modulärt från början så kan man också standardisera komponenter i en serie, dvs så länge styrkortet har samma dimensioner och placering av nödvändiga kopplingar så skiter produktionslinan i vad det sitter för processor på kortet.
Det här är välkända koncept som vuxit fram genom industrialiseringen, det handlar bara om att tillämpa dem på ett delvis annorlunda sätt.
Mitt gamla resonemang som jag fortfarande tror är giltigt är:
Drönare ute på förband och i småkassuner, slut efter typ tre dygn.
Då behöver förråden ta över, finns det inga förråd är kriget förlorat.
Antar att man direkt börjar dra igång produktionslinjer.
Efter en månad är produktionslinjer igång men det enda som kan garanteras vara tillgängligt är drönare tillverkade av lagerhållna komponenter så man producerar de drönare som gällde när produktionslina och lager sattes upp. Om det inte fanns lager att dra igång fabrikerna med är kriget nu förlorat.
Om man har rimlig beredskap under tiden det lagras och under kriget kan i alla fall mjukvara var uppdaterad och det kan vartefter ha lagerhållits delar för modifierade versioner.
En till sex månader, produktionen av komponenter börjar komma igång och leverera delar i volym.
Efter typ tre månader, nya drönaretyper börjar komma i serieproduktion,
Efter 12 månader, alla drönaretyper som tillverkas är nya och uppdateras kontinuerligt, det byggs nya fabriker för komponenter och produktion av system och hela drönare.
Givetvis skall dessa förråd , konstruktionsförmågor och produktionsförmågor vara tillgängliga för både etablerade och nya företag.
Exakt samma resonemang gäller för andra former av ammunition och kvalificerad förbrukningsmateriel som radioutrustning.
Här är ett annat perspektiv på drönardebatten
https://militardebatt.com/2026/05/17/fregatter-dronare-och-armborst/
Oavsett om drönarna är förra kriget eller nästa krig så måste försvarsmakten bygga upp förmågan i större skala för att lära sig om dem och hur man möter dem. Om man inte gör det så kommer man att utplånas redan i krigets inledningsskede av både av förra krigets och nästa krigs taktik. Det är den krassa verkligheten. Det räcker inte med några få drönare här och där, en enda drönare som spanar på en övning eller något liknande, då lär man sig ingenting. Det är ungefär som att ha en person i hawaii-skjorta sittandes i solstol mitt ute på ett fält som ska agera B-styrka.
Och i den dynamiska miljön är etablerade intressen ett hinder, inte ett medel. Det är ingen slump att drönarkrigföringen utvecklades helt utanför de stora aktörerna. Och nu vill de ta över den och industrialisera den. Fine, men för oss kunder är det då bättre att det sker öppet och i konkurrens. Ingen myndighet kom 1900 och sa att nu placerar vi all bilutveckling hos Benz, de var ju först och verkar ha koll på det här. Istället fanns under lång tid >100 bolag enbart i USA som utvecklade bilar. Detsamma gäller elbilar i Kina idag; om de 2010 sagt att vi stoppar här och det här företaget får ansvaret för hela rasket hade elbilen idag haft prestanda och driftsäkerhet som en Trabant. Den form av accelererad utveckling som mångfald ger här är mycket mer värd än att snabbt integrera in en unik lösning.
Dessutom, inget ont om SAAB, de har ju bra dagar nu, men jag är helt säker på att de är en av de sämsta aktörerna i att snabbt ta fram en hyfsad produkt som fungerar. Ukrainakriget är en kapplöpning, man har inte tid med revir- och prestigehantering och ändlösa kvalitetsprocesser.
I krig har vi sett motsvarande förr. Ukrainakriget kan jämföras med första världskriget i många aspekter; krigsmakter med gammal teknologi som kör fast och ny teknologi utvecklas under krigets gång. Flygvapen fanns in princip inte före WW1, sedan blev det lite spaningsuppdrag, och någon fick den geniala idén att släppa en handgranat från planet. Låter det bekant?
Jeune école på den tiden.
Jag tror att man måste skilja på processen och funktionen, dagens kvalitetsprocesser förlitar sig på byråkrati i första hand och funktion kommer långt ner i listan. Dessutom är det till stor del så att det mesta i kvalitetsprocesserna bara finns på papperet och inte tillämpas i organisationen.
Om man vill ha mångfald så måste även mindre utvecklare kunna få finansiering för utveckling som sker specifikt för militära ändamål. Det måste också finnas ett kraftfullt system på plats som hindrar de större bolagen att bara sno idéer som presenteras i sådana sammanhang.
“Det måste också finnas ett kraftfullt system på plats som hindrar de större bolagen att bara sno idéer”
Det var det patent var tänkt för. Ett mindre företag är dock ganska chanslöst och blir begravt av advokater. Det man gör är att hemlighålla, då har man en respit mellan lansering och andras kopiering.
Jättarna tar ut massor med boguspatent för för att spärra ut mindre företag, dom mindre har aldrig råd att bestrida dom.
Så vad hade du tänkt ha för system som faktiskt fungerar?
Det här är det stora problemet rent generellt när näringslivsfolk får för stort inflytande: de stora vill försvåra för de små och nytillkommande så att de kan behålla försprånget.
Nu fick jag nog av KIEV-stavningen överallt. Så jag mailade alla tänkbara mailadresser till rättelse@ chefredaktörer och annat jox på DN, SvD, Aftonbladet och Expressen:
Hej, efter gårdagens fasansfulla attack emot Kyiv (eller alt Ukrainsk stavning Kyjiv) igår så fick jag lite nog när jag läser er artikel.
Ni har nu under 4 års fruktansvärt krig envisats med att stava Kyiv, på det ryska sättet: Kiev. Det är en skymf emot alla ukrainare varje gång dom läser det. Andra städer som Charkiv (Kharkov), Dnipro (Dnepr) eller Lviv (Lvov) stavar ni på Ukrainska men inte Kyiv av någon anledning? Det är som om vi blivit attackerade av Ryssland och våra allierade skulle rapportera om missilerna som träffar Stokgolm (Rysk stavning på Stockholm).
Det är en liten sak för er att respektera men en stor sak för varje ukrainare som tvingas läsa Kiev överallt i media, som om det redan var annekterat av fienden.
Tack på förhand för att ni rättar detta i respekt för alla dom Ukrainare som flytt till vårt land från Rysslands fasansfulla invasion!
Med vänlig hälsning,
Xxxx
Skickat från min iPhone
Kopiera gärna, men lägg isf gärna in det i chatgpt och be den omformulera det en aning, så det blir ”personligt” från er, så dom inte bara får ett gäng likadana mail. Tror dom har botar som sorterar ut spam mail annars.
👍Bra initiativ.
Det var fanimej ett fint formulerat brev!
När man ändå håller på med språk så heter det robot, ex. rb15, och inte missil. I Sverige har vi robotar, raketer, glidbomber, bomber m.m.
Ja. Har bloggen skrivit missil?
Nix, tänker på många inlägg.
De beror nog på om du är militär och ska prata korrekt facktermer eller om du är civilist som tycker att robot är lite ologiskt att kalla en missil nu när robot kan vara precis vad som helst: damsugare, industrirobot, dataprogram, gräsklippare, och snart har vi autonoma militära drönare (både flygande, markbaserade, havsbaserade(både på yta och under)) som också är robotar.
Även om det kanske är ovanligt så finns även missil som låneord, dvs det är inte egentligen fel att använda missil. I militära facktermer används det inte, men inget hindrar det annars och det finns många beskrivningar i dagligt tal som betraktas som fel, missvisande eller omodernt i fackspråk.
8:36: Med sex substridsdelar finns rimligen också en sjunde kropp, den som övriga lösgör sig från.
Fast nu är det sju grupper om sex, inte sex grupper om sju.
Kan det inte vara så att man i och med att det är en rent kinetisk laddning här helt enkelt vill klustra träffarna? Om roboten inte går att skjuta ner med något som Ukraina har och man är ute efter att slå mot ett enskilt och luftvärnsskyddat mål med precison så låter det väl egentligen i mina öron rimligt att lägga alla metallklumparna inom nån meter från varandra. Det behöver ju inte innebära att man inte kan sprida dem om det är det man är ute efter.
Är det inte så att om ryzzen skulle vilja slå ut något hårdgjort militärt mål har de bättre prylar med mer pang som är avsett för just det. Användadet av Oreschnik tror jag mest är tänkt för att få västmedia att skriva lite om ostoppbara skräckmissiler.
Jag har många vänner och bekanta som alla har den moraliska kompassen helt rätt men ändå funderar över vad en trängd putin kan dra av för smäll, den gruppen är tyvärr påverkbar.
Idag följer jag uppmaningen från MOSTER B, blev en donation!
Gör vi inget annat kan vi åtminstone hjälpa med den stora eller lilla slant vi förmår 💶 Det ska bli konsekvenser när ryssarna mördar
JvM
Repris.
Erik calling to the faraway towns
Now war is declared, and battle come down
Erik calling to the underworld
Come out and make donations, you boys and girls
👍
👍
👍
Under tiden ryssen sysslade med sina betonghäckar gjorde Ukraina inofficiella kartändringar
The Armed Forces of Ukraine advanced between Varachin and Yablunivka, Sumy direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2058451936995848451?s=20
Russians are not happy with the attack…
Översatt text 🤷🏻♂️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmllf5f4a22q
🔥 Mar’inka, Vladimir region. Oil pumping station “Vtorovo” (Transneft). Satellite monitoring of fires confirms successful attack, – Falcon Insight
Firms
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlkzqqrj22q
New from NPS Vtorovo in Russia 💥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlkdbnfas2q
🔥 The Defense Forces have struck Vtorovo NPS in the Vladimir region.
This is the main route by which Russian diesel fuel is transported from the depths of the Russian Federation to the seaport of Primorsk on the Baltic Sea for further export.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlicoxstk2q
Evgen Istrebin
The Vtorovo pumping station pumps petroleum products to Moscow and the Baltic.
The goal of the strike is to leave Moscow without fuel (gasoline, diesel, kerosene).
More specifically, to deprive Moscow of its ability to receive fuel via pipeline. Shifting supplies to rail and road will lead to logistical chaos for both rail and road transport.
Thick black smoke from numerous fires is currently hanging over Kyiv
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mmlkx2slnk2q
🇺🇦The building of the Ukrainian Foreign Ministry suffered minor damage during the Russian attack on Kyiv, – Sybiha
This building has suffered from hostilities for the first time since World War II.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlksiawcs2q
Jag hoppas de slår tillbaka mot Ryzzka motsvarigheten, det måste väl vara legitimt!
Slå där det känns!
Spräng Znapzarovas vodka-lager, bör vara ett stort annex till UD.
😂😂
Znapzarovaz och Medvetslös lär go bananas om hennes vodka lager förstörs.
Fel: “lär go mäsk” ska det vara
Med tanke på jordgubbarna vill jag inte veta vad dom gör med bananerna
😆
absolut legitimt. All form av självförsvar är legitim tänker jag. Inget man behöver diskutera, det kan historiker diskutera om 50 år. Jjust nu: sätt in allt som skadar aggressorn så mycket som möjligt. Inga frågor på det.
😎🔥 The Armed Forces of Ukraine continue to destroy Russian logistics
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmll7elppk2q
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmll7emcbc2q
🔥 Occupied Mariupol, the moment of the night attack.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlln43iq22q
Bild av vad hasselnöten åstadkom
The consequences of the Oreshnik attack. A garage cooperative was damaged in Bila Tserkva. Three garages were on fire.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlkop5wcs2q
Tänker att ju mer hasselnöten används desto mindre blir skrämseleffekten av den. Är väl det enda positiva med att orcherna använder den.
Med tanke på hur få de sägs ha av den så är ju även minskande lager en plusfaktor 👍
Det är Nemiroff en plusfaktor.
Det blir lite ironiskt när det enda rimliga syftet med den attacken var psykologiskt. Ytterligare ett i raden kärnvapenhot. De jobbar idogt vidare med att urholka sina maktmedel mot omvärlden.
Rent krasst/cyniskt är det fascinerande hur lite moskali får ut av sina bombastiska attacker – åtminstone räknat i människoliv. I ett land av Ukrainas storlek dör cirka 1000 personer per dag i fredstid (grovt överslag), så 10 civila per dygn i snitt ger inte mer än någon procents överdödlighet. Varje död är en för mycket, såklart, men det statistiska perspektivet är intressant.
Tyvärr är det väl så att de där extra 10 per dygn är utspridda över alla åldrar. De där 1000 per dag, är väl till största delen gamlingar. Men visst, de där tio lär inte märkas så mycket ändå, i det stora hela.
Soldaternas förluster antar jag kommer att märkas. Ukrainas prioritering att hålla nere egna förluster är humanistiskt rätt just nu, men kommer också att vara ekonomiskt riktigt när freden och det normala livet kommer tillbaka.
🇺🇦🙏 Zelensky: It is now known that at least 83 people have been injured since the beginning of the day. Unfortunately, there are fatalities. My condolences to the relatives and friends. Most of the hits were in Kyiv, and Kyiv was the main target of this Russian attack.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mmlhustsns2n
Putin can no longer pronounce the word “hurray” properly – he mumbles – and still struck residential buildings with his missiles.
Three Russian missiles against a water supply facility, market, residential buildings, several ordinary schools. Launched his “Oreshnik” against Bila Tserkva.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mmlhuubil22n
😎🔥 AFU methodically destroy enemy logistics at a depth of 100–150 km. Fuel problems are already being recorded in the occupied Crimea and the occupied part of the Zaporizhzhia region.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlk3cgjfs2q
Russian logistics 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlk3cgpbc2q
Russian logistics 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlk3cgqak2q
More videos with Russian logistics 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmloxsxtis2d
🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmloxsyb6c2d
69 people have already been injured in Kyiv as a result of the Russian strike, – Klitschko
36 of them were hospitalized by doctors. 33 people were provided with outpatient and on-site assistance.
Two people died as a result of the enemy’s massive attack on Kyiv.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlnlkuzbs2d
Saxat från Groggen idag:
ENORM CIVIL förödelse i Kyiv, inkluderar alla stadsdelar. Hittills 21 dödsfall inrapporterade.
IGEN en attack mot civila mål; bostadshus, basarer, shoppingcenters, sjukhus, metro och busstationer. Militära mål? Nej inga!!
Däremot HAR vi el, så det bevisar att energiinfran INTE var måltavla. ENBART avsiktliga civila mål.
Av intensiteten på denna terrorattack så slog vi tydligen ut en stor del av Rubicons taktiska och strategiska resurser.
Våra motangrepp bör fortfarande riktas in på militära samt mål som stöder militär verksamhet. Det ger effektivitet och retar upp Kreml ännu mer.
21 dödsfall???
21 skadade i Kyjiv, enligt vad jag sett
Eller ja, 69 enligt senare siffror
Nä, Groggens uppgift om antalet döda i Kyjiv är felaktig.
Enligt ukrainska myndigheter dödades 2 personer i det ryska nattliga anfallet mot Kyjiv natten till i dag,
Kyivs borgmästare Vitali Klitschko rapporterade skador “i varje distrikt i staden- Från och med klockan 12 lokal tid sa Klitschko att 69 personer i Ukrainas huvudstad skadades, och bland dem hade 36 lagts in på sjukhus. Två personer har dött.
Nattens attack mot Kyjiv medförde alltså två döda.
Det är lite det som alltid varit min poäng med groggen. Man behöver dubbelkolla för att veta att saker stämmer.
Evgen Istrebin
First video – Melitopol
Second video – Crimea
Fuel shortage
The effect of the logistics cutoff is already noticeable
P.S. According to Andryushchenko, there is even a diesel shortage in Mariupol
Länkar ej pga Telegram
🙏Strike a few meters from a person occurred in Kyiv
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlo53edx22d
Today’s strike on Kyiv blew out doors and escalator parts at Lukyanivska metro, sending debris into the hall and injuring a person sheltering from the attack.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mmlbmpemhc2v
Om man får vara lite av en messerschmidt så här en söndagsförmiddag så har jag nyligen fått lära mig att det inte är friktion som gör att föremål som färdas i hög hastighet genom atmosfären glöder. Det beror tydligen på att luften framför föremålet komprimeras så mycket och så snabbt att gasen börjar glöda. Detta enligt Neil Degrasse Tyson, som väl förvisso kan vara lite ovetenskaplig ibland, men just fysik tror jag ändå han har koll på.
Aha, det har jag missat, när är Neil ovetenskaplig?
Ja snubben lever för att förklara fysik och astrofysik, skulle aldrig kalla honom oventenskaplig.
När han dissar UAP’s för att han inte tror att det kan vara sant, istället för att analysera faktan.
Så länge resultatet är att föremålet retarderas av luftens kompressionen så borde det fortfarande betraktas som en form av friktion. Friktion är ett effektivt mått, inte styrt av vilka mekanismer som deltar i interaktionen. Jämför t.ex. med Einsteins radiation friction.
A 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet, using an R-73 air-to-air missile, shoots down a 🇷🇺Russian cruise missile.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmljinmjo22e
Albania summoned Russia’s ambassador after tonight’s strike hit the building where an Albanian diplomat lives, putting his life at serious risk. Rep Ferit Hoxha says Russia is not winning, it is only killing and destroying.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mmlomjmi5s2v
Bra jobbat! Kör på Albanien, skäll ut dem bara.
Roligt att han heter Hoxha också, som den gamla kommunistledaren (som väl iofs inte var jättesovjetvänlig?)
Nej, var väl inte med i Warszawapakten om jag minns rätt. Var de mer maoistiska? Albanien var ju ännu mer i medeltiden än övriga öststater.
De traditionella ryska värderingarna.
Och de kristna värderingarna.
Här är verkligheten. 😡
Church after Russian attack 🙏
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlpn7xsxc2d
Skicka detta till T_rumpen och hans väloljade kristna administration och be T_rumpen kommentera hur denne ser på sin ”hyggliga” väns bombningar i Ukraina.
‘ – Jamen jag har ju sagt åt Zelenskyj att kapitulera. Traditionella värderingar innebär ju att alla ukrainare ska kortfästas och spikas fast levande. Han har ju inga franska kort, men det har jag, jag fick dom av Epstein. Frågor på det? ‘
Detta kan vara Church of the Nativity of Christ on Poshtova Square, Podilskyi district
11.00 Vilket är världens starkaste grundämne?
Ukrainium. Det är oförstörbart.
Sant
Titta bara på folket i Kyjiv idag.
Eller Usyk igår kväll
Usyk såg inte ut att vara i sin bästa form, Rico gjorde bättre ifrån sig än väntat men alla hans stora syrekrävande muskler tog ut sitt pris mot slutet av matchen. Jag såg bara highlights men hade Rico ställt in sig på att försvara i sista två ronderna kanske han klarat matchen ut och tagit en skrällseger på poäng?
Usyks familj satt i skyddsrummet under bombattackerna och messade mitt under matchen. Han kan nog ha varit lite splittrad? Han gjorde dock en bra offensiv på slutet. Kanske var han även ukrainskt listig och utarmade Rico för att ta honom på slutet när han ev blev lite övermodig?
Men även Usyk blir äldre och en vacker dag får han nog lägga handskarna på hyllan
Kanske det, tänkte mer på att han såg lösfetare ut än tidigare. Att plocka Rico på kondition var nog matchplanen.
Kan ju inte säga att du har fel
Om hämnden är någons så är den i vart fall inte Rysslands!
“Hämnden är min, jag skall utkräva den, säger Herren”
“Den rättfärdige mannens väg kantas på alla sidor av de själviskas orättvisor och de onda männens tyranni. Välsignad vare den som i kärlekens och god vilans namn leder de svaga genom mörkrets dal, för han är sin broders väktare och finner de förlorade barnen. Och jag ska slå ner på dig med stor hämnd och rasande vrede, de som försöker förgifta och förgöra mina bröder. Och du ska veta att mitt namn är Herren när jag utkräver min hämnd på dig.”
Hesekiel 25:17 enligt Quentin Tarantino
… och Samuel L Jackson. En fantastisk rant och skådespelarinsats. Jag brukar tänka på den när jag vill undvika att gå på MacDonalds när jag är ute och reser. 🍔 🥤
💔🇺🇦 The number of injured in Kyiv has increased to 77. Among them are two children.
Bild, skadad bärs men inget blodigt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlrwbedac2h
Nä nu jävlar blir jag förbannad! Ryssarna har inga gränser! Har de skadat bärsen? Barbarer! Skönt den inte blev blodig i alla fall, borde fortfarande gå att dricka! Jävla odjur dom är.
Obolon träffades ju 🤷🏻♂️
💥 AFU is scaling up deep strikes on key logistical routes on the TOT. Russians claims very high activity of strikes.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlqqaarx22h
Jag tycker det är rätt klart att Ukraina metodiskt ger sig på Moskvaringen, med syfte att utarma bränsletillförseln till Moskva.
🔥 SBU’s Alpha Special Operations Center hit Vtorovo linear production and dispatching station (LVDS) in the Vladimir region.
It supplies fuel to large oil depots around Moscow and Sheremetyevo, Domodedovo and Vnukovo airports.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlqi6n6zk2h
As a result of the successful attack by SBU drones, a large-scale fire with an area of 800 m2 broke out at the facility.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlqiaypzc2h
😌 Reconnaissance of the strike on the Ryazan Refinery on May 15, – Dnipro Osint
Multiple hits (more than 4) were recorded on the technical installations of AVT-4.
More hits were also recorded on the AVT-3 installations. 3 more tanks were destroyed between the two installations.
Satellitbilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmls3vwqg22h
In the south of the refinery, the technical overpass between the tanks was severely damaged.
In total, 90-100% of the refinery’s oil refining capacity was disabled.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmls3ypgck2h
Yle’s svenska avdelning har ett reportage om 2 ryska soldater, som först desserterat kriget och hamnat i fängelse, för att sedan fly över gränsen till Finland. Klart läsvärd.
https://yle.fi/a/7-10098878
Väldigt spännande historier och fina bilder, tack för tipset!
– Vi fångar tvingades betala för fönstergallren och dessutom skruva fast dem på egen hand.
Skulle kunna bli en film av det där.
“… ska blir rik …”. Nåja!
Och passerade Anjegaborg gjorde de också.
Tack för ett intressant reportage.
Turen var de följeslagare på hela resan till ett FRITT LAND.
Det är klart att de skall beviljas asyl ifrån det ryska tyranniet.
Tack, mycket bra reportage.
Today missiles hit the Bortnytsia aeration station, a key wastewater treatment facility in Kyiv.
Its damage could have serious consequences for the capital and the environment.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlutmx4cc2h
Explosions in Sevastopol, Crimea 💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmluvtm4tk2h
What Russians struck:
Shopping malls, markets, water treatment facilities, living quarters, train stations, museums.
It is a waste of time to comment on the primitive character of this Russian state. It is a constant, just as it happens every time, when Russians are not getting what they want.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mmlovgyzek23
If anything then last night should make the last one understand:
With Putin and his ilk there will never be peace. It was Putin who made this decision for taking this road. It passed the point of no return long ago. It is time that the West does the same.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mmlovgzd5223
☠️ Footage of a missile strike on the special battalion “Akhmat” in Kursk.
As a result – dozens of 200.
Eftersom jag inte har konto får jag inte se.
Men har sett på annat håll och det är Varning på den där!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlulpcpos2h
Kort version utan större varning
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmlwbkuxac26
Von der Leyen fördömer de hopplöst desperata ryssarna
🇪🇺🇺🇦🙏
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlvqdaq5c2h
“Russia has reached a dead end on the battlefield, which is why it is terrorizing Ukraine with deliberate strikes on city centers,” — Kaja Kallas.
“The ‘Oreshnik’ strike is a political tactic of intimidation and reckless nuclear brinkmanship,” — added the EU’s chief diplomat.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmlw2t6egc26
“Next week, EU foreign ministers will discuss how to increase international pressure on Russia,” — Kallas said.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmlw2t6p6226
🤬 The media is publishing footage of the attack on Kyiv this morning.
Längre Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlvpsu5z22h
🇬🇪 Russian propagandist came to the occupied territory of Georgia to show some propaganda film about the war, fell into a river, and drowned.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlwdlxqnk2h
Två minuter av gigantiskt adrenalinpåslag, sedan adjöss. Ryzz verkar även ha naturen mot sig.
Vilken människa ger sig ut på en sådan balansgång på en vajerbro över en galet forsande å? Storhetsvansinne?
Vanligt risktänkande hos ryZZar.
Darwinism i dess renaste form.
https://www.politico.eu/article/russia-ukraine-kyiv-drone-missile-attack/
Russia batters Kyiv with massive missile and drone attack
Moscow used some 600 drones and 30 missiles, including at least one Oreshnik, a powerful hypersonic ballistic missile that is capable of carrying nuclear weapons, Ukraine’s air force said.
May 24, 2026 2:07 pm CET
By Ketrin Jochecová
Europa måste tuffa till sig och sluta med halvmesyrer:
Inga/noll turistvisum till EU
Inför en avgift på 1 miljard euro/år för varje Z-diplomat i EU som betalas i förskott och går direkt till Ukraina
Intensifiera arbetet med att få slut på all form av import från Z
Alla fartyg med destination till Z via Östersjön ska genomgå inspektion som kan ta några veckor
GPS störningssändare som påverkar flygtrafik inom EU får en veckas varsel att stänga ned eller så kommer en polisiär insats att slå ut dem med hänsyn till internationell flygsäkerhet
Handskarna av
Moskvastaten
‘Ryssj*vlar, fillerswannabee över 40, torterare, mördare, våldtäktsmän, det är bara att bunta ihop dom och slå ihj*l dom’
Snygg referens till en av mina favoritmonologer.
😃👍
+1911
Taget!
Bra!
Vi kan börja lite smått med att kasta ut ryssjävlarna från huset på Lidingö. Ut med dem på gatan bara! Vad ska de göra? Hota med kärnvapen?
Berdyansk-Mariupol. Russian logistics 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmlymypa622h
Skräcken är att ett land av ryzlands storlek. Både till antal invånare och yta. Har en terroristledning.
Och att befolkningen godtar detta.
Sappers recovered the warhead of an unexploded Kh-101 missile from a non-residential building in Kyiv.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmbd4c5sk22
Return to sender?
Enligt uppgifter på nätet så väger stridsspetsen för den ryska kryssningsroboten Kh-101 cirka 400 kg.
Det innebär en enorm explosion ifall man inte vet vad man håller på med vid desarmeringen.
Vilken bra information. För övrigt så spelar liten pang eller stor pang inte så stor roll för den som desarmerar – man för i vilket fall 🙂
Det stora fördelen med den typen av jobb är att om något går snett så kommer man inte märka det.
Ukraina vet vad de håller på med.
TNT och RDX är väldigt stöttåliga. Jag har sett filmer när stridsvagnsminor öppnas med yxa för att återanvända sprängämnet.
Har sett sådant pch nästan fått mardrömmar 😅
Det ska ju gå men huh men måste vara rätt kylig för att försöka
Ser ut som om man var ute efter presidenten? Den leken kan lekas av två, säger bara det
🇺🇦 The Russian attack damaged the building at 9a Hrushevskoho Street, where President Zelenskyy’s apartment is located. Damaged by debris.
Bild
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mmmagsagy222
Då stämde underrättelserna:
“Russia planning strikes on Ukraine’s Presidential Office and state residence, Zelenskyy say”
https://euromaidanpress.com/2026/05/15/russia-planning-strikes-on-ukraines-decision-making-centers/
Dom har full koll, det vet vi sedan länge. Bra om andra också förstår det
🔥 NASA FIRMS satellite fire monitoring recorded a thermal anomaly near the Akhtubinsk air base, – Falcon Insight.
Nearby is a regulatory position (technical base) for servicing, assembling and equipping missile warheads,…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmaceftms22
…a typical closed regime zone of Soviet type “type C” for working with especially dangerous components (“special warheads”, nuclear or chemical warheads, as well as rocket fuel).
A storage (arsenal) of ammunition and special warheads, which directly provides combat and testing activities.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmaci7rxs22
The number of injured in Kyiv has increased to 81 after a massive enemy attack, — Klitschko.
According to him, three children are among the injured.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmm7zojjw222
More videos are confirming that the „Vtorovo“ Oil Pumping Station in the Vladimir region, Russia, has been successfully hit.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mmm6nmgs6k25
Det där brinner bra. Och jag tror att den där brasan betyder mer än vad man kan tro
Minsta avstånd för Oreshnik är 700 km. Från utplaceringen i Belarus går det inte att träffa Baltikum och större delen av Polen och Ukraina. Så målen är sannolikt Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
Vidare en analys ger att Oreshnik kan ha missat målet med upp till 80 km.
“Why “Oreshnik” from Belarus to Kyiv in 111 seconds is a delusion, and the capital is generally outside its zone of influence”
https://defence-ua.com/weapon_and_tech/chomu_oreshnik_z_bilorusi_do_kijeva_za_111_sekund_majachnja_a_stolitsja_vzagali_poza_zonoju_jogo_urazhennja-21251.html
“Could Oreshnik Have Missed by As Much As 80 km – What Conclusions Can Be Drawn from russia’s Strike on Ukraine with This IRBM”
https://en.defence-ua.com/analysis/could_oreshnik_have_missed_by_as_much_as_80_km_what_conclusions_can_be_drawn_from_russias_strike_on_ukraine_with_this_irbm-18594.html
Tack Dr Dan! Du berikar min kunskap 👍
Jag har aldrig tänkt på att det finns ett minsta avstånd.
Inte ens på E4:an? 🫣
(Sorry, redan på väg ut genom dörren…)
Du har aldrig åkt med mig på E4:an 😇
Jaja, minsta avstånd i all ära, men släpp mig fri så hinner du inte ens ut genom dörren
Ryska målet är att påminna om att de har kärnvapen.
Om man nu lastar en av de få Oreshnik de har med övningsvikter så är det färre kärnvapen som ryssarna kan skicka med Oreshnik.
Om nu kärnvapnen inte lider av ryssarnas kroniska korruption, och det är tveksamt till att de skulle fungera.
https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-rejects-friedrich-merz-proposal-associate-eu-membership/
Zelenskyy rejects Merz proposal for associate EU membership
“Ukraine’s place in the European Union must also be complete — full and equal,” Ukrainian leader says.
May 24, 2026 2:49 pm CET
By Jones Hayden
Merz föeslag innebar säkerhetsgarantier (Art 42) och är en “snabb” första Steg Till full medlemskap.
Jag tyckte att det var en bra idee
Jag tror Merz försöker vara lösningsinriktad. Han ser att ett direktspår innebär många hinder (flera stater vill inte det), så vad kan man hitta på då? En kompromiss för att komma ett steg längre idag.
Men jag förstår Zelenskyj. Ukraina är verkligen värda att vara med fullt ut, och man behöver det verkligen också.
Så båda försöker och driver en tydlig linje.
Fullt medlemskap innebär att de måste uppfylla alla medlemsvillkor och att EU måste justera alla system utifrån att en ny medlem med lågt BNP/capita och en enorm jordbrukssektor tillkommer. Det tar tid. Halvt medlemskap som ett steg på vägen tycker jag låter som en bra idé. Det förändrar inte att slutmålet är fullt medlemskap.
Jätteroligt att se dig här Van! Hoppas fler europeer hittar hit och kompletterar det svenska perspektivet.
😱 Missiles flew over Sofia Kyivska: the strike on the Chornobyl Museum in Podil was caught on video
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmg6fz4zc2n
❗️🇺🇦Ukrainian soldiers from the SIGNUM battalion attack 🇷🇺Russian infantry in the forest in the direction of Lymansk
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmmghqqncs26
Stackars träden 🌲
Intressant med ena drönaren som pressar sig igenom många smågrenar/sly. Måste ha skydd runt propellrarna för att kunna flyga så. Med en sådan blir de inga problem att flyga i vilken svensk skog som helst.
Bra observation. Sett det tidigare också.
De anpassar dem för träskallarna i tallskogarna. ☠️
Samma video av maks23. Det påstås vara fiberoptisk styrning. I skogen.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmci5njjc22
Imorgon hoppas vi på +2000 KWIA.
Det sänker ju ytterligare en av de dåliga ursäkterna från betongklumparna i försvarsmakten.
Dags för slemgnom åka tanka.
Blir en syl och rep i ankeln. Upp i taket.
Sedan Pinata. 🔥⛽️
Bara låta ukrainska barn få, banka slemgnom gul å blå.
Fram i natten kör vi hårt och skoningslöst mot de olagliga ockupanterna 🔥⛽️
Så. Djevla. Dåligt.
*
🇬🇧Britain, 🇫🇷France, 🇪🇸Spain, 🇮🇹Italy and 🇨🇦Canada have opposed NATO member states allocating 0.25% of GDP to military aid to 🇺🇦Ukraine — The Telegraph.
Mark Rutte had hoped to ratify the proposal at the July NATO summit in Ankara. However, he later announced that it would not be implemented for now.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmhinoclc2v
At least 7 states expressed their support for proposal. However, 5 states were against.
At the same time, the UK’s military aid to Ukraine is not in doubt. Prime Minister Keir Starmer has promised to allocate at least £3 billion a year in the near future.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmhipj7ds2v
According to Kiel Institute, the Netherlands, Poland and the Nordic and Baltic countries provide Ukraine with support at the level of 0.25% of GDP or more.
Rutte argued that aid to Ukraine is “not distributed evenly within NATO” and many countries “are not spending enough on supporting Ukraine”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmhipjbcc2v
Var USA med på det??
Förstår inte frågan, USA ger väl minimalt nu med det som är kvar från föregående administrations beslut? Oavsett ohyggligt illa av stora länder i Europa att inte klara av att steppa upp efter flera år samtidigt som man ger stora ord. Stolt svensk i dessa dagar.
Eftersom du inte skriver att USA var emot det, så undrar jag om det betyder att de var för det, eller vad det ska betyda?
https://www.theguardian.com/world/2026/may/24/russia-hits-kyiv-ukraine-hypersonic-ballistic-missile
Russia hits Kyiv with hypersonic ballistic missile in ‘deranged’ attack
Assault hits water facility, market, residential buildings and schools, killing at least four and injuring dozens
Jennifer Rankin
Sun 24 May 2026 18.02 CEST
Lyder Kungen Erik14 och Paypalar nu 200:- till JvM.
🦅💫
Det var den 38:de raka via Paypal sedan Lena W fick en slant i juli förra året.
Många bäckar små 💛💙
Fantastiskt FiN! 💙💛🏅
Fantastiskt vi svenskar visar lite stake och fiffi och hjälper Ukraina 🇺🇦
👍
👍
Fotografiska (sic) Tallinn har en insamling till förmån för SOF Asgard, via H3. Medlen ska gå till en medevac-bil, typ NAFO 3.0. Riktigt snygga märken med “Make Art Not War”, (men tyvärr kan jag inte avvara €120 😂).
https://www.help99.co/patches/make-art-not-war-help-fund-a-medevac
*H3 -> Help 99
19.29 Om ryssen inte kan använda motorvägen, järnvägen, färjor eller bron för att försörja de sydvästra delarna av ockuperat land torde det bara vara en tidsfråga till Ukraina rullar in och ryssen kollapsar på det avsnittet. Kan bli stort men kanske är det för tidigt att ropa hej. Kommer gissningsvis hänga på om ryssen kan utveckla motsvarande drönarförmåga tillräckligt snabbt. Hoppas inte.
Just så.
Ukraina får hela logistiken under air superiority.
Då hjälper det inte med fpver. orcerna svälts ut.
Ukraina avancerar med vapenstationsförsedda pansar och avlivar eventuella levande mördare.
Innan midsommar har jag lovat badringracet till mordor över Azovska ska ske.
Och så blir det.
Det är elitförband som CODE 9.2 och Azov som är tilldelade så det verkar prioriterat. Det används Swift Beat Hornet, FP-1, FP-2 och på natten kommer Baba Yaga. Det kan vara så att vägavsnitten närmast fronten nås med FPV:er med utökad räckvidd som styrs via relänätverk.
Det kommer också att korta fronten rejält. Tappar ryssarna Berdyansk så är det slutet. Då klipps logistiken totalt, Krim faller, och Ukraina kan kraftsamla österut.
Ren poesi! Vackert!
Unecha, oil depot 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmml4ufbs2n
Burn. Burn. Burn 😀🔥⛽️
Välformulerat inlägg @FiN, håller med dig till 100%
🤔 An internal crisis is brewing in Russia: dissatisfaction with Putin’s policies and the course of the war is growing among Russian elites and security forces, — The Guardian.
➡️ Putin’s inner circle is gradually losing trust in him, and the Kremlin dictator himself is becoming increasingly isolated.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmgiy36qs2n
➡️ Despite this, Putin does not plan to end the war and is determined to continue fighting.
➡️ A representative of the Russian elites said that this year “there has been a noticeable change in mood” among the Kremlin’s entourage and there has been “deep disappointment in Putin.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmgj2ggxc2n
➡️ People who previously actively supported the Kremlin leader are now increasingly distancing themselves from him, and “any sense of the future has disappeared.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmgj2gjv22n
Låter lovande. Låt oss hoppas!
Känslan i min högra stortå bara tilltar.
Der Untergang 2.0, Russian edition.
Men trots oro och missnöjde bland eliten, tycks ju ingen kupp mot Putin vara trolig, enligt alla förstå-sig-påare. Mitt förslag skulle vara att Ukraina eller andra aktivt måste gå in och organisera en kupp via lämpliga överlöpare eller mutbara individer osv. Precis som Ryssarna brukar göra mot andra länder: Hitta nån mottaglig person som kan bli ny ledare, och stötta denne med vad som kan behövas.
Palatskupper i Ryssland kan komma som en blixt från klar himmel. Jag tänker inte räkna bort det alternativet. Tänker på Gorby (misslyckad juntakupp 1991) men även på Krusse (lyckad politisk backstabbing på högsta nivå 1964). Så två försök, vad vi vet, på bara drygt 60 år. Med ungefärliga 30-årsintervaller, ja, då är det hög tid nu.
Bensinproblemen i Ryssland.
Vi känner ju till att det är brist nere på Krym.
Men det sprider sig enligt Evgen Istrebin
Problems have begun
– Ryazan
– Kaliningrad
– Murmansk region
Evgen Istrebin
In general, fuel is most likely being shipped to Tver from the Yaroslavl Oil Refinery. There have been flights there as well.
The neighboring city of Torzhok is also complaining of shortages.
But overall, the trend is positive. Regions near Moscow are starting to experience shortages.
Shortages were previously reported in the Ryazan Region.
Interceptor drone chasing Russian Shahed over Kharkiv region.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mmmgxg5zhk2y
Oko Gora analysts mapped around 50 geolocated drone strikes on logistics along highways M14 and H20 over the past two months.
Karta
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mmmbjugh3s2y
På tre dagar skulle man ta Kyjiv.
Nu är det dag 1551, och man kan inte freda Ryssland
In the Lgovsky district of 🇷🇺Kursk region, 🇺🇦Ukrainian drones attacked a train with propane tank cars. Local authorities have announced an evacuation.
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mmmo6jee3c26
Ja, här har Ryssland har verkligen hoppat i galen tunna!
Man har ju tappat all respekt som stormakt gentemot resten utav världen. Man blir hånad av Kina. Det kommer ta decennier för Ryssland att resa ur det här igen och det är ingen som tycker synd om dem.
Skulle kriget ta slut idag så kommer det ta lång tid innan normalt funtade länder häver sanktioner och så. Man har fått Sverige och Finland och gå i NATO. Ukraina kommer förmodligen gå med i NATO och kanske till och med i EU.
Det här är ett dunderfiasko av Ryssland.
De har ju i princip redan förlorat! Det enda man väntar på nu det är att Ukraina ska spika igen locket på den där galna tunnan man hoppat ner i, och hoppas att det dröjer lång tid innan någon gläntar på det locket igen.
Sen får vi se om Donald Trump också är på väg att hoppa in en sån där galen tunna.
Kina har ju världens läge nu att smöra in sig närmare mot Europa, min känsla är att Kina ser Europa som en större och bättre part än vad Ryssland är efter det här fiaskot. Jag är faktiskt inte så säker på att Ryssland efter det här kommer kunna bli en respekterad stormakt igen.
Bara hoppas att den vettiga omvärlden lärt sig denna gången, och inte om tio år tänker att: “Ryssland är ju faktiskt snälla, de har inte gjort något nu på tio år och de är så snälla så de hjälper till med att släcka skogsbränder i xxxxxland, osv osv.”
Den dagen de “hjälper till” är garanterat inte för att hjälpa andra, utan för att hjälpa sig själv och tvätta sitt anseende i egensyfte, för ekonomiska skäl och för att kunna bygga upp något och ställa till elände igen.
Lita aldrig på en ryZZ!
Jag funderar lite på hur vedergällning egentligen går till, t.ex nu när man säger att ryssarna gjorde det som svar på ukrainska attacken mot en sovsal i Starobilsk.
Har man ett antal robotar, drönare mm som ligger och väntar på rätt tillfälle, går det ut order till alla förband att nu ska vi hämnas… all in… eller är det en vanlig planenlig bombning som man säger är en vedergällning?
Nej. Det är något man säger för att sprida sitt narrativ. Det har konstaterats många gånger tidigare – de har för lång ledtid på orders. Det är enbart för att sprida det ryzka narrativet att de minsann inte är så dumma och de svarar bara på vad Ukraina gör.
De bombar skolor, sjukhus och bostäder varje dag – nu ska vi bry oss när något sker i ryzzland. Snyft.
…när något sker i ryz *som de kan förvrida och förvanska som propaganda*…
Precis så. “Hämnd” och “vedergällning” är dessutom inte heller korrekta med verkligheten utan endast Rysslands narrativ. Rysslands är alltid angriparen, Ukraina försvarar sig. Ryssland kan aldrig “hämnas” e.d.
Tack för idag, låt oss kämpa vidare!
Imorgon kommer lönen, nu åker resten av den förra iväg till PowerUpUkraine.
Blir iaf fyrsiffrigt, och en något godare nattsömn (man slipper ju som vanligt dessutom Shahed-brum och Oreshnik-muller).
Håll i, håll hårt, håll ihop!
🇸🇪🇺🇦
👍
🏅
Intressant artikel i DN om hur ryzzar upplever SMOn
https://www.dn.se/varlden/nu-marks-ukrainakriget-i-ryssland-de-varnar-for-robotar-varje-kvall/
Om den hamnar bakom väggen så finns den arkiverad här
https://web.archive.org/web/20260524205558/https://www.dn.se/varlden/nu-marks-ukrainakriget-i-ryssland-de-varnar-for-robotar-varje-kvall/
Men börja med att läsa på DN, för att visa intresse för artiklar om Ukraina!
Råkade för första gången titta på ett avsnitt av Swebb TV.
Kommer inte att hända igen, men obehagligt att höra Kremls talepunkter återgivna på svenska.
Nej, titta inte på skiten! Ett gift man bör undvika
Kanske redan varit uppe, men GP begår titt som tätt journalistik.
En av hundratusentals familjetragedier som vi i det välmående väst inte förmått förhindra, all välmening och solidaritet till trots.
”Jag packade en väska. Jag hade panik.” https://www.gp.se/b5f1a5ed-0703-4063-831f-40d997b2d3dc
Hällregn:
23:50 | 24/05
Approximate flight routes of our UAVs:
🔴 Red arrows — directions of strike UAV movement;
🔵 Blue arrows — directions of jet-powered UAV movement;
🟣 Purple arrows — directions of USV movement;
According to Russian sources, around 340 drones
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mmmtuc4jis2c
Härligt!
Skriver för mig själv för att kunna söka fram: Drönarkartan
💥 Multiple BAVOVNA in Donetsk, – Atesh
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mmmr75l2wk2s
Trevligt med lite olika färger.
Kartändringar, ej officiella.
Varning twitterlänkar
The Armed Forces of Ukraine have occupied the solar substation northeast of Stepnohirsk, Zaporizhia direction
https://x.com/FreudGreyskull/status/2058645894560637193?s=20
The Armed Forces of Ukraine are advancing towards Kamianske, Zaporizhia direction
https://x.com/FreudGreyskull/status/2058649652434714807?s=20
Ganska otroligt egentligen
Ukraine’s 118th Mechanized Brigade entered the Book of Records of Ukraine for its role in defending Mala Tokmachka. Ukrainian forces have held the sector for more than 1,500 days under assaults, artillery, air and drone pressure.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mmmpqgg4ts2w
Detta är ett exempel av flera som visar på att Ukraina måste komma ut som segrare från detta j-la krig o att Putin o Ryssen får dra sig tillbaks eller evaporera fr jordytan
A video of Russia’s entire attempt to destroy the Chornobyl museum in Kyiv.
The museum showed Moscow’s attempt to hide the nuclear catastrophe, jeopardising health of 1000s.
So overnight a ballistic missile flew over St Sophia Cathedral into the museum.
Film, som varit uppe tidigare under dagen
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mmmnaclres2r
🇬🇪🇪🇺
“Fire to the oligarchy!”
Day 543 of nonstop #GeorgiaProtests. Rustaveli Avenue is closed ahead of Independence Day celebrations, and some protesters are standing in the middle of the road—something that hasn’t happened in months, after police began physically blocking citizens from standing here.
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mmmjn2gko22h
Ju fortare vi hjälper Ukraina mala ner pruttleristernas förpestande förehavanden, desto snabbare blir även ett FSB-fritt och demokratiskt Georgien möjligt.
Tillsammans mot seger!
🇬🇪
At least three officers of Georgia’s State Security Service have reportedly died by suicide in the space of one year.
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mmjdzvlozs2j
It’s reported by Supernova that Ukraine hit a fuel depot in Bryansk region earlier this evening.
However, I cannot see any other indication of the strike on Unecha, in the west of Bryansk oblasts, so I cannot verify the claim and we need more evidence.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mmn3zwguc22r
There was another fire in Bryansk tonight – this is said to have been a furniture warehouse burning brightly.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mmn47rn3s22r
A lot of action in occupied Crimea again this evening.
Explosions are confirmed in Dzhankoi and around Simferopol.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mmn4rokyec2r
1020 KWIA
3 tanks
5 APV
47 artilleri
2 mlrs
1924 UAV
14 markdrönare
302 mjuka fordon
2 special
55 missiler
Bonk 🔥
Stabil rad 👍
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Fatta vad det här kriget kostar, både i liv, lidande och ekonomiskt. Allt detta pga att liten vidrig slemgnom drömmer om att få bli ihågkommen som en tsar.
Slava Ukraini 🇺🇦
Ja och synd Ukraina drabbas så hårt, att ryssen drabbas har de sått för.
Megabonk! Tack Ukraina! Kan inte säga det bättre än Smeagol. När ska folk lära sig att makt korrumperar och absolut makt alltid korrumperar.
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mmnno5eamk2e
Jag killspekulerar i att en alltmer desperat Putler vill att Belarus hjälper till i kriget för att attackera norrifrån och öppna en nygammal front. EU bör svara med att skicka boots även om jag tror att UA är fullt kapabla att hantera det själva. Det skjuter inte upp undergången för Putler men de ser till att Potatismannen dras med i undergången.
Intressant killspekulering 😉.
Vi är inne i brytpunktens tid. Om det blir en fred mellan Apelsinmannen o revolutionsgardet så borde oljepriset gå ner om några månader och då accelerar ryssen mot konkurs killgissar jag
Nåja, nu kommer det inte blir någon fred eller något avtal, bara förlängd vapenvila.
För Iranierna är såklart inte klara med sin match mot världens sämsta förhandlare.
De lyckades tom att få idioten att gå ut och skriva att det snart är klart, allt för att dra han ännu mer i smutsen då det sen visar sig inte alls stämma.
Nä en sådan som Trump är hur lätt som helst att vinna stort över, särskilt när han inte själv fattar det hela och därför inte omger sig med kompetent folk.
Kom ihåg var ni hörde detta först 🙂
Det ser ut att bli oerhörda tullinkomster till Iran som kanske bara begränsas av att det på några år byggs pipelines och järnvägsspår förbi sundet.
Den globala politiken blir sig inte lik när USA nu fumlat förmågan att hålla handelsvägar öppna och det kan bli konflikt om att etablera fler tullområden. Vi behöver ett nytt globalt samarbete för säkerhet och handel som tar över efter USA och som USA kan bli en del av i helhet eller delar om deras polarisering fortsätter och sliter sönder unionen.
Jag tror Putte har tryckt på hela tiden och ganska mycket de senaste 2 åren…. Putte håller säkert på att bli desperat, men tror inte Luka är beredd att borda det sjunkande skeppet…
Jag tror Putte har tryckt på hela tiden och ganska mycket de senaste 2 åren…. Putte håller säkert på att bli desperat, men tror inte Luka är beredd att borda det sjunkande skeppet…
Hoppas Luka lyssnar på Macron 🙂
“During a phone call on 24 May, French President Emmanuel Macron warned self-proclaimed Belarusian leader Alexander Lukashenko against drawing his country further into Russia’s war against Ukraine.”
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/05/24/8036225/
Tror själv att risken för det är betydligt högre än att Ryssland skulle attackera i Baltikum.
https://www.tv4.se/artikel/6dXGtSmFehKiwmzoFPbqzI/beraettar-inifran-kreml-putins-system-skakar
Berättar inifrån Kreml – Putins system ”skakar”
Ryska statstjänstemän om krisen • ”Har ingen framtid”
Igår 21:35
Goliat faller.
https://www.politico.eu/article/ukraine-lima-electronic-warfare-system-jam-russian-ballistics/
Ukraine’s latest defense against Russian missiles: Making them miss
Kyiv is using the Lima electronic warfare system to divert attacks by Russian drones and missiles.
May 24, 2026 6:00 pm CET
By Veronika Melkozerova
Lite förvånad att man går ut med sånt här. Antingen är det sant och man tror sig kunna parera eventuella motdrag, eller så är det en fint för att få dem att bränna pengar på att investera i mindre störningskänsliga system…? Eller…?
Det började skrivas om Lima i höstas. Kinzhal har en säkerhetsmekanism som gör att den stänger av om den är för mycket ur kurs. Mekanismen kunde triggas med geo-spoofing av glonass. Just mekanismen kan ju stängas av möjligt att det redan har hänt men svårare att göra något åt geo-spoofing. Både Iskander får dålig precision och missar med några hundra meter.
https://kyivindependent.com/pro-ukrainian-partisans-blinded-russian-air-defenses-on-night-of-drone-attack-atesh-claims/
Pro-Ukrainian partisans ‘blinded’ Russian air defenses on night of drone attack on major oil depot, Atesh group claims
May 25, 2026 7:55 am
• 2 min read
by Volodymyr Ivanyshyn
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2026/05/ukraina-ryssland-bombade-nya-tjornobylmuseumet-i-kyjiv-300-platser-skadades-i-huvudstaden/